Pavo nerv control: een kritische blik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:06

Dit was vooral een gevalletje snel nodig, maar ik had echt hogere doseringen verwacht.
Daarom dan maar dit topic, kritisch zijn is best goed voor je portemonnee.
De reden dat ik mede zo kritisch ben op poeders is omdat ze vaak zo volgeprakt worden met vulstof en smaakjes, en vervolgens nog de hoofdprijs kosten.

Ik capsuleer zelf mijn supplementen van als het kan pure stof en dat scheelt enorm veel geld op jaarbasis.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:37

Percy schreef:
Hier was het geen succes maar paard doet het super op een mengeling die alleen in België te krijgen is.

Hij heeft ook niet zozeer spanning maar nogal veel zin om van start te gaan en te lopen.

Wat voor mengeling is dat Percy?

BigOne

Re: Pavo nerv control: een kritische blik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:50

Ik heb geen magnesuim geprobeerd, pavo topte de stress af en na een maand of drie had hij alles wel gezien, wedstrijden enz. Toen gewoon gestopt. Is er met je pony niet iets anders aan de hand dat hij zo verschrikkelijk heftig is??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 23:00

bigone schreef:
Ik heb geen magnesuim geprobeerd, pavo topte de stress af en na een maand of drie had hij alles wel gezien, wedstrijden enz. Toen gewoon gestopt. Is er met je pony niet iets anders aan de hand dat hij zo verschrikkelijk heftig is??

Het is gewoon een voorwaardse en echt een goede pony wat op minimaal voer/suiker erg reageert, hij zou het fantastisch doen in de marathon qua power en snelheid.
Het begon toen hij verhuisde en over ging op kuil, ik zei toen al daar is hij druk van.
Toen 24/7 buiten met schuilstal geprobeerd, met vriendjes en onbeperkt kuil maar dat gaf ook helaas geen verbetering ondanks alle beweging.
Nu staat hij weer op stal met onbeperkt arm hooi en dat gaat erg goed.
Maar hij vind hoe dan ook alles leuk en interessant, dus wil ik de nerve control voor meer focus tijdens het serieuze werk.
Naast dat ik het fijn vind voor zijn spieren uiteraard.

Zelf weet ik heel goed hoe het voelt om geen focus te hebben door ziekte, en daar gebruik ik dus wat voor wat geweldig werkt.
Ik ga hem dus niet onnodig 'pesten' zonder iets wat wat rust geeft als blijkt dat hij daar baat bij heeft.
Pesten tussen haakjes omdat het geen drama is, maar jullie snappen wat ik bedoel.
Ik kan ook uren in een klaslokaal zitten, maar met supplement is het veel comfortabeler.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:32

Billy schreef:
Percy schreef:
Hier was het geen succes maar paard doet het super op een mengeling die alleen in België te krijgen is.

Hij heeft ook niet zozeer spanning maar nogal veel zin om van start te gaan en te lopen.

Wat voor mengeling is dat Percy?

Het heet Bestmix. We voeren de gewone mengeling voor de pony's, het drukke paard krijgt de cool down en het rustiger paard de andere sportmengeling zonder cool down.

Werkt echt super. Drukke paard is veel rustiger en het andere paard krijgt net wat meer power. We mixen wel met de basis mengeling.

Het wordt helaas niet in Nederland verkocht, wil nog steeds eens contact opnemen met de eigenaren want wij zijn helemaal fan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:42

Ik gebruik de pianissimo van Cavalor en dat heeft wel resultaat terwijl daar niet ongewoon veel magnesium in zit. Nerv control heeft nog nooit iets gedaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:42

Bestmix is dat van de aveve

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:45

Soms worden paarden "druk" omdat ze prikkelbaar worden van bijv. buikpijn, zeker bij het voeren van kuilgras kan ik me dat goed voorstellen; dat is geen paardenvoer! Door fermentatie ( gisten) en schimmels kan het goed zijn dat een paard doorlopend buikpijn heeft en dus "druk" lijkt, maar in feite zich gewoon niet goed voelt en dat op die manier uit.
Onze paarden, beide hengsten, krijgen granen ( hoofdzakelijk haver), veel langstengelig hooi en Wafer Fioc ( grote brokken gras, lucerne, haver en maisvlokken) http://www.guidolinhorses.com/en/wafer-fioc/ en zijn prima in balans.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:51

Dit was geanalyseerd spul en goed bevonden voor paarden Elcid, het is volgens dierenartsen qua droge stof praktisch bijna hooi.
Vandaag was het niet wat ik wilde en ik heb niet het idee dat de nerv control uberhaupt wat doet eigenlijk..
Ik heb m nu op 75 gram gezet en niks erbij en ik zie het wel.
Als het niet werkt is op ook maar op, ik ga dan magnesiumcitraat bestellen van pharmahorse. :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:01

Mocht je magnesium gaan voeren, je kan bij de welkoop een zak magnesiumoxide van 20 kg krijgen voor €15,-. Dit is misschien het proberen waard, zelfs al moet je er 2-3 keer zoveel van voeren, dan ben je nog super goedkoop uit :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:07

Tjonge, zit je te kijken met een zak van 20 kg. Daarnaast nemen paarden de oxideversie volgens mij niet zo goed op. Mensen trouwens ook niet.

Je moet magnesiumcitraat hebben.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:11

Haha ja tis wel heel veel.. Maar bij ons ging de Welkoop ook nog dicht dus heb de zak voor 7,50.. En ik voer het dus best royaal omdat ik weet dat het minder goed wordt opgenomen.. Maar mijn redenatie was: Het is ongeveer eeuwig houdbaar en mocht ik toch de helft weg moeten doen om een of andere reden dan ben ik nog goedkoper uit :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:12

Ik vrees nog steeds goedkoop is duurkoop. Want nogmaals, magnesiumoxide wordt gewoon niet zo goed opgenomen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:18

Ik geef persoonlijk liever een half theelepeltje dan 3 eetlepels... Je hebt geen idee wat voor vulstoffen er allemaal inzitten
Ik geef de equilin magnesiumcitraat doe je ook een eeuwigheid met een pot

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:33

Billy schreef:
Bestmix is dat van de aveve

Nee, wordt daar ook niet verkocht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:51

Hmmm jammer.
Ik voer nu trouwens Mijten Quattro, ook erg tevreden over

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 04:07

Ter info, ik heb nu de magnesiumcitraat van pharmahorse.
De nerv control geef ik nu 50 gram van en 5 gram magnesium van pharmahorse.
Eerst maar eens kijken of dit zo wat doet want ik heb het idee dat nerv control erg weinig uithaalt.
Ik wil in principe de Nerve control opmaken maar die wel langzaam afbouwen.
Het advies was nu toch de dosis voor een paard te geven, dus dan kan die er zo bij.

Verder heb ik metazoa gehaald omdat hij nu bijna geen of geen krachtvoer krijgt, ik had op pavo vital een stuiterpony dus ik ben skeptisch. :+
Ik ken meerdere paarden die er fris van worden ook.
Hij is 300 kilo en krijgt metazoa voor 200 kilo nu.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 05:15

Desiree schreef:
Tjonge, zit je te kijken met een zak van 20 kg. Daarnaast nemen paarden de oxideversie volgens mij niet zo goed op. Mensen trouwens ook niet.

Je moet magnesiumcitraat hebben.

Daar zijn de meningen weer over verdeeld.

https://www.vitaminstore.nl/collectie/Magnesium

Citaat:
Veel supplementen bevatten magnesiumoxide. Hoewel deze vorm van magnesium langzamer wordt opgenomen dan organische verbindingen, bevat magnesiumoxide een hoog gehalte elementair magnesium. Hierdoor neemt het minder ruimte in beslag, waardoor het tablet kleiner kan blijven, of er minder tabletten hoeven te worden geslikt. Hoewel het iets langer duurt (een dag in plaats van enkele uren), is het lichaam prima in staat om magnesiumoxide op te nemen. Magnesiumoxide wordt al vele jaren door sporters gebruikt, met goede resultaten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:45

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:51

Hij krijgt nu 100 gram metazoa, 4 gram magnesium, nerv control, een heel klein vitamine E en twee handjes fiberforce van cavalor.
De laatste is vooral vezels en voor IR paarden geschikt en amper suiker en zetmeel
, dat is voor de poedertjes. :)
Ik kan me haast niet voorstellen dat hij met dit mooie groffe hooi erbij teveel calcium binnen krijgt, maar veel verstand heb ik daar dan weer niet van.

Ik had vandaag iig een pony met energie voor 10 maar wel erg goed handelbaar en braaf, hij was met zijn hoofd goed bij de les. :)
Dus ik zet dit nog even door en hoop dat ik straks de nerv control kan stoppen.
Van pharmahorse magnesium krijgt hij nu 4 gram, een afgestreken schepje is 2 gram.
Dus zonodig geef ik een schepje pharmahorse extra maar ik verwacht niet dat het nodig is eigenlijk.

Misschien interessant het totaalplaatje qua kosten:
Qua kosten zou Nerv control 20 euro per maand zijn en pharmahorse magnesium kost op deze dosis 6 euro per maand.
De vitamine E kost 1.50 per maand, hij krijgt daar straks 1 of 2 gram van in plaats van de aanbevolen 8.
Nu krijgt hij 300 of 400 mg per dag, een gelcapsule van het kruidvat en dat gaat perfect al vrij sinds het begin. Hij heeft er enorm baat bij.
De metazoa kost per maand 4.50 met 100 gram per dag, een zak van 20 kilo kost 30 euro dus zo zou ik 200 dagen met een zak doen.
Ik ga dus even zoeken of er niet iemand wil delen op stal. :+
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-11-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:58

Als je luzerne voert zou ik daar eens helemaal mee stoppen. Hier had het het gewenste resultaat. Geen schieterig, heet paard meer. De scherpe randjes waren er af. Kei goedkoop, want supplementen om hem iets rustiger te krijgen, waren niet nodig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:35

Dat was het hier niet, even het hele verhaal:
Ik heb hem een tijd op energy control gehad, 1/8 tot max 1/4 schep wat goed ging.
Daarna was hij daar mij te traag op dus kreeg hij half wat energierijke muesli en half energy control en dat was prima.
Vervolgens ging hij een uitloopstal in met maatjes en onbeperkt geanalyseerd kuil. Enkele weken vanaf dat moment kon ik bijna niks meer geven i.v.m. dat hij gewoon meer dan zat energie had en ging stuiteren met krachtvoer.
Toen bewust dus niks gegeven ook geen lucerne ofzo, maar hij bleef onrustig.
Nu is hij overgezet op onbeperkt grofstengelig hooi, superspul.
Hij eet zeker 7 kilo op een dag, maar soms zelfs 12 en hij ziet er prachtig uit.
Enige is dat hij zonder extra viraminekorrel/bix gewoon echt erg moe is de dag na het werk, dat was voor hij op kuil ging ook zo.
Het kijkerige blijft dan wel trouwens, ook zonder iets maar voor het werk is het gewoon niet zoals het voor hem prettig is qua energie en reactiviteit.
Hij is makkelijk voorwaards en als hij dat niet vanzelf doet zegt dat echt iets.
Echter reageert hij vrij gevoelig op voer, en is gauw een kijkerig bommetje.
Hij reageerde ook fors op pavo vital complete.

Daarom nu Metazoa, en bewust voor 100 kg minder als hij weegt.
Ik zie hem nooit bokken maar nu vlogen de achterbenen in het rond, rennen in de bak ziet hij nooit het nut in. Nu trok hij het gas open inclusief sprinten en bokken. :Y)
Maar ondanks dat is hij wel braaf, en die combinatie heb ik nog niet kunnen vinden laatste tijd, dus voor nu voorzichzichtig positief.
Mensen denken vaak dat een paard wat heet wordt van voer wel zonder kan, maar zo is het bij deze pony gewoon niet.
Ik moet niet constant moeten zeggen dat hij door moet lopen als hij normaal voorwaards zat is.
Ik heb hem wel voor de sport en dan moet hij wel genoeg energie hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:42

Lucerne zit ook veel Calcium in wat je magnesium opname kan beperken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:48

Hij krijgt geen lucerne of haast geen lucerne.
Als er in de twee handjes fiber force een klein handje lucerne zit is het veel en dat gaat ook nog over twee bakjes.
Het is vrij veel volume met veel lucht, ik zal morgen eens afwegen hoeveel gram het totaal is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:56

Pavo nerv control werkte bij onze ook zo, fris genoeg maar wel de aandacht er bij. Dit was na ongeveer twee weken voeren. En het meeste voer van pavo zit veel suiker in dus inderdaad niet voeren aan drukte makers.