Paard met slechte weerstand (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:43

pien_2010 schreef:
Op advies van mijn natuurgeneeskundige geef ik op dit moment Echinaeforce forte van Dr Vogel. Ik ben nog te kort bezig om hier iets neer te kunnen zetten van resultaat. Paard werd iedere keer gezond bevonden en paf dan gingen we weer. Allerlei klachten van snotneus tot en met koliek. Nu komt paardje weer fris en fruitig over maar ik blijf voorzichtig en alert.

Dat wilde ik ook adviseren.
En goede probiotica om de darmfunctie te verbeteren.

Je kunt er wel van alles instoppen aan voer en vitamines, maar als het lichaam die niet op de juiste wijze weet te benutten, worden ze er even vrolijk weer uitgepoept -O-

pien_2010

Re: Paard met slechte weerstand (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:48

Shirley wat is een probiotica?
Heel voorzichtig ben ik met wat ik nu ga opschrijven, maar wat me opvalt is dat ik Polie weer zie plassen en van die ouderwetse gezonde merrie plassen. Het kan toeval zijn van dat ik het nu wel zie en toevallig al een hele tijd amper of niet zie, maar het lijkt alsof ze opeens weer goed begint te plassen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:02

Veel meer naar buiten... Te weinig frisse lucht en beweging werkt averechts.
Dan is het dweilen met de kraan open.
Altijd een vitaminebrokje bijvoeren en niks achterwege laten.
Weerstand komt uit de darmen, dus die wil je zo goed mogelijk hebben.
Vul energie dus aan met bijvoorbeeld bietenpulp/ olie/ luzerne en combineer dat met een vitaminebrokje (evt een periode probiotica/ Yeasacc)

Je kunt een periode testen met gewoon hooi.

Maar meer frisse lucht en beweging, altijd vitaminen en de brok weglaten zou al wat moeten doen.
In de maanden met de R dan de Echina erbij bijvoorbeeld

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 14:54

Een probiotica is zijn goede (levende) bacteriën die je kan voeren (voor mensen bijv. yakult). Deze bacteriën stimuleren een gezonde darmflora.

Ik zal nog even naar de probiotica kijken. Ik heb echter vorig jaar lifeforce gegeven waar ook probiotica inzat (ook een soort gist als ik me niet vergis), maar dat hielp vorig jaar niets. Misschien is de yea sacc een optie.

@ Ninx: als ik de keuze had zou hij inderdaad meer naar buiten gaan. Echter ik heb het paard niet aan huis en daardoor ben ik wel beperkt in hoeveel hij naar buiten kan. Op de pensionstal doen ze hun best, maar erg veel meer naar buiten lukt op dit moment helaas. En ik sta naar mijn mening toch echt op de fijnste pensionstal in de omgeving.

Wat betreft deken af denk ik dat ik daar nu meer kwaad dan goed mee zou doen. Hij zit altijd ongelooflijk dun in zijn vacht en ik denk dat als hij al zijn energie zou moeten gebruiken om zichzelf warm te houden, hij nog minder over houdt om tegen infecties te 'vechten'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:45

Bedankt voor je antwoord Diemth.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:59

diemth schreef:
@ Jimbo, oke duidelijk. Bij ons op stal zit dat wel goed. Het kuil is van goede kwaliteit en ik weet zeker dat er geen beschimmeld kuil gegeven wordt.

@ Geerke: Bedankt voor je reactie, maar ik heb in mijn openingspost al aangegeven dat hij ruim voldoende en van goede kwaliteit brok en voordroog krijgt, dus dat is het probleem niet. Juist dat alsnog zijn weerstand niet erg best is, dat is mijn grote probleem. Het punt van overstappen naar hooi, houd ik in mijn achterhoofd.

de weerstand is meestal slecht doordat er niet genoeg vitamines en mineralen naar binnen komen.Dus ergens gaat er iets fout.
Je zou eens een bloedproef kunnen laten nemen om te testen op tekorten.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:47

Mijn jonkie krijgt ook yea sacc erbij ter ondersteuning van de goede darmflora. Wellicht dat je paard iets heeft aan het schema van mijn herstellende paardje :).

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:07

Ik mis een beetje het ontwormbeleid in je verhaal. Hou er rekening mee dat ivermectine-preparaten al veel resistentie kennen. Bij dit paard zou ik in ieder geval een keer ontwormen met Equest Pramox, om ook evt. lintwormen te pakken. Bloed- of mestonderzoek of niet. Wordt er hoog genoeg gedoseerd? Zo'n grote jongen weegt al gauw dik meer dan 700 kg, mager of niet.
Verder: gezien de lange periode van luchtwegproblemen, mn in het stalseizoen, zou het best eens kunnen dat hij allergisch reageert op droog hooi en/of stro.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:11

Even een stipje zodat ik later alle reacties kan bijlezen.

Ik heb ook een kwakkelaar. Ze is heel gevoelig op de luchtwegen. Elk jaar is het vooral in oktober en februari spannend. maar eigenlijk wel het hele jaar als het weer wat anders doet. Eind van het weideseizoen gaat er wel eens wat rond, paar hebben vieze oogjes, een enkele hoest.... en mijn vos krijgt er een infectie bovenop. Lange tijd terug hadden we droes op stal, ook kwakkelende paarden, en verzon zij een voorhoofdholte ontsteking te krijgen. De keren dat ik haar antibiotica heb moeten geven is niet op 1 hand te tellen volgens mij.... En het lijkt altijd dwijlen met de kraan open, want ze heeft ook nog eens snel stress, wat niet helpt bij de weerstand.

Ik heb het een tijdje buiten de deur kunnen houden met behulp van Laarakkers. zijn de meningen over verdeeld, maar ik had echt het idee dat het werkte. Helaas kreeg ze een blessure aan de voet wat de nodige kosten met zich meebracht waarvoror het voor mij financieel niet mogelijk was om er vaker heen te gaan.

En momenteel modderen we ook alweer sinds oktober. Maar achteraf misschien al sinds juni/juli dat ze wat anders was. Ik geef haar kuurtjes druppels van Phytonics 'Immu boost', maar zo'n flesje gaat een weekje (ietsjes langer mee) en zijn 25 euro per stuk, ook een duur grapje.... daarom geef ik het maar af en toe. Nu zitten we helaas weer volop in het reguliere schuitje. Ze heeft het toch weer op de longen gekregen... en de antibiotica heeft nog niet goed genoeg gewerkt, dus er is nu bloed afgenomen.

Ik ga dit topic snel even bijlezen voor hopelijk bruikbare tips!

Hier onbeperkt voer (ook om haar rustig te houden), niet teveel muesli (omdat ze snel heet / gestrest wordt). Ben nu wel bezig met een volledig suplement te zoeken, omdat ze mogelijk tekorten heeft - wat natuurlijk niet helpt (vandaar ook bloedonderzoek).
En liefst wil ik 2x per jaar ontwormen, maar dat ligt eraan of mijn dierenarts in de lente een wormenspuit wil geven. Moet in combi met een onderzoek... (er is bij mijne nooit iets van wormen uitgekomen overigens).

Overigens komt mijn paard 24/7 buiten. Dit jaar zijn ze midden november snachts binnen gekomen vanwege de nattigheid, maar het kwakkelen begon al in oktober. Niet perse stalgebonden hier... wel seizoensgebonden.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 13-12-15 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:35

Mijn senior-paardje had vorige maand een behoorlijk hardnekkige oogontsteking waarbij ze allerlei nare medicijnen kreeg. Ter ondersteuning kreeg ze ( en krijgt nog steeds) echinacea druppels en die kruiden wintermix vd paarden drogist.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:49

@ Geerke. De weerstand kan natuurlijk om meerdere andere redenen slecht zijn waaronder onvoldoende opname van voedingsstoffen, stress en een tekort aan energie. Ik ben het met je eens dat ergens iets niet goed zit, maar niet dat het per se in het aanbod van zijn basisvoer ligt. Bloedonderzoek overweeg ik wel, maar aangezien dat vorig jaar tijdens de kwakkelperiode niets bijzonders uitkwam, wou ik eerst bij anderen informeren of zij hier ervaring mee hebben en wat bij hen hielp.

@ JustLizz: Zoals ik al zei neem ik de yea-sacc en andere tips zeker mee. Het gaat op dit moment echter om niet 100% fit (en dat ik bang ben dat het mogelijk weer een seizoen kwakkelen kan gaan worden), dus ik wou nog niet mijn voerschema zo rigoureus veranderen ;)

@ Don Camillo. Hij wordt standaard 2 maal per jaar ontwormd. Ik zou even moeten navragen waarmee, aangezien dit vanuit stal gedaan wordt. Mocht het kwakkelen doorgaan, ga ik zeker met mijn DA overleggen hem nogmaals te ontwormen. Wat betreft allergie voor stro/hooi, daar is hij ook al op getest vorig jaar :\ .

@ Tancreda: Poeh, 25 euro per week aan supplementen, dat is een dure grap. Ik hoop dat er voor jou ook wat nuttigs uit het topic komt. Ikzelf ga naar aanleiding van dit topic zeker de echinacea proberen :)

@ Misty: Wintermix staat op mijn lijst van tips uit dit topic. Ik vind het een interessant supplement aangezien er ook echninea inzit. Dankjewel voor jouw tips :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:13

Ik heb ook een hele tijd, meer dan een jaar, getobd met mijn paardje, snotneus, hoesten, mok enz. echt hopeloos, allerlei med. gegeven, DA heel vaak geweest.
Ik ben toen omega 369 van de PDR gaan geven, sindsdien geen problemen meer, ruim een jaar al, dus ik ben geneigd erin te geloven, blijf het dus maar geven en gaat tot nu toe prima.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:05

Hoi allemaal,

ik wou jullie allemaal heel erg bedanken voor de tips. Mijn paard heeft nu het weerstandspakket van de paardendrogist gehad (fenegriek,knoflook & zeewier plus omega gold olie) en ik ben hem op basis van dit topic echinaforce gaan geven en hij is zienderogen opgeknapt. Hij is alweer mooi voller geworden. Is niet meer hangerig en kucht ook niet meer. Helemaal blij dus *\o/*

Nu weet je natuurlijk nooit of hij anders ook niet opgeknapt was, maar ik geloof wel dat het geholpen heeft. Dus voor anderen die mogelijk ook een paard hebben die kwakkelt in de winter: ik kan dit van harte aanbevelen :) .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:07

Mooi!
Houden zo +:)+

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:10

Wat fijn! Bij jou ook snel resultaat nadat je begonnen bent zie ik.

Vind dat ook altijd apart, je weet inderdaad niet hoe het zonder die spullen zou zijn geweest, maar mijn paard was ook een week na de start met de kruiden ineens weer een stuk verbeterd.

Of het werkt of niet.. het belangrijkste is dat je paard weer fit is :)!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:22

Fijn dat het weer beter gaat ts! Maar waar ik misschien aan zat te denken, kan het niet zijn dat hij allergisch is?

Las laatste iemand die ook continu met haar paard aan het kwakkelen was en ze was dus allergisch voor stof (?). Paardje 24/7 naar buiten gegooid en paard is weer helemaal de oude.
Mocht het weer wat slechter gaan kan je kijken wat er gebeurd als je hem ergens een tijdje 24/7 buiten zet. Of laten testen op allergieën, maar daar zit wel een aardig kosten plaatje aan. (Voor hond werd dit bij ons trouwens vergoedt)

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:28

Inderdaad JustLizz, hij is echt binnen één week stukker opgeknapt. Ik denk dat het ze net dat extra zetje geeft om over een virusje/verkoudheidje o.i.d. heen te komen. Ben er in ieder geval heel blij mee!

De supplementen zijn dus ook nog lang niet op, maar ik blijf ze gewoon geven deze (en misschien ook volgende) winter(s). Baat het niet dan schaadt het niet, zal ik maar zeggen :)

@ Kelly: Ik heb vorig jaar al eens op allergiën getest (ik zat toen met mijn handen in het haar). Hij had wel iets verhoogde antistoffen tegen bijvoorbeeld pollen, maar het was allemaal minimaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:11

Hoeveel echinaceforce geef jij? Ze hadden bij de tuinen een voordeelpakket, dus heb twee flesjes. De Immuboost van Phytonics is op, dus ga over naar de Bloemdruppels.

Fijn dat die van jou is opgeknapt!

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:19

Zo'n 20 druppels op advies van Gerritt :). Ik geef het echter gewoon door de brok ipv op brood zoals gerritt zei.

Volgens mij is dat dezelfde dosis als ze voor mensen adviseren, dus het is denk ik eerder aan de lage dan aan de hoge kant. Aan de andere kant is het opgelost in pure alcohol, dus ik wou hem ook niet dronken voeren ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:36

2x daags, of 1x daags?

Mijn paardenbeest krijgt nu nog 2x daags (immuboost nog, volgens mij morgen de laatste). Dat zijn 60 druppels per keer, 2x per dag (doe geen druppels hoor, doe het in ml eruit met een klein spuitje)

Ze krijgt nu ook nog 2x daags ventipulmin, dus laat ik er een broodje bij geven die ik klaarleg met druppels :)

Balanzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:38

Belangrijk is idd dat de spijsvertering goed is dus een probiotica is zeker aan te bevelen samen met echinacea. Je hebt bij van Heemskerk yea sacc levende gistcultuur (chevital live yeast) dat is niet zo heel duur en een fijne spijsvertering verbeteraar. Als de spijsvertering goed is worden de voedingsstoffen beter opgenomen en wordt hij dus voller en krijgt hij meer weerstand. Succes met je paard.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:43

Ik doe zelf 1x per dag 20-25 druppels Echinaforce. Op basis van gewicht denk ik dat je ook wel 2x per dag zou kunnen doen, maar dat kan je beter met iemand overleggen die echt verstand van stofwisseling bij paarden heeft heeft. :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:53

Tancreda4 schreef:
2x daags, of 1x daags?

Mijn paardenbeest krijgt nu nog 2x daags (immuboost nog, volgens mij morgen de laatste). Dat zijn 60 druppels per keer, 2x per dag (doe geen druppels hoor, doe het in ml eruit met een klein spuitje)

Ze krijgt nu ook nog 2x daags ventipulmin, dus laat ik er een broodje bij geven die ik klaarleg met druppels :)

Doe je druppels van te voren al op het broodje ? Dit is namelijk niet aan te raden je weet namelijk niet hoeveel er dan 'vervliegt'. Druppels op broodje doen en meteen geven is het beste

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:57

Leuk TS dat je paard opknapt. De dosering voor mensen is geloof ik 15 druppels of 30 ik weet het niet precies. Ik denk dat je niet altijd meer hoeft te geven in vergelijking met het gewicht van een mens, ik ben er altijd van overtuigd dat een paard gevoeliger reageert op kruiden en homeopathische middeltjes.

Met een spuitje kan je ook 1 ml opzuigen dit staat gelijk aan 20 druppels.

Het vervliegt inderdaad heel snel, maar om het werkzaam te houden denk ik dat je het beter direct kan geven en als je het door de slobber doet zorg dan dat je niet TE warm water gebruikt (wordt het ook minder werkzaam van).

Ik gaf mijn paard 1keer per dag echinacea. Geen probleem. Maar wil je een boost dan zou je 2x keer daags 20 of 15 kunnen geven. En ja dat broodje, dat leek mij gewoon handig, gewoon een stukje hoor je hoeft niet een hele boterham te geven maar dan trekken die druppels mooi in het brood en heeft het paard tenminste alles binnen, met slobber kan het nog wel eens aan de rand van emmers gaan zitten enz.