Ontwormen, wie heeft het perfecte overzicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:20

Katharinaa schreef:
ohjajoh6 schreef:
Mizora een vraagje? Zou je dan 5 dagen achter elkaar een hele tube (bij paard) moeten geven aan fenbedazole? Dus echt 5 hele tubes?

Panacur (fenbendazole) bestaat ook in vloeistof voor 5 dagen, noemt Panacur equine guard.

Ik heb hier een paard waarvan de wormen dus niet lijken te reageren op de standaard bloedworm middelen... En gelukkig wel op een 5 daagse kuur fenbendazole.

Ze hebben Fenbendazole/panacur ook in poeder vorm. De meeste veeartsen hebben dit wel als je navraag doet. Word ook vaker voor koeien gebruikt.

Mizora

Re: Ontwormen, wie heeft het perfecte overzicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:23

Ja, echt 5 hele doseringen. En of je dit nu in pasta, vloeistof of poeder geeft maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:24

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:29

Ik denk dat hier een misverstand ontstaat. In mijn preventieve schema gebruik ik de 1-daagse variant. Er wordt dan niet voor bloedworm ontwormt maar de vorige 2 spuiten waren wel tegen bloedworm. Pas als er verdenking is dat er dan nog steeds bloedworm is, is de bloedworm dus resistent voor ivermectine en mogelijk ook voor pyrantel en dus zou ik dan met de 5-daagse variant ontwormen. Niet standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:35

Thanks Mizora!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:03

Vijf dagen achter elkaar is te veel, ook bij zware besmetting. Drie dagen is de max. Maar beter is: 3 x 1 keer per week een volledige dosis. Dan pak je nl ook de larven mee die na de eerste ontworming nog uitkomen. Wormeitjes zijn nl. niet gevoelig voor wormmiddelen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:32

Als je wormen in de mest ziet ben je al te laat :D

Je hebt dus weinig tot geen infectie druk ohjajoh. Denk dus dat je aardig safe zit.
En ik hou het voor de zekerheid gewoon bij 2x equest en de rest controle. Mijn da is heel fijner in. Heeft deze zomer alles met me doorgesproken. Wei bekeken en heel plan opgesteld Hoe en wat te handelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:17

Nee Jannepauli. Met fenbendazole tegen bloedwormen ontwormen kan alleen nog maar door de 5-dagenontworming. Ja, die is zwaar maar anders werkt hij niet en wordt de resistentie alleen maar groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:41

Afbeelding

Ik heb er wat bij zitten klooien, als ik fouten heb gemaakt hoor ik het graag en wie weet hebben jullie er iets aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:48

ohjajoh6 schreef:
Mizora een vraagje? Zou je dan 5 dagen achter elkaar een hele tube (bij paard) moeten geven aan fenbedazole? Dus echt 5 hele tubes?

ik koop altijd drench...voor koeien.10% fenbendazole.Gewoon door het voer.
Maar ik stam nog uit de tijd van voor het quard spul voor paarden :+

Mooi schema...het geheim van goed en effectief ontwormen is....het soort weer in de gaten houden.Bij nat of vochtig weer,een graad of 10 vieren de larven van de bloedwormen feest.Verder de duur van de werkzaamheid goed in de gaten houden.Het heeft geen zin om 2x per jaar met Ivermectine te ontwormen terwijl de werkzaamheid 8 weken is.Grote kans op een herbesmetting dus.

Inderdaad...ik ontworm preventief.Omdat ik te vaak lees dat de mest schoon is en het paard word weggedragen door de bloedwormen.Ik ontworm zo ongeveer 4 a 5 xper jaar.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:01

Ik hield vroeger dit schema aan:
Januari Ivermectine
Maart Ivermectine
Mei Equest
Augustus Ivermectine
Oktober Equest Pramox
Dit kon je dan als jaarpakket bij de dierenarts kopen.

Tegenwoordig gaat dat niet meer doordat ze je verplichten tot mestonderzoek. Nu 2 weken voordat ze het land op gaan mestonderzoek (april), juli weer mestonderzoek en dan als ze het land afgaan (oktober/november) Equest Pramox.