Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:46

Tot nu toe is de DA helaas nog niks wijzer, wel heeft ze inmiddels een internist gevonden die ervaring heeft met EDM en die is ook bezig met uitvogelen hoe we het kunnen bevestigen of uitsluiten. Op dit moment krijgt Sed geen pijnstilling, juist zodat we goed kunnen zien of de supplemmenten wat doen of niet.

Wel heb ik duivelsklauw liggen voor het geval hij toch echt weer hulp nodig heeft om de scherpe randjes van de pijn af te halen, maar op dit moment krijgt hij enkel een handje muesli met zn cushing medicatie en magnesium en vitamine E+selenium. (En uiteraard onbeperkt hooi zowel binnen als buiten).

Hij loopt overigens al meer dan een jaar zo..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:00

Dat vind ik eigenlijk heel erg als hij al een jaar slecht loopt.
Ik zou daar niet tegen kunnen om een paard zo lang te laten tobben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:07

Dat vind ik zelf ook. Daarom heb ik er ook meerdere keren diverse dierenartsen van 2 verschillende praktijken bij gehad, maar ze kwamen allemaal met dezelfde diagnose. Pony was chronisch hoefbevangen door de cushing. Dus pony op de metacam, en zeer streng dieet maar het werd niks beter. Omdat deze diagnose mij niet lekker bleef zitten wilde ik toch wel weten hoe erg de schade dan zou zijn na een jaar, heb ik hem 8 oktober vierkant op de foto gezet. Hier was 0% schade te zien, dus de conclussie van betreffende dierenarts was zeker niet chronisch hoefbevangen, maar misschien wel licht hoefbevangen maar dat kon de hoefsmid van de kliniek uitsluiten. Hij was dus 100% niet bevangen, ook niet een beetje. En toen waren we dus opzoek naar wat dan wel de oorzaak van het loopje en de kreupelheid kon zijn, en toen waren we nu.

En een pony chronisch op de metacam houden vind ik ook geen optie, dat is echt troep, dus heb ik in overleg met mijn DA de metacam eerst vervangen door permanent op de duivelsklauw, en dat nu dus weg gelaten omdat hij het niet echt nodig heeft op dit moment.

Mungbean

Re: Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:35

Mijn vraag is of je dan (zeker met een oudere pony) wil blijven dokteren en zoeken.
Ik kan natuurlijk niet inschatten wat de pony er zelf van vind, dat is aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:22

Pony is niet oud hoor, hij is pas 13.

Juist omdat we een jaar lang op het verkeerde spoor zaten hebben we hem ook de verkeerde behandeling gegeven. Dus hij verdient zeker deze kans die hij nu krijgt, waarbij we dus opzoek zijn naar het juiste spoor. En dat doen we door helemaal terug naar het begin te kijken, hoe is het allemaal begonnen? Want als ik nu een kreupelheidsonderzoek op zijn voorbeen laat doen (wat hoogstwaarschijnlijk is veroorzaakt door overbelasting omdat het van achteren begonnen is) is de kans groot dat we zoeken naar niks omdat dit juist niet het begin van de problemen is, maar hoogstwaarschijnlijk een gevolg door de oorzaak waar we nu een vermoeden van hebben enkel nog op zoek zijn hoe te bevestigen of juist uit te sluiten..

Ik zal morgen een nieuw filmpje maken, het is lang zo slecht niet meer als in het begin (gelukkig maar).

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:18

Ik lees ook mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:50

zijn de haren voor 40€ al opgestuurd om te testen? Lijkt mij je beste en goedkoopste stap voor nu.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:55

Wel echt ontzettend sneue filmpjes trouwens.
Door de mini pasjes lijkt het mij nog eerder in de rug te zitten. Hij houd z'n rug, schoft, bekken angstvallig stijf dmv de kleine pasjes.
:(
Daar is al naar gekeken? En was er een reden dat er als eerste naar de hoeven is gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:14

Als er vanaf januari op 2 types getest kan worden wacht ik dat eerst even af.
EDM is inderdaad vanuit de rug, we zoeken de oorzaak nu ook vooral in de rug ipv in de benen juist omdat het op meer dan 1 been is.

De reden dat er als eerst naar de hoeven is gekeken is omdat dit het meest voor de hand liggend was icm de PPID zijn ze extra gevoelig voor hoefbevangenheid en dat is al snel chronisch. En ik heb het klakkeloos aangenomen, al had ik net als mijn hoefsmid wel mn twijfels bij deze diagnose. Dat is ook de reden geweest dat ik hem heb ingeladen, mocht er erge kanteling zijn zou de keuze om hem in te slapen snel gemaakt zijn..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:30

Ik dacht dat de diagnose EDM alleen na de dood bevestigd kan worden. Je zou een EMG kunnen laten maken om te kijken in hoeverre het neurologisch is. De vraag is alleen of je die stapt wilt nemen aangezien je zegt niet teveel kosten te willen maken.

Zijn er al foto's gemaakt van zijn rug en hals?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:36

Ik denk dat het eerder in rug bekken gebied zit ipv hoeven. Is daar al naar gekeken?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:55

Van de filmpjes af zie ik totaal niets in z'n hoeven namelijk..
Dan zou hij heel anders lopen.
Hij loopt typisch als een mens met een drol in de broek : romp/rug/heup/nek pijn

De haren zou ik opsturen voor die paar tientjes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:04

Hannanas schreef:
Van de filmpjes af zie ik totaal niets in z'n hoeven namelijk..
Dan zou hij heel anders lopen.
Hij loopt typisch als een mens met een drol in de broek : romp/rug/heup/nek pijn

De haren zou ik opsturen voor die paar tientjes

Met die typering zou ik eerst willen weten of penis en koker schoon zijn eigenlijk. Een selenium tekort kan ook rare, vage kreupelheden geven. Je zegt dat er verbetering is sinds je een supplement geeft? Verder is het inderdaad iets wat hoog in het lijf zit, niet in de voeten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:07

TS, denk je echt dat deze alleen achter kreupel is?
Als hij ergens kreupel is, dan is dat vóór. Rechtsvoor meer dan linksvoor.

Hij loopt op eieren. Vóór meer dan achter, maar achter is ie ook niet fijn.

Zijn alle 4 zijn hoefjes bekeken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:23

Zijn hele lijfje is stijf en kreupel.
Ik zou hem voor de zekerheid in iedergeval van elke vorm van muesli met graan en gras afhouden.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:06

switt schreef:
Ik dacht dat de diagnose EDM alleen na de dood bevestigd kan worden. Je zou een EMG kunnen laten maken om te kijken in hoeverre het neurologisch is. De vraag is alleen of je die stapt wilt nemen aangezien je zegt niet teveel kosten te willen maken.

Zijn er al foto's gemaakt van zijn rug en hals?

EMG kost niet zoveel, was in Utrecht 150 euro kwijt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:16

EDM kan ook via spierbiopt.
Misschien is dat gewoon het handigste en snelste. 1x een spierbiopt en je weet de uitslag van de meeste spier en neurologische aandoeningen.
Ik betaalde ongeveer 300 euro voor het lab onderzoek. De kosten van het biopt zelf kun je aan je DA vragen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:31

Shanna schreef:
Als er vanaf januari op 2 types getest kan worden wacht ik dat eerst even af.

Het is nog niet bekend welke labs deze test gaan doen.
Als het hetzelfde lab is dat de tests voor PSSM1 nu ook doet in Amerika (horsetesting.com) dan bewaren ze het haar sowieso dus hoef je later niet nog een keer haar in te sturen :-) .

Hier in NL doet van Haeringen het, maar die zijn duurder en minder snel.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:33

suggie schreef:
EMG kost niet zoveel, was in Utrecht 150 euro kwijt.

Ik was vorig jaar meer dan het dubbele kwijt. ...Bij mijn paard werd aan EDM gedacht maar er is nooit gesproken over spierbiopten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:50

Als je een afwijking hebt in je motor neuronen zie je dat aan de kwaliteit van de spieren.
EMG is echter veel minder (niet) invasief.
Echter heeft TS geen idee wat hij heeft en dan geeft een biopt veel meer antwoorden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:01

Ja, dat zou kunnen. Daar durf ik niets over te zeggen, weet alleen dat ze mij toen zeiden dat de diagnose alleen postmortaal gesteld kon worden.

Lastig Ts, hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid! Rot om je pony zo te moeten zien lopen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:28

Voor een volledige officiele diagnose moet het paard dood zijn.
Maar als de motor neuronen kapot zijn krijg je ook spier wasting. Dan weet je dus in iedergeval of je met een myopathy te doen hebt.

EDM vind ik gezien de leeftijd ook niet erg logisch. Dat zijn meestal heel jonge paarden.
EMND past dan beter en dat kun je ook bij leven onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:43

Dit is hoe hij vanavond door de stal liep, zal hem morgen weer aan de longe op het harde filmen;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:49

Pfff ik weet het nog steeds niet met Sedje.. Hij lijkt het super te doen op 1/4e pil en de magnesium en lijnzaad en vitamine E, maar blijft maar slecht lopen.. Wel heeft hij weer streken, en ging hij afgelopen week bokkend door de wei.. Uiteraard ook weer doorgegeven aan de DA en zij weet het ook niet meer..

De volgende stap kunnen verschillende dingen zijn, namelijk een uitgebreid bloedonderzoek (maar of we daar vervolgens wat mee kunnen is de vraag..), een osteophaat erbij halen, of toch een kreupelheidsonderzoek op de kliniek. Nu heb ik helaas geen geldboompje dus alle 3 gaat hem op dit moment niet worden.. Wat is volgens jullie de meest logische stap om nu te ondernemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:52

Waarom weiger je nou eigenlijk precies een spierbiopt?
Dan kun je in 1 klap bevestigen of uitsluiten of hij een motorneuron, spieraandoening danwel stofwisselingsziekte heeft.
Het kost wat, maar eerlijk gezegt vind ik doormodderen omdat je geen geld hebt vrij ernstig.

Ik zou persoonlijk een dier dat continue over langere tijd duidelijk niet goed laten inslapen maar daar staat iedereen natuurlijk anders in.