[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 12:37

@ Olympia en de anderen die dit gebruikt hebben, het is inderdaad best heel heftig, hopelijk is het resultaat er ook naar.

Topics van aantal op bokt had ik uiteraard bekeken voor ik was begonnen, jullie bedankt voor jullie topics, had ik tenminste idee van wat er te verwachten viel.

@xyzutu2, klopt die wonden ertegen over komen door het contact met de zalf als ze haar been beweegt, denk aan vlieg weg slaan, lopen, liggen met alles dus, vandaar dat daar heel wat potten sudocreme op zijn gesmeerd om het te beschermen tegen de zalf.

@Dennis, Ha ha, erg he!? Die metacam, hier gebruik ik het dan ook als beloning }> :D .
En als het Sjol was geweest was ik ook niet gaan behandelen vanwege de leeftijd en de heftigheid van de behandeling, maar ja.. 4 jaar.. die dingen kunnen alleen maar groter worden doorgaans en dan liever nu in de aanval dan als ze 3 x zo groot zijn en nog moelijker weg te krijgen.

@mrie, dat van die tankdop ken ik helaas... zal nog wel blijken verderop in dit topic.
Super dat het bij die van jou goed geniezen is.

@Kinke, de UK vermoedt dat het met dit protocol dat ze nu gestuurd hebben het allicht onderbehandeld blijft, maar vanwege de locatie geen andere keus. Dus moet voorzichtig worden aangepakt.

@Cyruss, Bij haar oog, dat is wel heel tricky, als het daar in komt is denk ik je oog wel verloren.
Top dat de tumor weg is gebleven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:14

Weer terug bij de neus.

Op 2 december dus 1e x gezalfd.

Op 3 december niet gezalfd, foto van 3 december.
Afbeelding

Op 4 december moest hij weer gezalfd.
Hier de sudocreme rondom de te zalven plek goed te zien en in het midden de tumor met zalf en zalf eromheen.
Er is dus 3 x gezalfd met ca 10 minuten er tussen om te voorkomen dat het uit zou lopen omdat je de laag anders dikker moet doen.
Afbeelding

En vandaag op 5 december had ze er vannacht blijkbaar aan staan schuren, helaas.... Ondanks het kapje. Maar ja, je bent inventief als paard of niet..
Gemaltreteerd emmertje op d'r neus..
Afbeelding

Geschuurd dus, helaas.
Fatsoenlijke foto is van die neus bij kans niet te maken, mevr. staat nog geen halve tel stil met d'r hoofd. Zucht....
Afbeelding

Dus..neus om te zalven plek (maandag pas weer) weer in de sudocreme gezet.

En hier is te zien dat het ook dikker is.
Afbeelding
En ja, we hebben nog rondje gereden, ze leek verder top fit te zijn.
(aangezien ik maf rondscheurende fjord in de paddock had)

Was natuurlijk te laat met filmen, hiervoor was ze net klein race autootje dat maar rond bleef crossen.
https://www.facebook.com/video.php?v=93 ... =2&theater

Kwam vandaag op stal.. had even haar gewei gepast.. maar ze begon meteen met uitbreken.
Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze die door heeft.
Afbeelding

KimD

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:21

Ik ken het maar al te goed... heb het dit jaar ook gehad. Maar bij Reno ging de genezing ook echt voorspoedig met zalf. Was dan ook een pak van mijn hart om te lezen dat jij voor zalf hebt gekozen ipv opereren. Ik raad je aan om, wat je ook doet, niet te opereren! Dat loopt echt nooit goed af en maakt het nog tien keer erger.

Bij Reno heb ik er maar één gevonden en daar is het tot nu toe ook bij gebleven. *Klopt af!*

Ik ga volgen en duimen voor Hepsie!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:30

Oef.. kan ze dat er ook "af schuren" dan? De tumor bedoel ik? En heeft dat dan nog invloed?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:39

Oh jemig... Ben er (gelukkig) niet bekend mee maar wat ziet het er eng uit.
Mn die bij de benen op een gegeven moment, poeh!
Vin wel dat je erg goed bezig bent en ook fijn dat je het zo uitgebreid post; kan ik alleen maar van leren.

Wel super fijn dat madam gewoon lekker dr ondeugende zelf is!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:06

Bij een jongere verder gezonde pony had ik ook behandeld, maar bij mijn krakkemikkige oudje niet meer. Melanomen worden eerder een probleem bij haar dan die andere plek.

Lastig dat ze er toch aan gerommeld heeft hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:19

@KimD, top dat het bij die van jou ook goed gekomen is.
Snijden vond ik te groot risico van terug komen, dus tja.. dan moet je wat anders.

@Dott, schuren is natuurlijk zonde, want dan maakt ze meer schade aan haar neus dan nodig is, maar ja, ga dat maar uitleggen.
Overigens heeft ze toen ik er was niet meer geschuurd eigenlijk, gelukkig.
Ze staat nu zonder emmertje, want maandag gaat er pas weer zalf op.
Op de tumor zelf heeft het denk ik op dit moment niet zo'n invloed aangezien die harder wordt gepest door de zalf.

@Evelienepien, is echt vreselijk brutaal ondeugend ding, wordt je soms wel eens gek van soort ADHD paard in fjorden pyama. Maar daarom juist zo leuk.

@Dennis, als ze maar niet verder rommelt.
Tja, melanomen ook zo'n ellendig iets, je kan er 100 hebben die niet in de weg zitten, maar soms zit er net 1 heel verkeerd.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:45

Mja, ik vraag maar naar dat ik wijs ben. Gezien ze bij mensen bij wratten enzo afraden het open te krabben. Vandaar dat ik het me afvroeg :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 23:48

Beter was geweest als ze hem niet had gesloopt, maar ja, dat is niet terug te draaien en hij is al in behandeling, dus alles wat nu open gaat krijgt des te harde een klap van die rommel.

Overigens was hij al open na 1e x zalven, alleen zonde dat ze nu de huid erom heen deels geschaafd heeft, dan is zalven nog vervelender.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:57

Jeetje zeg, zo'n klein dingetje op haar neus..
Heel veel sterkte, voor jullie allebei.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 00:17

Ik was gebleven op 26 juli.
Mevr. stond gelukkig al die tijd gewoon lekker met haar vrienden in de wei.
Kwam nog filmpje tegen van 19 juli, waar je kan zien dat ze er wel last van heeft, ondanks de metacam.
https://www.facebook.com/video.php?v=87 ... =2&theater

28 juli
Stuk huid op de buik heeft losgelaten, daar waar contact met de zalf was geweest.
Afbeelding

Het losgelaten stuk huid.
Afbeelding

29 juli goed te zien wat er dikker is.
Afbeelding

29 juli (kan er dag naast zitten bokt gaat tig keer onderuit)
Stuk huid en weefsel bij tumor gaat nu echt los laten.
En te zien dat er tegenover de tumor ook stuk huid beschadigd is.
Afbeelding

29 juli
Het stuk weefsel wat los gaat laten is nu goed te zien, ook dat door de zwaartekracht er in verhouding onder de tumor groter stuk loslaat dan erboven.
Afbeelding

1 augustus.
Hier nogmaals te zien dat het stuk dode weefsel los aan het laten is.
Afbeelding

7 augustus.
Van de UK mochten we aan moderate movement doen, dus maar eens gekeken of het tuig paste.
En enthousiast begonnen met lange leidselen, helaas vonden mijn nek en hoofd dat bijzonder slecht plan, dus strandde dat plan ook weer snel.
Afbeelding

7 augustus.
Dode stuk weefsel laat steeds losser.
Afbeelding

9 augustus.
Dode stuk van de andere kant.
Afbeelding

18 augustus, leuk weidegang en blubber...
De combinatie blubber en dood stuk weefsel aan je paard maakt dat je het goed schoon moet gaan houden, het stinkt namelijk gewoon.
Niet zo raar, want dood weefsel rot uiteindelijk.
En mevrouw rent als malle door de blubber in de wei.
Schoonmaken ging met tuinslang en met spuiten met betadinescrub verdunt met water.
Afbeelding

16 september, filmpje van hoe ze loopt.
Sinds dag of wat moeten de paarden 's avonds op stal.
https://www.facebook.com/video.php?v=90 ... =2&theater

Zo braaf ook spoelen laat ze gewoon toe, 20 september.
Tijdens de hele behandeling heeft ze nooit een hoef naar iemand uitgehaald.
https://www.facebook.com/video.php?v=90 ... =2&theater

Sprong in de tijd, waarin er weinig te melden valt.
De naam tankdop die eerder genoemd werk is nu wel duidelijk denk ik.
Afbeelding

22 september stuk dode weefsel is er bijna af.
Afbeelding

23 september stuk dode weefsel zat nog aan klein stukje vast en liet gelukkig los.
Afbeelding

23 september
De wond die achterbleef nadat het dode stuk eraf was, uiteraard nadat stuk eraf was gevallen, schoongespoeld en toen hij gedroogd was gezalfd met honing zalf.
Afbeelding

23 september
Het stuk dode weefsel, de achterkant en de voorkant waar je de originele tumor nog kan zien zitten.
Afbeelding

Ja, modder, dood weefsel, vlas, noem maar op.
Afbeelding

Wordt vervolgd....
De oplettende kijker kan hier al iets zien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:39

Interessant om te volgen, ondanks dat de foto's echt heel smerig zijn :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 00:43

Worden er helaas niet beter op naarmate het topic doorgaat, uiteindelijk weer wel, maar er zit een fase bij waar je echt van denkt....#$%^#%&#% en dan vooral als ze ook nog op je eigen paard zitten.

Wees trouwens blij dat je het niet kunt ruiken, dat stuk dood weefsel stonk echt enorm.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:33

Och hou op. Ik kan best wat hebben, en als het op jouw eigen paard is is de drang om het weg te krijgen denk ik groter dan je innerlijke ik die roept dat het "vies" is. Maar dit lijkt me toch wel een nachtmerrie. Ik heb nu een 1,5-jarige lopen, zelf gefokt. Jouw Hepsie was toch altijd wel een verhaal "dat wil ik ook", en dat is meer dan aardig gelukt. Maar dit toch liever niet :o . Ik duim ook dat de behandeling nu voor jullie ook echt de laatste zal zijn, en jullie veel onbezorgde jaren tegemoet gaan!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:44

Het blijft razend interessant, maar bah wat naar.
Wat kost deze behandeling nou zo ongeveer?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 07:01

@Caily, inderdaad, dit deel vooral overslaan!!
Verder is het geniaal klein ding en ben ik er best heel blij mee, behalve dan weer met dat klein...
(Is meer dat ik te groot ben met mijn 1.84, maar daar doe je ook weinig aan, bedoeling was dan ook haar te verkopen na haar te hebben doorgereden deze zomer, maar het liep iets anders)

@Moonfish,

Kosten tot nu toe

Echter zoals te zien is er meer dan alleen "de neus".
Kosten consult UK en zalf uit de UK, waarbij dus elke keer wordt gerapporteerd aan de UK en je weer antwoord terug krijgt (nu dus zeg elke 3 a 4 wkn sinds aanvraag zalf in mei (was wat mis gegaan met verzenden, hebben het netjes nog een keer verzonden, vandaar pas begin juli gaan zalven) ca 500 euro, wisselkoers was heel ongunstig.
12 tubes mesitran (eerst waren duurder, maar bestel ze nu voor 11.34 op website in België, die netjes levert)
8 potten sudocreme a ca 7.95 (locale drogist)
7 grote flessen metacam (dat heet zijn er nu 4 op en 1 in gebruik, ga die nog wel nodig hebben tot zeker 6, misschien 7, kosten bijna 100 euro per stuk).
Flesje Betadine scrub had ik nog.

Dierenarts hier niet genoemd, dus kosten van het zalven komen hier nog bovenop (handigste is om daar denk ik deal van te maken voor je begint).

Voor je idee 1e ronde zalven, was 6 x opbrengen. (rest zal nog blijken in het topic)
En als er iets mis is zal je die ook weer moeten laten komen.
Deze ronde zalven met haar neus is nu 3 x om de 10 minuten kost dus minimaal een half uur.

Dus het is geen goedkope optie.
En het is heel veel werk voor jezelf als eigenaar.
En het belangrijkste, het is zeker niet fijn voor je paard.
Waarom dan toch? Gezien de resultaten, die overigens per type sarcoid per behandeling verschillen.
Verruceus sarcoid is een vervelende.

Ga nog nodig hebben voor deze ronde neus zalven, meer tubes mesitran, gok het op stuk of 4 (het er nog 2 liggen) en 2 potten sudocreme rest is al gekocht.

Ga het niet optellen :+ Wil niet weten wat het totaal is.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 07:26

Ik wens je heel veel succes met der neus :)
Het is wel erg boeiend om te zien hoe het vordert vooral van de 'tankdop' op der achterbeen..
Het is dan smerig om te zien, maar het is wel erg boeiend om te zien hoe het gaat zo'n zalf proces!. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 08:02

Jeetje, duur grapje!
Ik snap trouwens dat je het doet, de resultaten zijn er super mee.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:17

Door je reactie: voor de oplettende kijker, ben ik ff goed gaan kijken. Ik hoop echt dat ik scheel word maar er lijkt zich alweer wat nieuws te vormen/gevormd te hebben bij het been.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:05

Dott schreef:
Door je reactie: voor de oplettende kijker, ben ik ff goed gaan kijken. Ik hoop echt dat ik scheel word maar er lijkt zich alweer wat nieuws te vormen/gevormd te hebben bij het been.

Bedoel je dat bolletje bovenin? Ik dacht het ook te zien. Wat een weefsel komt eraf zeg. Sterkte.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:20

Wow...heftig die foto's!
Vind ze niet vies, wel interessant.
En de lucht is inderdaad niet te harden...

Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken op een duidelijk minder bevleesd gedeelte zoals de neus.
Heel spannend!

Blijf jullie ook zeker volgen en wil je heel veel sterkte toewensen.
En heel veel beterschap voor die malle Hepsie :*

maireadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:09

Ahgossie: arme Hepsie! :(:)

Er zitten nare foto's tussen, zeg! Maar het is zeker een interessante casus om te volgen.

Hoe komt het dat Hepsie zo gevoelig is voor deze sarcoiden? Kan ieder paard er van het ene op het andere moment last van krijgen of is het genetich bepaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:33

En laser therapie, is dat geen optie?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:38

Ach het blije eikeltje...... Wat een nare plekken krijg je van de zalf....
Eigenlijk volg ik ook vaak de topics van het zalven. Mijn smurf heb ik met 2 jaar 1 laten weghalen op haar bil(melanoom) (iom arts in Wolvega, aangezien ik haar moeder in heb moeten laten slapen omdat ze melanomen had die naar binnen waren gegroeid. Normaal gezien overleefd het paard de melanoom, maar omdat ze nog zo jong was zou de melanoom het paard overleven). Toen had ze ook al een kleine op haar wang maar deze was te klein om er al iets mee te doen. Degene die weg is gehaald is, tot nu toe, stabiel gebleven. Nu ook 1 op haar achterbeen. Op dit moment zit ik in een afstudeeropdracht voor homeopathie en melanomen. Ze worden wel steeds kleiner na het geven, maar groeien daarna weer terug. WE zijn nu iets anders aan het geven en kijken of ze dan klein blijven.
Mocht dat niet het geval zijn moet ik ook gaan denken of ik weer laat snijden of dat ik ook ga zalven. Op het hoofd vind ik het eng, dus daarom volg ik jou topic dan ook even heel goed.
Dikke knuffel voor Hepsie en dank je wel voor het delen van jullie ervaringen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 19:58

@Moonfish13, als het maar werkt inderdaad.

@Dott / ingedebruijn, ja dat daar.

@Shirley, thanx.

@Mainread, volgens UK botte pech, maar als je paard hebt dat er gevoelig voor is dan ben je dus de sjaak. Volgens UK is die op haar neus ook een seedling van die eerdere.