Harde buik, kijken naar buik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:36

Dat zeg ik dus ook niet, zoals ik herhaaldelijk in andere discussies al heb geschreven. Maar oa jij blijft dat maar negeren. :7

Correct uitgevoerd biomedisch mest onderzoek houdt in dat je van 2-3 dagen achter elkaar mest opvangt (verschillende tijdstippen) en dan een week later weer, twee weken later weer etc. Maar ja, dat kost geld, doen we niet dus geven we maar de schuld aan iets wat wat je zelf in de hand hebt. In plaats daarvan stoppen we maar preventief ontwormmiddel in ons paard, terwijl dat mogelijk niet eens nodig is.

Nogmaals, gebruik de zoekfunctie ik ga niet weer tegen een muur aan staan praten.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-12-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:36

Omdat de mest zo dun was dacht ik dat wellicht veel van de werkzame stof er gewoon doorheen gegaan was zonder zijn werk te kunnen doen. Het arme veulen in ogenschouw genomen wilde ik geen risico nemen!

Ze heeft van jongs af aan altijd de beschikking gehad over onbeperkt hooi en gras. Van de zomer geen dikke buik gehad maar de weide was wel kaal. Poeh joh, ik maak me gewoon zorgen met dat doffe vachtje en de dik blijvende puntbuik. Denk nu nog aan zand of zou dat niet mogelijk zijn? Normaal kom ik er zelf wel uit maar de dierenarts lijkt niets te kunnen vinden. Dus ik zag dit onderwerp en wilde mijn licht eens opsteken, zien of er ideeën of tips zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Voor TS is mijn advies ook zeer zeker ontwormen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:44

magda_90 schreef:
Dat zeg ik dus ook niet, zoals ik herhaaldelijk in andere discussies al heb geschreven. Maar oa jij blijft dat maar negeren. :7

Correct uitgevoerd biomedisch mest onderzoek houdt in dat je van 2-3 dagen achter elkaar mest opvangt (verschillende tijdstippen) en dan een week later weer, twee weken later weer etc. Maar ja, dat kost geld, doen we niet dus geven we maar de schuld aan iets wat wat je zelf in de hand hebt. In plaats daarvan stoppen we maar preventief ontwormmiddel in ons paard, terwijl dat mogelijk niet eens nodig is.

Nogmaals, gebruik de zoekfunctie ik ga niet weer tegen een muur aan staan praten.

ik moet de zoekfunctie gebruiken?Waarom?
Is er in het geval van TS dan drie of vier dagen mest gecontroleerd???Nee...ik ga in op dit topic.

Ga jij trouwens maar eens de zoekfunctie gebruiken over paarden die weggedragen worden door bloedwormen omdat de mest ''schoon'' was.

En ja,je hebt gelijk....een correct uitgevoerd mestonderzoek...maar dan noem je wat.

F_T

Re: Harde buik, kijken naar buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:53

Past bij allerlei buikpijn problemen.

Maar zeer zeker ook bij maagzweren. (de mijne heeft ernstige maagproblematiek, ken de ins en oyts onderhand aardig)

Zeker ook de verslechtering na/op wedstrijddag past zeer goed bij maagproblematiek.

Er loopt een zeer uitgebreid en prettig topic over maagzweren bij paarden hier op bokt.
Ik zou daar eens wat gaan bijlezen en eventueel reageren als ik TS was.
(is een prettig topic waar mensen op een goede manier proberen om elkaar vooruit te helpen, niet verwijtend of hard zoals bokt soms ook kan zijn)

Ik ga even kijken of het me met mijn mobiel lukt om een linkje te plaatsen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:54

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:57

Tirsaaah schreef:
We hebben de resultaten van het mestonderzoek ontvangen en daar blijkt inderdaad uit dat ze geen wormen heeft. Het lijkt ons dus het meest voor de hand liggend dat ze weer maagzweren heeft.

Bloedwormen zie je niet in de mest. En het wordt aangeraden door dierenartsen om in het najaar te ontwormen met een wormenmiddel tegen bloedwormen. Een bolle harde buik is ook een symptoom van bloedwormen, niet alleen van maagzweren.

Sinds de mestonderzoeken zijn er veel meer problemen met paarden die bijna dood gaan van de wormen. Daarom ontwormen wij gewoon periodiek net als voorheen en nooit wormen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:03

geerke schreef:
ik moet de zoekfunctie gebruiken?Waarom?
Is er in het geval van TS dan drie of vier dagen mest gecontroleerd???Nee...ik ga in op dit topic.

Ga jij trouwens maar eens de zoekfunctie gebruiken over paarden die weggedragen worden door bloedwormen omdat de mest ''schoon'' was.

En ja,je hebt gelijk....een correct uitgevoerd mestonderzoek...maar dan noem je wat.

De mest is schoon verklaard door dierenartsen die geen kennis hebben van een gedegen mest onderzoek en eigenaren die zich er niet in verdiept hebben. Dat is niet de schuld van het mest onderzoek maar van gebrekkige kennis.

Nogmaals:

tamary schreef:
Zand komt niet altijd met de mest mee, 3-5 dagen achterelkaar testen en liefst op verschillende momenten om zekerheid te hebben.

Maagzweren en zand kan ook nog en met 2 problemen tegelijk is diagnose altijd lastiger.

Hier vinden we het dood normaal om de mest meerdere malen te testen, maar niet als het om wormen gaat. :7

Maar goed, in het belang van TS zal ik onder de meeleessteen kruipen. Ervaring heeft toch al geleerd dat jij niet open staat voor de biomedische kant van het verhaal, daarom verwees ik je ook naar de zoekfunctie. Aangezien ik geen zin heb om alles weer te moeten herhalen.

janderegelaa schreef:
Sinds de mestonderzoeken zijn er veel meer problemen met paarden die bijna dood gaan van de wormen. Daarom ontwormen wij gewoon periodiek net als voorheen en nooit wormen.

Mestonderzoeken zijn nooit gedegen geïntroduceerd, daar ging het al fout en is verdomd moeilijk te herstellen. Als ik op mijn werk diverse dingen moet testen lachen ze zich rot als ik met maar één sample aan kom. Vandaar nogmaals de verwijzing naar onderzoek van zand in de mest.

Nogmaals, ik kruip onder de meeleestteen. Uitgebreide biomedische uitleg vind je wel mbv van de zoekfunctie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:31

het is gewoon heel simpel....zolang mestonderzoek niet goed word uitgevoerd is het niet betrouwbaar.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 22:15

Wat raden jullie dan aan om te doen/geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die middelen. Ik zal nooit blindelings meer vertrouwen op de dierenarts hoor, dat blijkt wel weer uit de terugkomende maagzweren na een kleine 4 a 5 maanden. Had ik nou maar die Gastrogard langer gegeven, want nu zijn we weer aan het begin beland. De dierenarts raadde 1 maand Gastrogard aan, en voor de rest eigenlijk niks. Wij waren van krachtvoer verwisseld en onbeperkt hooi kreeg/krijgt ze al. Ik ga me overal nog even verder over in lezen, want ik heb een lijst lang van medicijnen voor maagzweren. Daarna ga ik mij maar verder verdiepen in de wormen en de mok. Als iemand wat weet, ik sta voor alle tips open! Hopelijk is 2016 een iets beter jaar...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:26

Tirsaaah schreef:
Wat raden jullie dan aan om te doen/geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die middelen. Ik zal nooit blindelings meer vertrouwen op de dierenarts hoor, dat blijkt wel weer uit de terugkomende maagzweren na een kleine 4 a 5 maanden. Had ik nou maar die Gastrogard langer gegeven, want nu zijn we weer aan het begin beland. De dierenarts raadde 1 maand Gastrogard aan, en voor de rest eigenlijk niks. Wij waren van krachtvoer verwisseld en onbeperkt hooi kreeg/krijgt ze al. Ik ga me overal nog even verder over in lezen, want ik heb een lijst lang van medicijnen voor maagzweren. Daarna ga ik mij maar verder verdiepen in de wormen en de mok. Als iemand wat weet, ik sta voor alle tips open! Hopelijk is 2016 een iets beter jaar...

Laat je paard behandelen met een wormenmiddel waar Moxidectine inzit. Dat is de enige die tegen ingekapselde bloedworm helpt. Die zie je dus niet in de mest.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:40

janderegelaa schreef:
Tirsaaah schreef:

Laat je paard behandelen met een wormenmiddel waar Moxidectine inzit. Dat is de enige die tegen ingekapselde bloedworm helpt. Die zie je dus niet in de mest.

Precies en dat is bijvoorbeeld Equest. Je hebt ook Equest Pramox, dat dood naast de ingekapselde bloedwormen ook de lintwormen. Mijn advies is: geen mestonderzoek meer doen maar het gewoon zelf regelen: [VSW] Wormenkuur uit het buitenland?
En wil je een goed ontwormingsschema hebben dan BP je me maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:39

Tirsaaah schreef:

wat ik zou doen....een wormspuit met ivermectine geven,dan na 6 weken een pramox....en dan eens kijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:48

geerke schreef:
Tirsaaah schreef:

wat ik zou doen....een wormspuit met ivermectine geven,dan na 6 weken een pramox....en dan eens kijken.

Zonder de zekerheid te hebben van een maagzweer?? Lijkt me niet verstandig en zeker niet zonder tussenkomst van een dierenarts en eventueel maagondersteuning in de ontwormingsperiode. Een maagzweer word vaak onderschat en kan zeer gevaarlijk zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:29

ik vraag mij af of het maagzweren zijn en geen horzellarven :7
Horzellarven kunnen namelijk ook maagzweren veroorzaken en abcessen in de maag....Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat het paard daardoor maagzweren heeft.
Dan kun je er nog drie liter gastroguard ingooien, gaat niet werken. :7

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/horzels/

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:10

Klopt maar dat is niet met zekerheid te zeggen en een wormkuur kan dan ook een maagbloeding veroorzaken. Vind dat er nogal licht over gedacht word.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:14

dan moet ze een gastroscopie laten doen in de kliniek,dan weet je het zeker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:37

Wilawander schreef:
Klopt maar dat is niet met zekerheid te zeggen en een wormkuur kan dan ook een maagbloeding veroorzaken. Vind dat er nogal licht over gedacht word.

Dat is echt onzin.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:15

janderegelaa schreef:
Wilawander schreef:

Dat is echt onzin.

Medicatie in een maag met maagzweren kan een bloeding veroorzaken. Daar is totaal geen onzin aan. Bij een paard die daar mee bekend is zou ik dat niet riskeren zonder zekerheid. Heb zelf een pony gehad met maagbloedingen word je niet vrolijk van.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:24

Het lijkt me trouwens vrij nutteloos om nu, in december, ivermectine te gaan geven bij een vermoeden van bloedwormen. Die kerels zitten nu al lang ingekapseld en dan doet ivermectine niks. Steek er dan op z'n minst moxidectine in...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 17-12-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:28

Luckystory schreef:
Het lijkt me trouwens vrij nutteloos om in nu, in december, ivermectine te gaan geven bij een vermoeden van bloedwormen. Die kerels zitten nu al lang ingekapseld en dan doet ivermectine niks. Steek er dan op z'n minst moxidectine in...

Dat zei ik :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:32

Ow ja, jij wel ;)

Maar ik zag iemand anders ivermectine aanraden. Das een beetje nutteloos nu...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:51

magda_90 schreef:

Leuk in theorie, maar praktisch gezien is dit toch compleet onhaalbaar en onbetaalbaar?

Bijvoorbeeld, ikzelf heb 6 paarden lopen. Ze lopen samen en altijd buiten op weilanden.
Hoe wil ja dat dan klaar spelen praktisch gezien?
Daar heb je dan zowat een dagtaak aan om van al die dieren, zo vaak mest te verzamelen en te laten onderzoeken... En wat gaat dat wel niet kosten?
Dan houd ik het zelf toch liever ook bij periodiek ontwormen met een gepast middel afh. van het jaargetijde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:54

Luckystory schreef:
Het lijkt me trouwens vrij nutteloos om nu, in december, ivermectine te gaan geven bij een vermoeden van bloedwormen. Die kerels zitten nu al lang ingekapseld en dan doet ivermectine niks. Steek er dan op z'n minst moxidectine in...

dit omdat het paard al meer dan een jaar niet meer ontwormd is en om teveel toxinen die vrijkomen in de darmen te voorkomen.
Dan sterven eerst de volwassenen af,dan na de pramox de ingekapselde.
Zo ontworm ik vaak paarden die waar je of door heen kunt kijken of waarvan niet bekend is wanneer ze voor het laatst ontwormd zijn.

Naast de ingekapselde zijn er ook nog gewone volwassen bloedwormen aanwezig.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:05

Ok, met die extra uitleg snap ik wel waarom je het zegt.
Maar met 1 spuit moxidectine pak je zowel de volwassen als de ingekapselde aan in tegenstelling tot ivermectine en dan daarna pas moxidectine.
2 keer chemisch ontwormspul is natuurlijk ook een extra belasting voor de darm...?
Dat lijkt mij dan wel een afweging die je moet maken afh. van de situatie en het paard?

Als het paard altijd op dezelfde weides loopt met dezelfde paarden als gezelschap, zonder mogelijke besmetting van buitenaf op het weiland, dan valt het mogelijk nog wel mee met de wormen? Er hoeft niet persé een massale sterfte te zijn?
Ik heb eerlijk gezegd ook paarden die ik minder ontworm dan sommige anderen. (in het geval van gezonde paarden en een gesloten circuit op betreffend weiland) En eentje waarvan ik weet dat hij heel gevoelig is aan infecties die ontworm ik periodiek regelmatiger en daarbovenop laat ik ook nog eens mestonderzoeken doen om te bepalen of ik hem nog extra moet ontwormen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:30

TS hoe is het inmiddels met je paard?