Verdoving bij scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Verdoving bij scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:28

Tranquigel werkt trouwens zelden goed.. Die van mij krijg altijd 3/4 tube Domosedan, goed laten inwerken (je ziet letterlijk wanneer het begint te werken) en staat dan heerlijk te soezen de hele scheerbeurt lang.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:45

Je kan ook Confidence EQ gebruiken. Dat is een gel die je in zijn neus smeert en feromonen bevat die een moederpaard aan een veulen afgeeft. Dit geeft rust en vertrouwen, doordat het stress niveau daalt. Hierdoor leert je paard van de situatie, dat scheren niet eng is. Van een verdoving leren ze niks en de volgende keer zou die weer net zo gestrest zijn.

Ik kon eerst mijn paard maar tot halverwege de hals scheren met de grote machine, daarna vond die het geluid eng. Dit jaar weer voor het eerst geschoren met confidence en hij stond op een gegeven moment zelfs aan het scheerapparaat te snuffelen terwijl die eerst dat ding niet bij zijn hoofd wou hebben. Kon ook zijn hele hals scheren. Ik moet wel wat meer pauzes nemen dan als je hem zou verdoven, maar hij is een stuk minder 'bang' en daar gaat het voor mij om :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:32

Dan denk ik dat je paard er niet panisch voor was, maar het gewoon een beetje eng vond Elvirave. Met geduld en rust wennen ze er dan wel altijd wel aan en worden zelfs nieuwsgierig.
Maar dat is wat anders dan een panisch paard, waarbij een roesje wel nodig is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:44

TS, verdoving werkt niet direct, dus dat kan een nadeel zijn als blijkt dat je paardje het scheren toch eng vind. Zelf ben ik niet van de kalmerende spuiten als het niet hoeft. Bij de tandarts laat ik wel sederen, omdat anders de kiezen achterin niet voldoende bewerkt kunnen worden. Scheren vond mijne vorig jaar (1e x) heel erg spannend, maar lukte wel. Dit jaar zelf gedaan met heel veel geduld en rust, en na kwartiertje stond hij redelijk relaxt erbij. Gewoon eerst apparaat aan, dan pas in buurt van paard, dan eens een keer rustig tegen schouder houden etc...zo heb ik het bij mijne gedaan.

Maar als je een enorme stresskip hebt die echt panisch wordt, dan wordt het lastiger. Praam is denk ik ook een goede optie. Hier ook keer nodig gehad om wonden te behandelen...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:53

mrie schreef:
Je zit vast niet op mijn mening te wachten maar als een paard verdoving nodig heeft om hem te scheren dan moetje hem niet scheren. Of het gaat in vertrouwen desnoods in twee keer, maar niet met een verdoving. Dat is zo'n inbreuk op de integriteit van het paard. Enn vervolgens verwachten mensen dan wel dat hij braaf en vertrouwen in je heeft.

Mijn paard heeft helaas de aller eerste keer verdoving (Dermosodan) nodig gehad.
We hebben het uiteraard eerst zonder geprobeerd, maar ze trapte uit schrik/ angst het scheeraparaat kapot. Dus zijn er toen mee gestopt, week later weer geprobeerd, wel onder verdoving dus.

Afgelopen maand is ze weer geschoren, en dit keer alleen een praam nodig gehad.
Dit keer is Florence Faber van GlowithFlow hier geweest, die doet het netjes, rustig én neemt er de tijd voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:00

Gewoon de tijd voor neme en er voor zorgen dat de messen goed scherp zijn zodat scheermachine niet aan de haren trekt. Dan heb je helemaal geen verdoving of pramen nodig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:14

Tobbes schreef:
Gewoon de tijd voor neme en er voor zorgen dat de messen goed scherp zijn zodat scheermachine niet aan de haren trekt. Dan heb je helemaal geen verdoving of pramen nodig.

Jij hebt alleen van die heerlijke paarden mee gemaakt waarbij dat kan, fijn voor je! Helaas worden sommige paarden een gevaar voor zichzelf en de omgeving. Soms kun je dan beter voor verdoving kiezen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:15

Tobbes schreef:

Dan nodig ik je graag hier bij mijn paard uit. Wat zonder praam lukt dat echt niet hoor!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:29

Als je verdoofd moet je het wel doen vóordat het paard bang wordt/panisch is. Al die spuiten onder de tong werken niet meer wanneer het paard al bang is.

Zelf heb ik mijn paard gisteren geschoren met een spuit Tranquigel. Hij was suffig (veel minder als de vorige twee keren dat ik zo'n spuit heb gebruikt voor het wassen van zijn koker) en we konden hem dan ook rustig scheren. Maar dit moet inderdaad wel minstens een uur inwerken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:34

Er zijn al veel goede tips gegeven en herhalen daarvan is overbodig. Nog wel een aanvulling. Er wordt steeds gesproken over verdoving terwijl sedatie wordt bedoeld. Das wel een wezenlijk verschil.

kimxdelange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:34

Bedankt voor alle reacties!! Waarschijnlijk scheren we hem van de week en dan eerst rustig zonder verdoving mocht het niet willen doen we het met de praam.