Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:16

TS in bijna elke post wordt insuline resistent genoemd als mogelijke oorzaak. Maar het lijkt alsof jij dit wegwuift om te laten testen.

Klopt dat of komt de DA er binnenkort bij om dit aan te pakken?

Snap niet heel goed dat je het zover laat komen. Mooi dat 75% van het gas weg is als ze op de paddock staat maar zoveel gas is echt niet normaal en gezond. Dat alleen al zou voor mij voldoende zijn om de DA te contacteren.

Daarbij de gevoeligheid na het bekappen is wel een duidelijk teken dat dit beleid zoals ze nu wordt gehouden iig niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:23

Mij ook maar heel wat hs versleten hebben in 7 jaar, klonk toch wel meer dan 3 eigenlijk.

En je hebt toch zelf een Shetlander? Zet je die 2 toch samen?

Ik snap best dat je er niet aan wilt om ze van het gras af te halen, maar als je hier niet heel snel wat aan gaat doen, vind je straks alleen nog ontploft buikvet in de wei...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:26

MarliesV schreef:
TS in bijna elke post wordt insuline resistent genoemd als mogelijke oorzaak. Maar het lijkt alsof jij dit wegwuift om te laten testen.

Snap niet heel goed dat je het zover laat komen. Mooi dat 75% van het gas weg is als ze op de paddock staat maar zoveel gas is echt niet normaal en gezond. Dat alleen al zou voor mij voldoende zijn om de DA te contacteren.

Daarbij de gevoeligheid na het bekappen is wel een duidelijk teken dat dit beleid zoals ze nu wordt gehouden iig niet werkt.

Ik wuif niets weg, ik probeer het plaatje compleet te maken en de verschillende 'klachten' aan elkaar te koppelen.

Je hebt het over 'zover laten komen', maar ik laat helemaal niets zover komen. Ze heeft jaren op de volle wei gelopen zonder grote problemen. Nu ik verhuist ben van stal en ze ook op de paddock kan, lijkt ze juist dikker te worden.

Het gevoelig lopen heeft ze altijd al gedaan, de hoefsmeden hebben aangegeven dat ze een dunno zool heeft. Overigens loopt ze alleen op asfalt gevoelig en dan alleen na het bekappen.

Ik ben van plan om maandag de dierenarts te bellen om het algehele bloedbeeld te laten testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:26

ohjajoh6 schreef:
Mij ook maar heel wat hs versleten hebben in 7 jaar, klonk toch wel meer dan 3 eigenlijk.

En je hebt toch zelf een Shetlander? Zet je die 2 toch samen?

Ik snap best dat je er niet aan wilt om ze van het gras af te halen, maar als je hier niet heel snel wat aan gaat doen, vind je straks alleen nog ontploft buikvet in de wei...

ik zie het in ene voor me :7

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:47

LinSa schreef:
MarliesV schreef:

Ik wuif niets weg, ik probeer het plaatje compleet te maken en de verschillende 'klachten' aan elkaar te koppelen.

Je hebt het over 'zover laten komen', maar ik laat helemaal niets zover komen. Ze heeft jaren op de volle wei gelopen zonder grote problemen. Nu ik verhuist ben van stal en ze ook op de paddock kan, lijkt ze juist dikker te worden.

Het gevoelig lopen heeft ze altijd al gedaan, de hoefsmeden hebben aangegeven dat ze een dunno zool heeft. Overigens loopt ze alleen op asfalt gevoelig en dan alleen na het bekappen.

Ik ben van plan om maandag de dierenarts te bellen om het algehele bloedbeeld te laten testen.

Geschreven woord komt soms anders over dan bedoeld vandaar mijn vraag.

Met zover laten komen bedoel ik dat je volgens je post haar nu nog op gras hebt en dat snap ik niet als ze er al eens zo af is gekomen.

Fijn dat je laat testen. Hopelijk vind je de oorzaak.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:06

Het gevoelig lopen kan ook komen door het overgewicht/problemen met het gras en gas. Hierdoor komt er vaak of steeds veel gewicht op de hoeven waardoor dit dus gevoelig kan zijn na een bekapbeurt. Of de hoefsmeden houden van te kort bekappen.
De juiste smid voor je paard vinden is soms niet makkelijk...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:22

ONze welshponymerrie was te dik toen we haar als zesjarige kochten. Vooral haar nek was dik; een echte speknek. De DA waarschuwde dat zo'n nek bijna altijd samengaat met een sterk verhoogd risico op hoefbevangenheid.
Dat heeft ze inmiddels een aantal keren gehad. Eerst op stressgras, jaren later van tweede snede hooi (toch nog te rijk), weer later toen ze bij iemand anders stond, die er overigens alles van wist. En dat liep nog door sinds ze weer terug is.
We hebben haar laten testen. Ze is insuline resistent en heeft cushing.
Ik merk dat ze het moeilijker vind om op drie benen te staan bij de hoefsmid of bij uitkrabben als het niet goed gaat met haar hoeven. Dan zit ze weer tegen hoefbevangenheid aan.

Ze krijgt al jaren en jaren een beperkte hoeveelheid hooi, en seniores priores. Ze mag, afhankelijk van de te verwachten suikerwaarden, eind van de middag eventjes in de wei, verder loopt ze in een paddock. Het gaat nu goed met haar.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:40

Ook ik schrik van de foto's en zou zeggen:graasmasker om! Zou zeggen neem de Greenguard van Paardendrogist (kost wat, maar wel goed!). En ja, misschien slijten de tanden er wel iets van, maar dat toch echt wel veel liever dan een paard met ernstig overgewicht, of nog erger...paard/pony met hoefbevangenheid.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:08

Wat ik mis in je verhaal is wat ze verder nog krijgt behalve gras. Krijgt ze ook nog hooi of kuil? Brok, muesli, supplementen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:51

Ik schrok me rot van de foto's. Dat mensen het zo ver laten komen... Ik zou deze pony nog maar heel beperkt weidegang geven, en daarbij zeer gecontroleerd en lettend op het fructaan in het gras. Verder alleen paddock met water en hooi in een slowfeeder. En een vitaminebrokje of iets dergelijks. Als dit op deze manier doorgaat staat bij binnenkort flink bevangen, en geloof me, dat is het laaste wat je wilt.

24/7 weidegang is zelfmoord voor deze pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:24

dit paard heeft vitamines en mineralen nodig....vaak hebben dit soort paarden erge tekorten aan vanalles en nog wat.Daardoor is de stofwisseling in de war.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:30

Pony goed in het werk zetten. Opbouwen duurt nu ook niet zo lang. Gewoon elke dag een uurtje aan de gang, 5 x per week.

Verder inderdaad op een kale wei of paddock, vitamine supplement ipv biks en aan het werk ermee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:54

Amaranth7 schreef:
Pony goed in het werk zetten. Opbouwen duurt nu ook niet zo lang. Gewoon elke dag een uurtje aan de gang, 5 x per week.

Verder inderdaad op een kale wei of paddock, vitamine supplement ipv biks en aan het werk ermee.

oppassen daarmee....het zal niet de eerste pony die dan door leververvetting bezwijkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:57

Heb je als eens een tijdje glucobance bijgevoerd?

Dat helpt vaak ook bij afvallen naast natuurlijk de inname beperken. Zou in ieder geval een goed graasmasker kopen en deze consequent om doen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:04

Ik zal morgen eens nieuwe foto's maken zodat iedereen kan zien dat die buik niet permanent is.
Ze krijgt na het werken een handje vitaminebrok, verder niets. Momenteel staat ze op de paddock met hooi.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:06

Harde nek, vetophopingen en hb duidt zeker op IR. Hier ook jaren een merrie gehad die IR was. Met het juiste dieet(uitsluitend vitamine/mineralen brok en hooi), het liefste op vaste tijden voeren en van het gras af zal ze zeker opknappen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:07

poown schreef:
Harde nek, vetophopingen en hb duidt zeker op IR. Hier ook jaren een merrie gehad die IR was. Met het juiste dieet(uitsluitend vitamine/mineralen brok en hooi), het liefste op vaste tijden voeren en van het gras af zal ze zeker opknappen

vaste tijden voeren is zeker heel belangrijk....zo voorkom je pieken.
Mijn IR paard kreeg iedere 3 uur een pluk hooi.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 08:40

genja schreef:
Heb je als eens een tijdje glucobance bijgevoerd?

Dat helpt vaak ook bij afvallen naast natuurlijk de inname beperken. Zou in ieder geval een goed graasmasker kopen en deze consequent om doen.

Ik heb inderdaad vaker over Glucobalance gehoord en gelezen, maar als ik naar de ingrediënten kijk, lijkt het mij meer een vitamine/mineralen supplement dan dat het echt gaat helpen met afvallen.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:44

LinSa schreef:
Ik zal morgen eens nieuwe foto's maken zodat iedereen kan zien dat die buik niet permanent is.
Ze krijgt na het werken een handje vitaminebrok, verder niets. Momenteel staat ze op de paddock met hooi.

Het is niet dat we nu denken dat ze altijd zo dik is, maar het feit dat ze zo dik kan worden door de hoeveelheid gas is al genoeg voor alarmbellen.
Ik hoop heel erg dat je eerst een dierenarts erbij haalt voordat je dingen als supplementen, ander voer en geheel van het gras halen gaat proberen!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:54

Ik volg even mee want mijn verzorgpaard (ruin) is ook zo dik.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:13

Ik zie met Glucobalance wel echt verschil. De hals die echt strak stond is nu weer los en soepel. Alleen moet je ook zorgen dat de basis qua voeding in orde is zoals al is beschreven. Mijn pony heeft een graasmasker van Imperial Riding en geen slijtage aan haar tanden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:22

LinSa schreef:

Ook ik schrok wel van die laatste foto's. Zo'n zware heb ik nog nooit gezien.
Vetophopingen op de manenkam, staartinplant en schouders zijn duidelijke indicaties voor Insuline resistentie.
IR bouwt zich ook op in de loop der jaren. Een IR paard gaat ook steeds meer eten. Hebben altijd honger en blijven gewoon dus dooreten. IR maakt dat de celwand ongevoelig is voor insuline. De insuline zorgt ervoor dat de cel de glucose in het bloed op kan nemen en gebruiken. Doordat de energie die ze eten niet in de cellen terechtkomen en verbruikt wordt wordt deze opgeslagen in vet; anderzijds zorgt de glucose in het bloed voor een overbelasting van lever en nieren. Gevolg is ook dat het paard moe is en steeds minder uit zichzelf gaat bewegen. Het is een vicieuze cirkel waar hij dan in terecht komt.
Ik snap dat je het vervelend vind dat men hier zegt "hoe kun je het zover hebben laten komen", maar ik begrijp de opmerkingen wel een beetje. Ook in voorgaande jaren heb je opgemerkt dat je pony eigenlijk veel te dik van de wei komt. Alleen kwam het in de winter dan nog wel weer goed. Maar zo dik als jouw pony worden ze toch ook niet van de ene op de andere dag en ik neem toch aan dat je wel meer dan 1 x per week naar je pony gaat kijken. Waarom niet meteen ingegrepen toen je zag dat hij zo snel aankwam?

Kortom, het beeld dat jij schetst komt wel erg overeen met IR. Ik heb zelf een IR pony gehad. Ook bij hem was de mest vaak wat zachter (geen echte stevige mestballen) en had hij vaak ook wat water mee. Was winderig, maar nooit koliekerig.
Glucobalance kreeg hij ook en dat maakte echt wel verschil. Maar voor hem was wei geen optie, of alleen met graasmasker, zodat hij niet zoveel kon eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:31

Als er geen tekst bij de foto's stond dan had ik verwacht dat er een tweeling in zat :=
Ik zou ook eens beginnen met een grasmasker. Zo'n dikke buik zal niet zo zeer vet zijn, maar gewoon volle darmen. Hoe ziet de mest er uit? Zitten hier nog grove sprieten of stukjes hooi/gras tussen?
Door een tijdje minder te voeren zou de buik dunner moeten worden, dan is ook makkelijker te beoordelen hoe dik de pony nu echt is.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 10:35

Babootje schreef:
LinSa schreef:

Ook ik schrok wel van die laatste foto's. Zo'n zware heb ik nog nooit gezien.
Vetophopingen op de manenkam, staartinplant en schouders zijn duidelijke indicaties voor Insuline resistentie.
IR bouwt zich ook op in de loop der jaren. Een IR paard gaat ook steeds meer eten. Hebben altijd honger en blijven gewoon dus dooreten. IR maakt dat de celwand ongevoelig is voor insuline. De insuline zorgt ervoor dat de cel de glucose in het bloed op kan nemen en gebruiken. Doordat de energie die ze eten niet in de cellen terechtkomen en verbruikt wordt wordt deze opgeslagen in vet; anderzijds zorgt de glucose in het bloed voor een overbelasting van lever en nieren. Gevolg is ook dat het paard moe is en steeds minder uit zichzelf gaat bewegen. Het is een vicieuze cirkel waar hij dan in terecht komt.
Ik snap dat je het vervelend vind dat men hier zegt "hoe kun je het zover hebben laten komen", maar ik begrijp de opmerkingen wel een beetje. Ook in voorgaande jaren heb je opgemerkt dat je pony eigenlijk veel te dik van de wei komt. Alleen kwam het in de winter dan nog wel weer goed. Maar zo dik als jouw pony worden ze toch ook niet van de ene op de andere dag en ik neem toch aan dat je wel meer dan 1 x per week naar je pony gaat kijken. Waarom niet meteen ingegrepen toen je zag dat hij zo snel aankwam?

Kortom, het beeld dat jij schetst komt wel erg overeen met IR. Ik heb zelf een IR pony gehad. Ook bij hem was de mest vaak wat zachter (geen echte stevige mestballen) en had hij vaak ook wat water mee. Was winderig, maar nooit koliekerig.
Glucobalance kreeg hij ook en dat maakte echt wel verschil. Maar voor hem was wei geen optie, of alleen met graasmasker, zodat hij niet zoveel kon eten.

Bedankt voor je reactie.
Ik kom inderdaad vaker dan 1x per week bij mijn pony. Ik ben dus ook verhuist van stal, ze is toen samen met de shet de paddock opgegaan. Er stond toen nog lang uitgebloeid gras waar altijd van gezegd wordt dat dat beter is dan kort gras. Ze is toen zo'n 15 à 17 uur per dag de paddock opgegaan (ik heb het nu over augustus, september en gedeeltelijk oktober) met enkel twee plakjes hooi voor hun tweeën. Omdat het gras nu zo goed als op is, zijn ze weer met de kudde het weiland op gegaan. Ik heb dus wél ingegrepen, maar juist op het moment dat ze minder eten kreeg, werd ze dikker. Het buikige ging eraf, maar haar nek werd juist massiever. En dat is wat ik mij afvraag, hoe kan dat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:39

Jeutje, wat een extreme reactie zeg, ik moest gelijk denken aan een kogelvis... Ik snap dat je bezorgd bent. Er gaat duidelijk iets mis. Omdat het zo snel komt en verdwijnt (dat begrijp ik toch goed?) zou ik het in eerste in het voer zoeken. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Lonneke van http://www.animalhealthgarden.nl . Ik heb haar adviezen bij meerdere paarden bijzonder goed zien uitpakken. Adviezen zijn echt maatwerk waarbij zij fijn meedenkt en je dus geen onhaalbaar advies geeft. Ik zou haar zeker een bericht sturen.