Hoe snel opbouwen lopen over asfalt, onbeslagen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Re: Hoe snel opbouwen lopen over asfalt, onbeslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:30

Alle paarden die ik ooit gehad heb, heb ik na aankoop meteen van de ijzers laten afhalen.
Gewoon uit principe omdat ik zelf niet graag met ijzers werk, dus persoonlijke voorkeur die voor iedereen eigen keuze is.
Tot nu toe nooit problemen gehad, ook niet met paarden die vooraf al 11 jaar op ijzers hadden gelopen.

Ik moet er wel bij zeggen dat bij de meeste paarden een gewennings-tijd nodig was, vooral die wat 11 jaar op ijzers had gestaan. Geen problemen, maar wel gewenning, dat zijn 2 verschillende dingen.
Niet zo erg voor asfalt, maar eerder voor landweggetjes met steentjes, kiezelpaadjes enz...
Asfalt ging in de meeste gevallen prima, op kiezelwegen liep hij bv heel voorzichtig, wat toch wil zeggen dat hij last had. Na verloop van tijd is dat ook vanzelf over gegaan, echt een kwestie van wennen.

En dan moet ik er ook bij zeggen dat ik nooit zal draven op verharde wegen, enkel in nood om iets te ontwijken of om sneller een druk kruispunt over te steken.
Galopperen vind ik persoonlijk al uit de boze op verharde wegen, maar goed dat is ook ieders eigen keuze.
Ik heb mijn paarden graag heel lang, verniel ze niet graag door risico's te nemen en doe een galop dan ook liever op een verantwoorde plaats.
Boswegen, velden en onverharde wegen zat om je paard eens te laten gaan.

Gewoon kijken naar je paard, naar zijn/haar hoeven en dan zie je wel hoever je kan gaan.
Als je de indruk hebt dat je ze nog mag bijvijlen of bekappen, dan ga je zeker niet te ver over het asfalt.
Gezond verstand zal veel doen denk ik.
Slijten ze teveel en heeft je paard er last van, kan je nog altijd overwegen of een hoefschoen of ijzer te gebruiken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:51

Ewona schreef:
Alle paarden die ik ooit gehad heb, heb ik na aankoop meteen van de ijzers laten afhalen.
Gewoon uit principe omdat ik zelf niet graag met ijzers werk, dus persoonlijke voorkeur die voor iedereen eigen keuze is.
Tot nu toe nooit problemen gehad, ook niet met paarden die vooraf al 11 jaar op ijzers hadden gelopen.

Ik moet er wel bij zeggen dat bij de meeste paarden een gewennings-tijd nodig was, vooral die wat 11 jaar op ijzers had gestaan. Geen problemen, maar wel gewenning, dat zijn 2 verschillende dingen.
Niet zo erg voor asfalt, maar eerder voor landweggetjes met steentjes, kiezelpaadjes enz...
Asfalt ging in de meeste gevallen prima, op kiezelwegen liep hij bv heel voorzichtig, wat toch wil zeggen dat hij last had. Na verloop van tijd is dat ook vanzelf over gegaan, echt een kwestie van wennen.

En dan moet ik er ook bij zeggen dat ik nooit zal draven op verharde wegen, enkel in nood om iets te ontwijken of om sneller een druk kruispunt over te steken.
Galopperen vind ik persoonlijk al uit de boze op verharde wegen, maar goed dat is ook ieders eigen keuze.
Ik heb mijn paarden graag heel lang, verniel ze niet graag door risico's te nemen en doe een galop dan ook liever op een verantwoorde plaats.

Gewoon kijken naar je paard, naar zijn/haar hoeven en dan zie je wel hoever je kan gaan.
Als je de indruk hebt dat je ze nog mag bijvijlen of bekappen, dan ga je zeker niet te ver over het asfalt.
Slijten ze teveel en heeft je paard er last van, kan je nog altijd overwegen of een hoefschoen of ijzer te gebruiken.

Ik weet niet waar jij woont maar hier is 90% van de polder gewoon ge-asfalteert -O- .
Mag al blij zijn met een berm van 500 meter zonder gladde grastegels.
Hier dus ook gebruik van hoefschoenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:12

Ik ben het heel dikwijls niet helemaal eens met wat "Arabesk" allemaal zegt, maar hier in dit geval heeft ze eigenlijk helemaal gelijk.
Ts heeft zelf gezegd dat de hoeven van haar paard er vrij goed uitzien, dat ze ook vlot groeien en er eigenlijk verder geen enkel probleem zichtbaar was.
Een gezond paard die geen problemen heeft, kan idd probleemloos een dikke 30km tocht aan hoor, ik rij meestal tochten rond de 40 à 50km, en dan is mijn paard echt nog niet aan zijn einde hoor, dan kunnen we echt nog een flink sprintje trekken.
Draf en zelfs galop op verharde ondergrond is voor ons ook echt geen uitzondering, op het asfalt is dit nu niet echt aan te raden, maar ik moet toch ook toegeven dat ik het zelf al verschillende keren heb gedaan en dan spreek ik echt wel over een behoorlijke afstand hoor.
Paarden kunnen veel meer dan de meeste ruiters maar kunnen vermoeden, paarden zijn echt geen watjes.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:05

Cowgirl schreef:
Ewona schreef:

Ik weet niet waar jij woont maar hier is 90% van de polder gewoon ge-asfalteert -O- .
Mag al blij zijn met een berm van 500 meter zonder gladde grastegels.
Hier dus ook gebruik van hoefschoenen.

Hier is ondertussen ook al vrij veel verharding tegenover vroeger.
Pakweg 25 jaar geleden kon ik vanaf het huis tot aan het bos geraken met maar één verharde weg op ons pad. Nu moeten we eerst een halfuur stappen over verharde wegen als we naar het natuurgebied willen.
Op zich nog niet ver, maar wel een hele verandering natuurlijk. We stappen dan ook altijd tot daar, dan zijn de paarden goed los gestapt en kunnen ze meteen aan het werk als we in het bos zijn.

Voor de rest is het niet draven over verharde weg en niet galopperen op verharde weg volledig mijn eigen keuze, wat ik ook vermeld.
Als er niemand zou draven op de wegen, zouden er bijna geen paarden meer te zien zijn op de weg denk ik. Menners doen bv niet anders ;-)
Maar hier(waar wij wonen) is ook wel ruimte naast de wegen om te draven, langs de meeste wegen.
Tenminste langs de kleinere wegen, langs de grote wegen hebben we dat ook niet, een nemen we gewoon de weg in stap.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:34

Hoi TS maak de nodige kms aangespannen met mijn pony over de weg, maar soms kan daar best wel eens een week (of meer tussen zitten) en ik heb nooit dat ik het moet opbouwen oid. Ik heb nooit scheuren of wat dan ook. Ook als ik wel meerdere keren per week ga geeft dit evenmin problemen. Ik staf, draf en galoppeer maar voornamelijk draf.Pony loopt 24/7 buiten, klein beetje verharding bij de uitgang van de inloopstal en wordt natuurlijk bekapt (door mijzelf, dus vaker dan die van jou).

Mijn haflinger komt zelden op de verharde weg (nog niet beleerd) hoogstens als ik met haar ga wandelen of fietsen. Maar ook bij haar ondervind ik hier geen enkel probleem van.

Als het geen problemen geeft, zeg ik gewoon doen! Mocht je merken dat je paard er gevoelig door wordt kun je het wat rustiger aan doen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:36

Caily schreef:
Mooi voorbeeld van vandaag een paard (koudbloed) die 24/7 buiten loopt; grootste gedeelte op zand, hooibak staat op het verharde, waterbak 3 passen verderop op dezelfde verharding. Het is een vrolijk paard wat graag speelt met zijn maatjes maar geen bijzondere toeren uithaalt. Goed op gewicht, krijgt onbeperkt ruwvoer en passend aanvullend voer, jong en fit paard wat niks (heeft) (ge)mankeerd. Vanwege drukke baan wordt het paard 1 - 3 keer per week gereden of gelongeerd, waarvan maximaal(!) een keer per week een buitenritje. Dit is een ritje van 4 - 10 km waarbij het basistempo stap is. Op het harde ook wel eens een stukje draf, een enkel galopje alleen op onverharde paden.

Paard zijn hoeven zijn momenteel aan de korte kant en advies even niet (buiten) te rijden en goed in de gaten te houden of hij niet harder afslijt dan de hoef kan groeien. Is uiteraard dus ook al langere tijd niet bekapt of wat dan ook.

Ik zeg, verklaar :D

Galopperen op het asfalt moet overigens ivm strak worden van de pezen wel echt getraind worden, laat er aub geen bokkers zijn die nu denken. "Dat doen wij ook wel even", om peesblessure's en andere mankementen te voorkomen is een doordacht trainingsschema hiervoor vereist.

Hier kunnen meerdere zaken een rol spelen, als dit vanuit de hoeven komt, waaronder te weinig beweging, te weinig verharding in de paddock, een disbalans in de hoef/ niet correct bekapt, en wellicht iets van 'domme pech'.

@ ts, geen zorgen maken, als je paard gevoelig gaat lopen merk je dat wel en dan kun je altijd nog een stapje terug doen, ze zijn niet meteen kapot. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:25

@Caily, het moet natuurlijk wel bij je passen, maar toen ik zelf ging bekappen ging de hoef juist sneller groeien. Bij asfalt slijt de hoef recht af, bij bekappen maak ik ook nog kwartierboogjes etc. en dat komt de stevigheid van de hoef ten goede, maakt dat 'ie meer kon hebben.

Ik vond het verschil spectaculair, jaren probeerden tradi smeden een wand te laten staan, nou dat sleet of weg of het brokkelde bij de eerste pas af. Toen ik een jaar of anderhalf natuurlijk bekapte kwam er opeens een hoop oude zool los. Had paard opeens wel een wand van een centimeter lang. :') en het hield nog ook. Heb 't uiteraard er meteen weer afgehaald, maar moest er wel om grinniken.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:42

Ga lekker de straat op en houd je paard goed in de gaten. De meeste paarden kunnen prima op asfalt lopen zolang het niet te lang is. Als je ook lange stukken wil draven of je paard gevoelig is licht het anders.

Zodra je merkt dat je paard gevoeliger wordt dan geef je z'n voetjes een week rust door asfalt te vermijden. Daarna begin je opnieuw en herhaal je dit steeds. Uiteindelijk zal het paard sterkere hoeven en pezen krijgen. Werkte altijd heel goed met mijn merrie.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:22

De hoefsmid is donderdag geweest. De toon was wel afgesleten (niet te ver hoor), maar voor de rest van de hoeven was het wel goed dat hij langs kwam. Hij is er ook voorstander van dat ik zelf een cursus ga doen en zelf ga bekappen, want de steunsels klappen anders toch vrij snel om. Staat ook op de planning, maar dat is nu nog even een langere termijn planning. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:10

Toon die afslijt is niet zo een probleem. Als je dat zelf kunt bijvijlen is het gemakkelijker maar anders 'regelt je paard het zelf'. Misschien heb je iemand in je buurt die je vertrouwt die af en toe wat kan bijvijlen?

Goed dat je hier zo mee bezig bent en ook een cursus is uiteraard een goed idee. :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:06

Nu roepen hier heel veel mensen dat het paard het zelf regeld, maar ik heb op dit moment wel de slijt erin gereden over het asfalt (+/- 25 km per week, maar ze staat nu ook op het harde overdag)

Mijn natuurlijk bekapper vond vorige week dat mijn fjord wel heel laag op haar hielen stond, heb er toch de slijt in gereden op het asfalt.
Dus heb nu Equine Fusion All Terain aangeschaft, die krijgt ze nu een aantal dagen overdag ook aan zodat de hoef bescherming heeft en tijdens het rijden. Als het een beetje beter eruit ziet dan gaan ze overdag weer uit.

Maar hoop dat haar hoeven nu wel het signaal krijgen dat ze harder moeten groeien, hopelijk wordt ze er alleen maar beter van.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 11:54

En hoe heb jij het dan opgebouwd xxVon? :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:29

dorientjuh schreef:
En hoe heb jij het dan opgebouwd xxVon? :)

Ben eerst begonnen met wandelen (ongeveer 3km) en na daarna 2 keer per week een ritje van ongeveer 4 km. Dit over 5 maanden uitgebouwd tot 2 keer per week een ritje van 10 a 12. In de zomer moesten er tijdens de bekap beurten genoeg vanaf gevijld worden en denderde ze overal doorheen. Maar nu dus in combinatie met de huisvesting en de winter (en pony btje te zwaar) toch te kort geworden.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, heb je nog een tip voor mij?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:33

Klinkt wel als een goede opbouw. Draaf je dan ook veel of is het vooral stapwerk? En hoe is je paard gehuisvest?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:40

dorientjuh schreef:
Klinkt wel als een goede opbouw. Draaf je dan ook veel of is het vooral stapwerk? En hoe is je paard gehuisvest?

Stap en draf op asfalt en draf en galop in berm (indien mogelijk, niet in de herfst/winter). Was juist de drafstukken een beetje aan het uitbreiden, gemiddelde snelheid is ongeveer 7.5 km/u
Paard staat zomers 24/7 op weiland, nu overdag op verharding (van 7u-22u) en s nachts op stal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:45

Het enige wat ik dan zou veranderen is niet meer op stal zetten. Stal en natuurlijk bekappen gaat niet goed samen. Het is niet goed voor de hoeven i.v.m. te weinig beweging = te weinig doorbloeding = te weinig hoefaanmaak, plus dat het staan in mest en urine niet bevorderlijk is voor de hoeven. :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:52

dorientjuh schreef:
Het enige wat ik dan zou veranderen is niet meer op stal zetten. Stal en natuurlijk bekappen gaat niet goed samen. Het is niet goed voor de hoeven i.v.m. te weinig beweging = te weinig doorbloeding = te weinig hoefaanmaak, plus dat het staan in mest en urine niet bevorderlijk is voor de hoeven. :)

Oke, bedankt voor de informatie. In mijn situatie staan ze overdag meer in de schijt (door de schapen) dan op stal. Maar vond dat ze ook al weinig buiten bewoog (misschien toch door de korte hoeven, neerwaartse spiraal) nu heeft ze hoefschoenen aan, hopenlijk geeft dat even een boost en komen we snel uit de 'te korte' zone.

Ik heb haar nu sinds april dit jaar, en ik hoorde dat hoeven 12 maanden nodig hebben om te vernieuwen. Misschien zitten we nu gewoon in het laatste gedeelte van haar 'slechte zachte' stuk hoeven (van toen ze nog 24 uur op stal stond bij de handelaar). Zal dit weekend foto's in het discussie topic zetten voor (on)beslagen hoeven

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:25

Ik vind dit een interressant topic!
Bij mijn vorige paard kon je niet buiten hoef ijzers, meneer had brokkelhoeven enhad ze dus nodig daarboven op was 1 setje hoef ijzers ongv 500 kilometer in 3 maanden onder het zadel en voor de wagen!
Mijn huidige paardje wordt momenteel beleerd voor de wagen en er is dus met 2a 3 x per week over het asfalt niets aan de hand.
Toch ben ik heel benieuwd hoe het gaat worden met vaker en meer en ik ben ook heel nieuwsgierig naar welke hoefschoenen dan het beste zijn dus die niet afvliegen en of draaien voor mijn oude pony had ik old macs dat ging wel maar was zo een gedoe om aan en af te doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:52

Kwita, hoefschoenen maken een enorme ontwikkeling door, zeker nu, er is echt flink verschil met jaren terug. Is absoluut de moeite waard om je te orienteren!

Overigens geloof ik niet dat een paard niet zonder ijzers kan, maar dat is misschien een andere discussie. :)