Pony is al 9 weken aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Re: Pony is al 9 weken aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:14

om wat dan wel?

Is het zo moeilijk om een DA te laten komen?
Neem geen paard of eender welk dier als je niet een DA wilt/kunt laten komen,
9 weken aan de schijterij hoort niet, nooit niet!

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:14

Met diarree verliest je dier ook veel kalium (en vocht), dat is hoe dan ook niet goed... Even bellen en info inwinnen kan toch geek kwaad? Waarom zou je daar zo lang mee wachten en waarom overweeg je t überhaupt niet??? Laten we wel voorop stellen dat het heel lang kan duren bij vluchtdieren voor ze laten zien dat ze ergens last van hebben. En zodra ze iets laten zien is er vaak al meer aan t handje dan je had kunnen zien aan je 'gezond ogende' diertje....
Maargoed, wie ben ik :+

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:17

Lanolynn schreef:
m1992 schreef:
Waarom meet je elke dag de temperatuur van een gezonde pony? Ze is niet ziek toch? ;)
Zelfs bij een kolieker mag je vaak aan de buik komen. Hoe erg is de diarree? Helemaal geen mestballen? Ik zou er toch iemand naar laten kijken, zo duur is dat niet...

toch vanwege de diarree. Het is niet om het geld hoor;)

Maar wat is de reden dan wel? Zou je zelf ook geen dokter bezoeken als je hier 9 weken mee rond zou lopen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:18

Ook ik zou de da bellen dit is wel erg lang. En dat een dier eet en drinkt betekend niet dat ze niet ziek zijn. Mijn hond met nierfalen at ook nog super.

Even een belletje en overleggen.
Is je wei erg nat? Daar had mijn tinker altijd last van.
Maar voor Bokt is het raden. Een da heeft waarschijnlijk meer antwoorden

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:19

fargo schreef:
Geef je pony Probiotica van Puur, speciaal voor de darmen, net als wij dagelijks een ondersteunende yakult nemen. Vaak helpt het al binnen paar dagen, de bacteriën in de darmen zijn van slag of verstoord, die help je zo weer op gang. Verder is 8 weken diarree voor niemand een pretje ook niet voor een pony!!

Heb je mijn berichtje gezien? Dit is echt bedoeld voor paarden met diarree en dergelijke...

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:22

Heeft je paard diarree of wat vocht nadat ze gemest heeft? Want een paard dat 9 weken diarree heeft, kan echt niet op gewicht gebleven zijn. Althans, dat lijkt mij.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:45

fargo schreef:
fargo schreef:
Geef je pony Probiotica van Puur, speciaal voor de darmen, net als wij dagelijks een ondersteunende yakult nemen. Vaak helpt het al binnen paar dagen, de bacteriën in de darmen zijn van slag of verstoord, die help je zo weer op gang. Verder is 8 weken diarree voor niemand een pretje ook niet voor een pony!!

Heb je mijn berichtje gezien? Dit is echt bedoeld voor paarden met diarree en dergelijke...

Lief bedoeld Fargo! :)
Maar TS weet de reden van de diarree niet. 'Zomaar' wat uitproberen lijkt me dan niet verstandig.

Stap 1 is gewoon de DA laten komen. Punt. Als liefhebbend baasje wil je toch ook weten wat je paard heeft? Niet alleen het verkomen?
En als geld de reden niet is dat de DA niet komt, snap ik al helemaal dat hij niet komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:52

@lisapee, lief bedoeld?? Een zinnige suggestie, wat de oorzaak van de problemen ook is, feit is dat de darmen van deze pony steun nodig hebben en de weerstand ook. En laat Probiotica daar nou super belangrijk voor zijn. Het kan zijn dat pony ook bijvoorbeeld een wormenkuur nodig heeft maar een Probiotica kuur is iets wat ze hoe dan ook zeker kan gebruiken en wat haar in ieder geval geen kwaad zal doen. je zult verbaasd staan wat Probiotica doet.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:52

Dierenarts laten komen, liever gister nog. Je kunt niet zeggen of de pony wel of geen pijn/last heeft.
9 weken is verschrikkelijk lang en daar lijdt het lichaam echt wel onder

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:57

DA laten komen!

En dat je pony geen pijn heeft is gewoon een duffe smoes tenzij je een pony hebt die kan praten ;

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:00

fargo schreef:
@lisapee, lief bedoeld?? Een zinnige suggestie, wat de oorzaak van de problemen ook is, feit is dat de darmen van deze pony steun nodig hebben en de weerstand ook. En laat Probiotica daar nou super belangrijk voor zijn. Het kan zijn dat pony ook bijvoorbeeld een wormenkuur nodig heeft maar een Probiotica kuur is iets wat ze hoe dan ook zeker kan gebruiken en wat haar in ieder geval geen kwaad zal doen. je zult verbaasd staan wat Probiotica doet.

Sorry ik bedoelde het niet aanvallend.
Ik kom misschien wat direct over omdat ik me werkelijk niet kan voorstellen dat er een reden is dat ik niet even een DA liet komen als mijn ponyvriendje 9 weken diarrree heeft.
Ik zeg ook niet dat het niet helpt/ondersteund. Maar TS moet niet denken dat een DA daarom 'overbodig' wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:05

No problem!

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:14

Je kunt beter de da zo snel mogelijk laten komen. Zoveel weken diarree is niet goed. Voedingsstoffen raken verloren en dit zal ondanks dat ze verder "gezond" is zoals jij zegt, haar niet ten goede komen. ze is zo ook veel vatbaarder voor eventuele andere infecties en bacteriën. Het lichaam kan blijkbaar zelf de oorzaak van de diarree niet oplossen, anders was ze niet al zo lang aan de diarree. Het diertje heeft Hulp nodig omdat voor elkaar te krijgen, en als geld het probleem niet is zie ik het probleem niet zo.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:45

Na twee maanden nog steeds geen DA gebeld? Dan heeft de pony problemen.
En de diarree is het ws het kleinste probleem...

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:04

Sluit me ook aan bij de rest, ik vind het ook onbegrijpelijk dat je je pony al ruim 2 maanden laat staan met diaree en dat voor jezelf goed praat met "ik kan aan zijn buik zitten, hij maakt geen zieke indruk, hij eet goed...."!

Ik hoop dat het niks ergs is, maar realiseer je dat het ook wél iets ergers kan zijn!
Dus denk ff na en herzie je mening...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:07

Je kan ook gewoon de DA bellen voor advies natuurlijk. Als je gewoon je situatie uitlegt kan die vast wel via de telefoon mededelen of het toch nodig is om langs te komen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:08

9 weken diarree? Oi dat lijkt me niet echt fijn. zou toch even de dierenarts bellen want dat is wel lang en lijkt me niet gezond. Daarbij laten paarden niet snel zien of ze ziek zijn of pijn hebben. Als je zelf diarree hebt voor die lange periode ga je neem ik aan toch ook naar de huisarts?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:12

Iets met paardenmensen en mensen met paarden..
TS, als je zelf 9 weken aan de diarree bent maar je voelt je verder goed dan ga je ook niet naar de dokter? JIJ bent verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard, je paard kan er immers niet zelf voor kiezen om naar de dierenarts te gaan. Dus neem je verantwoordelijkheid als eigenaar en bel de dierenarts.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:13

Sorry TS mar 9 weken diaree? En geen Da laten komen ? Niet slim. Waarom open je een topic als je paard al met uitroepteken 9 weken ziek is !!??

Heb je de DA uberhaupt al gebeld met overleg? En waarom vind jij het niet nodig een DA te laten komen? Diarree is een teken dat er iets niet goed zit, en verliest het paard veel vocht. Je kan beter het probleem opzoeken met een DA als gaan lopen testen met allerlei zooi.

Vergeet niet dat jij de verantwoording hebt over je dier, het paard voelt zich duidelijk niet fijn en jij wilt geen DA laten komen ? Dat is in zekere zin ook het onthouden van medische zorg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:17

Mioux schreef:
Dat is in zekere zin ook het onthouden van medische zorg.

Niet in zekere zin, dat ís het ook.
En dat is dus mishandeling, en strafbaar.
Dit klinkt allemaal over de top, maar een dier zo lang laten lopen wat duidelijk ergens aan lijdt, ja dat is mishandeling imo.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:18

Mioux schreef:
Sorry TS mar 9 weken diaree? En geen Da laten komen ? Niet slim. Waarom open je een topic als je paard al met uitroepteken 9 weken ziek is !!??

Heb je de DA uberhaupt al gebeld met overleg? En waarom vind jij het niet nodig een DA te laten komen? Diarree is een teken dat er iets niet goed zit, en verliest het paard veel vocht. Je kan beter het probleem opzoeken met een DA als gaan lopen testen met allerlei zooi.

Vergeet niet dat jij de verantwoording hebt over je dier, het paard voelt zich duidelijk niet fijn en jij wilt geen DA laten komen ? Dat is in zekere zin ook het onthouden van medische zorg.

Amen to that!
Probeer het TS steeds al duidelijk te maken maar ik lijk me drukker te maken dan de TS zelf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:19

ja bedoel er meer mee met zekerheid, is al laat lange dagen gemaakt haha.

En is inderdaad strafbaar en mishandeling/verwaarlozing. TS je bent geen DA toch? Hoe kan jij dan inzien na 9 weken dat het nog niet nodig is om naar een DA te gaan ?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:20

Td, weet je nog wanneer de diarree begonnen is? Valt dit samen met de omschakeling van 24/7 wei naar alleen nog overdag wei en savonds stal met hooi? Grote kans dat de darmen van slag raken van het hooi, hier reageert iedere pony anders op. Ruikt het hooi fris? En goed van structuur? Wanneer geoogst? Eerste snede? Misschien te rijk aan suikers of eiwitten?

Misschien iets anders in rantsoen aangepast? Sluit mij verder bij de rest aan. Diarree moet je niet onderschatten. De darmen nemen dan nauwelijks voedingsstoffen op wat op de langere termijn rampzalige gevolgen kan hebben.

Sterkte met je paardje en hopelijk kom je er snel achter wat het probleem veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 11-12-15 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:21

Ik denk dat TS ook onderschat wat hier aan de gang is, al kan enigzins een logisch denkend mens wel begrijpen dat dit niet gezond is. Ik vraag me ook af in hoeverre de darmen nog werken na 9 weken diarree, zullen die er ook niet eens mee ophouden? En bedoel ik met werken, niet met de diarree...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:24

Lanolynn schreef:
Lisaapee schreef:
En waarom wil je geen DA laten komen?
'Overbodig' is een DA nog nooit geweest.

Zelfde vraag nu al 2x gesteld...

sorry, overheen gelezen denk ik. Ze is niet ziek, eet en drinkt goed, valt niet af ed.

Polly schreef:
Hoe voel je je zelf als je 9 weken aan e diarree bent?
Een paard is een vluchtdier he, die laten liever niet zien dat ze ziek zijn....

Maar een ziek paard eet en drinkt ook niet goed en dat doet ze wel

nee 9 weken diarree is alleen bij een gezond paard _-:( ik hoop TS dat je wakker word. Als iemand dit weet in je omgeving, of waar dan ook dankzij dit topic, kan met de dierenbescherming bellen voor het onthouden van medische zorg, verwaarlozing en mishandeling. Ik denk dat je ten zeerste de boel onderschat.