Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MarliesV schreef:TS in bijna elke post wordt insuline resistent genoemd als mogelijke oorzaak. Maar het lijkt alsof jij dit wegwuift om te laten testen.
Klopt dat of komt de DA er binnenkort bij om dit aan te pakken?
Snap niet heel goed dat je het zover laat komen. Mooi dat 75% van het gas weg is als ze op de paddock staat maar zoveel gas is echt niet normaal en gezond. Dat alleen al zou voor mij voldoende zijn om de DA te contacteren.
Daarbij de gevoeligheid na het bekappen is wel een duidelijk teken dat dit beleid zoals ze nu wordt gehouden iig niet werkt.
ohjajoh6 schreef:Mij ook maar heel wat hs versleten hebben in 7 jaar, klonk toch wel meer dan 3 eigenlijk.
En je hebt toch zelf een Shetlander? Zet je die 2 toch samen?
Ik snap best dat je er niet aan wilt om ze van het gras af te halen, maar als je hier niet heel snel wat aan gaat doen, vind je straks alleen nog ontploft buikvet in de wei...
LinSa schreef:MarliesV schreef:TS in bijna elke post wordt insuline resistent genoemd als mogelijke oorzaak. Maar het lijkt alsof jij dit wegwuift om te laten testen.
Klopt dat of komt de DA er binnenkort bij om dit aan te pakken?
Snap niet heel goed dat je het zover laat komen. Mooi dat 75% van het gas weg is als ze op de paddock staat maar zoveel gas is echt niet normaal en gezond. Dat alleen al zou voor mij voldoende zijn om de DA te contacteren.
Daarbij de gevoeligheid na het bekappen is wel een duidelijk teken dat dit beleid zoals ze nu wordt gehouden iig niet werkt.
Ik wuif niets weg, ik probeer het plaatje compleet te maken en de verschillende 'klachten' aan elkaar te koppelen.
Je hebt het over 'zover laten komen', maar ik laat helemaal niets zover komen. Ze heeft jaren op de volle wei gelopen zonder grote problemen. Nu ik verhuist ben van stal en ze ook op de paddock kan, lijkt ze juist dikker te worden.
Het gevoelig lopen heeft ze altijd al gedaan, de hoefsmeden hebben aangegeven dat ze een dunno zool heeft. Overigens loopt ze alleen op asfalt gevoelig en dan alleen na het bekappen.
Ik ben van plan om maandag de dierenarts te bellen om het algehele bloedbeeld te laten testen.
Amaranth7 schreef:Pony goed in het werk zetten. Opbouwen duurt nu ook niet zo lang. Gewoon elke dag een uurtje aan de gang, 5 x per week.
Verder inderdaad op een kale wei of paddock, vitamine supplement ipv biks en aan het werk ermee.
poown schreef:Harde nek, vetophopingen en hb duidt zeker op IR. Hier ook jaren een merrie gehad die IR was. Met het juiste dieet(uitsluitend vitamine/mineralen brok en hooi), het liefste op vaste tijden voeren en van het gras af zal ze zeker opknappen
genja schreef:Heb je als eens een tijdje glucobance bijgevoerd?
Dat helpt vaak ook bij afvallen naast natuurlijk de inname beperken. Zou in ieder geval een goed graasmasker kopen en deze consequent om doen.
LinSa schreef:Ik zal morgen eens nieuwe foto's maken zodat iedereen kan zien dat die buik niet permanent is.
Ze krijgt na het werken een handje vitaminebrok, verder niets. Momenteel staat ze op de paddock met hooi.
LinSa schreef:Ik wuif niets weg, ik probeer het plaatje compleet te maken en de verschillende 'klachten' aan elkaar te koppelen.
Je hebt het over 'zover laten komen', maar ik laat helemaal niets zover komen. Ze heeft jaren op de volle wei gelopen zonder grote problemen. Nu ik verhuist ben van stal en ze ook op de paddock kan, lijkt ze juist dikker te worden.
Het gevoelig lopen heeft ze altijd al gedaan, de hoefsmeden hebben aangegeven dat ze een dunno zool heeft. Overigens loopt ze alleen op asfalt gevoelig en dan alleen na het bekappen.
Ik ben van plan om maandag de dierenarts te bellen om het algehele bloedbeeld te laten testen.
Babootje schreef:LinSa schreef:Ik wuif niets weg, ik probeer het plaatje compleet te maken en de verschillende 'klachten' aan elkaar te koppelen.
Ook ik schrok wel van die laatste foto's. Zo'n zware heb ik nog nooit gezien.
Vetophopingen op de manenkam, staartinplant en schouders zijn duidelijke indicaties voor Insuline resistentie.
IR bouwt zich ook op in de loop der jaren. Een IR paard gaat ook steeds meer eten. Hebben altijd honger en blijven gewoon dus dooreten. IR maakt dat de celwand ongevoelig is voor insuline. De insuline zorgt ervoor dat de cel de glucose in het bloed op kan nemen en gebruiken. Doordat de energie die ze eten niet in de cellen terechtkomen en verbruikt wordt wordt deze opgeslagen in vet; anderzijds zorgt de glucose in het bloed voor een overbelasting van lever en nieren. Gevolg is ook dat het paard moe is en steeds minder uit zichzelf gaat bewegen. Het is een vicieuze cirkel waar hij dan in terecht komt.
Ik snap dat je het vervelend vind dat men hier zegt "hoe kun je het zover hebben laten komen", maar ik begrijp de opmerkingen wel een beetje. Ook in voorgaande jaren heb je opgemerkt dat je pony eigenlijk veel te dik van de wei komt. Alleen kwam het in de winter dan nog wel weer goed. Maar zo dik als jouw pony worden ze toch ook niet van de ene op de andere dag en ik neem toch aan dat je wel meer dan 1 x per week naar je pony gaat kijken. Waarom niet meteen ingegrepen toen je zag dat hij zo snel aankwam?
Kortom, het beeld dat jij schetst komt wel erg overeen met IR. Ik heb zelf een IR pony gehad. Ook bij hem was de mest vaak wat zachter (geen echte stevige mestballen) en had hij vaak ook wat water mee. Was winderig, maar nooit koliekerig.
Glucobalance kreeg hij ook en dat maakte echt wel verschil. Maar voor hem was wei geen optie, of alleen met graasmasker, zodat hij niet zoveel kon eten.