Dees schreef:Nina_love schreef:Dampigheid etc is niet mogelijk zonder symptomen als hoesten, neusuitvloeiing etc. Bovendien kan hij dan ook niet zomaar een week nergens last van hebben.
Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt gehaald, maar het is (imo) best wel onzin.
Dampigheid is een situatie waarbij de longen, om wat voor reden dan ook, zijn volgelopen met slijmvocht. Een paard kan niet snuiten en ook niet op een andere manier de longen vrijmaken van dit vocht, waardoor dus de longcapaciteit zal afnemen. Totdat de spreekwoordelijke emmer vol zit.
Het heeft niets met hoesten en neusuitvloeiing te maken, het is een overvulling van de longen. Die inderdaad wel kan worden veroorzaakt door dezelfde redenen waardoor bijv. hoesten voorkomt. Dampigheid ontwikkelen kan heel snel gaan, maar vaker is het een sluimerend proces waarbij je pas in een later stadium wat gaat merken en dan vrijwel altijd in het uithoudingsvermogen.
Bij een gunstig weerklimaat kan een paard met overvulde longen best nog redelijk in conditie zijn. Bij een hoge luchtvochtigheid (bijv mist) zullen er ademhalingsproblemen zijn, bij een lage luchtvochtigheid (hoge druk) weer minder. Overgewicht kan wellicht van invloed zijn op de longcapaciteit maar sowieso op de algehele conditie.
Jammer dat je krap bij kas zit, maar jouw paard heeft eigenlijk een iets gerichter veterinair onderzoek nodig, bij de kliniek. Bij twijfel, niet rijden.
Mijn DA vertelde mij dat een paard dampig is wanneer de longblaasjes stuk zijn. Dat kon voor zo ver ik begreep alleen door hoesten. Bovendien is hij nog maar 8 jaar.
Zou je vocht in de longen niet moeten kunnen horen trouwens?
Verder klinkt het wel aannemelijk gezien de verandering.
Nat hooi ga ik proberen!
Succes. 
Maar dat ze in Utrecht niet liet zien dat ze benauwd was bracht ons wel op het idee om haar te verplaatsen. En dat hielp. Geen problemen meer. Mogelijk was het toch een allergie. Allergie is bij paarden moeilijk aan te tonen maar ik heb wel eens gelezen dat ze behoorlijk overgevoelig kunnen reageren op berken. En laten er nu heel veel berken hebben gestaan rondom de eerdere stal.