Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ewona schreef:Alle paarden die ik ooit gehad heb, heb ik na aankoop meteen van de ijzers laten afhalen.
Gewoon uit principe omdat ik zelf niet graag met ijzers werk, dus persoonlijke voorkeur die voor iedereen eigen keuze is.
Tot nu toe nooit problemen gehad, ook niet met paarden die vooraf al 11 jaar op ijzers hadden gelopen.
Ik moet er wel bij zeggen dat bij de meeste paarden een gewennings-tijd nodig was, vooral die wat 11 jaar op ijzers had gestaan. Geen problemen, maar wel gewenning, dat zijn 2 verschillende dingen.
Niet zo erg voor asfalt, maar eerder voor landweggetjes met steentjes, kiezelpaadjes enz...
Asfalt ging in de meeste gevallen prima, op kiezelwegen liep hij bv heel voorzichtig, wat toch wil zeggen dat hij last had. Na verloop van tijd is dat ook vanzelf over gegaan, echt een kwestie van wennen.
En dan moet ik er ook bij zeggen dat ik nooit zal draven op verharde wegen, enkel in nood om iets te ontwijken of om sneller een druk kruispunt over te steken.
Galopperen vind ik persoonlijk al uit de boze op verharde wegen, maar goed dat is ook ieders eigen keuze.
Ik heb mijn paarden graag heel lang, verniel ze niet graag door risico's te nemen en doe een galop dan ook liever op een verantwoorde plaats.
Boswegen, velden en onverharde wegen zat om je paard eens te laten gaan.
Gewoon kijken naar je paard, naar zijn/haar hoeven en dan zie je wel hoever je kan gaan.
Als je de indruk hebt dat je ze nog mag bijvijlen of bekappen, dan ga je zeker niet te ver over het asfalt.
Gezond verstand zal veel doen denk ik.
Slijten ze teveel en heeft je paard er last van, kan je nog altijd overwegen of een hoefschoen of ijzer te gebruiken.
. Cowgirl schreef:Ewona schreef:Alle paarden die ik ooit gehad heb, heb ik na aankoop meteen van de ijzers laten afhalen.
Gewoon uit principe omdat ik zelf niet graag met ijzers werk, dus persoonlijke voorkeur die voor iedereen eigen keuze is.
Tot nu toe nooit problemen gehad, ook niet met paarden die vooraf al 11 jaar op ijzers hadden gelopen.
Ik moet er wel bij zeggen dat bij de meeste paarden een gewennings-tijd nodig was, vooral die wat 11 jaar op ijzers had gestaan. Geen problemen, maar wel gewenning, dat zijn 2 verschillende dingen.
Niet zo erg voor asfalt, maar eerder voor landweggetjes met steentjes, kiezelpaadjes enz...
Asfalt ging in de meeste gevallen prima, op kiezelwegen liep hij bv heel voorzichtig, wat toch wil zeggen dat hij last had. Na verloop van tijd is dat ook vanzelf over gegaan, echt een kwestie van wennen.
En dan moet ik er ook bij zeggen dat ik nooit zal draven op verharde wegen, enkel in nood om iets te ontwijken of om sneller een druk kruispunt over te steken.
Galopperen vind ik persoonlijk al uit de boze op verharde wegen, maar goed dat is ook ieders eigen keuze.
Ik heb mijn paarden graag heel lang, verniel ze niet graag door risico's te nemen en doe een galop dan ook liever op een verantwoorde plaats.
Boswegen, velden en onverharde wegen zat om je paard eens te laten gaan.
Gewoon kijken naar je paard, naar zijn/haar hoeven en dan zie je wel hoever je kan gaan.
Als je de indruk hebt dat je ze nog mag bijvijlen of bekappen, dan ga je zeker niet te ver over het asfalt.
Gezond verstand zal veel doen denk ik.
Slijten ze teveel en heeft je paard er last van, kan je nog altijd overwegen of een hoefschoen of ijzer te gebruiken.
Ik weet niet waar jij woont maar hier is 90% van de polder gewoon ge-asfalteert.
Mag al blij zijn met een berm van 500 meter zonder gladde grastegels.
Hier dus ook gebruik van hoefschoenen.

Caily schreef:Mooi voorbeeld van vandaag een paard (koudbloed) die 24/7 buiten loopt; grootste gedeelte op zand, hooibak staat op het verharde, waterbak 3 passen verderop op dezelfde verharding. Het is een vrolijk paard wat graag speelt met zijn maatjes maar geen bijzondere toeren uithaalt. Goed op gewicht, krijgt onbeperkt ruwvoer en passend aanvullend voer, jong en fit paard wat niks (heeft) (ge)mankeerd. Vanwege drukke baan wordt het paard 1 - 3 keer per week gereden of gelongeerd, waarvan maximaal(!) een keer per week een buitenritje. Dit is een ritje van 4 - 10 km waarbij het basistempo stap is. Op het harde ook wel eens een stukje draf, een enkel galopje alleen op onverharde paden.
Paard zijn hoeven zijn momenteel aan de korte kant en advies even niet (buiten) te rijden en goed in de gaten te houden of hij niet harder afslijt dan de hoef kan groeien. Is uiteraard dus ook al langere tijd niet bekapt of wat dan ook.
Ik zeg, verklaar
Galopperen op het asfalt moet overigens ivm strak worden van de pezen wel echt getraind worden, laat er aub geen bokkers zijn die nu denken. "Dat doen wij ook wel even", om peesblessure's en andere mankementen te voorkomen is een doordacht trainingsschema hiervoor vereist.
en het hield nog ook. Heb 't uiteraard er meteen weer afgehaald, maar moest er wel om grinniken.
dorientjuh schreef:En hoe heb jij het dan opgebouwd xxVon?
dorientjuh schreef:Klinkt wel als een goede opbouw. Draaf je dan ook veel of is het vooral stapwerk? En hoe is je paard gehuisvest?
dorientjuh schreef:Het enige wat ik dan zou veranderen is niet meer op stal zetten. Stal en natuurlijk bekappen gaat niet goed samen. Het is niet goed voor de hoeven i.v.m. te weinig beweging = te weinig doorbloeding = te weinig hoefaanmaak, plus dat het staan in mest en urine niet bevorderlijk is voor de hoeven.