Groote paarden castreeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:42

Een van m'n paardjes is staand gecastreerd en dat heeft m'n vriend toen gefotografeerd. Als je wil kan ik ze wel even zoeken en eventueel plaatsen. Het geeft wel een mooi beeld.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:55

Klemmen langer laten zitten, groote van het paard heeft niets met nabloeden of complicaties te maken.
Hier in Frankrijk wordt veelal nog staand gecastreerd en niet afgebonden met hechtdraad.

Wellicht is deze DA super op andere geboeden, maar blijkbaar niet geweldig in castreren.
Mijn man doet zeker 100 castraties per jaar (staand, en volgens mij zelfs meer) en heeft hooguit een paard per jaar waar hij nog eens een keer terug moet komen.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 09:37

@Essie_Blue, haha, ja een klein beetje bloed vloeit vrij ver, en het lijkt ook echt soms of er lieters iut komt...

@Jennyj01 Dat zou geweldig zijn! Ik heb je een PB gestuurd.

@Jess De meeste paardjes die hier worden gecastreerd zullen ongeveer 12-18maand zijn dus die zijn een aantal honderd kilo, niet 500-600kilo, vandaar het verschil.

Er zit wel degenlijk verschil in een klein veulentje en een groot paard qua complicaties en bloed gezien de tubes en testicles verder zijn gegroeid.
Ergens heb je wel een punt, 100 paarden per jaar, wow. Onze DA doet er 5 per jaar :') , 3 van ons dit jaar :D . Dit is niet Nederland met 17 miljoen mensen maar Nieuw Zeeland (22x grooter dan NL) en 4 miljoen inwooners in total, zeker niet zo advanced qua paarden klinieken. De dichtsijzijnde paarden klieniek van ons is 200km verderop.
Vandaar dat Bokt.nl ons vaak uithelpt met medische vraagen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:30

northequest1 schreef:
@pien_2010 bedankt. Wow wat goed dat hij ok is! Uit nieuwsgierigheid was hij wel of niet afgebonden? Wij doen de volgende wel, ben benieuwd of we dan goed zitten en minder (of geen) nabloeding hebben. Fingers crossed!

Het is lang geleden. In eerste instantie is hij normaal staande gecastreerd. Hoe? Volgens mij de normale procedure.
De dierenarts vroeg me later, of alle merens zo'n dikke zaadleiders hadden, pezen en spieren want het was wel "oer" wat de mannen te zien kregen bij de operatie. Toen hebben ze wel gehecht door alles in partjes te verdelen en inderdaad van onderen alles open te houden.
De enige reden dat mijn merens niet in de wei is geopereerd was dat ik er een heel slecht gevoel bij had en daar altijd naar luister. Gelukkig maar want volgens de arts had ik anders geen paard meer gehad. Niet alleen de kliniek stond heel goed bekend, maar ook die desbetreffende arts. Dus dit was gewoon een gevalletje van pech gehad want die zaadleiders en alles er om heen waren gewoon te dik, te gezond, te oer }> . Dit is zoals ik het toen begrepen heb. Dus ook hele goede dierenartsen maken buiten hun schuld mee dat er wel eens iets mis gaat.
O ja, tijdens de operatie, waar ik ook persé bij wilde zijn, was er al een fikse bloeding. De spanning was om te snijden, waarop ik het grapje maakte: "moet ik de kochers uit mijn auto halen". Met kochers kun je de boel afklemmen, waarop de arts vroeg: "liggen die dan in je auto?" Nee, dus was mijn antwoord, maar heb het er maar over met elkaar want dit gaat niet goed en je hoeft mij niet te sparen. Dat brak de spanning en de mannen gingen overleggen. Door dit topic komt dit weer bij me omhoog, want was dit eigenlijk al vergeten.
Na vier dagen mocht hij al mee naar huis miene schat <3