WendyLotte schreef:Ja, ik heb een shet gehad met tetanus. Waardeloos ! Zo'n klein prikje kan zo ontzettend veel ellende besparen. Je staat erbij en je kan niks meer doen. Op het moment dat je het ziet ben je te laat.
Wat is tetanus?
De ziekte tetanus wordt veroorzaakt door de giftige stoffen van de bacterie Clostridium Tetani, die het zenuwstelsel aantasten. Deze bacterie leeft overal om ons heen, het is een bodembewoner. Een infectie ontstaat na een open verwonding. Alle zoogdieren zijn gevoelig voor de tetanusbacterie, maar die gevoeligheid verschilt per soort. Paarden zijn, samen met schapen en geiten, zeer gevoelig voor tetanus.
Een paard dan besmet is met tetanus is geen infectiebron, hij vormt geen gevaar voor andere dieren of mensen. Een tetanusinfectie wordt 50% - 90% van de geïnfecteerde paarden fataal. Omdat het eerste symptoom van tetanus het verstijven van de kauwspieren is, wordt tetanus ook wel ‘klem’ of ‘kaakklem’ genoemd.
Symptomen en ziektebeeld
De allereerste symptomen zijn subtiel en worden vaak niet opgemerkt:
Opensperren van de neusvleugels
Terugtrekken van de lippen
Terugtrekken en naar beneden staan van de oren
Moeite met openen van de mond
Iets optrekken van de staart
Daarna, ongeveer na een week, wordt het optreden van de ziekte duidelijker en verstijven verschillende spiergroepen, beginnend met de kauwspieren.
De spierstijfheid of –kramp breidt zich uit vanaf het hoofd naar de hals en de benen, totdat het paard niet meer kan staan. In het ergste geval functioneren de ademhalingsspieren ook niet meer goed en overlijdt het paard hieraan. Doordat paarden met tetanus vaak eten en drinken inademen omdat het doorslikken niet meer goed gaat, zijn ze erg vatbaar voor longontsteking, wat ze ook bijna altijd fataal wordt.
Typische houding
De symptomen treden 2 tot 10 dagen na de infectie op. Hoe dichter de wond naar de hoofd- en halsstreek zit, hoe sneller de symptomen opkomen en hoe ernstiger ze zijn. Paarden die in een verder stadium van de tetanusbesmetting zijn, staan meestal in een typische houding. Ze staan dan met stijf gestrekte benen, gespannen hals, het hoofd laag en gestrekt en de staart omhoog getrokken.
In eerste instantie viel het op dat ze steeds minder ging eten. toen ging ze lopen met stijve achterbenen. Ze bewoog haar hoofd (hals) bijna niet meer en wilde eigenlijk niet meer lopen. Eten ging helemaal niet meer. Dit speelde zich af in, ik denk, 2 dagen.
Tandarts/dierenarts erbij, die zag de diagnose niet. 3de dag andere dierenarts, die het meteen zag en haar mee nam. Infuus, donkere ruimte, rust..... 2 dagen en ze was dood.
Dit is echt een K..ut ziekte !! Volgens de kliniek dierenarts is de kans bijna nihiel dat een paard dit overleefd. En het is heel erg om je paard of pony te zien verstijven. Hij versteend gewoon.
Bye the way.... ik had die pony pas een week. De vorige eigenaar vond het niet nodig te enten.
Symptomen bij mijn pony op moment van diagnose waren:
Oren continue strak naar voren(daarom ook misleiding, denk ach paard is niet ziek oortjes staan erop)
Liep achter alsof ze een keutel in de broek had
Hinnikte driftig als lampen in stal aangingen
Derde ooglid werd zicht baar bij optillen hoofd
Dag van diagnose was idd kaaklem aanwezig, gedrag hield me bezig en toen ze voor het eerst niet at is meteen DA gebeld)