Ontwormen, ik snap er niets van...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Re: Ontwormen, ik snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 17:28

Iedereen nogmaals bedankt.
Inmiddels ben ik veel meer op de hoogte van hoe het zit met ontwormen!

Heb vanmiddag de Equest Pramox gehaald bij de DA. Mocht hem mee hebben maar ze hebben meerdere malen aangedrongen om mestonderzoek te laten doen.
Ik wil sowieso 2x per jaar preventief. Daar tussen wil ik best onderzoek laten doen, maar niet volledig daar op afgaan.

Wanneer is de beste tijd de Pramox te geven? Als het weer kouder wordt of kan dat nu ook?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:18

Ik ontworm in het najaar na de eerste nachtvorst één keer alle paarden standaard. De rést van het jaar doe ik zelf mestonderzoek en pas op basis van de uitslag eventueel een ontworming (met name het cushing paard heeft de neiging veel eitjes te hebben)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:45

Ik zit een beetje met de wanneer vraag.

De Pramox is voor ingekapselde bloedwormen, lintwormen en de rest.

Maar, ze gaat toch pas inkapselen na de eerste vorst?
Wij hebben het tot nu toe hartstikke warm gehad hier in Nederland. Is het aan te raden nu al te geven of te wachten tot het echt een periode goed vriest?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:36

Inkapselen doen ze met ieder weer type. Ze leggen alleen geen eitjes meer onder de 10 graden. Daarom raden ze je aan om na de eerste vorst (als die buiten in je gras leven dood zijn) deze ontworming te geven. Dan ben je zeker dat de temperatuur laag genoeg is en ze theoretisch gezien geen wormen meer zouden moeten kunnen binnenkrijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:09

Wieke schreef:
Ik zit een beetje met de wanneer vraag.

De Pramox is voor ingekapselde bloedwormen, lintwormen en de rest.

Maar, ze gaat toch pas inkapselen na de eerste vorst?
Wij hebben het tot nu toe hartstikke warm gehad hier in Nederland. Is het aan te raden nu al te geven of te wachten tot het echt een periode goed vriest?

moxicectine werkt ook tegen volwassen bloedwormen,als die dood zijn kunnen ze ook niet meer inkapselen.
Kijk wel uit,mocht je paard bloedwormen hebben ben je daar niet zomaar vanaf.
Ik heb in maart een drie-jarige gekocht,stikvol bloedwormen.Begonnen met Ivermectine,na 8 weken Pramox,na 12 weken weer Ivermectine....toen kwamen er nog drie witte wormpjes uit.Vorige week weer ontwormd,eindelijk schoon.
Ik ontworm 4 tot 6x per jaar,ligt aan wat ik geef.Standaard in januari pramox.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:49

Ik doe zelf mestonderzoek en ent in het najaar met een breed spectrum ontworming.
Gisteren ontwormt met Equest Pramox (eerst keer dit middel gebruikt), vandaag een paard met dikke wangen en lippen. Gelukkig heeft hij er geen last van, maar ik ben ervaringen gaan opvragen en zoeken.
Pramox reageren veel paarden gevoelig op, tot extreme zwellingen aan toe. Ik heb mijn paarden (behalve mijn oudje) licht overgedoseerd en dat blijkt (volgens de fabrikant)helemaal niet te mogen met Pramox.

Voorzichtigheid geboden dus..

Afbeelding
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:59

Citaat:
Ik ontworm ook via schema. 4x per jaar equest waarvan in het najaar de equest pramox.
Mijn paard.......Ik vertrouw dus absoluut niet meer op een mestonderzoek. En voorkomen is beter dan genezen, ik kan het weten. Was mijn paard bijna kwijt geweest :(:)

En wat als de wormen door het regelmatige ontwormen resistent zijn geworden? Dan is het probleem dus mega. Juist doordat de dierenartsen jarenlang elke 4 maanden ontwormen hebben voorgeschreven zijn er al stoffen waar de wormen resistent voor zijn. Net als sommige antibiotica inmiddels niet meer werkzaam is tegen sommige bacteriën.

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... tie-paard/

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:05

Floortz schreef:
Citaat:
Ik ontworm ook via schema. 4x per jaar equest waarvan in het najaar de equest pramox.
Mijn paard.......Ik vertrouw dus absoluut niet meer op een mestonderzoek. En voorkomen is beter dan genezen, ik kan het weten. Was mijn paard bijna kwijt geweest :(:)

En wat als de wormen door het regelmatige ontwormen resistent zijn geworden? Dan is het probleem dus mega. Juist doordat de dierenartsen jarenlang elke 4 maanden ontwormen hebben voorgeschreven zijn er al stoffen waar de wormen resistent voor zijn. Net als sommige antibiotica inmiddels niet meer werkzaam is tegen sommige bacteriën.

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... tie-paard/

Daarom moet je ook elke keer met wat anders ontwormen ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:28

Ik vind het ook raar dat er binnen de EU zoveel verschil in zit. Hier in Oostenrijk haal je als particulier je wormenkuren gewoon bij de (mensen) apotheek.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 12:22

Inmiddels ben ik helemaal op de hoogte welke werkzame stof wat doet en welke wormen bestrijd.
Welke wormen in welke periode de meeste schade kunnen toebrengen en wanneer je daar dan tegen moet ontwormen!
Ben blij dat dit vage gedeelte voor mij zo goed als weg is!

Heb een bestandje met een duidelijk schema + toelichting + welke stof welke wormen bestrijd.

Is er iemand die het interessant en leuk vind om even na te kijken voor een laatste check?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:37

Ik heb zelf ook geen goed gevoel bij wormonderzoek. 10 euro..... is goedkoop. Prijzen die ik hoor zijn 15 euro en komt bij dat je dan ook nog weg moet brengen en dat is nog benzine kosten e.d.

Ik kom sinds 2 jaar bij dierenarts die gebit doet van mijn paard in Belgie en heb het eens aan hem gevraagd wat zijn advies was. Hij adviseerde 2 keer per jaar ontwormen (in mijn geval dan met 2 paardjes die verder nergens komen) Ik heb dit jaar nog 4 keer ontwormd. Had alles nog liggen.
Bestel ook online.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:45

Wat je aan wormbestrijding moet doen, hangt van verschillende factoren af: leeftijd paard, paddock of gras, verweidingsbeleid, wisselende paarden of niet, etc.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:57

Wieke schreef:
Inmiddels ben ik helemaal op de hoogte welke werkzame stof wat doet en welke wormen bestrijd.
Welke wormen in welke periode de meeste schade kunnen toebrengen en wanneer je daar dan tegen moet ontwormen!

Heb een bestandje met een duidelijk schema + toelichting + welke stof welke wormen bestrijd.

Is er iemand die het interessant en leuk vind om even na te kijken voor een laatste check?

Ik ben wel benieuwd naar jouw schema :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:04

Jennyxx schreef:
Wieke schreef:

Ik ben wel benieuwd naar jouw schema :j

Ik ook :)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:17

Willen degenen die interesse hebben even mail adres pb'en?

Weet zo niet hoe ik dat op bokt kan zetten maar wil het gerust mailen :)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:53

Dank je wel :D

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:04

Ik heb altijd een wormcheckit gedaan bij www.wormbestrijding.nl , als bleek dat het paard wormen had kreeg ik van hun een wormenkuur mee om te ontwormen.

De kosten hiervan waren 17,50 (inclusief uitslag en zending)

Ik deed altijd een mestonderzoek in de maanden April, Juli, Oktober, Januari :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:24

wellicht dat iemand anders hem dan hier kan plaatsen? Want ik ben eerlijk gezegd ook erg nieuwsgierig? Ben hier zelf namelijk pas geleden ook mee bezig geweest. Nu ben ik er voor mijzelf dacht ik wel uit en heb een schema, maar dubbelcheck kan natuurlijk nooit kwaad.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:32

Als iemand hem kan plaatsen mag dat van mij.

Anders mag je mij een pb met mail doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:38

Afbeelding

Deze heb ik gejat en wat aan toegevoegd, heb je hier wat aan?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 15:04

ohjajoh6 schreef:
[ Afbeelding ]

Deze heb ik gejat en wat aan toegevoegd, heb je hier wat aan?

Heel er bedankt! :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:51

Afbeelding
Dit is de geupdate versie van dat schema.
Is gemaakt door bokker Vonnie84

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:54

Oh wat handig zeg dank!!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 16:04

Dat is pas een mooie!
Ga ik de schema's even aanpassen in het document :)

Thanks!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:52

Top...die ga ik ff printen en ophangen in mijn stalkast.