Wat is wijsheid? 22 jarig paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:07

Kan ook zijn, dat jouw oudje meer rust wilt.
Niet elk paard vindt het fijn 24/7 te pas en onpas visite.

Oud paard dat voorheen s'nachts op stal stond heeft tijd nodig om in de avonden te rusten, slapen

Tallie1979

Re: Wat is wijsheid? 22 jarig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:41

Zodra ik meer weet hou ik jullie zeker op de hoogte, alvast dank voor jullie moeite van reageren.

Ik ga even knopen doorhakken! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:46

Tallie1979 schreef:
Ok, dank voor jullie reacties! Zo veel om op te reageren!

Ik heb net de mest test voor zand gedaan. (mest oplossen in water, laten staan en kijken) op het eerste oog geen zand te ontdekken. Dus het kan zijn dat het echt vast zit, of dit is niet de directe aanleiding.

Ik heb zijn slijmvliezen en tugor gechecked, die zijn goed. Mooi roze, tugor ook goed.

Hij krijgt zo'n 6 tot 7 kilo hooi per dag. Verdeeld over 4 voer momenten. Hij is ook de bullebak van het stel, want als hij wil eten, jaagt hij de rest naar buiten.

Ik heb net besproken dat hij in ieder geval nog meer hooi gaat krijgen. Daarnaast ga ik ook krachtvoer halen en krijgt hij een deken op.

Dat is duidelijk, gewoon te weinig ruwvoer. En van te weinig eten word je nu eenmaal knorrig, je gaat afvallen, en proberen andere dingen (houtwerk) te eten.
Lekker onbeperkt hooi gaan geven voorlopig want daar zit je probleem gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:25

Wat een aparte reacties en adviezen zitten er tussen zeg.
Een paard van 22 is niet oud, en hoeft echt niet perse een deken op, als je tekenen ziet dat hij het koud heeft dan zou ik hem wel een deken op doen, maar ik ga er vanuit dat hij al een behoorlijke vacht heeft inmiddels?

Kijk ook naar het paard, sommige van 22 zijn toe aan pensioen of het rustiger aan doen, maar er zijn er ook genoeg die graag aan het werk willen, ik heb zelf een 22 jarige maar als ik die niet aan het werk zet word ze narrig, valt ze in qua gewicht en krijgt allemaal kleine kwaaltjes, zet je haar aan het werk leeft ze helemaal op.

Hoe groot is het zandpaddock waar ze in staan? Ik denk eerder dat jou paard zich stierlijk verveeld omdat het een beperkte (vaak te kleine ruimte) heeft.
Inderdaad zag ik al slowfeeders voorbij komen, vind dat een goede tip, hebben ze iig wat te doen over de dag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:06

Romy1234, een paard van 22 hoort echt wel bij de senioren of hij nou werkt of niet. De term zit aan leeftijd vast, niet aan conditie.

Een paard dat in normale conditie is, heeft geen dek nodig, maar een paard dat invalt en diarree heeft, is geen paard in normale conditie.... Dat moet wél even meegenomen worden. Om maar te zwijgen van het feit dat hij geen onbeperkt hooi krijgt.
Er is niks mis met een beetje comfort bieden aan een paard dat het even moeilijk heeft.

Ik ben het wel eens, en dat heb ik ook genoemd, dat sommige paarden echt niet blij zijn met pensioen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 18:12

De paddock zit vast aan de inloop stal, ik schat dat het geheel zo'n 150 m2 is.

Ik heb net de vorige eigenaresse gesproken en zij gaf aan dat hij vorig jaar een ongevoerde deken op had en de hele dag buiten stond, 's nachts op stal. Maar hij kreeg wel veel meer hooi.

Hij heeft inmiddels inderdaad een enorme teddyvacht. Dus daar ligt het niet aan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:15

Ik zou er lekker een 100 grams op gooien, veel meer ruwvoer, liefst onbeperkt en wat krachtvoer ingooien.
Denk dat je paardje dan al heel wat blijer wordt.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:17

150 m² ??? Is dat geen foutje? Dat is echt heel, heel klein, geen wonder dat hij zich stierlijk verveelt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:21

Slechte kwaliteit hooi misschien? En een kwpn-er heeft volgens mij andere behoeften dan ponies. En ik denk ook dat ze minder winterhard zijn, want ze staan wat verder van de natuur. Het weer is nu ook plotseling veel slechter geworden, dat alles bij elkaar kan zijn conditie achteruit hebben doen gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:42

anjali schreef:
Slechte kwaliteit hooi misschien? En een kwpn-er heeft volgens mij andere behoeften dan ponies. En ik denk ook dat ze minder winterhard zijn, want ze staan wat verder van de natuur. Het weer is nu ook plotseling veel slechter geworden, dat alles bij elkaar kan zijn conditie achteruit hebben doen gaan.

En in combinatie met de leeftijd van 22 jaar.
Kun je niet gaan verwachten het op de goedkope en makkelijke manier te kunnen gaan houden als de shetlanders, dat ze daarbij mooi en gezond blijven.

Hoe ouder hoe meer zorg en kosten.

Ik vind oudere/ oude paarden fantastisch! Ze hebben gewoon iets extra's en heel fijn en leuk in de omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:02

Lusitana, sinds wanneer zit er een bepaalde leeftijd aan vast wanneer een paard bij de senioren hoort? Je hebt oud qua leeftijd en oud qua conditie, vroeger was een 22 jarige al snel op leeftijd maar net als bij mensen worden paarden tegenwoordig ouder als eerst. Ik vind persoonlijk een paard van 25 tot de senioren behoren maar goed dat is een andere discussie.

Om on topic te blijven, ik hoop echt dat je een foutje maakt ts met 150 m2 want dat is echt veelste klein voor het aantal paarden wat er in staan, ik denk dat je eerst eens daar naar mag gaan kijken, want ik vind het niet zo gek dat je paard zich gaat vervelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:14

6 a 7 kilo hooi voor een paard van 1.70 is veel te weinig....helemaal als hij daarbij een handje korreltjes krijgt.
Diarree klopt niet,hij is ontwormd maar wanneer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:16

Ragdollcat schreef:
anjali schreef:

En in combinatie met de leeftijd van 22 jaar.
Kun je niet gaan verwachten het op de goedkope en makkelijke manier te kunnen gaan houden als de shetlanders, dat ze daarbij mooi en gezond blijven.

Hoe ouder hoe meer zorg en kosten.

Ik vind oudere/ oude paarden fantastisch! Ze hebben gewoon iets extra's en heel fijn en leuk in de omgang.

inderdaad,oudere paarden hebben veel meer zorg nodig.ook meer eten,regelmatig ontwormen,tandarts,dekentje...enzo

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:21

Neem even contact op met de vorige eigenaar. Vraag naar alle zaken rondom je paard; weidegang,gebruik stal, voeding,beweging en gedrag tov andere paarden en samenstelling van de kudde.
Je had al contact opgenomen met de dierenarts.
Misschien komt er iets naar voren waar je nog niet aan had gedacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:26

Ik neem aan dat je 1500 m2 bedoelt (ongeveer 2 rijbakken)?

De hoeveelheid hooi moet inderdaad omhoog. Een deken zou ik niet meteen doen als hij goed in zijn haar zit. Als hij altijd krachtvoer kreeg zou ik dat nu ook geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:28

Yvette81 schreef:
Neem even contact op met de vorige eigenaar. Vraag naar alle zaken rondom je paard; weidegang,gebruik stal, voeding,beweging en gedrag tov andere paarden en samenstelling van de kudde.
Je had al contact opgenomen met de dierenarts.
Misschien komt er iets naar voren waar je nog niet aan had gedacht.

Ja, altijd handig maar hou er wel rekening mee....dat het dier toen jonger was en dan is het toch iets anders...........hoe ouder hoe meer zorg, eten en kosten, dat is gewoon een feit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:48

Mijn oudje had soms ook wel de behoefte om afgescheiden in zijn eigen veilige stalletje te staan, anders kwam hij niet tot rust. Mijn pony's sliepen sowieso beter in de stal met de deuren dicht. als ik het bovenste luik open liet stonden ze altijd te gapen sochtends. Toch van een stukje alertheid denk ik, omgeving in de gaten houden, die die dieren van nature hebben.
Maar misschien heeft het wel een heel andere oorzaak van jouw paardje :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:56

geerke schreef:
6 a 7 kilo hooi voor een paard van 1.70 is veel te weinig....helemaal als hij daarbij een handje korreltjes krijgt.
Diarree klopt niet,hij is ontwormd maar wanneer?

Idd 6 à 7 kg is bijzonder weinig. Dan loop je echt grote kans op maagzweren. Dat voer wat er in gaat spoelt de maag ook zo door. Zelf had ik minimaal het dubbele gegeven. Daarbij loop je ook kans dat anderen hem het kaas van het brood eten.

Eerst meer hooi. Arm paard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:02

Als het werkelijk 150 vierkante meter is en hij krijgt maar de helft te eten wat hij nodig zou zijn en hij moet die 150 meter ook nog eens delen met een hoop anderen, ja, dan werd ik ook knap chaggie. Ik mag toch hopen dat je inderdaad 1500 vierkante meter bedoeld.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:09

Denk het niet aangezien t's sprak over paddock in de tuin. Anders spreek je wel over een weide/terrein

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:12

Romy1234 schreef:
Lusitana, sinds wanneer zit er een bepaalde leeftijd aan vast wanneer een paard bij de senioren hoort? Je hebt oud qua leeftijd en oud qua conditie, vroeger was een 22 jarige al snel op leeftijd maar net als bij mensen worden paarden tegenwoordig ouder als eerst. Ik vind persoonlijk een paard van 25 tot de senioren behoren maar goed dat is een andere discussie.
.

Het is inderdaad misschien een andere discussie maar een 22 jarige is natuurlijk wel een senior. Kan hij nog goed in het werk staan, het lichaam is geen 15 meer. En als een gezonde 22 jarige ineens ziek wordt merk je meteen aan het herstel dat dat niet meer gaat zoals dat bij een 15 jarige gaat (en ja uitzonderingen bevestigen de regel, het ene paard is het andere niet blabla. Maar als je alles op de grote hoop gooit is 22 gewoon een senior. Wel of niet lichamelijk in top conditie)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:28

Het ruwvoer kan wel naar 10-12 kg per dag, en hoeveel weidegang krijgt t paard? Of staat hij 24/7 in een zandpaddock gedurende het hele jaar?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:17

Romy1234, grappig dat je denkt dat paarden tegenwoordig ouder worden, je bent duidelijk niet van mijn generatie. 35-40 jaar is altijd een normale haalbare leeftijd geweest.
Wellicht heeft TS hier ook wat aan:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... oren-20-jr

Het is gewoon een term, geen waardeoordeel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:40

Er wordt momenteel erg druk naar een oplossing gezocht. Ik heb heel voorzichtig aangekaart dat hij mogelijk toch tekorten heeft in voer en warmte en dat is volledig geëscaleerd.

Dus zodra er meer te melden valt, zal ik dit zeker doen, maar voor nu wil ik iedereen bedanken voor hun input! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:44

Oh dat is vervelende Tallie, hoop dat jullie eruit komen... misschien voorstellen dat je zelf zorgt voor het extra eten wat je paard nodig heeft.