Ernstige cornage, laten inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Ernstige cornage, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:26

Omdat ik in mijn omgeving veel merries die ongeschikt zijn voor de sport daarvoor gebruikt zie worden. Mits ze makkelijk bevallen en geen stalondeugden hebben.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:34

Als de cornage dusdanig ernstig is dat het haar conditie belemmert dan zal ze ook niet of amper te rijden zijn.
Wij hebben op stal een paard met cornage staan. Zelfs een sprintje trekken in de weide houdt hij niet lang vol. Er is al meerdere keren geprobeerd om hem onder het zadel te krijgen. Paard is na 3 drafpassen heel benauwd. Met wat oefenen en heeeeeeel voorzichtig conditie opbouwen staat hij pas na 5 drafpassen te pompen. Paard staat dus gewoon decoratief te wezen in de weide.

Cornage bestaat in verschillende gradaties, varierende van af en toe eens een raar geluid bij inspanning tot een paard dat letterlijk naar lucht staat te happen bij inspanning.

Het kan idd door trauma, droes of andere infectie komen. Het kan aangeboren zijn. Bij het BWP worden hengsten per definitie afgewezen als ze cornage hebben, endoscopie is een vast onderdeel van de keuring.

Als ze al meerdere veulens gehad heeft zou ook kunnen nagegaan worden in welke mate ze het (niet) vererfd.

Het kan geopereerd worden indien eigenaar/koper dat wenst. Maar dat neemt verder het genetische aspect niet weg.

Vervelende situatie. Paard is economisch idd gewoon niets waard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:38

Anoeska27 schreef:
Omdat ik in mijn omgeving veel merries die ongeschikt zijn voor de sport daarvoor gebruikt zie worden. Mits ze makkelijk bevallen en geen stalondeugden hebben.

Maar wat gebeurt er met zo'n paard als het veulen gespeend is? Dan kan hij haar net zo goed zelf naar de slager brengen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:51

anneliesdj schreef:
[Maar wat gebeurt er met zo'n paard als het veulen gespeend is? Dan kan hij haar net zo goed zelf naar de slager brengen.

Terug naar de hengstenhouder en opnieuw dekken.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:05

Kan ook een blokkade hoog thoracaal zijn, hierdoor verloopt de bezenuwing naar de stembanden niet goed, waardoor deze geen goede spanning hebben er dus een geluid te horen is bij inspanning.
Een osteopaat kan dan een hele goede optie zijn...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:34

Draagmerrie is deze niet interessant voor, te oud ;)
Daar willen ze merries voor die nog een aantal veulens kunnen dragen (aangezien ze maar eens in de 2 jaar een veulen grootbrengen)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:54

Ik heb een cornage pony niveau II-III en rij er gewoon mee zonder problemen.

Ja het is een rot geluid maar wat ik merk is dat als hij goed in conditie is je hem minder snel hoor dan wanneer hij geen conditie heeft.
Ook als het wat benauwd weer is Hoe je hem sneller dan bv nu in de koude periode.

Het is erfelijk heb ik begrepen maar zijn ouders hebben het niet dus hoe hij eraan is gekomen weet ik niet.

Hij kan een trauma hebben opgelopen nadat hij over de kop is geslagen dat zullen we nooit weten

Ik zou zelf geen problemen ermee hebben om een pony met cornage te kopen al zou ik er niet mee fokken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:02

Als draagmerrie is dit paard vanwege de leeftijd minder geschikt.
Als rijpaard door de cornage ook niet meer.
De cornage is mogelijk erfelijk, dus als fokmerrie ook niet geschikt.
Wat kun je dan nog met dit paard, grasmaaien tutten en wandelen aan de hand.
Consumeren of euthanaseren zijn ook nog opties.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:06

Mijn paard heeft een lichte cornage, oorzaak onbekend. Volgens mijn veearts was ermee fokken geen probleem, hij zei dat het niet erfelijk was. Hij dacht dat het te maken had met haar grootte en matige conditie waarin ik haar gekocht heb. Nu ze beter in conditie is hoor je het veel minder, maar het is niet helemaal weg.
Bij mijn paard merk je er niet meer van dan een bijgeluid als je wat langer galoppeert. Geen fluittoon zoals beschreven wordt maar een soort grommetje.
Laatst bijgewerkt door Billy op 08-12-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:09

Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze diverse paarden met cornage. Paarden draaiden even hard mee als de paarden zonder, t maakt wat extra geluid, maar voor een manege is het een goed paard voor minder geld (omdat de meeste particulieren het dus niet willen).

Dinja45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:11

Dit snap ik nu niet he!!!!!!
een paard met cornage laten staan..
verdorie dat dier moet gereden worden,breng het dier op conditie ..
Mijn paard heeft ook een vorm van Cornage,en ik train hem iedere dag intensief,en hoe meer ik hem train en zijn conditie beter wordt hoor je hem het minst...
Maar laten staan en niks mee doen vind ik erg onvriendelijk naar het paard toe..
en om de lieverd in te laten slapen vind ik echt oneerlijk..train het paard wie dan ook en geef het paard een eerlijke kans...Cornage kunnen ze inderdaad heel oud mee worden..maar de meeste eigenaren weten niet eens waar ze over praten..dus de makkelijkste oplossing wordt gezocht laat maar inslapen..
terwijl het paard nog een heel fijn leven kunnen hebben..
sorry maar kan mij hier heel boos om maken!!!!!!!!!!
en niet te vergeten cornage wordt gauw gezegd!!!!!!!weet je dat als een paard niet goed losgereden is en zijn kaakgewricht niet loslaat tijdens het rijden je hetzelfde geluid krijgt..als hij zijn kaak op elkaar houd gaat hij ook cornage geluiden maken...probeer zelf maar eens goed te ademen met de kaken op elkaar!!!!!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:16

Nou Dinja, misschien moet je eerst even lezen voor je begint te roeptoeteren...
Paard stond al jaren stil en na verkoop werd het voor het eerst bereden en (b)leek het cornage te hebben, wat voor de koper reden was om de koop ongedaan te maken.
Bevestigd na onderzoek door de da, dus niet door slecht losrijden of kaak vast zetten..
Nu is dus de vraag wat te doen met het dier, omdat er weinig mensen zijn die een paard met cornage willen kopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:20

Dinja45 schreef:
Dit snap ik nu niet he!!!!!!
een paard met cornage laten staan..
verdorie dat dier moet gereden worden,breng het dier op conditie ..
Mijn paard heeft ook een vorm van Cornage,en ik train hem iedere dag intensief,en hoe meer ik hem train en zijn conditie beter wordt hoor je hem het minst...
Maar laten staan en niks mee doen vind ik erg onvriendelijk naar het paard toe..
en om de lieverd in te laten slapen vind ik echt oneerlijk..train het paard wie dan ook en geef het paard een eerlijke kans...Cornage kunnen ze inderdaad heel oud mee worden..maar de meeste eigenaren weten niet eens waar ze over praten..dus de makkelijkste oplossing wordt gezocht laat maar inslapen..
terwijl het paard nog een heel fijn leven kunnen hebben..
sorry maar kan mij hier heel boos om maken!!!!!!!!!!
en niet te vergeten cornage wordt gauw gezegd!!!!!!!weet je dat als een paard niet goed losgereden is en zijn kaakgewricht niet loslaat tijdens het rijden je hetzelfde geluid krijgt..als hij zijn kaak op elkaar houd gaat hij ook cornage geluiden maken...probeer zelf maar eens goed te ademen met de kaken op elkaar!!!!!

Kom hem halen dan, probleem opgelost.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:33

Ik zou de keuze van laten inslapen/slachten heel goed begrijpen. Eigenaar had vóór ze alles wist al de keuze gemaakt dat dit paard niet bij haar zou blijven, en nu blijkt het paard heel moeilijk verkoopbaar. Houden kan niet, verkopen kan niet. Tsjah, wat blijft er dan nog over?
Gezelschapspaarden doe ik niet meer aan, heel slechte ervaringen mee gehad, je kan werkelijk niemand vertrouwen, en de fout om dat wel te doen zal ik dus ook nooit meer maken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:33

Toen wij mijn ruin kochten had hij ook cornage. Graad 2 ongeveer. Hij had er niet super veel last van, je hoorde het alleen met werken. Hij was toen 8 jaar oud. Over de jaren leek werd het echter erger, tot hij in 2013 (toen was hij 13) echt serieus last had. We hebben het toen weer laten onderzoeken en toen bleek hij inmiddels graad 4 te hebben. Hij had er dus serieus last van gekregen.

Na veel wikken en wegen hebben we toen besloten hem te laten opereren. Dat hij pas 13 was en echt nog wel een heel leven voor zich had, was voor ons wel de belangrijkste reden om het te doen. Het is wel echt een serieuze operatie, hij heeft een flinke jas uitgedaan daardoor, maar toen hij weer helemaal hersteld was (heeft echt maanden geduurd) was hij echt als herboren. Toen hij zo'n jas uitdeed hebben we nog wel getwijfeld of we er goed aan hadden gedaan, maar daar was maanden later echt geen twijfel over mogelijk. Hij is aan zijn tweede jeugd begonnen :D

Omdat mijn paard nogal een schare fans heeft (het is nogal een clown :+ ) hebben we steeds updates op onze site gezet over hoe het met hem ging. Dus voor de liefhebbers; klik hier voor de updates

Oh, en bij de 1e update hebben we toen ook de nodige informatie verzameld over wat cornage nou eigenlijk is. Misschien ook wel interessant, want ik zie in dit topic genoeg uitspraken waarvan ik de indruk krijg dat niet iedereen even helder heeft wat cornage precies is. Het kan namelijk over de tijd verergeren. En ja, cornage graad 2 kun je met het in conditie houden van een paard een heel eind oplossen, maar graad 4 cornage kun je echt vergeten dat je daar door het in conditie houden van je paard ook maar iets van het probleem oplost. Sterker nog, als je een paard met graad 4 cornage gaat proberen in conditie te brengen/houden, ben je je dier aan het martelen. Het krijgt al minder lucht door de volledige verlamming van de stemband en dan ga je het ook nog eens aan het werk zetten waardoor hij nog meer zuurstof nodig heeft. Ik heb mij nog nooit zo schuldig gevoeld naar mijn paard toe, als toen ik van de dierenarts hoorde dat hij echt serieus last had van z'n cornage, terwijl ik hem juist in conditie probeerde te houden.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 08-12-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:39

opereren lijkt me in deze geen optie. eigenaar wilt het paard verkopen en niet er geld in spenderen.
daarnaast is het een behoorlijk risico, zo'n operatie en in NL wordt het volgens mij alleen in uitzonderlijke gevallen gedaan.( verboden).
Ik zou zeggen: euthanasie of slager. Misschien heftig, maar beter dan dat het paardje in een circuit terecht komt van koop en verkoop.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:48

Anoeska27 schreef:
Als er mee gefokt is en ze is makkelijk drachtig te krijgen, dan kan de eigenaar haar aanbieden als draagmerrie. Daar is nog best wat vraag naar.

Meestal willen ze daar merries voor hebben tot een bepaalde leeftijd.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:57

waarom verkoopt hij het paard niet als recreatie of gezeldschaps paard voor een ander paard daar is nog altijd wel vraag naar.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:02

We hebben nu ook pas een paard met cornage op de manege. Deze heeft (nog) een slechte conditie, maar hoop dat het iets beter wordt als zijn conditie ook beter wordt. Verder super leuk/fijn dier. Dus op een manege hoeft echt geen probleem te zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 13:56

lolotjeh schreef:
waarom verkoopt hij het paard niet als recreatie of gezeldschaps paard voor een ander paard daar is nog altijd wel vraag naar.

Dus niet, dat blijkt wel.
Maar als je iemand weet?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:02

anneliesdj schreef:
lolotjeh schreef:

Dus niet, dat blijkt wel.
Maar als je iemand weet?

Precies! Mensen die een paard als gezelschapsdier zoeken liggen ook voor het oprapen.....

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:34

Hoe groot en hoe braaf is het beestje?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:27

luxje schreef:
Hoe groot en hoe braaf is het beestje?

Hoe braaf zouden ze eigenlijk gewoon moeten uitproberen. Zadel er opleggen en kijken hoe ze reageert. Het kan goed meevallen en dan verkoopt ze weer gemakkelijker.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:34

is het cornage of soft palate displacement ?(SPD wordt nogal eens voor het gemak omschreven als cornage) bij beide condities kan tegenwoordig via laser chirurgie een oplossing zijn. Mijn paard had cornage (maar had daar nooit last van) totdat ze een infectie opliep welke op haar huig is geslagen met SDP tot gevolg. Ze is hieraan geopereerd, gewoon staand met plaatselijke verdoving met laser en dat heeft zeer goed geholpen. Ze was toen overigens al 24jaar, kosten; 500euro (Bosdreef)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:35

@Mist
Zoals TS aangeeft heeft de DA geconstateerd dat de linker stemband verlamd is..