Platvoeten... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:26

MiniMouse schreef:
En wat is er aan haar voeten veranderd sinds 2013? Want ze heeft daar andere ijzers sowieso.

De hoefsmid vertelde haar dat het aan haar platvoeten lag, maar ik was er niet elke stap van de weg bij, om het zo te zeggen. Ik ben maar twee keer aanwezig geweest bij de hoefsmid en de dierenarts, en de DA heeft haar dan enorm verdoofd in haar voorbenen.

Casarell schreef:
IJzers hoeven niet per definitie slecht te zijn.. maar dan moeten ze er wel 'goed' onder zitten.. zodat het dier er zo min mogelijk last van heeft.
Hier heeft het dier duidelijk last, vooral die ene foto van opzij, waar je de voet hebt opgetild.

Als dit dier haar voet op de grond zet, komt er ook een deel gewicht op het ijzer, maar ook een deel achter het ijzer (verzenen zijn gigantisch ondergeschoven).. dus de tak van het ijzer drukt gewoon haar voet in..
Haar verzenen zullen zo alleen maar slechter en slechter worden, tot ze echt niet meer kan lopen van de pijn..

Ik hoop dit te kunnen verhelpen door eens met de eigenaar te praten. Ik vond het een beetje vreemd dat de hoefijzers er niet helemaal onder stonden, maar ik ben echt een hoevenleek en kon niets met zekerheid zeggen. Op hoop van zege...

Rindin schreef:
Oohh, dat dier is hartstikke kreupel!! :oo Rechtsachter en linksvoor. Die zou ik naar een kliniek brengen en eens flink laten onderzoeken.

Ik denk niet dat daar het geld voor is (eigenaar is student, nicht gaat naar het middelbaar), dus om al kleine dingen op te lossen hoop ik dat de slechte ijzers doordingen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:28

Vergeleken met de foto's van 2013 zijn deze ijzers idd een stuk kleiner.
Als je ook kijkt naar de foto hier boven lijkt de hoef verder naar de zijkant ook steeds platter te worden.
Aan de voorkant lijkt er weinig mis te zijn.

Ik zou eens een andere smid laten kijken.

Nu zit het ijzer als een te korte slipper onder die voet geslagen.
Wat dat betreft snap ik dan weer wel dat ze beter loopt met de siliconen, dat verdeelt de druk nog een beetje.
Maar dat is geen lange termijn oplossing.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:28

Heeft deze smid zijn diploma's bij een pakje boter gekregen...
gebroken voetas. Als je met potlood op de foto een lijn zet door het bot naar beneden dan kom je bij het kootbeen, maak de hoek en zet je lijn recht door naar de grond. Dit is de lijn die de hoef moet volgen. En dat doet hij in dit geval niet. (google anders maar eens er is vast iemand die dit beter uit kan leggen dan ik)

De straal moet juist de grond raken, anders tast je het hoefmechanise en dus de doorbloeding aan. Geen doorbloeding geen groei, da's simpel.
De verzenen zijn ondergeschoven En er staat zoveel spanning precies op het punt waar de onderkant van dat strootje zit dat ik bang ben dat het gaat scheuren. Nou daar kun je mee vooruit.
Ik ben geen voorstander van meteen de osteo fysio of zadelmaker er bij, eerst maar eens dit probleem oplossen en dan zien wat nog meer nodig is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:31

Skyefate schreef:
Rindin schreef:
Oohh, dat dier is hartstikke kreupel!! :oo Rechtsachter en linksvoor. Die zou ik naar een kliniek brengen en eens flink laten onderzoeken.

Ik denk niet dat daar het geld voor is (eigenaar is student, nicht gaat naar het middelbaar), dus om al kleine dingen op te lossen hoop ik dat de slechte ijzers doordingen.

Maar hier rijdt toch niemand op?! Dit dier is niet een beetje kreupel, maar deze heeft echt heel
veel pijn. Als een paard zo loopt, dan is ie ver heen. Laat dit filpmje dan in ieder geval aan een
DA zien en confronteer de eigenaar met het commentaar.

2001

Re: Platvoeten... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:39

Ondergeschoven hielen als je het mij vraagt. Kijk eens naar anatomisch of Natuurlijk bekappen

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:42

Een andere hoefsmid is echt nodig want ze staat echt heel beroerd op haar hoeven. Ik zou zeggen het zware beslag eraf en wat aan de ondergeschoven hielen doen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:46

Arm beestje... Die hielen staan er zo ver onder dat het lopen voor haar moet voelen als lopen op te kleine Birckenstocks, zo met dat randje van het ijzer in haar voeten...

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:53

In laden en naar Roosendaal! Daar zit de beste smid van het land met het beste verstand van hoeven! En anders Arnold schenk bellen is in opleiding geweest en heeft al veel paarden van hoefproblemen afgeholpen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:57

Dit is dus echt niet goed. Andere hoefsmid!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:58

http://hoofcare.nl/

Van Nassau zit ook bij visdonk maar ook door het hele land die man verricht echt wonderen bij hoeven

LolaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:00

Wel oké, heej, ik ben dus 'de nicht' (die overigens wél bokt heeft, maar er gewoon bijna nooit gebruik van maakt - shame on me). Lola staat nu zo ongeveer 11 maanden mank. Om te beginnen bij het begin, ik ken haar ondertussen zowat 3 jaar, ik was nog maar 12-13 jaar als ik met haar begon, eerste niet-manegepaard waar ik op reed, dus ik kende er echt helemaal níks van.. ;)
Zoals je kan zien op de foto's van 2013, alles was toen nog oké, Lola had nergens last van, maar ja ik herhaal: ik kende er echt niets van. De hoefsmid die wij toen hadden wíst da haar hoeven niet helemaal oké stonden (vééél minder erg als op de fotos natuurlijk), en heeft ons verteld dat hij ze zo kort mogelijk bekapte. Dat heeft hij ons natuurlijk pas verteld als het al veel te laat was, als ze al mank stond dus.
De meeste foto's die je ziet zijn dus ook genomen als resultaat van zijn bekappingen, vooral die foto waarbij ik haar voet vastheb... schandalig gewoon. Je kunt u nie voorstellen hoe razend ik was als hij haar zo bekapt had. (Wat je waarschijnlijk niet ziet op de foto: haar hoefijzer stond toen gewoon schééf, de plaat die ertussen stak om de druk te verminderen - op aanraden van de DA - stak nog schéver en de nagels waren nog 3x zo erg) Hij is haar gratis opnieuw mogen komen bekappen, maar dat is dan ook de laatste keer dat hij geweest is.
Ik weet dat meer recente foto's handig zouden zijn, mijn nicht zal daarvoor zorgen, maar voor mij is het op den duur echt enorm moeilijk om alles te combineren, ze heeft van half januari vorig jaar rust gehad (zo'n 3-4 maand denk ik); ze ging wel overdag op de wei en ze mocht ... stappen .... en stappen... bochten kon ze niet/amper nemen, zag er echt verschrikkelijk uit. Na 5 maand zijn we terug begonnen met een lange zijde te draven (aan de hand natuurlijk!!) en zo steeds opbouwen, uiteindelijk konden we zelf terug lóngeren -stel u voor - en daar blijven we zo nu een beetje op hangen. Ze loopt met de silicone vulling echt zoveel beter als toen, maar ze loopt niet zuiver. Ze mankt niet echt, maar het is geen 100% ... hooguit 80% op haar beste momenten denk ik. De huidige hoefsmid heeft echt al wonderen verricht, want half februari kon Lola amper stappen..hartverscheurend.
-Op de RX was niks verkeerd te zien, geen hoefkatrol ect
-Op harde grond mag ze zo min mogelijk lopen, op zachte grond loopt ze dus inderdaad beter
-DA zegt niet zo bijzonder veel.. "afwachten" en "ze betert" is zowat het enige.
-Natuurlijk rijdt daar niemand op, we blijven afwachten ..
-Kliniek is absoluut geen optie trouwens, om verschillende reden jammergenoeg

--> maar nogmaals, ik denk dat het belangrijk is om recente fotos te hebben want deze zijn allemaal al zolang geleden... Na het weekend ergens zullen we zien of we die erop krijgen ... denk ik (?)
--> ohw ja, en het is dus niieeeet mijn paard, ik kan daar niet zelf over beslissen! Ik denk dat ik al héél blij mag zijn dat de eigenaar haar zolang gehouden heeft, ookal riepen er zoveel mensen dat ze "hopeloos" was, dat het nooit meer goed ging komen en dat we beter af waren als we haar lieten inslapen. Oké het ziet er niet goed uit, maar het is nu echt al wel gebeterd, gewoon... niet perfect..

Als er nog vragen zijn: shoot! Mijn nicht weet ook de belangrijkste dingen en anders kan ik ook nog dingen beantwoorden :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:03

Maar de werkelijke oorzaak is eigenlijk nooit geconstateerd. Men richt zich op de voeten of de benen maar het kan ook wel ergens wat hoger zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:05

Dan ben ik wel benieuwd naar de recente foto's.. :o

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:07

Desiree schreef:
Maar de werkelijke oorzaak is eigenlijk nooit geconstateerd. Men richt zich op de voeten of de benen maar het kan ook wel ergens wat hoger zitten.

Precies, vanwaar de focus op de voeten? Is verder alles uitgesloten?

Nichtje; als ik haar zo zie, en ze is nóg slechter geweest, dan snap ik eerlijk gezegd wel
dat mensen over inslapen zijn begonnen.

LolaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:08

Het zit zoiezo in haar voeten, dat is grondig getest :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:10

Voila! Vraag maar raak. Ik ga zeker dit weekend zien voor duidelijke foto's! :)

Ik ben ook benieuwd, is al een tijdje geleden nu dat ik haar zag als het niet in filmpjes of foto's is.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:19

Sorry hoor maar je paard loopt er echt beroerd bij. Dat je al zo lang niet verder komt, betekent al dat dit niet de oplossing is. Die weten wij ook niet.

Ik zou het beslag eraf doen (de verzenen gaan eraan op deze manier) goed laten bekappen. Geld wat je uitspaart gebruiken voor een goed kreupelheidsonderzoek door een goede dierenarts.
Is het dier uitverdoofd etc? Kogels op de foto geweest?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:21

Ik vind het gek dat je een hoefsmid meerdere keren laat komen ook al weet je dat hij slecht is. Hij bekapt haar eerst te kort, dan doet ie er een ijzer onder dat hartstikke scheef hangt en dan laat je hem terugkomen? Bewust te kort bekappen, dan laat ik hem nooit meer komen :n
Die ene foto is echt afschuwelijk. Dat hij dan nog teruggeweest is (gratis), snap ik echt niet.

Goed dat je nu een nieuwe hoefsmid hebt (dat leid ik af uit je verhaal, klopt dat? Ik vind het een beetje warrig geschreven :P ). Zijn daar al foto's van genomen? Staat het paard nog steeds op dubbele lippen?

Ik hoop dat de eigenaar hier iets gaat ondernemen en wel onmiddellijk ook. 11 maanden kreupel staan, dat noem ik echt mishandeling... Als je slechte hoefsmeden hebt, heb je dat niet in de hand, maar dan laat je die niet opnieuw komen en zoek je naar oplossingen. Nu zie ik 2 hele lieve meiden op zoek gaan naar oplossingen die de eigenaar mogelijk niet gaat opvolgen... De eigenaar zou hier het topic moeten aanmaken.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:30

1) Dat 2 lippen ijzer betere drukverdeling is is bullshit, dat doet een ijzer zonder lippen.
2) Direct een andere hoefsmid laten komen.

Op het filmpje zie ik een behoorlijk kreupel paard die dmv hoofd naar beneden doet probeert de voorbenen te ontlasten.
Platvoeten? Gewoon behoorlijk beroerd bekapt/beslagen. Die ijzers moeten er onder weg, dit is geen oplossing maar uitstelling. Blotevoets.
En dan door een goede hoefsmid laten bekappen. Ijzers kunnen er best weer onder over een tijd, maar eerst moet ze goed.

Ik zou heel graag de röntgenfoto's willen zien.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:22

Ik zou alle troep onder die voeten er onder uit halen. Is alleen maar slechter geworden daardoor en zit totaal geen onderbouwing van de hoefsmid achter om dit er onder te zetten. Ja... De centen waarschijnlijk. Wat een prutser zeg!
Alles er onder uit en de natuurlijk laten bekappen lijkt mij hier in eerste instantie geen gek idee. Laat haar daar dan maar eens een tijd (paar maanden) op lopen.
Zeker als alles op de foto prima is, zie ik totaal geen reden voor apart beslag oid.
Laat haar ondertussen door Linda van Diepen eens nalopen op haar spieren/schouders/hals/nek/rug etc.
Zorg dat je paard zijn lijf gezond word.
Door alle aanpassingen in haar lijf om de pijn te compenseren, kan ik me niet voorstellen dat ze los en pijnloos in haar spieren en gewrichten zit.
Succes en sterkte

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 09:38

xAnthea schreef:
Goed dat je nu een nieuwe hoefsmid hebt (dat leid ik af uit je verhaal, klopt dat? Ik vind het een beetje warrig geschreven :P ). Zijn daar al foto's van genomen? Staat het paard nog steeds op dubbele lippen?

Ik hoop dat de eigenaar hier iets gaat ondernemen en wel onmiddellijk ook. 11 maanden kreupel staan, dat noem ik echt mishandeling... Als je slechte hoefsmeden hebt, heb je dat niet in de hand, maar dan laat je die niet opnieuw komen en zoek je naar oplossingen. Nu zie ik 2 hele lieve meiden op zoek gaan naar oplossingen die de eigenaar mogelijk niet gaat opvolgen... De eigenaar zou hier het topic moeten aanmaken.

Precies... ik ben ook een leaser, maar de eigenaar van die van mij neemt dingen zeker eens onder de loep als ik iets opbreng ter verbetering van de verzorging. Het is duidelijk dat niet alle leasers zo'n geluk hebben... :(:) Wij gaan nu samen eens met hem praten, en we hopen dat hij misschien eens haar hoeven herbekijkt als wij beiden zeggen wat de toestand van haar hoeven nu echt met haar doet. Ik ga zeker dit topic meenemen om te laten zien wat anderen ervan denken.

Er is nu inderdaad een nieuwe hoefsmid, maar die heeft haar op de siliconen en (volgens mij, ik weet het niet volledig zeker, dus ik wacht even tot mijn nicht online is) dubbele lippen gezet. Voor de rest is het afwachten op de foto's van zondag. Of ze bij de x-rays ook de kogel erop hebben gezet, weet ik niet.

KellyDV schreef:
1) Dat 2 lippen ijzer betere drukverdeling is is bullshit, dat doet een ijzer zonder lippen.

Op het filmpje zie ik een behoorlijk kreupel paard die dmv hoofd naar beneden doet probeert de voorbenen te ontlasten.
Platvoeten? Gewoon behoorlijk beroerd bekapt/beslagen. Die ijzers moeten er onder weg, dit is geen oplossing maar uitstelling. Blotevoets.
En dan door een goede hoefsmid laten bekappen. Ijzers kunnen er best weer onder over een tijd, maar eerst moet ze goed.

Nicht heeft de röntgenfoto's, dus dat wordt even wachten tot zij klaar is met haar examen van vandaag. Ik ga allensinds al eens proberen mijn eigen hoefsmid vast te krijgen, want ik weet dat hij super bekapt en niet meteen naar de ijzers grijpt. Het kan natuurlijk ook zijn dat dit een probleem is dat hij niet weet op te lossen, en dan zoek ik verder.

MiniMouse schreef:
Ik zou alle troep onder die voeten er onder uit halen. Is alleen maar slechter geworden daardoor en zit totaal geen onderbouwing van de hoefsmid achter om dit er onder te zetten. Ja... De centen waarschijnlijk. Wat een prutser zeg!
Alles er onder uit en de natuurlijk laten bekappen lijkt mij hier in eerste instantie geen gek idee. Laat haar daar dan maar eens een tijd (paar maanden) op lopen.
Zeker als alles op de foto prima is, zie ik totaal geen reden voor apart beslag oid.
Laat haar ondertussen door Linda van Diepen eens nalopen op haar spieren/schouders/hals/nek/rug etc.
Door alle aanpassingen in haar lijf om de pijn te compenseren, kan ik me niet voorstellen dat ze los en pijnloos in haar spieren en gewrichten zit.
Succes en sterkte

Zelf ken ik niet meteen natuurlijk bekappers in de regio, maar ze hebben wel een erg goede osteopaat laten doorkomen, dus het is nu afwachten of we hem kunnen overtuigen haar van deze ijzers af te halen.

Weet er iemand overigens wat het beste zou zijn voor revalidatie na het afhalen van haar ijzers? Weidegang of terug op stal? Ik heb er al eens over gesproken met de eigenaar van mijn lease, en aangezien wij dus 2.5 Ha hebben is het geen probleem Lola bij Lana (onze haf) te zetten voor een periode. Onze weide blijft overigens nog redelijk goed droog door de winter, zelfs als er eens een dikke sneeuwlaag komt opzetten.

Heeft er iemand nog verdere suggesties voor hoefsmeden die wat dichterbij wonen? Wij zitten in Bertem/Meerbeek, BE.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:40

Weidegang. Ze moet in beweging blijven.
In haar eigen tempo op haar manier.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:44

Skyefate schreef:
xAnthea schreef:

Precies... ik ben ook een leaser, maar de eigenaar van die van mij neemt dingen zeker eens onder de loep als ik iets opbreng ter verbetering van de verzorging. Het is duidelijk dat niet alle leasers zo'n geluk hebben... :(:) Wij gaan nu samen eens met hem praten, en we hopen dat hij misschien eens haar hoeven herbekijkt als wij beiden zeggen wat de toestand van haar hoeven nu echt met haar doet. Ik ga zeker dit topic meenemen om te laten zien wat anderen ervan denken.

Er is nu inderdaad een nieuwe hoefsmid, maar die heeft haar op de siliconen en (volgens mij, ik weet het niet volledig zeker, dus ik wacht even tot mijn nicht online is) dubbele lippen gezet. Voor de rest is het afwachten op de foto's van zondag. Of ze bij de x-rays ook de kogel erop hebben gezet, weet ik niet.

KellyDV schreef:

Nicht heeft de röntgenfoto's, dus dat wordt even wachten tot zij klaar is met haar examen van vandaag. Ik ga allensinds al eens proberen mijn eigen hoefsmid vast te krijgen, want ik weet dat hij super bekapt en niet meteen naar de ijzers grijpt. Het kan natuurlijk ook zijn dat dit een probleem is dat hij niet weet op te lossen, en dan zoek ik verder.

MiniMouse schreef:
Succes en sterkte

Zelf ken ik niet meteen natuurlijk bekappers in de regio, maar ze hebben wel een erg goede osteopaat laten doorkomen, dus het is nu afwachten of we hem kunnen overtuigen haar van deze ijzers af te halen.

Weet er iemand overigens wat het beste zou zijn voor revalidatie na het afhalen van haar ijzers? Weidegang of terug op stal? Ik heb er al eens over gesproken met de eigenaar van mijn lease, en aangezien wij dus 2.5 Ha hebben is het geen probleem Lola bij Lana (onze haf) te zetten voor een periode. Onze weide blijft overigens nog redelijk goed droog door de winter, zelfs als er eens een dikke sneeuwlaag komt opzetten.

Heeft er iemand nog verdere suggesties voor hoefsmeden die wat dichterbij wonen? Wij zitten in Bertem/Meerbeek, BE.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 4&hl=en_US

Hier staan alle of veel natuurlijk bekappers. Lekker in beweging houden voor de doorbloeding :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:47

Inderdaad weidegang.. zo worden de voeten het meeste gestimuleerd om te groeien.. :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 10:03

Bedankt voor de feedback! Ik dacht al dat weidegang beter ging zijn, al ben ik misschien wat biased. Die van mij loopt 24/7 buiten met schuilstal, en dat vindt ze super. Ze heeft geen andere paarden rondom zich, maar wel ezels en schapen (ooit een paard bij een schaap zien krauwen? Dat is pas een schattig zicht) en ze amuseert zich rot. Nooit een stalletje voor mij!
In de stalling van mijn nicht staan de paarden al van oktober of november op stal en komen ze de weide niet meer op tot maart. Het is één grote weide opgedeeld in heel erg kleine weitjes, dus ja, dat wordt helemaal stukgelopen. Vindt het wel maar een vreemde regeling, zo continu op stal... (of zit ik al te lang vast in mijn 24/7 buiten wereldje?)