Help mijn paard is benauwd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 17:54

Dees schreef:
Nina_love schreef:
Dampigheid etc is niet mogelijk zonder symptomen als hoesten, neusuitvloeiing etc. Bovendien kan hij dan ook niet zomaar een week nergens last van hebben.

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt gehaald, maar het is (imo) best wel onzin.

Dampigheid is een situatie waarbij de longen, om wat voor reden dan ook, zijn volgelopen met slijmvocht. Een paard kan niet snuiten en ook niet op een andere manier de longen vrijmaken van dit vocht, waardoor dus de longcapaciteit zal afnemen. Totdat de spreekwoordelijke emmer vol zit.
Het heeft niets met hoesten en neusuitvloeiing te maken, het is een overvulling van de longen. Die inderdaad wel kan worden veroorzaakt door dezelfde redenen waardoor bijv. hoesten voorkomt. Dampigheid ontwikkelen kan heel snel gaan, maar vaker is het een sluimerend proces waarbij je pas in een later stadium wat gaat merken en dan vrijwel altijd in het uithoudingsvermogen.

Bij een gunstig weerklimaat kan een paard met overvulde longen best nog redelijk in conditie zijn. Bij een hoge luchtvochtigheid (bijv mist) zullen er ademhalingsproblemen zijn, bij een lage luchtvochtigheid (hoge druk) weer minder. Overgewicht kan wellicht van invloed zijn op de longcapaciteit maar sowieso op de algehele conditie.

Jammer dat je krap bij kas zit, maar jouw paard heeft eigenlijk een iets gerichter veterinair onderzoek nodig, bij de kliniek. Bij twijfel, niet rijden.

Mijn DA vertelde mij dat een paard dampig is wanneer de longblaasjes stuk zijn. Dat kon voor zo ver ik begreep alleen door hoesten. Bovendien is hij nog maar 8 jaar.
Zou je vocht in de longen niet moeten kunnen horen trouwens?
Verder klinkt het wel aannemelijk gezien de verandering.

Nat hooi ga ik proberen!

Dees

Re: Help mijn paard is benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:56

De dubbele slag in de ademhaling is een typisch symptoom van dampigheid.
Om eea echt goed vast te kunnen stellen, verlaat je Bokt.nl en ga je met je dier naar een goede/betere DA. Liefst eentje met een kliniek.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:00

Dees schreef:
De dubbele slag in de ademhaling is een typisch symptoom van dampigheid.
Om eea echt goed vast te kunnen stellen, verlaat je Bokt.nl en ga je met je dier naar een goede/betere DA. Liefst eentje met een kliniek.

Dat klopt! Maar dat heeft hij gelukkig maar korte tijd gedaan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:05

Ja ik zou hem toch binnenstebuiten laten keren als het nu weer zo slecht is en controleer je hooi inderdaad. zeker om dat het beter ging en ineens weer slechter, als zn voorhoofdholte volzit is er toch sprake van iritatie allergie misschien of iets anders op die plek of in de longen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:16

Ik zit er inderdaad aan te denken om iets van een allergie test te laten doen. Vorig jaar bleek al dat hij wel wat allergie gevoelig is, hij heeft toen eens heel allergisch gereageerd op de stof van een dekje. Nou is dat natuurlijk net iets anders, maar het geeft wel zijn gevoeligheid aan.
Weet iemand toevallig of zo'n test bestaat en wat dat inhoud?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:10

Als je nou eens ophoudt met dat moeilijke gedoe en je paard gewoon die puf geeft ZONDER te rijden. Dan heeft je paard het in elk geval een stuk beter.

Als hij dampig is geweest met een dubbelslag in zijn buik dan gaat dat niet meer over.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:20

grote kans dat hij nu op een hoop alergisch reageert.
Het seline tekort maakt vooral de huid maar ook het andere organen afweersystemen zwak.
Voordat het tekort is weggewerkt ben je een mnd of 4 verder.

De DA heeft geluisterd en je een Astma medicijn voorgeschreven, als je dat gebruikt en dat met de injecties en Antibiotica is het zaak dat hij nu de tijd krijgt om verder te herstellen.

Pas als hij niet hersteld zijn verdere stappen nodig. er lijkt mij nu geen acuut probleem alleen de normale controle op de huidige behandeling.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:38

Mijn paard is ook dampig (geweest) vorig jaar na een luchtweginfectie. Ze hoestte ook niet echt eigenlijk. Juist bij die dubbelslag ontstaat/ is longschade ontstaan. Volgens mij niet door het hoesten zelf. Ik heb een bronchoscopie laten doen, dit kost niet zoveel, minder dan 100 euro was ik kwijt en dan weet je beter waar je aan toe bent mbt haar luchtwegen. Daarna diverse medicijnen gebruikt en een pufje met corticosteroiden. Dit hielp haar heel goed. Wat uiteindelijk het best hielp was acupressuur. Hierdoor zijn alle problemen verholpen, maar dit moet wel bij je passen natuurlijk. Verder zou ik het paard juist niet stil zetten. Licht werk is voor de longfunctie beter heb ik begrepen. Alleen niet buiten adem werken, dus wel aanpassen aan hoe ze zich voelt

Ps allergietest, ik dacht dat dat niet zinvol was bij paarden, vaak komt er vanalles uit, wat niet echt betrouwbaar is, dus daar zou ik goed over nadenken voor je geld voor niets uitgeeft. Maar dit weet je dierenarts het best.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:09

En met de puf verdoof je ook niks, hij krijgt alleen meer ruimte om te ademen.

Ben zelf astma patiënt en al ruim 40 jaar aan de puffers, je verdoofd niks. Het lucht letterlijk en figuurlijk. Ik verkramp niet meer en krijg weer lucht. Dat geldt voor je paard ook.

DA adviseert dit niet voor niks, neem het aan!

Ik hoop dat je er achter komt wat het is. :j Succes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:25

Dimple schreef:
En met de puf verdoof je ook niks, hij krijgt alleen meer ruimte om te ademen.

Ben zelf astma patiënt en al ruim 40 jaar aan de puffers, je verdoofd niks. Het lucht letterlijk en figuurlijk. Ik verkramp niet meer en krijg weer lucht. Dat geldt voor je paard ook.

DA adviseert dit niet voor niks, neem het aan!

Ik hoop dat je er achter komt wat het is. :j Succes.

Precies! Ik begrijp ook niet waarom TS denkt dat die puf verdoofd.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:07

janderegelaa schreef:
Als je nou eens ophoudt met dat moeilijke gedoe en je paard gewoon die puf geeft ZONDER te rijden. Dan heeft je paard het in elk geval een stuk beter.

Als hij dampig is geweest met een dubbelslag in zijn buik dan gaat dat niet meer over.

Hij heeft zonder iets te doen momenteel nergens last van, bovendien schijnt de puf maar net aan een uurtje te werken.

De DA heeft me ondertussen zoveel onzin voorgeschreven dat ik er een beetje klaar mee was. En weer 80 euro zonder iets verder te komen in de richting van een oorzaak. Als hij in rust ook nogsteeds zo benauwd zou zijn geweest dan is het iets anders.
Laatst bijgewerkt door Nina_love op 03-12-15 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:09

dittaswart schreef:
Mijn paard is ook dampig (geweest) vorig jaar na een luchtweginfectie. Ze hoestte ook niet echt eigenlijk. Juist bij die dubbelslag ontstaat/ is longschade ontstaan. Volgens mij niet door het hoesten zelf. Ik heb een bronchoscopie laten doen, dit kost niet zoveel, minder dan 100 euro was ik kwijt en dan weet je beter waar je aan toe bent mbt haar luchtwegen. Daarna diverse medicijnen gebruikt en een pufje met corticosteroiden. Dit hielp haar heel goed. Wat uiteindelijk het best hielp was acupressuur. Hierdoor zijn alle problemen verholpen, maar dit moet wel bij je passen natuurlijk. Verder zou ik het paard juist niet stil zetten. Licht werk is voor de longfunctie beter heb ik begrepen. Alleen niet buiten adem werken, dus wel aanpassen aan hoe ze zich voelt

Ps allergietest, ik dacht dat dat niet zinvol was bij paarden, vaak komt er vanalles uit, wat niet echt betrouwbaar is, dus daar zou ik goed over nadenken voor je geld voor niets uitgeeft. Maar dit weet je dierenarts het best.

Dankje! Hier heb ik iets aan!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:12

Nina_love schreef:
janderegelaa schreef:

Hij heeft zonder iets te doen momenteel nergens last van, bovendien schijnt de puf maar net aan een uurtje te werken.

De DA heeft me ondertussen zoveel onzin voorgeschreven dat ik er een beetje klaar mee was. En weer 80 euro zonder iets verder te komen in de richting van een oorzaak. Als hij in rust ook nogsteeds zo benauwd zou zijn geweest dan is het iets anders.

Je hebt verschillende soorten in pufs. Jouw veronderstelling dat een puf maar een uurtje werkt is een onjuiste. En verdoven doet hij al helemaal niet.

Misschien kun je beter geen pony of paard nemen als je de dierenarts niet kunt betalen. Dit is niet echt een ideale situatie voor het dier.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:47

janderegelaa schreef:
Je hebt verschillende soorten in pufs. Jouw veronderstelling dat een puf maar een uurtje werkt is een onjuiste. En verdoven doet hij al helemaal niet.

Misschien kun je beter geen pony of paard nemen als je de dierenarts niet kunt betalen. Dit is niet echt een ideale situatie voor het dier.

Haha typisch bokt antwoord dit. Wij runnen een pensionstalling hier en hebben dit jaar alles verbouwt, daar is veel geld in gestoken. In een urgente situatie zou ik nogsteeds direct naar de kliniek vertrekken, zonder twijfel. Er zijn altijd reserves. Punt is gewoon dat ik nu honderden euro's heb weggegooid omdat ik na 5 dierenarts bezoeken nog steeds niks wijzer geworden ben.
Zelfs de DA was er niet van overtuigd dat deze puf het juiste zou zijn, het was zijn laatste idee na alles wat al niet effectief gebleken was. Hij had het niet eens op voorraad, het zou besteld moeten worden en het zou zoals ik eerder beschreef maar heel kort effect hebben. Ik ben toen voor de pulmitranq gegaan op eigen initiatief. Daar had ik betere dingen over gehoord.
'Verdoven' was misschien een iets wat ongelukkige formulering, dat geef ik toe, maar de redenering die er aan ten grondslag ligt is hopelijk duidelijk. Ik wil naar zijn lichaam kunnen luisteren. Ik heb puur dit topic geopend in de hoop dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt en me verder kan helpen in de richting van een oorzaak en dus een gerichte behandeling.
Ik ben me bewust van de keuzes die ik gemaakt heb en ik sta daar ook volledig achter.

De eerder genoemde bronchoscopie lijkt me een goed idee, ik ga hier waarschijnlijk ook een afspraak voor maken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:17

Alle reden dus om niet aan te blijven klooien via deze DA maar naar een kliniek te gaan. Ik zou persoonlijk in dit geval kiezen voor Utrecht omdat ze minder duur zijn dan het gros van de kleinere klinieken, alle expertise in huis hebben en vanwege het educatieve aspect doorgaans veel interesse hebben in moeilijk te diagnostiseren/aspecifieke afwijkingen.
Verder ... als een pufje helpt om je paard wat meer comfort te geven, waarom zou je dat dan achterwege laten.
Ook heb je het over urgent/niet urgent. Uiteraard is dit geen levensbedreigende situatie voor je paard maar wel iets dat zijn welzijn negatief beïnvloedt. Als het zonder belasting (rijden) niet optreedt: niet rijden. Maar ik heb het idee dat jij best nog ambities hebt met dit paard en wil je echt weer sport met hem kunnen rijden dan ben je het m.i. aan je paard verplicht om alles te doen wat nodig is om hem weer 100% te krijgen.
Heb zelf ervaring met een paard dat vage ademhalingsklachten had/heeft: vrij snel buiten adem, cornage achtig geluid bij het ademhalen. Bronchoscopie laten doen, waardoor in ieder geval een aantal zaken uitgesloten konden worden, zoals cornage, dampigheid en andere longziekten. Conclusie was dat er waarschijnlijk ergens een klepjw of flapje in de luchtwegen dat voor het geluid zorgt. Het probleem is chronisch en stabiel, het paard is verder gezond. Staat nu op de wei en wordt niet meer gereden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:32

Utrecht is niet goedkoper. Duurder zelfs. Ik moet er toevallig maandag heen met een raskat en het consult is al €90,- euro. En voor dat geld kijken er eerst 5 studenten die toch niet weten wat het is. En dan is er nog niets gedaan. Alle onderzoeken testjes etc. komen er nog bij.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:42

Beste TS,
Mijn paard had de afgelopen weken vergelijkbare klachten. Benauwd, maar in rust vaak niet of zeer slecht waarneembaar. Hoestte niet, geen neusuitvloeiing, geen koorts, geode eetlust. Ze heeft twee soorten medicijnen gehad, maar er veranderde weinig. In overleg met mijn dierenarts toch maar een afspraak in Utrecht gemaakt. Vooraf een prognose van de kosten gekregen en dat viel mij erg mee.
Vorige week geweest en toen heeft mijn paard een bronchoscopie, longspoeling en drukmeting gehad.
De uitslag is inmiddels binnen. Ze is wel degelijk dampig. Niet de ouderdomsvariant, waar ze met 9 jaar betrekkelijk jong voor zou zijn, maar de allergische variant. Volgens Utrecht zijn er overigens nog geen betrouwbare tests om duidelijk te krijgen waarvoor ze allergisch is. Mijn paard krijgt voor 4 weken medicijnen en daarna gaan we terug voor nacontrole. Ook krijgt ze vanaf nu alleen nog maar kuilhooi en/of nat hooi. En ze staat al 24 u/dag buiten, dus dat komt goed uit.

Ik heb ons bezoek aan Utrecht als zeer positief ervaren. Ze waren erg zorgzaam voor mijn paard en ook voor mij! Ze zijn erg behulpzaam en ik ben erg blij dat we gegaan zijn. We weten nu wat er aan de hand is en daarmee kunnen we haar ook gerichter behandelen (voor het paard erg prettig maar waarschijnlijk ook voor mijn portemonnaie). Daarnaast gaf de dierenarts in Utrecht aan dat het ook zaak is dat het behandeld wordt omdat je anders het risico loopt dat het chronisch wordt.

Ik wil je daarom zeker aanraden om het nader te laten onderzoeken. Ze zijn zoals ik al zei in Utrecht erg behulpzaam, ook telefonisch. Dus bel ze anders eens voor meer informatie en evt. een prijsindicatie als je dat prettig vind. Het nummer is 0302531111.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:48

Tja, als ik je verhaal zo lees TS denk ik aan pijn. Ik heb het bij 2 paarden meegemaakt dat ze erg snel benauwd werden en een dubbele ademhaling hadden zonder uitvloeiing of hoesten. DA dacht ook dampig, laten scopen niks te zien. Beide bleken erg veel pijn te hebben. Eentje zwaar hoefbevangen (wat je overigens niet had kunnen zeggen zo goed stond en liep hij nog) De ander had de kniebanden gescheurd. De ene is op zware pijnstilling gezet de ander is gehemeld wegens geen genezingskans.

Het is dus nog een optie om te kijken hoe je paardje reageert op een zware pijnstilling.
Sterke er mee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:18

Het is inderdaad waar, paarden hebben bij koliek of andere pijnen ook wel eens een buikademhaling die een dubbele slag lijkt te maken. Is niet zo, maar zo trekken ze de buik dan wel op.
Maar als een pufje al te veel 'verdoving' is voor TS, vraag ik me zeker af of ze open zal staan voor experimenteren met zware pijnstilling. Kan me ook geen DA voorstellen die dat zomaar zou verstrekken hoor, als "een schot los hagel" om te zien wat er van komt.

Ik blijf erbij, TS zou gewoon met dit dier naar de kliniek moeten gaan. Als ze dat na DA-bezoek 1 had gedaan, was er misschien nog wat geld over. Ik snap dat de kas soms krap is, heb ik zelf ook wel eens last van, maar tegelijk met het houden van het dier ben je wel de morele verplichting aangegaan er goed voor te zorgen. Tuurlijk is de kas daarin enigszins bepalend maar de voorgestelde onderzoeken zijn met 500-750 euro wel bekeken dus dat zou moeten kunnen doorgaan. Een dure behandeling zoals een koliekoperatie bijv zou een heel andere kwestie zijn.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 16:15

Bedankt voor jullie reacties! De laatste paar waren echt nuttig.

Ik heb voor volgende vrijdag een afspraak gemaakt bij de kliniek in Den Ham om daar een bronchoscopie te laten doen. Tot die tijd blijf ik hem nat hooi voeren en blijf ik hem selenium en pulmitranq geven.

Erge pijn geloof ik in dit geval niet heel sterk in. Haffie is het type pony die heel duidelijk aangeeft als niet oke is. Tuurlijk kan ik dit niet met 100 procent zekerheid zeggen, maar ik ken hem goed genoeg om reële inschatting te kunnen maken denk ik. Ik zal het in elk geval in m'n achterhoofd houden, je weet maar nooit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:38

janderegelaa schreef:
Utrecht is niet goedkoper. Duurder zelfs. Ik moet er toevallig maandag heen met een raskat en het consult is al €90,- euro. En voor dat geld kijken er eerst 5 studenten die toch niet weten wat het is. En dan is er nog niets gedaan. Alle onderzoeken testjes etc. komen er nog bij.

Kleine huisdieren zijn ze niet goedkoper; paarden wel (is mijn ervaring)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:44

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

De tarieven zijn ook niet echt vindbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:48

Ben benieuwd TS naar de uitkomst van de bronchoscopie.
Ik heb ook ooit een merrie gehad die op en af hoestte. Na 1 x goed bronchitis gehad te hebben bleef ze overgevoelig op de luchtwegen. Bij minste of geringste virusje dat rondwaarde begon ze weer te hoesten. Paard op mot gezet en nat hooi. Ging t beter. Vaak heb ik haar ook gezien met een dubbelslag in de ademhaling. Vooral in de zomer. Ik heb een paar x bronchoscopie met haar gedaan. Niets te zien van dampigheid. Klein beetje slijm in de longen. Kortom ze was een raadsel. Heb haar in Utrecht gehad. Niks meer van longproblemen te merken. Het is hun 1 x gelukt om een bronchoscopie te doen, daarna sloeg ze iedereen de box uit en was ze niet meer te onderzoeken :D Maar dat ze in Utrecht niet liet zien dat ze benauwd was bracht ons wel op het idee om haar te verplaatsen. En dat hielp. Geen problemen meer. Mogelijk was het toch een allergie. Allergie is bij paarden moeilijk aan te tonen maar ik heb wel eens gelezen dat ze behoorlijk overgevoelig kunnen reageren op berken. En laten er nu heel veel berken hebben gestaan rondom de eerdere stal.
Maar goed ze heeft heel veel luchtwegproblemen gehad. 1 x flinke bronchitis. Daarna vaak hoesten, benauwd en dubbelslag in de ademhaling. Gedurende een aantal jaar; niet het hele jaar door maar wel vaak. En toch was ze niet dampig. Er moet volgens mij echt wel heel wat gebeuren aan belasting op de longen wil een paard dampig worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:49

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

janderegelaa schreef:

De tarieven zijn ook niet echt vindbaar.

Nee dat klopt. Maar is mijn eigen ervaring. Het verbaasde mij ook. Ik ben met mn hond geweest voor een (spoed)operatie was ik 2000 kwijt (gulden nog). Met mijn paard haalde ik dat lang niet ook al stond ie er een week voor onderzoek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:12

Ik heb in het verleden wel dierenartsen van de faculteit aan huis gehad bij de paarden maar gaandeweg werden ze steeds duurder en ben ik overgestapt op een andere kliniek.

Ik vind ze overigens niet heel vooruitstrevend. Toen digitale röntgen al aardig ingeburgerd was fotografeerden ze daar nog analoog.