Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Joolien schreef:Ik zou haar toch naar een kliniek brengen, hier op bokt kunnen we er zo ook niks van zeggen. Maar dat het niet goed is, dat lijkt me duidelijk. Als je haar met de trailer gaat brengen, rijd dan zo rustig mogelijk, ga met 10 kmpu de bocht door, mocht het namelijk iets neurologisch zijn of mocht ze pijn hebben, dan kan ze zo omvallen.
Heeft je dierenarts ook neurologische testjes gedaan zoals aan de staart trekken, omduwen en laten draaien op de achterhand? Dat kan je ook zelf doen.
- ga aan de zijkant staan van je paard en trek aan de staart. Je paard moet de andere kant op stappen of tegen duwen. Kun je haar omtrekken = niet goed. Doet dit aan beide kanten.
- duw haar om bij de achterhand, kijk hoe ze reageert, zet ze haar benen normaal neer of kruist ze raar haar benen. Dit kun je ook doen als je eten op de grond zet zodat ze het hoofd omlaag moet doen. Dan verergerd dronkenschap vaak.
- zet je paard stil en draai m rustig om rond de achterhand, het paard moet de achterbenen hierbij optillen om zich te verplaatsen. Laat ze de achterbenen staan= niet goed.
Mac schreef:Deze manier van lopen + 24/7 op gras + Haflinger ... laat haar eens testen op PSSM.
Zie http://www.pssm.eu voor meer informatie.
senna21 schreef:Lastig hé, dat paarden niet kunnen praten.
Is betreffende DA wel een paardenarts? Anders zou ik gaan voor een andere DA of kliniek.
Het lijkt mij verstandig om sowieso iedere dag een filmpje te maken. Dan kun je beter zien of het al opknapt.
_Alarm_wlkp schreef:Wat naar zeg!
Ik zit ook sinds te donderdag met een paard die heel stijf/krampachtig loopt.
Ook lusteloos en wat zwalperig met momenten. Maar ze heeft het vooral aan de achterbenen.
DA zei zolang ze eet en niet erger wordende symptomen heeft dat ik nog niet moest panikeren.
DA komt wel WOENSDAG dus laat het er niet bij.
Beebee schreef:Ik ben benieuwd naar haar voeten. En dan met name van de onderkant. Zou je daar een foto van kunnen plaatsen?
geerke schreef:lijkt mij dat ze hoefbevangen is....dat kan ook zonder warme hoeven.
ellepel schreef:Dat "dronken" lopen heb ik vroeger wel eens gezien bij mijn eigen pony
Daar was het toen oververhitting door te weinig drinken in een warme zomer(zonnesteek dus)
Maar het is nu niet warm dus dat zou raar zijn.
Je zegt dat ze uit de sloot drinken,doet jouw pony dat dan nu ook?
Je ziet dat ze drinkt?
Er is ook gekeken naar een hoefzweer?
Vreemd he, lijkt best wel maf hoe ze loopt en lijkt inderdaad wel wat bevangen, ze zwaait ook met haar hoofd uit onvrede zie ik, het zit haar wel dwars!
Hopelijk kom je er snel achter wat het is en valt het een beetje mee, altijd naar om je dier zo te zien.
Monmaster schreef:Om haar beter in de gaten te kunnen houden, wil ik je adviseren om haar eerst maar eens op stal te zetten. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet 24 uur, maar op een plek waar ze gedurende de dag geobserveerd kan worden en s nachts op stal.Uit kunnen sluiten of het planten.... Gras, of iets anders is. Waar het ene paard last van heeft, hoeft voor het andere paard geen dingetje te zijn.
Het ziet er echt zorgelijk uit.... Zou mbt tot haar welzijn wel snel actie ondernemen.
Succes!
ual_95 schreef:Ik heb dit ook wel eens gezien bij paarden zie zijn uitgegleden op de wei, die verrekken meerdere plekken in de benen/schouder. Misschien kan je je verhaal even bij een osteo/fysio voorleggen?
Partyflappel schreef:Als ik naar de filmpjes kijk zie ik geen paard wat ongecoördineerd loopt, maar wel duidelijk ergens pijn heeft en moeite met bewegen. Als ik zie hoe stijf ze ook is van achteren.
Ik denk dat een fysiotherapeut je grote uitkomst kan bieden, die zal heel goed kunnen zien/testen waar precies het ongemak vandaan komt, en van daar uit kan je verder een plan maken.
Anoniem schreef:Wat vervelend TS,
Het lijkt wel of je paard een beroerte heeft gehad.
Ik zou zeker een goede paardenarts contacteren.
Brainless schreef:Mijn Fjord liep ook gewoon "wat" moeilijk en stond niet in de standaard bevangen stand.
DA dacht aan overbelasting en moest haar de tijd geven.
HS zag haar waggelen en zei gelijk; die is bevangen.
Na controle (stukje wegsnijden) bleek ook dat dit het geval was en had ze al 2 kantelingen (volgende dag foto's laten maken).