Paracetemol bij paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wel paracetamol voeren of niet?

Wel
11 (10%)
Niet
95 (89%)

Totaal aantal stemmen: 106

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:54

Ik zou zelf geen paracetamol aan mijn paard geven, tenzij op advies van de dierenarts.
Als je paard pijn heeft kun je beter de dierenarts bellen om te overleggen.
Misschien hebben ze een sterkere pijnstiller.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:35

Een hoefsmid is niet echt de aangewezen persoon om advies over geneesmiddelen te geven, zoals anderen ook al aan geven kun je er honden en poezen mee vergiftigen, dus ik zou het adviseren echt aan een dierenarts over laten. Mensen noemen een pijnstiller vaak hetzelfde, zoals asprine, paracetamol e.d., terwijl de middelen dan een totaal andere werking en werkzame stof bevatten en eventuele bijwerkingen hebben, dus wees daar echt voorzichtig mee.

Ik kreeg overigens carbasalaatcalcium (Ascal) en Phenylbutazone toen mijn paard bevangen was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:25

Aspirine is wel veelgebruikt inderdaad.
Hier was een paard bevangen en zij moet elke dag de rest van haar leven aspirine krijgen door het voer.
Ik heb trouwens gewoon Ascal voor mensen staan, ken mensen met een paard met artrose en hij krijgt het als hij een slechte dag heeft.
Hier heb ik het gebruikt toen meneer gevallen was, en op metacam echt teveel ging doen omdat zich wel errug goed ging voelen.
Toen heb ik hem overgezet op 2x daags ascal.

Dus schreeuwen dat humane medicijnen per definitie gevaarlijk zijn is onzin, je moet alleen gewoon goed inlezen wat wel of niet giftig is.
Veel middelen die we bij paarden gebruiken zijn humaan ook gewoon bekend, zoals bijvoorbeeld ivermectine.
De stof in metacam is ook humaan geregistreerd, heb ik voor de gein eens uitgezocht nav een topic als deze. :)
Zelfde met slijmverdunners: acetylcysteine is bij paarden gewoon bekend.
Dan heet het equimucin, 2 gram per zakje acetylcysteine.
Dat kost 60 euro voor 40 zakjes en dan moet je 2 zakjes per dag geven bij 200 kilo paard.
Ik gaf daarom gewoon humane bruistabletten, 3 s'morgens en 3 s'avonds.
Fijnmalen en door een slobbertje, werkt hartstikke goed en kostte 2.50 per dag zonder dat je gelijk met een onnodig grote en dure doos zakjes zit.
Meneer heeft met zijn verkoudheid 25 euro aan bruistabletten weggegeten.
En ja, de dierenarts was hiervan op de hoogte en vond het prima.

Hulpstoffen zijn ook geen issue, letterlijk elke stof kun je zo door google trekken.
Noem ff wat voorbeelden: *hulpstof* horse, *hulpstof* poison information horse en ga zo maar door.
Zo doe ik het met mijn eigen middelen ook, ik eet niks zonder dat ik precies weet hoe het zit en welke hulpstoffen iets bevat. :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:04

WestlandAnne schreef:
Voeren de pony al verschillende poeders door zijn voer van de DA, maar omdat hij zoveel pijn heeft had de hoefsmid het over paracetamol, want als het bij mensen geen kwaad kan ook niet bij paarden zei hij..
Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden..

Grootste lariekoek die ik ooit gehoord heb.

Een paracetamol voor een hond is ook zeer slecht.
Ik zou contact opnemen met de DA en dit doorgeven.
Er kunnen best medicijnen zijn die zowel voor mensen als dieren werken, maar meestal is dit niet het geval en zelfs giftig. Ze maken niet voor niets speciaal medicijnen voor dieren.

biancaegypte

Re: Paracetemol bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 02:30

Ik gebruik ook regelmatig medicijnen van de gewone mensen apotheek. Hier in egypte kan je zonder recept medicijnen kopen. De dierenarts is ook minder goed te bereiken soms. Maar altijd in overleg natuurlijk met een DA.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:02

WestlandAnne schreef:
Mijn paard heeft de laatste tijd last van hoefbevangenheid, nu zei mijn hoefsmid dat het een idee is hem paracetemol te geven..
Wat is jullie mening daar over?
bedoelde hij niet aspirine?
Dit word namelijk wel in poeder vorm voor vee vaker aan paarden gegeven voor een goede bloedsomloop in de voeten.
Evenals Ascal voor de mens

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:58

Paracetamol is GEEN aspirine!!

Je hoort wel vaker onzin. Je moet gewoon niet alles geloven.

Bij een hb pony moet je meer doen dan alleen pijnstillers erin gooien. Als je hoefsmid dat deel niet weet.... heeft hij waarschijnlijk een slechte opleiding gehad,of geen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:42

Wilgentakken geven is onzin, de concentratie acetylsalicylzuur is zooo laag dat je paard een compleet bos moet opvreten voordat ie net zo veel opheeft als een schepje uit de pot die je veearts verkoopt, of de aspirine van de apotheek.

Verder kom je met pijnstilling alléén er niet met hoefbevangenheid. Je moet de voeding terugschroeven tot alleen hooi, alle zetmeel en suikers eruit gooien, geen biks, geen muesli, geen appels of wortelen. Het liefst in nat zand zetten en regelmatig de hoeven koelen, zeker in de acute fase.

Het is belangrijk dat je paard zodanig bekapt wordt dat het hoefbeen weer parallel komt met de grond.

Afbeelding

Het is niet het hoefbeen dat kantelt, maar de 'witte lijn' die loslaat waardoor er geen binding is meer tussen hoefbeen en hoefwand, daardoor gaat het hoefbeen drukken op de zool, wat uiterst pijnlijk is.

Afbeelding

Door het paard meer op de straal te laten staan, kan de pijn die aan de voorkant van de voet zit, beter worden verdeeld. De hoefwand aan de voorkant moet vrij gemaakt worden van druk en moet dus goed bekapt worden zodat ie de grond niet raakt.

Afbeelding

Hier kun je meer info vinden: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-12-15 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:50

WestlandAnne schreef:
Voeren de pony al verschillende poeders door zijn voer van de DA, maar omdat hij zoveel pijn heeft had de hoefsmid het over paracetamol, want als het bij mensen geen kwaad kan ook niet bij paarden zei hij..
Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden..

Die hoefsmid rap buiten de deur zetten! Wat een onzin en bovendien gaat hij op de stoel van de DA zitten. Wat voor de mens goed is kan voor een paard zeer giftig zijn.

Kijk, ik ben dol op chocolade! Is ook goed voor de mens ( in beperkte mate ) . Dus zal het ook wel goed zijn voor mn hond? De werkelijkheid is totaal anders: grote kans dat ie binnen 36 uur morsdood is!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:51

De smid heeft hoogstwaarschijnlijk de klok horen luiden maar weer niet waar de kleppel hangt.

Als aanvullende pijnstilling zou ik duivelsklauw adviseren
Dat is minder belastend als de chemische pijnstilling.
Het werkt niet direct.
Moet je echt wel een week of 3 voeren voordat het goed effect heeft,

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:14

ponyparadijs schreef:
De smid heeft hoogstwaarschijnlijk de klok horen luiden maar weer niet waar de kleppel hangt.

Als aanvullende pijnstilling zou ik duivelsklauw adviseren
Dat is minder belastend als de chemische pijnstilling.
Het werkt niet direct.
Moet je echt wel een week of 3 voeren voordat het goed effect heeft,

Met HB heb je die tijd niet daarmoet het direct helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:19

De aspirine en Ascal waar ik het over had is ook niet bedoeld als pijnstiller. Deze zijn er alleen voor om een betere doorbloeding in de kleine aders in de voet te krijgen om herstelling te bevorderen of erger te voorkomen.
Aspirine poeder kun je overigens alleen maar via een arts krijgen

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:48

nuscaniels schreef:
Paracetamol is bij mensen schadelijk voor de lever. Het is dan wel een mildere pijnstilling maar zeker geen ongevaarlijke.

Edit: in die link staat dat ze bij kortdurend gebruik geen schade bij paarden aan de lever vaststelden, maar er staat ook niet dat het geen problemen geeft. Elke medicatie heeft risico's en eventuele bijwerkingen. Ik zou dan liever niet op eigen houtje dingen gaan geven.

Als je niet fit bent dan is een paracetamol geen probleem.

Neem je 16 tabletten in (meer dan 8 gram) dan heb je wel gelijk te maken met leverschade.

Het is niet echt een middel wat je standaard zou moeten in nemen, alhoewel het bij sommige mensen onder ons natuurlijk niet onvermijdelijk is (vooral i.c. met een diclofenac etc)

Komen we gelijk op iets wat voor de hand ligt; mensen hebben dat proces in hun lever om paracetamol te verwerken (zoals je lever bij alle medicijnen doet) en dieren dus NIET! Zij kunnen de afvalstoffen niet via hun nieren en urine uitscheiden waardoor je opstapelingen krijgt in het bloed. Dit leidt tot afbraak van rode bloedcellen en dus zuurstof te kort in het gehele lijf.

Van 500 mg gaat een hond al dood en katten: die kun je gelijk wegbrengen na een paracetamol.

Ascal is onder de 300mg effectief als anti-stollingsmedicijn. Veel hart patiënten krijgen dit ook, bijvoorbeeld na een dotter of stent plaatsting incombinatie met een sterkere antistollingsmedicijn. Paracetamol is dit absoluut niet , en aangezien dieren het niet om kunnen zetten in hun lichaam, zou ik je dus echt absoluut niet aanraden om het te geven.

Ascal neemt de druk weg van de bloedvaten en werkt daardoor wat verdovend. Pijn kan sterk verminderd worden, denk bv. aan mensen met migraine. Bonkende koppijn. Daar wil ascal ook nog wel eens bij helpen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:52

rapido schreef:
De aspirine en Ascal waar ik het over had is ook niet bedoeld als pijnstiller. Deze zijn er alleen voor om een betere doorbloeding in de kleine aders in de voet te krijgen om herstelling te bevorderen of erger te voorkomen.

Druk op vaten, zoals bij hoefbevangenheid helpen wel degelijk met een asprine (ascal dus)
doordat bloed dunner wordt, verdwijnt die druk op het vat, bloed wat dik is en een vat wat spastisch wordt door druk , dat is als dikke stront in een trechter.
Ben er zeker van overtuigd dat het pijn verlichtend is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:19

Gerritt schreef:
rapido schreef:

Druk op vaten, zoals bij hoefbevangenheid helpen wel degelijk met een asprine (ascal dus)
doordat bloed dunner wordt, verdwijnt die druk op het vat, bloed wat dik is en een vat wat spastisch wordt door druk , dat is als dikke stront in een trechter.

Ik ook ben ik helemaal mee eens. Heb er goede ervaringen mee bij HB

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:44

Gerritt schreef:

Klopt , maar het word niet als pijnstiller bij het paard voor geschreven.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:00

rapido schreef:
Gerritt schreef:

Klopt , maar het word niet als pijnstiller bij het paard voor geschreven.

Nee logisch. Lijkt me dat je een oorzaak wilt behandelen en geen symptoom (pijn)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:33

Mijn vader geeft aan de shet ook asperines voor haar hb, dit idd op aanraden van smid en navraag bij da. In principe heeft het dezelfde uitwerking, pijnstilling en bloedverdunning.
Voor een shet die niets meer doet dan een veredelde grasmaaier zijn, is 60 euro per metacamflesje een erg dure grap.
Dan is asperine een goede vervanger.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:31

Dat klinkt een beetje alsof de veredelde grasmaaier geen 60 euro per flesje waard is maar een 'bruikbaar' paard wel?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:16

Voor een pony van 30 jaar, die elk moment de geest kan geven, is 60 euro te veel. Hou rekening mee na een maand is dit 120 euro, reken maar uit wat het per jaar gaat kosten. Stel je voor dat ze nog 3 jaar leeft en dan....
Terwijl da en hoefsmid zegt, beter te kunnen oplossen met asperines, dus we laten het niet onbehandeld, maar hebben een goede en goedkopere alternatief gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:30

Buiten het feit dat metacam, vaak niet eens werkt en andere veel goedkopere pijnstillers wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:30

ponyparadijs schreef:

Of heeft TS hem gewoon verkeerd begrepen en heeft de smid aspirine gezegd. :D