Chronische ijzervergiftiging door drinken van slootwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Chronische ijzervergiftiging door drinken van slootwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:19

Ben ik ook benieuwd naar Ireika, ik krijg bronwater in mijn huisje wat ook roestbruin is van de verroestte leidingen...ik drink het niet maar was er wel mn eten mee en douche er in...ben benieuwd of dat ook kwaad kan.

DGK_Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:20

ireika schreef:
Kent iemand de symptomen van ijzervergiftiging?

De symptomen zijn vermagering, sloomheid, een doffe vacht en uiteindelijk geelzucht en gedragsafwijkingen (deze laatste 2 alleen in het laatste stadium van de vergiftiging), maar deze symptomen zijn uiteraard niet uniek voor ijzervergiftiging.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:21

Is dit onderzoek al ergens gepubliceerd? Ik ben benieuwd naar de gemeten concentraties.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:38

Ik ken de sloten in de Horstermeer en ik heb me altijd afgevraagd wat daar in zou zitten. Zo op het oog was duidelijk te zien dat er iets niet klopte.

Kun je het ook "zien"? Onze sloot is helemaal helder en zit vol met leven, kikkers, kreeften enz......

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:10

Bij ons op stal krijgen de paarden ook grondwater... Op een gegeven moment kreeg mijn pony steeds meer jeuk aan zijn achterhand/ benen.... Hij werd op een gegeven moment geblesseerd en toen is hij een half jaar 24/7 op het lang gegaan waar hij leidingwater kreeg en de jeuk ging over. Nadat half jaar kwam hij weer op stal en na een tijdje kwam de jeuk weer terug. Nu krijgt hij weer leidingwater sinds een half jaar en de jeuk is weer weg...... Toeval? Ik geloof er niet in, helemaal niet na dit bericht.
Let wel, we hebben 45 paarden op stal en die van mij is de enige die er last van heeft.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:17

saskiaojan schreef:
Bij ons op stal krijgen de paarden ook grondwater... Op een gegeven moment kreeg mijn pony steeds meer jeuk aan zijn achterhand/ benen.... Hij werd op een gegeven moment geblesseerd en toen is hij een half jaar 24/7 op het lang gegaan waar hij leidingwater kreeg en de jeuk ging over. Nadat half jaar kwam hij weer op stal en na een tijdje kwam de jeuk weer terug. Nu krijgt hij weer leidingwater sinds een half jaar en de jeuk is weer weg...... Toeval? Ik geloof er niet in, helemaal niet na dit bericht.

In dat geval: naar de veearts ermee. IJzervergiftiging is chronisch, als je hem van het grondwater afhaalt, is het niet in één keer over. Vermoed je dat je paard zoiets heeft, laat dat dan onderzoeken zou ik zeggen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:44

janderegelaa schreef:
Ik heb paarden op een pensionstal gehad in die polder. Het is een grote pensionstal, ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.

Welke stal bedoel je Jan? Ik ken alleen kleine stallen op die precieze plek.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:49

Hier verhoogd mangaangehalte in grondwater. Geef paarden overdag gedurende ongeveer 6 uur wel grondwater maar als ze in de paddock of op stal gaan krijgen ze leidingwater om zo te voorkomen dat ze te veel ijzer binnenkrijgen. Ik hooi zelf ook maar dat kan dus blijkbaar geen kwaad, of kun je dat ook laten testen?

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:56

Ik kwam deze test tegen, wat er van waar is geen idee.. Maar misschien het proberen waard?

http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ;read=4349

Kan iemand mij uitleggen hoe ik in mijn
: waterput (geboord) ijzer kan aantonen ?
: B.v. met een chemische proefje !
Dat kan met een theezakje.Hang het theezakje in een
glas met het te testen water.Als het direct paars wordt
zit er veel ijzer in.Hoe langer het duurt hoe minder ijzer er in zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:07

Leuk die zelf testjes maar of betrouwbaar is? Ik zal gok niet nemen.
Die van mijn krijgen gewoon leiding water. Voor die paar centen ga ik echt niet behuizing. Eigenlijk kan je ook wel afvragen of je echt zo veel bezuinigt als kosten meer rekent van jaarlijks water onderzoek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:22

Tobbes schreef:
Leuk die zelf testjes maar of betrouwbaar is? Ik zal gok niet nemen.
Die van mijn krijgen gewoon leiding water. Voor die paar centen ga ik echt niet behuizing. Eigenlijk kan je ook wel afvragen of je echt zo veel bezuinigt als kosten meer rekent van jaarlijks water onderzoek.

Moet je wel een waterleiding hebben bij de paarden natuurlijk, wij hebben geen stroom en geen water daar.

Maar wel een idee om eens water te laten testen :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:09

Vreemde vraag misschien, maar hoe zit het met roestige drinkbakken of sweet iron bitten?

DGK_Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 15:39

Het gaat uiteindelijk om de totale hoeveelheid ijzer die een paard binnen krijgt. Een roestige drinkbak is natuurlijk niet ideaal, maar het is de vraag of hierbij ernstige ijzerverontreiniging van het drinkwater optreedt (het is natuurlijk wat anders wanneer dit roest niet afkomstig is uit de drinkbak, maar uit het gebruikte water zelf).

Over dat sweet iron bit: de hoeveelheid ijzer die het paard hieruit opneemt zal erg klein zijn ten opzichte van de hoeveelheid ijzer die het binnen krijgt via het voer en water, dus daar hoef je je geen al te grote zorgen over maken.

Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijk geworden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:07

Even flinke schop omhoog.
Wij hebben ons grondwater laten onderzoeken.
Deze heeft een ijzergehalte van 6,85 mg/L

goed gehalte: < 0,5 mg/L
slecht: > 10 mg/L

Niet goed en niet slecht dus. Weet niet goed of het veilig genoeg is.
Dierenarts vind het ook een lastige keuze.

Iemand een idee? :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:18

Nessa 5mg/L is zeg maar niet goed en niet slecht en jouw waarde gaat net naar de slechte kant en zou het ook een moment opname kunnen zijn misschien over een maand door wat voor omstandigheden ook is het nog dichter bij de 10mg/L

Zou het niet gokken maar is idd lastig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:47

Ja precies. Dierenarts stelde ook voor om over tijdje weer te controleren

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:31

Nessa wij zitten ook met natuurlijk water,ik heb het niet laten weten maar weet dat et ijzer gehalte hoog is dat is hier ook met het grond water namelijk zo.
Ik heb bloed laten nemen bij mijn paard en haar waarde's zijn normaal.Waar ik zelf nu op let is dat het ijzer gehalte in haar voeding heel laag is.Als je op voer vergelijk eens gat vergelijken schrik je echt hoe groot de verschillen zijn in diverse voeders.
Verder heb ik eens gelezen en volgens mij was Arabesk dat die het zei, een hand potgrond in het water zou helpen ijzer te absoberen.
Wat ik nu ook doe is regenwater opvangen en ze dat zoveel mogelijk laten drinken en dat doen ze op het moment van nature al uit de grote plassen op de wei.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:45

ik woon met mijn paarden in de horstermeer polder. Had al het plan opgevat om in febr. gelijk met de enting een bloedmonstertje te laten nemen op het ijzergehalte.

de paarden staan in de winter in de paddock met leiding water maar in de zomer drinken ze uit de sloten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:52

Wij denken er ook over om ons slootwater te laten onderzoeken en zijn op zoek naar een instantie die dat doet.
Gisteren waternet gebeld, verantwoordelijk voor de kwaliteit van het oppervlaktewater met deze vraag. Ik werd niet eens doorverbonden, de klantenservice moest maar doorgeven wat onze paarden maar leidingwater moesten drinken..... Voor een test zouden we naar Haarlem moeten.

Ik vraag me af hoe het met andere dieren is, er loopt genoeg vee rond zoals koeien, schapen enz. De melk en het vlees ervan wordt ook door mensen gegeten en gedronken dus me lijkt dat hier ook een verantwoordelijkheid in is.