De oplossing gezocht voor zeer lastig probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:20

cp112 schreef:
rina schreef:
Wiesencobs al geprobeerd?? Mijn ouwetje staat nu bij een vriendin van me, die ook nog een ouwetje heeft :D Beide zijn niet zulke voorstanders van hooi, en beide krijgen nu wiesencobs als hooivervanger en ze doen het er super op.

Heb het gelijk even opgezocht en dar is dus van Agrobs. Opzich ziet het er goed uit alleen is het ook eiwitarm en ze moet nu juist wel eiwitten hebben (is ook drachtig). Maar ik zet het erbij op de lijst iig als vervanging puur van het ruwvoer. Want dat lijkt mij ideaal met dit spul. En dan de eiwitten en vitamines aanvullen met haar muesli en eventueel speciale slobber.

Er zijn meer merken hoor die wiesencobs verkopen. Marstall heeft ze ook. En ja wij vullen de vitamines ed ook extra bij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:26

cp112 schreef:
rina schreef:
Wiesencobs al geprobeerd?? Mijn ouwetje staat nu bij een vriendin van me, die ook nog een ouwetje heeft :D Beide zijn niet zulke voorstanders van hooi, en beide krijgen nu wiesencobs als hooivervanger en ze doen het er super op.

Heb het gelijk even opgezocht en dar is dus van Agrobs. Opzich ziet het er goed uit alleen is het ook eiwitarm en ze moet nu juist wel eiwitten hebben (is ook drachtig). Maar ik zet het erbij op de lijst iig als vervanging puur van het ruwvoer. Want dat lijkt mij ideaal met dit spul. En dan de eiwitten en vitamines aanvullen met haar muesli en eventueel speciale slobber.

De luzerne korrel bevat 16% eiwitten. Wij weken,deze en dan gaat deze goed binnen bij onze merrie met slechte tanden. Ik weet nu wel niet hoe het zit met de suikers. Maar dacht dat deze redelijk laag liggen. Wij hebben ook niet de mogelijkheid om gewone luzerne te geven wegens proppen maken en slechte tanden.

karuna
Drukke kabouter

Re: De oplossing gezocht voor zeer lastig probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:33

Alle wiesencobs worden gemaakt door agrobs alleen krijgen er dan een andere zak omheen.

Connor heeft bijna een jaar agrobs protein light gehad als ruwvoer. Mocht geen droog hooi, verdroeg geen voordroog en mocht beperkt gras. Is niet goedkoop om te voeren maar werkt goed. Hij reeg het nat gevoerd als slobber.

Als extra erbij equifyt zupa. Nu gaat hooi (mits zacht en fijn) wel goed en krijgt hij zupa (voor de vetten en vitaminen), de lucernebrok van agrobs (enige zonder melasse en kunnen geweekt gevoerd worden) als extra eiwit aanvulling. Wel krijgt hij nu wiesencobs er als extraatje bij.

Hier doet hij het goed op.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:34

denk dat je paard te veel pijn heeft om te kunnen eten. Dit probleem gaat helaas alleen maar erger worden weet ik uit ervaring.
Hoop dat je de juiste voeding kan ontdekken, hooi is met dit tand probleem de enige optie wat je ze kan geven. voor vragen kan je me een pb sturen ik heb er helaas ervaring genoeg mee onderhand.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:38

Www.gedizo.nl heeft ook verschillende soorten ruwvoer die misschien een optie zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:42

jenneke1029 schreef:
denk dat je paard te veel pijn heeft om te kunnen eten. Dit probleem gaat helaas alleen maar erger worden weet ik uit ervaring.
Hoop dat je de juiste voeding kan ontdekken, hooi is met dit tand probleem de enige optie wat je ze kan geven. voor vragen kan je me een pb sturen ik heb er helaas ervaring genoeg mee onderhand.

Ja het doet haar inderdaad gewoon zeer... Gelukkig gaat gras eten wel goed en is ze lichtelijk moddervet de zomer uitgekomen := maar als het gras echt op is en ze geen hooi eet gaat ze rap afvallen (is ak kilo's kwijt maar dat kon ze wel lijen :=)

Het is een rotprobleem :( en het ia bij haar zo hard verslechterd in een jaar. Ze moet nu deze winter nog 1a2x naar de tandarts om het goed in de gaten te houden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:48

cp112 schreef:
Caily schreef:
Misschien Pre alpin aspero? http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Hooi hakselen wil ook nog wel eens werken. Ze krijgt uitsluitend onverpakt toch?

Kort afvijlen, snap wel dat ze niet zo graag eet. Alles wat ze eet komt nu des te meer in contact met het al o zo geïrriteerde tandvlees. Diastases kan je laten uitboren, of opvullen. Als je een kies trekt ben je twee diastases kwijt ook, maar dat zou ik echt enkel als laatste redmiddel willen. Heeft ze ook last van parodontitis? Dan is het wel belangrijk dat ze ook zo snel mogelijk de juiste medicijnen krijgt.

Zie dat ze op die website van hierboven nog veel meer alternatieven hebben: http://www.rwdh.nl/paarden/paardenvoer- ... basis.html

Ik duim dat ze snel beter eet! Sterkte :(

Ik hoef geen opmerkingen over wat te doen met haar gebit. Als we kiezen konden trekken oid was dat echt wel gebeurd. Ze heeft niet 1 of 2 gaten maar tussen iederen kies aan beide kanten.
Kortom je kan simpelweg nika trekken want er blijft niks over.

Ze krijgt verpakt hooi. Onverpakt Is te ruw en krijgt ze al helemaal niet weg. Het verpakte knabbelt ze al wat meer op maar echt eten... :n

Het was goed bedoeld, zoals ik al zei is trekken echt laatste optie. Waarom niet opvullen of anders open boren? Een second opinion kan nooit kwaad toch? Ook ik heb toentertijd een second opinion laten doen om zeker te zijn goed te behandelen.

Diastase op zich is niet zo'n probleem. Het zijn de gevolgen die het pijnlijk maakt. Er blijft hooi en ander voer in de ruimtes zitten, daar komen bacteriën bij. Vochtige warme ruimte met voedsel, ideaal voor fermentatie. Door de fermentatie irriteert het tandvlees en ontstaan er ontstekingen die zelfs parodontitis tot gevolg kunnen hebben. Als ik jouw verhaal lees vraag ik me af of dat stadium bij jouw merrie niet al is aangebroken, enkel met medicijnen kan dit als je er op tijd bij bent verholpen worden. Hoe dan ook is het van groot belang het aantal bactierien die voor fermentatie zorgen zo laag mogelijk te houden. Daarom is onverpakt hooi voeren aan te raden. Daar zijn deze bactieren niet in aanwezig omdat het hooi gedroogd is aan de lucht. Hooi in plastic, hoe goed de kwaliteit ook, doorgaat ook altijd een fermentatieproces, dus als ze dat eet komen er dus juist meer bacterien in de mond.

Ik heb op een pensionstal gestaan en daar werd eerste klas ruwvoer uit plastic gevoerd, toen ik hierheen ging verhuizen ging ik eerst door met uit plastic voeren, paar keer tandarts/dierenarts moeten bellen voor behandeling. Dringende verzoek gehad onverpakt te gaan voeren en ook waarom. Nadat ik dat ben gaan doen zijn we alleen nog maar vooruit gegaan, dus zelfs op latere leeftijd is dat mogelijk. De laatste keer was het probleem zover onder controle dat een jaarlijkse controle voldoende is. We hebben hier nog een paard met diastase, hij is wat jonger maar werd op zijn 2 - 3 levensjaar zelfs opgegeven zo slecht stond hij erbij. Hij is toentertijd in Utrecht behandeld en is nu hier ook sinds een jaar en gaat eveneens overtuigend de goede kant op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:51

De senioren slobber van Masters? is dat iets voor je paard?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:43

Wat ook aan te raden is is de mond regelmatig schoon te spoelen.
Afbeelding

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:49

Even de rest van de reacties niet gelezen, maar toen ik je verhaal las leek het alsof je het over mijn paard had. Heeft ook last van diastases en is HB gevoelig. Hem heb ik al jaren op Hugho kruidenmix, is een fijn voer wat makkelijk te kauwen is en laag in suikers en zonder melasse.

Kleine toevoeging: Ik geef dit nu wel in combinatie met luzerne en voorheen ook slobber wat de luzerne ook wat minder 'hard' maakte, hij viel nogal af. Ook mede door de diastases waarschijnlijk. Echter bavatten de slobber (seniorisprioris) en luzerne (hartog) wel melasse maar met rustig opbouwen gaat dit goed. En tsja hooi is met diastases toch het beste, breekt sneller af, kuil ed. Is veel ruwer, en blijft ook in die gaten hangen. Heb afgelopen jaar met eigen ogen gezien hoe de plukken tussen de diastase werden weggehaald, helemaal onder t bloed.. sinds het hooi is dit niet meer zo :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:12

Lucerne brok van agrobs is bevat echt alleen lucerne. Is melassevrij geperst.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:24

Misschien kan je grasbrok proberen. Dit moet je weken dus is makkelijk weg te werken voor je paard. Succes in elk geval.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:39

Albert schreef:
Wat ook aan te raden is is de mond regelmatig schoon te spoelen.
[ Afbeelding ]

Als ik dood wil moet ik dat doen :Y) het is geen makkelijke tante zullem we maar zeggen... Helaas zeer getraumatiseerd.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:07

Ik heb mijn paard onlangs naar de dierenkliniek in Merelbeke gebracht. Hij schommelde in gewicht zonder een duidelijke reden.

Uit de onderzoeken bleek dat mijn paard maar 75% van zijn suikers op neemt. De dierenarts raadde een dieet aan van maximum 18% suikers en zetmeel samen. Op basis daarvan ben ik gaan zoeken en heb ik toen de keuze gemaakt voor Pavo Care 4 life samen met Safe en Sound van Dodson en Horrel.

Omdat ik mij toch zorgen maakte over mijn rantsoen heb ik beroep gedaan op hun voedingsadvies. Ik wilde het rantsoen simpel houden, wilde geen 5 verschillende voeders hebben.

Momenteel heb ik het advies gekregen om Cavalor Nutri Plus te geven (vitaminekorrel) + luzernekorrels. Dit laaste van het merk Quartes of Aveve. Ik neem aan dat je deze korrels die enkel en alleen uit luzerne bestaan kunnen geweekt worden.

Ik heb ook Equifyt Zuppa gegeven aan mijn paard. Daar was ik best tevreden van is een goed product en mijn paard had geen problemen met dit te verteren. Vanuit het voedingsadvies heb ik hier ook geen negatief commentaar over gekregen.

Hopelijk helpt dit ergens om wat inzicht te krijgen, mocht je er echt niet aan uit geraken zou ik beroep doen op hen of iemand anders in jouw buurt. Zodat je bepaalde ruwvoer vervangers kunt gaan voeren, maar dat de vitaminen en mineralen in het oog kunnen worden gehouden. De meeste vitamine korrels kun je ook weken. Ik heb bovenstaande korrel gekregen omdat deze het best past bij mijn luzerne.

Mocht je nog vragen hebben PB maar ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:23

Mag ik vragen waarom je van deze merrie een veulen wilt?
Geen fijn karakter en slecht van gezondheid :\

Ik hoop dat de merrie met al haar gezondheids klachten een beetje door de dracht heen komt en het veulen kan zogen. :(:)

Optiform van Mijten is ook een fijne ruwvoervervanger.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 17:33

spatter schreef:
Mag ik vragen waarom je van deze merrie een veulen wilt?
Geen fijn karakter en slecht van gezondheid :\

Ik hoop dat de merrie met al haar gezondheids klachten een beetje door de dracht heen komt en het veulen kan zogen. :(:)

Optiform van Mijten is ook een fijne ruwvoervervanger.

Euhm pardon? Wat weet jij van haar karakter? Het is een hartstikke lieve merrie die helaas getekend is door haar verleden. Daar heeft ze zelf niks aan kunnen doen en heeft niks met haar karakter te maken.
Haar fysieke problemen, zo ook dit gebit, heeft ook niks met haar zelf van doen. Komt door slechte verzorging (zeg gerust verwaarlozing) in haar verleden.

Sterker nog, ze geeft prachtige en brave veulens.

Ze heeft afgelopen haar geen veulen gehad en was in goede gezondheid maar miste duidelijk een veulen (pikte die van mijn andere merrie vervolgens in en moederde daar letterlijk over). Vandaar besloten haar weer te dekken omdat ze eigenlijk hartstikke goed in haar vel zat.
Dat dit gebit zo hard achteruit Is gegaan hadden we niet kunnen voorspellen.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 14-11-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:34

Kan het niet zijn dat ze door haar pijnlijke gebit zo slecht hooi eet?

Ik heb een tandenloos paard gehad en die kon prima gras/ hooi en slobber eten. Je zag er echt niks aan. Hij had geen last meer en begon na enkele dagen weer te eten.

Onstekingen en Tand/Kies pijn is ontzettend pijnlijk. Hooi moet je lang op kauwen natuurlijk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 17:38

mvdbijl schreef:

Ik heb een tandenloos paard gehad en die kon prima gras/ hooi en slobber eten. Je zag er echt niks aan. Hij had geen last meer en begon na enkele dagen weer te eten.

Onstekingen en Tand/Kies pijn is ontzettend pijnlijk. Hooi moet je lang op kauwen natuurlijk.

Ja klopt dat is de reden.

Binnenkort komt een andere tandarts naar haar kijken en dan kijken we even wat zij zegt. Ze Is goed bekend met de problemen en wil eventueel de holtes uitboren en wellicht opvullen met een soort rubber zodat we de ontsteking goed kunnen behandelen. Dan heeft ze iig geen pijn.

De afgelopen 2 dagen begint ze echter mondjesmaat weer wat hooi te eten. Het kan soms na de behandeling lang duren voor ze weer gaan eten hebben meerdere tandartsen/dierenartsen mij inmiddels verteld. Dus ik heb hoop dat ze iig enigszins weer wat hooi kan eten. Al Is het alleen wat knabbelen, blijft haar maag iig wel op gang.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:19

Al eens naar Coolstance Copra gekeken?
D&H Cushcare. Weet alleen niet of dat geschikt is voor drachtige merries.
Laatst bijgewerkt door Meert op 14-11-15 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:19

Meert schreef:
Al eens naar Coolstance Copra gekeken?
D&H Cushcare. Weet alleen niet of dat geschikt is voor drachtige merries.

Ga ik eens googlen :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:22

En kijk ook eens naar Pure Feed. Allemaal laag in suikers en zetmeel. De Condition pellets zijn als slobber te voeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:27

Wat een ellende, hopelijk zitten er goede tips bij waar je wat aan hebt.

Erg ontopic nu, maar ik vroeg het mij af, waarom fok je dan nog met deze merrie? mogelijk is het erfelijk en de dracht en het zogen van het veulen vraagt ook veel van een merrie........qua voedingstoestand en het voeren is nu al een probleem.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:31

Ragdollcat schreef:
Wat een ellende, hopelijk zitten er goede tips bij waar je wat aan hebt.

Erg ontopic nu, maar ik vroeg het mij af, waarom fok je dan nog met deze merrie? mogelijk is het erfelijk en de dracht en het zogen van het veulen vraagt ook veel van een merrie........qua voedingstoestand en het voeren is nu al een probleem.

Even bovenstaande post lezen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:36

Een paard bij ons op stal krijgt met gevoelige darmen Esparcette, dit wordt ook geweekt, is dus eigenlijk ook in de vorm van slobber..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:50

cp112 schreef:
mvdbijl schreef:

Ja klopt dat is de reden.

Binnenkort komt een andere tandarts naar haar kijken en dan kijken we even wat zij zegt. Ze Is goed bekend met de problemen en wil eventueel de holtes uitboren en wellicht opvullen met een soort rubber zodat we de ontsteking goed kunnen behandelen. Dan heeft ze iig geen pijn.

De afgelopen 2 dagen begint ze echter mondjesmaat weer wat hooi te eten. Het kan soms na de behandeling lang duren voor ze weer gaan eten hebben meerdere tandartsen/dierenartsen mij inmiddels verteld. Dus ik heb hoop dat ze iig enigszins weer wat hooi kan eten. Al Is het alleen wat knabbelen, blijft haar maag iig wel op gang.

Best lastig zeg.. bedoel je met het opvullen met rubber een wortelkanaalbehandeling?
wij doen iig in de praktijk de kanalen opvullen met rubberen stiftjes.
dat zal een flink prijzige behandeling zijn maar dan haal je indd de ontsteking aan de wortelpunt weg en dan is de zenuw uit de kies.

succes iig!