Hooi? Kuil? Help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Hooi? Kuil? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:23

Gelukkig!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:28

ual_95 schreef:
Ik heb het vandaag eens gevraagd bij mijn staleigenaar, en heb daarbij gezegd dat de dierenarts toch echt hooi adviseert. Hij deed helemaal niet moeilijk over dat ik het kuil niet meer zag zitten, maar wees toen naar voordroog met een heel vaag verhaal over wanneer het van het land kwam en de kwaliteit etc etc. Heb toch even doorgedramd, en mag vanaf vandaag de frisse kleine hooibaaltjes geven, en het kost me niks extra! *\o/*

Ben begonnen met een menging van kuil (niet de schimmelkuil uiteraard) en het nieuwe hooi om haar toch even te laten wennen. Wil ook niet dat ze morgen ondersteboven ligt natuurlijk.

Mijn hooi gaat ook in slowfeednetten! Anders is er geen houden aan.

Goed zeg! Ik weet zo niet meer uit mijn hoofd hoe lang het duurt voor het "systeem" van een paard er over doet om aan ander voedsel te wennen, maar wel dat het heel belangrijk is om hier goed rekening mee te houden. Ik weet wel dat die informatie op de website van "paardnatuurlijk" te vinden is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:34

Ik raad altijd 3 weken aan. Beginnen met 25% nieuw, 75% oud, dan 50-50, dan 75-25. In de vierde week zit je dan geheel op hooi.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:26

Hilary schreef:
Ik raad altijd 3 weken aan. Beginnen met 25% nieuw, 75% oud, dan 50-50, dan 75-25. In de vierde week zit je dan geheel op hooi.

Ik ben van de een op de andere dag hooi gaan geven en had na 2 dagen al resultaat.
Ze krijgen nu eindelijk het juiste voer na jaren leuren, zeuren en ruzies op pensionstallen. ( sta sinds kort op een nieuwe stal)
Mijn paarden zijn een stuk gezonder en de verbrede witte lijn bij mijn fjord is nagenoeg verdwenen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:47

Hm, ja, kuil en hooi zijn allebei van gras dus dan maakt het misschien minder uit, maar dat weet ik niet zeker.
Wel zeker weten dat overschakeling naar andere voersoorten beste maar geleidelijk kan gaan ivm gevoeligheid.

Fijn dat bij jou nu zo goed is.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:47

Pfff mijn merrie heeft afgelopen vrijdag verstoppingskoliek gehad.. Het ene moment ben je bezig de natte mest op te lossen, het volgende moment is natte mest een goed teken. Gelukkig had het niks van doen met de overgang naar hooi, maar komt het doordat ze simpelweg te veel stro eet.

De dierarts zei dat ook om dit te voorkomen hooi een stuk beter is dan kuil, omdat dit veel voedzamer is, en ze dus minder snel zullen terugvallen op hun stro. Zo zie je maar weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:54

Jeetje, gelukkig maar dat je overgestapt bent naar hooi.

Kuil wat zuur ruikt is echt heel slecht. Laat hij de kuilen en het hooi ook monsteren? Ik wil best eens voor je kijken adh van een analyse wat voor hooi het is, als je dat wil.