Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:28

Wassen met betadine-shampoo en regendeken heb ik al gedaan, dit werkt tot nu toe niet. Vraag me ook af of wassen zin heeft als de korsten er nog op zitten. Heb hem inmiddels 6x gewassen met betadine.

Super zoveel reacties! Ga het later in alle rust doornemen. :)

Edit: het is een Welsh Cob en op de foto's is hij doorweekt van het wassen. Maar hij heeft zeker geen Shetlander vacht ofzo hoor!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:32

mrie schreef:
Scheren is geen optie, de huid is te nat geweest, daardoor week geworden en daardoor gaan rotten. Droog houden is het devies. Een 0 grams regendeken helpt niet altijd doordat daar condens onder komt en dat is dus nat en warm (2X fout). Je hebt een deken nodig met een fleece of andere stoffen laag er in.
De huid is verweekt, droog houden dus. Dat betekent ook dat je niet te vaak moet wassen en ook dat je zo min mogelijk agressieve middelen moet gebruiken omdat de huid daar nu niet zo lekker mee om kan.

Mijn recept is twee maal per week wassen met een hele milde shampoo, babyshampoo bijvoorbeeld (geen zwitsal) Heel goed afdrogen en pas weer onder de deken als de huid ook droog is. Alleen deken met binnenstof er op. Binnen halen als het echt door regent. Laat zo vaak mogelijk lucht bij de huid, op stal dus regendeken af. Tegen de kou kun je dan een zweet deken of iets dergelijks gebruiken.

Scheren wil opzich nog best hoor, dat was bij de arabier in ieder geval het enige dat echt hielp. Dat maakt het ook veel makkelijker om de wondjes lokaal te behandelen. Als je het scheert zie je vaak nog veel meer naar bovenkomen dan je nu kan vinden.

Dat plaatje dat op de boktwiki staat bij rainrot is de kont van de arabier trouwens.
http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Regenschurft.jpg

Daar valt het nog mee maar echt zijn héle lijf zat eronder.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 15-12-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:33

Waarom zou scheren geen optie zijn mrie? Gewoon voorzichtig en met beleid

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:35

tamary schreef:
Millanka schreef:
wat enorm helpt is MTG! Bijna onze hele stal was besmet (100 paarden) en alles werd uitgeprobeerd. Je kan het ook met betadine doen, korsten eraf trekken maar het doet echt pijn bij het paard en bij MTG hoeft dit niet. Dit smeer goed in bij de korsten en het helpt als een tierelier.

http://www.happyhorsereviews.com/rain-rot-treatments/

MTG is een soort vette olie. Alternatief wat ik ook hoorde is babyolie, makkelijker te krijgen hier dan MTG. Wel liefst een zonder parfum, etc. kiezen (neutral bv).

Dit inderdaad, babyolie gebruik ik er zelf ook voor en werkt ook. Mijn merrie heeft het dit jaar ook weer en het enige wat ik er eigenlijk aan doe is zorgen dat de huid droog blijft door er iets vettigs overheen te smeren. :) Hier is het eigenlijk al zo goed als verdwenen, zitten nog maar een paar kleine bultjes.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:38

Okee hier een ervaringsdeskundige. Mijn paard krijgt het zelfs in een natte zomer ineens nog.

Wat hier het beste werk. Korstjes pulken, daarna scheren. Goed wassen met betadine scrub. Vervolgens elke dag korstjes/kale plekjes dippen met zwavelzalf. Niet meer geheel wassen daarna, daardoor gaat het vaak meer broeien. Zeker buiten paarden hebben juist een hele dichte vacht ook als je ze scheert. En dan blijft het nog steeds lang doorbroeien.
Na het rijden/longeren goed afdrogen/opdrogen. Daarna onder een ademende gevoerde regendeken. Als je de kans hebt liefst met hals.

Antibiotica heb ik hier het eerste jaar geprobeerd. Dat heeft te weinig effect gehad. Tegenwoordig krijgt ze gewoon bij regenachtig weer een gevoerde regendeken op. Na het rijden laat ik d'r lekker luchtdrogen (of gebruik ik meerdere zweetdekens na elkaar) en ze krijgt 18+ plus muesli en speedybeet en af en toe een biertje. Zo hou ik het buiten de deur.
Plus dat als je er op gefocust bent je het sneller kunt aanpakken. Dan geneest het ook beter.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 15-12-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:40

Een andere optie is om de haren alleen weg te knippen/scheren op/rond de aangetaste plekken. De langere haren eromheen houden de deken eromheen dan omhoog zodat de plekjes zelf niet in contact komen met de vaak toch wat warme & vochtige fleecelaag, en als je de deken erafhaalt zijn de aangetaste plekjes meteen in contact met de buitenlucht/licht en hoeven ze niet eerst te wachten tot de haren erboven zijn opgedroogd.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:44

Mijn merrie had het aan het eind van de zomer, niet zo erg, een aantal plekjes over haar hele lijf.
Ik heb de kosten zo veel mogelijk verwijderd en de kale plekjes met honingzalf (vetramil) ingesmeerd.
De korsten die er niet af wilden heb ik ook ingesmeerd met vetramil en na een paar dagen lieten ook de hardnekkige korsten los.

Als jouw paard zo'n dikke vacht heeft, blijft hij dan na het wassen niet lang nat? Dat lijkt me ook niet gunstig.
Dan is scheren misschien wel beter.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:51

LadyMadonna schreef:

Omdat je als je scheert de deklaag haren verwijderd. Dat heeft voordelen als het gaat om opdrogen. Maar het heeft ook nadelen als het gaat om niet opnieuw nat worden, de afweer is dan weg. Geschoren is het water meteen op de huid, Als daar dan een deken overheen gaat dan zijn de rapen gaar.
Voor mij is het daarom geen optie hoewel ik me voor kan stellen dat als je toevallig mazzel hebt met het weer het ook positief uit kan pakken. Persoonlijk gok ik niet zo graag op het weer.

Wel interessant is de optie van xyzutu2. Slim zeker het proberen waard.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:03

Even tussendoor: korsten peuteren kan dus niet. Het zit heel vast en is uiterst pijnlijk en dus geen optie.

Rijden doe ik niet zolang zijn rug onder de plekken zit dus zweten is niet aan de orde.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:04

Lekker laten zitten dan, daar zorgt de natuur dan maar voor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:28

Kleine kans dat je het weg krijgt als je het niet scheert. Wel scheren en goed behandelen betekend dat je het in een goede 2 weken kwijt bent.
Ja, je bent de dekharen kwijt en je paard moet onder een deken. Dat is vervelend voor deze winter. Maar als het zo nat blijft is zonder deken ook geen echte oplossing voor paarden met dit soort problemen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:31

Niet aan de korsten komen, die gaan vanzelf los. Komt eerst pus onder te zitten.
Een keer wassen met Betadine, maar niet elke keer.
Droog houden.

Ik zou overdag buiten doen met deken, in de nacht op stal zonder deken dan kan het luchten.
Zou ook iets geven om weerstand te verbeteren, als deze goed is krijgen ze geen rainrot

En geduld hebben, wordt waarschijnlijk eerst grotere plek voordat het weggaat.
Succes

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:14

die van mij had precies dezelfde plekjes, maar dit kwam nadat hij met z'n kont onder de stang van de trailer probeerde te kruipen, het ziet er exact hetzelfde uit nu maar is geen rainrot. Staat 24/7 jaar rond buiten, heeft schuilstal maar daar gaat hij nooit in (is echt een buitendier)

Hij heeft het ook nog nooit eerder gehad, het is echter al lang geleden en het duurt lang voordat het geneest.. ik ga die babyolie eens proberen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:24

Niet alles doorgelezen, maar ook mijn paard had hier last van vorige winter toen hij bij mij kwam. Ook eerst met betadine behandeld op advies da. Werkte niet. Daarna gaan behandelen met MTG (mane-tail-groom, te verkrijgen bij onder andere Ultimate Horse Groom http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... oductID=50)
Hielp hem wel iets, iig tegen de jeuk, maar besmetting verplaatste zich en ging niet volledig weg. Zonder deken was ivm buiten staan ook bij hem geen optie. Deels geschoren, maar ook daar bleven de plekjes. Dit voorjaar op advies van osteopaat op probiotica gezet (hij had kort ervoor een antibiotica kuur gehad nav een wondinfectie) en een drainage kuur gegeven. Ook 2x gewassen met teatree shampoo. En nu zijn alle plekjes weg, ondanks dat hij weer onder zijn regendeken staat.

Dekens en scheren zijn in ieder geval zeker van invloed, want mijn bijrijdpaardje heeft het ook elke winter, super veel jeuk. Dit jaar is ze nog niet geschoren, en staat ze onder een staldeken (niet waterdicht) die beter ademt, en vooralsnog geen plekken.

Mijn andere paardje zijn de plekjes sinds zijn staldeken is verwisseld voor regendeken juist erger geworden, en ook bij hem nu begonnen met behandeling met MTG en drainage kuur. Ben benieuwd of ik het bij hem ook weg krijg ermee.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:33

Hier inmiddels ook een ervaringsdeskundige..
Mijn quarter begon eerst ook met enkel een korstje her en der. Advies van de DA gekregen om hem te wassen.. Inmiddels 2 week verder werd het steeds erger en erger. Hij zat van schoft tot staart vol met korsten, tot onder zen flanken. Heb er een andere DA bijgehaald en hem een aantal weken op cubarmix gezet. Inmiddels had ik een pony met een compleet kale rug en kont omdat de korsten eraf kwamen. Na die weken cubarmix leek het beter te gaan maar helaas kreeg hij weer her en der een korstje. Uiteindelijk besloten hem te scheren (wat eerder dus niet kon ivm de dikke korsten) en de plekje te behandelen met antibioticazalf.
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's zie je hoe het was voordat ie aan de cubarmix ging.. Hij is dus nog kaler geweest.

Nu houd ik hem goed door hem niet te lang in de regen te laten staan en vooral nooit meer een deken op. En het allerbelangrijkste is om zijn weerstand op peil te houden. Dit doe ik doormiddel van vitaminebrokjes het hele jaar door. Deze winter heeft ie gelukkig maar 1 korstje gehad.
Laatst bijgewerkt door maxie op 15-12-15 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:39

LadyMadonna schreef:

Bij mijn quarter was scheren zeker geen optie in het begin aangezien het vreselijk pijnlijk is. Door alle pus en vettigheid krijg je de scheermachine er ook slecht door wat het juist nog pijnlijker maakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:58

Hier ook een die het nu twee jaar heeft, vorig jaar zelfs heel erg op de benen, voor de rest hoofd en hals, de rest zat onder deken. toen met de wonden op de benen (natte stapmolen), toch antibiotica gegeven. dit jaar gewoon een of 2 keer in de week wassen, eerst met tea tree shampoo, daarna betadine. tot nu blijft het aardig rustig. hier en daar een klein droog plekje bij de schoft. Hij staat overigens binnen, heeft een bucas smartex (dat als hij gaat zweten of nazweten het vocht gelijk afgevoerd wordt). verder ook goed borstels en dekens bijhouden en schoonhouden, het is een bacteriele infectie nl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:01

Die van mij had het ook,moest ook wassen,maar dat hielp niet.

Kwam er dan via via weer achter dat het kan gaan om dezelfde bacterie die voor mok zorgt ?en het reageerd erg goed op betadine zalf.
Niet meer wassen,maar de plekken inzalven met betadine zalf, of zinkzalf.
dat kan ook.

En regendeken af!
Nadeel van die dekens is dat ze geschikt zijn voor een enkel buitje,maar niet die lange periodes die we nu steeds hebben
Die dekens lekken wat door en je hebt een nat paard, lekker voor die bacterie!.
Doe er betef een dikkere, 100 of 150 grams deken op zodat je dier wel droog blijft.

Want droog is het belangrijkste, dus beter niet wassen,maar gewoon de plekken in smeren.

Bij die van mij hielp kokosolie ook enorm goed.
Je kunt dat op de plekken smeren en ze het door het voer geven, gezond :D

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:20

Cemlys schreef:
Hier ook een die het nu twee jaar heeft, vorig jaar zelfs heel erg op de benen, voor de rest hoofd en hals, de rest zat onder deken. toen met de wonden op de benen (natte stapmolen), toch antibiotica gegeven. dit jaar gewoon een of 2 keer in de week wassen, eerst met tea tree shampoo, daarna betadine. tot nu blijft het aardig rustig. hier en daar een klein droog plekje bij de schoft. Hij staat overigens binnen, heeft een bucas smartex (dat als hij gaat zweten of nazweten het vocht gelijk afgevoerd wordt). verder ook goed borstels en dekens bijhouden en schoonhouden, het is een bacteriele infectie nl.

Daar noem je een goede, het is idd belangrijk om ook je borstels en evt dekens goed te wassen!

@ Ellepel Alles wat vet is werkt denk ik wel, alleen is kokosolie nog een betere optie aangezien dat echt puur olie is en er geen toevoegingen in zitten. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:23

Ja klopt, en ik moet zeggen dat ik het heel erg fijn spul vind :j

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:29

Een jaar of 10 geleden had ik ook een merrie met regenschurft over haar hele lijf. Wat bij ons goed hielp was een betadine oplossing maken in een emmer, met zoveel betadine oplossing erin dat het de kleur heeft van normale smaakloze thee. Dat is niet eens zo gek veel betadine. Dit breng je aan op het paard met een spons en spoel je NIET uit. Wij hebben dit maar 2 of 3x hoeven doen en toen was het weg.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:35

Ja idd, overal goed voor! :D
Heb sinds vorige week nu ook een pot op stal staan, handig!

@ Liesje89 Toen wij jaren geleden eens last hadden van schimmel op stal, spoelden we het idd ook niet uit. Dan ben je er idd heel snel vanaf!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:40

Ik heb er geen ervaring mee maar als ik je verhaal zo lees dan zou ik proberen het "rotte deel" te scheren. Dus niet zijn hele vacht eraf maar gewoon alleen waar het probleem zit zodat je het goed kunt behandelen. Is niet zo mooi misschien een half geschoren paard maar ik denk wel effectief.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:41

Jodiumtinctuur halen, met handschoen in de vacht tot op de huid inmasseren op de aangedane plekken en niet uitwassen. Regelmatig herhalen. Werkt super.
Daarnaast paard droog houden.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:14

Jindai schreef:
Ja idd, overal goed voor! :D
Heb sinds vorige week nu ook een pot op stal staan, handig!

@ Liesje89 Toen wij jaren geleden eens last hadden van schimmel op stal, spoelden we het idd ook niet uit. Dan ben je er idd heel snel vanaf!

Klopt, bij schimmel werkt het ook als een tierelier!

Edit; Ik zou trouwens niet scheren nu, daar is de huid veel te onrustig voor en ik gok dat je er meer kwaad mee doet dan goed. Waarschijnlijk is het ook heel onprettig voor je paard op dit moment.

Gewoon afsponzen met betadineoplossing thee, eens in de 3 dagen en je bent er zo vanaf.