Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:04

Heeft de oud eigenaar er geen DA bij gehad? Idee om daar contact mee te zoeken? Waarom verkopen mensen een paard eat zo in de knoop zit? Zou zelf dan gaan denken dat het paard dan niet meer te redden valt of hadden ze er geen geld voor over?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:06

als je haar een 2e kans geeft, probeer je onderzoek ook gewoon van nul te doen.
later kan je jouw bevindingen misschien naast de DA van de vorige eigenaar leggen.

ik hoop dat je het lek boven krijgt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:07

Wanneer deze symptomen het gevolg zijn van een ongeluk zou ik denken aan nek, rug, SI-gewricht, ...
Persoonlijk zou ik osteo ed achterwege laten en meteen een zéér grondig onderzoek in een kliniek laten uitvoeren.

Moedig dat je haar een kans wil geven. Ik hoop het allerbeste voor jullie!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:07

Ik zou ook haar rug op de foto zetten omdat je al aangeeft dat ze gevoelig is op de lenden. Dit kan ook het moeilijke lopen, niet willen liggen enzovoorts verklaren.
En checken op een maagzweer omdat ze hapt net achter haar voorbenen. Als ze lange tijd veel pijn heeft gehad veroorzaakt dat stress -> wat weer nadelig is op de maag en een maagzweer kan veroorzaken. Zeker als ze ook nog met medicijnen in de weer zijn geweest.
Laat ook bloed trekken om dat te controleren. En laat de DA het hele paard gewoon controleren.
En laat een goede hoefsmid komen om haar goed op de benen te zetten en kijk eens kritisch naar het rantsoen wat je haar gaat geven.

Succes! Ik ben benieuwd

Anoniem

Re: Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:10

Heel cru, maar ik zou trouwens beginnen met de rug en nek. Mochten er daar nu dingen uit komen die einde verhaal betekenen, bespaard het je kosten en moeite voor de rest.
Klinkt dat raar of niet? :P

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:33

Nou de Da is net weg. Spaar me alsjeblieft de eigen schuld, dikke bult reacties. Ze gaat op dubbele dosis metacam. Ze is hoefbevangen inderdaad.. Er zijn foto's gemaakt om te kijken hoe ver het is met het hoefbeen. De uitslag hoor ik vanavond maar 1 been ziet ze het somber mee in.

Bloed is genomen. Het paard houd zich heel sterk maar ze moet niet lijden, vandaar de extra metacam.
Wat voelen wij ons samen klote. Ik en het paard keken elkaar aan en dachten volgens mij allebei hetzelfde. Iets in de trant van please, please laat mij/haar te redden zijn. -O- Afwachten nu maar en duimen!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:34

Wat naar. Maar dat risico zat er in.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:35

Klopt, dat weet je van te voren maar dat hoop je niet :(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:36

No guts no glory. Duimen blijven draaien hier!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:40

Ik volg mee, ik weet om welk paard dit gaat (zie pb) en vind t eeuwig zonde dat t zo gelopen is met die merrie.
Hoop van harte dat ze wat op mag knappen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:40

Wie weet valt het enigszins mee! Ben nu alleen wel benieuwd hoe die hoefbevangenheid wordt gekoppeld aan dat ongeluk in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:41

Ik hoop dat ze het red. Marjan, ik gok dat het een gevolg is van iets anders.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:41

Wat heeft deze merrie geluk met jou.
Gelukkig heb je de financiële middelen en ontzettend lief om hier voor te gaan.
Doet me denken aan het topic dat er een shetje achter een nieuw gekocht huis stond waar ze uiteindelijk voor zijn gaan zorgen, terwijl heel duidelijk dat ze al ziek was.

De mens op zijn mooist: behulpzaam.

Ik hoop dat het hoefbeen in orde is bij alle hoeven en dat ze kan gaan genezen en revalideren.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:42

Mijn bijrijdpaard die drie jaar heb gereden werd vorig jaar ook plot heel acuut hoefbevangen. Het ging zo snel, dat na een kleine week ze niet meer wou lopen. Foto's laten maken en hoefbenen aan beide voorbenen waren gekanteld. Maar....eigenares is toen naar een specials in Rozendaal geweest en die heeft haar op een bepaalde manier bekapt. Het is nu een jaar verder en het schijnt dat alles een heel stuk beter gaat. Ze staat overigens wel op 'pensioen'. Ze staat lekker met haar maatje op de wei, verder wordt er niets meer mee gedaan. Dus er is hoop!

Ik ga binnenkort weer op bezoek bij der (toen in overleg met de eigenaresse 'gestopt' met verzorgen en rijden natuurlijk).
Wel ontzettend tof van je dat je het wil proberen, ik hoop voor je dat alles goed komt, voor zover mogelijk.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:48

Ik volg ook en zal heel hard voor je duimen!
Hopelijk valt het mee en is ze te redden. In ieder geval echt super dat je dit paard nog een kans wil geven!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:57

Bedankt voor de lieve reacties :o
Gelukkig was mijn man ook heel erg rustig en lief. Belde hem voor het eerst toch enigzins met lood in mijn schoenen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:00

Het strekken van de voorbenen doet mij ook denken aan iets met maag of, en als ik nu lees dat ze hoefbevangen is, iets met baarmoeder. Het strekken kan duiden op ontlasting van banden en pezen van het maag en buikgedeelte. Hoefbevangenheid kan een hormonale oorzaak hebben.
Wel heel fijn dat je haar een kans wil geven en ik hoop natuurlijk dat het goed gaat uitpakken. Heel veel succes toegewenst.
Laatst bijgewerkt door jibberjabber op 12-11-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:00

Waar leven is, is hoop.

Ik zal er niemand om veroordelen een krakkemikkig paard aan te halen. We kunnen er immers niet IN kijken? Dat iemand zo'n strijd aan wil gaan is geheel aan iemand zelf, TS klinkt wel als iemand die weloverwogen heeft besloten dat te doen, no matter wat er uit de bus rolt.

Ik hoop dat het buiten de hoefbevangenheid nog enigszins meevalt. Qua hoefbevangen hoop ik dat het ene voetje nog te redden is, anders heb je ook het nakijken verder.

Denk je ook om een mogelijke maagzweer, TS?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 16:12

Ja dat denken we zeker. Ze hapt steeds naar haar buik en dat is verdacht. Onze dierenarts was daar wel heel erg mee bezig omdat ze alleen hapt naar de kant waar ook het 'slechte' been is. Wat denken jullie daarvan? Toch het idee van een maagzweer of meer van de pijn?

Kan inderdaad kloppen een project van mij 5-6 jaar geleden was een shire hoefbevangen omdat de nageboorte er niet helemaal was afgekomen. Baarmoeder gaan ontsteken etc.. Het eerste stukje wist ik niet zal ik even mee wachten tot de foto's moest het toch redelijk positief uitvallen kan ik dat nog even aankaarten. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:18

een verzakt hoefbeen hoeft ook nog niet het einde te zijn, de vraag is wel of je haar pijnvrij kunt houden

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 16:22

Bij de shire hebben we met een operatie een kunst hoef opgezet. Was de eerste keer dat de kliniek dit deed. Ben toen heel het land doorgereden om dat spul te halen. De operatie was geslaagd maar de shire had te lang gelegen en kon niet meer omhoog. Ook met een takel niet. Toen heb ik haar laten gaan na een jaar gevochten te hebben.

Wat kan je nog meer doen kinke? Wist er voor de shire weinig vanaf en nu moet dat allemaal weer even boven komen drijven ;) Heb dus verder even geen idee..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:32

Neem het mij niet kwalijk dat ik dit zeg, ik bedoel het naar jou zeker echt wel goed maar probeer jezelf toch ook te beschermen en wees realistisch. Het is echt erg mooi dat je deze merrie wil helpen maar mss is deze hoefbevangenheid enkel het topje van de ijsberg? Want, dit heeft rechtstreeks niets te maken met het trailerongeval. Wie weet welke schade de merrie daar aan opgelopen heeft. Nu ja goed, eerst moet je hierdoor maar ik hoop echt voor jullie dat dan het volgende zich niet aandient.

Heel veel geluk en sterkte!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:45

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:45

Fijn dat je nu iets weet, maar staat de HB op zich, of kan het een gevolg zijn van overbelasting/verkeerde belasting door pijn ergens anders in het lijf...
Bij twijfel zou ik toch nog steeds gaan voor hals en rug op de foto om dingen uit te sluiten.

sterkte!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:59

Wat super dat je dit doet _/-\o_ ......ik hoop en duim mee voor positieve uitslagen!

Respect :j