Colosan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Colosan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:03

Ik las vanochtend op een klein flesje, de datum; 01-2017 staan.

Ik heb het niet meegenomen, omdat ik toch twijfelde, of het niet homeopathisch is, ben daar nog steeds niet helemaal uit voor mijn gevoel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:05

Wat maakt het uit of het homeopatisch is of niet? Als het maar werkt, toch? :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:07

Ik denk dat het "apothekerslatijn" is, het zijn wel natuurlijke ingredienten. Olea Aetherea = essentiele/etherische olieen.
Het is absoluut geen homeopathie, of het onder aromatherapie of onder fytotherapie valt, durf ik zo niet te zeggen.

Heb even snel voor je gegoogled:
* Ol. (Oleum) Cassiae 1,7 g; kon ik niet vinden, vond wel Cinnamomum Cassiae = KANEELOLIE.
(En plaatjes van "cassia oil" tonen kaneelillustraties?). Kaneel claimt gunstige werking op de darmen, dus zou kunnen...
* Ol. Anisi 1,0 g; ANIJSOLIE
* Ol. Carvi 1,0 g; KARWIJOLIE
* Ol. Foeniculi 1,0 g; VENKELOLIE
* Ol. Chamomillae (Azulen) 0,1 g; KAMILLEOLIE
* Ol. Lini Sulfurati (Sulfur 2,5 g) 74,7 g; geen NL omschrijving gevonden, wel DE (balsamsalfersch) en EN (sulfurized oils)
* Ol. Jecoris 18,0 g; is deels ontvette olie onttrokken uit de verse levers van kabeljauw en schelvis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:26

Dank je wel YamaDeva!

En sorry 8nnemiek, maar ik geloof niet in homeopathie, wel in fytotherapie trouwens.
Ga ik van de week toch maar eens een flesje halen geloof ik, mijn merrie heeft deze tijd van het jaar, toch ook met regelmaat van die halfzachte koliekklachten, hebben pas het hele boeltje onderzocht, maar daar kwam niets uit.
Vind het toch wel prettig om dan iets in huis te hebben.
Dus dank iedereen voor de info! <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:19

Prima spul
Ik geef ook de schapen een spuit bij koliek of gisting in 1 van de magen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:41

Shirley schreef:
Pas hier alsjeblieft mee op!
Over de datum is nog niet zo erg als na opening!

Heb los van elkaar meerdere gevallen meegemaakt waarbij dit heel fout uitpakte -O-

Specifiek bij Colosan, Shirley? Ik heb juist de ervaring dat Colosan ook nadat de houdbaarheidsdatum verlopen is nog een lange tijd goed blijft, dus jouw berichtje verontrust me een beetje.

Colosan is inderdaad fytotherapie, geen homeopathie. Hier ook de ervaring dat het verlichtend werkt bij lichte kramp- of gaskoliek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:50

Toevallig zie ik dit topic. Ik heb ook colosan in huis en nog nooit gebruikt. Dit omdat ik het spul niet ken. Bij koliek gebruik ik dus iberogast van Steigerwald. Nu ik dit topic heb gelezen ga ik Colosan toch ook gebruiken als ik twijfel. Een van mijn paardjes is ook koliek gevoelig en omdat ze aan huis staat zien we het altijd gelijk. We bellen ook alleen de dierenarts als we haar 's ochtends zo vinden (want weten niet hoe lang ze al bezig is) of als het gelijk duidelijk is dat het ernstig is. Normaliter helpt Iberogast ook. Maar fijn dus een middel erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:39

Xanne schreef:
Shirley schreef:
Pas hier alsjeblieft mee op!
Over de datum is nog niet zo erg als na opening!

Heb los van elkaar meerdere gevallen meegemaakt waarbij dit heel fout uitpakte -O-

Specifiek bij Colosan, Shirley? Ik heb juist de ervaring dat Colosan ook nadat de houdbaarheidsdatum verlopen is nog een lange tijd goed blijft, dus jouw berichtje verontrust me een beetje.

Colosan is inderdaad fytotherapie, geen homeopathie. Hier ook de ervaring dat het verlichtend werkt bij lichte kramp- of gaskoliek.

Zal ongetwijfeld van toepassing zijn bij meer middelen, maar we hebben het hier over Colosan :j

Het bevat geen alcohol of ander conserveermiddelen en is derhalve na opening aan bederf onderhevig.
Dat het nog steeds hetzelfde oogt en ruikt, zegt niets.
Er kunnen zich voor het menselijk oog onzichtbare schimmels in ontwikkelen welke schadelijk zijn bij toediening.

Heb er echt heel nare dingen van gezien, dus bij mij gaat het zonder twijfel de vuilnisbak in na die tijd!
Waarom het risico nemen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:54

Als het op oliebasis is, zal het niet zo snel bederven. Houdbaarheidsdatum is vaak ook vooral bedoeld om de werkzaamheid te garanderen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:02

We hebben het hier over een geopende verpakking...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:03

mysa schreef:
Als het op oliebasis is, zal het niet zo snel bederven. Houdbaarheidsdatum is vaak ook vooral bedoeld om de werkzaamheid te garanderen.

Het grote verschil is of het al eens geopend is of niet. Is het al eens geopend, zijn er lucht plus bacteriën en schimmelsporen bijgekomen... als je het dan nog eens maandenlang laat staan dan heb je een schimmel en bacteriekweek... en dat kan fout uitwerken als je het toedient.

Is het nooit geopend geweest, zal het waarschijnlijk ook na de houdbaarheidsdatum nog goed zijn... maar ja, tot hoelang is niet precies te zeggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:05

Voor mijn oude paard, met chronisch ontstoken darmen, heb ik veel colosan gebruikt. Op het laatst kon ze geen hap meer eten of ze had koliek. Colosan heeft heel wat spoedjes van de DA gescheeld.
Nu wisten we bij dit paard de oorzaak van de koliek en dat we het bellen van de DA best een poosje konden uitstellen.

Voor een paard die niet bekend is met koliekklachten zou ik niet zomaar colosan geven en het bellen van de DA uitstellen. De mate van pijn tonen zegt niets over de ernst van de koliek dus dat kan een leek heel verkeerd beoordelen.

Ik bewaarde een geopend flesje wel, als je schoon werkt valt de kans op besmetting van de vloeistof wel mee. Maar een flesje stond bij mij nooit langer dan een maand. Was grootverbruiker, de DA heeft zelfs geprobeerd om een grote fles voor mij te bestellen, maar dat was niet leverbaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:06

De etherische oliën die er in zitten kunnen heel lang mee. Met een nieuwe verpakking durf ik het wel aan als het even over de datum is. Geopend niet, en zo duur is het ook niet dus waarom risico nemen?

Ik vind hrt heel fijn spul. Als er een niet fit is eerst colosan er in en een half uurtje aan kijken. Vaak knappen ze dan wel op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:08

Dat is vreemd, het wordt ook in literflessen verkocht, zelfs per 5 liter.

Een maandje kan uiteraard prima!
Meer dan zes niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:09

Al was het wel duur, dan nog geen risico nemen!
We praten over een geneesmiddel, niet over een potje hoefvet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:30

Maar hoe lang blijft een geopende verpakking dan eigenlijk nog houdbaar?
En is echt een spuitje van 15ml genoeg voor een gebouw van een knol?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:31

Ik geef die 15 ml ook aan mijn belg van 1000 kilo, en dat werkt prima :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:33

Na opening zes maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:37

Dank jullie wel dames! :D

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:15

Shirley schreef:
Heb er echt heel nare dingen van gezien, dus bij mij gaat het zonder twijfel de vuilnisbak in na die tijd!
Waarom het risico nemen?

Wat is er dan gebeurd?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:51

Hier op de manege standaard de grootste verpakking op de plank ivm enkele aangekochte luchtzuigers die toch snel koliek krijgen. Heerlijk spul, echt geweldig. 15 ml erin en vervolgens in de grote paddock en daarna niks meer van te merken (natuurlijk wel een paar dagjes rustig aan) in al die jaren nog nooit een dierenarts erbij hoeven te halen voor koliek. 1 paard kreeg zelf preventief colosan en had dan helemaal nergens last van (anders minimaal 2 keer per maand)

Nu heb ik ook standaard de kleinste in mijn auto liggen. Ik raad het ook aan mijn lesklanten als die vertellen dat ze er 1tje hebben/kennen die gevoelig is voor koliek. Soms kopen ze het flesje ook van mij over. Of voor mijn eigen verzorg/bijrijden/train paarden. Ik zweer er tegenwoordig bij.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:37

Mijn paard had vandaag koliek.
Nu heb ik vorige week bij een pony van mijn werk ook Colosan gegeven en dat heeft goed gewerkt.
Zij lag alleen maar verder niet.
Mijn paard vandaag keek veel naar haar buik en had een zware ademhaling.
Nu heeft zij een pijnstilling en een darmverslapper gekregen. De darmverslapper werkt 4 a 5 uur.
Wat denken jullie, wanneer ze nu weer koliekerig wordt, dan Colosan gebruiken?
Ik zal dan sowieso de veearts bellen. Maar hoe lang is Colosan werkbaar?

En geven jullie het ook wel eens als middel wanneer ze geen koliek hebben kaar wel wat suffer ofzo zijn?
Paard was namelijk gisteren avond al niet helemaal fit, maar at nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:20

Colosan werkt vrij snel nadat je het hebt gegeven. Indien jouw paard nu weer koliekerig wordt het inderdaad het beste is om de vee arts te bellen.

Ik geef het nooit zomaar. Ik weet exact hoe het er bij mijn paard uitziet als ze wat kramp heeft en kan goed inschatten of Colosan haar gaat helpen of dat ik een vee arts nodig heb.

Als je paard soms wat "suffer" is of andere klachten vertoont, dan zou ik gewoon de vee arts bellen en zeker geen Colosan geven.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:37

[***] schreef:
Colosan werkt vrij snel nadat je het hebt gegeven. Indien jouw paard nu weer koliekerig wordt het inderdaad het beste is om de vee arts te bellen.

Ik geef het nooit zomaar. Ik weet exact hoe het er bij mijn paard uitziet als ze wat kramp heeft en kan goed inschatten of Colosan haar gaat helpen of dat ik een vee arts nodig heb.

Als je paard soms wat "suffer" is of andere klachten vertoont, dan zou ik gewoon de vee arts bellen en zeker geen Colosan geven.

Dit.
Al moet ik zeggen dat op mijn werk gaven we 2 paarden preventief 1 keer per dag colosan. 1tje was een zeer ernstige luchtzuiger en de ander was op 1 of andere manier heel gevoelig qua eten en drinken. Zodra die iets binnenkreeg gelijk koliek. En dat hielp wel, al bleef het opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:59

@chamion ik ben het helemaal met je eens, ik heb het mijn paard ook eens een tijdje preventief gegeven. Die kreeg toentertijd een antibiotica kuur en het was bekend dat ze daar krampkoliek van krijgt. De redenen die jij opnoemt zijn in mijn ogen inderdaad ook zeer goede, om ze 1x per dag Colosan te geven. Maar dan weet je ook waarom en waarvoor je het geeft.

Indien mijn paard "suffer" is dan neem ik in eerste instantie de temperatuur op en houd die heel goed in de gaten, evenals het paard zelf. En anders bel ik altijd de dierenarts, al zou het alleen maar zijn om even telefonisch te overleggen.

@lkfbsm, als je paard niet helemaal fit is, dan ook goed in de gaten houden. Kan een simpel virusje zijn (daarom even de temperatuur in de gaten houden), maar ook iets serieus. Mest je paard wel?