Gescheurde hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:16

Zoe_97 schreef:
Een tip om het schoon te houden van bacteriën (anders komt white line disease er makkelijk in) is het volstoppen met watjes en die dan vol laten druppelen met isobetadine. Een tip van mijn smid voor mijn paard die met scheuren en die bacterie staat door de onkunde van mijn vorige smid. Die bacterie komt heel makkelijk in gescheurde hoeven en vreet de binnenkant weg.

Watjes erin laten zitten ? Dan ga ik morgen of maandag om isobetadine wil zeker niet dat het gaat ontsteken dan zijn we verder van huis.

Bedankt voor je tip !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:19

Ik zou de scheur even opmeten zodat je in de gaten kan houden of het verder scheurt.

Ik persoonlijk zou mijn paard zo niet durven te laten staan, kans op verder scheuren met alle ellende vandien is behoorlijk groot.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:21

Dit lijkt mij toch echt wel behoorlijk ernstig..Zou toch ook ff andere smid er naar laten kijken..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:28

daisyjazz schreef:
Zoe_97 schreef:
Een tip om het schoon te houden van bacteriën (anders komt white line disease er makkelijk in) is het volstoppen met watjes en die dan vol laten druppelen met isobetadine. Een tip van mijn smid voor mijn paard die met scheuren en die bacterie staat door de onkunde van mijn vorige smid. Die bacterie komt heel makkelijk in gescheurde hoeven en vreet de binnenkant weg.

Watjes erin laten zitten ? Dan ga ik morgen of maandag om isobetadine wil zeker niet dat het gaat ontsteken dan zijn we verder van huis.

Bedankt voor je tip !

Ja, en om de 3 dagen nieuwe erin en weer vol laten lopen met isobetadine. Wat ook helpt is verse honing van imker erin smeren. Maar dat raad ik niet aan. Moest 2 keer per dag en is een enorme plakboel, daarbij loopt de honing er nog eens makkelijk uit. Voor de watjes erin te duwen en eruit te vissen heeft mijn smid me een hoefnagel gebogen zodat hij er een beetje als een vishaakje uitziet. Watjes moeten wel stevig genoeg erin gedrukt zijn of ze vallen eruit.
Dan gewoon laten uitgroeien. Mijn scheuren zijn wel in de andere richting.

Gini

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:03

MD >> BEH

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:26

biscaya schreef:
Dit lijkt mij toch echt wel behoorlijk ernstig..Zou toch ook ff andere smid er naar laten kijken..

Het is ook zeker niet niks. Alleen er kan niks aangedaan worden... ik heb er 2 hoefsmeden naar laten kijken. Zeggen beide hetzelfde... dus ik kijk het aan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:31

Je paard is op de tak van zijn eigen ijzer gaan staan en door de kracht is nu een deel van de wand afgescheurd. Het is lastig in de schatten in hoeverre de scheur door een door is, maar de wand is daar sowieso naar z'n grootje. Het kan zijn dat er een zwakke plek zat, maar als deze scheur er vorige week nog niet zat, is het wel degelijk door een eigen intrapping oid. Mijn advies (maar mensen moeten zich daar vooral niet teveel aan storen) is ijzers eraf, en goed bekappen en de wand bij de scheur goed afronden zodat ie vrij is van druk van de grond en dan is het afwachten. Het aantal centimeters tot de grond is ongeveer het aantal maanden dat je moet wachten totdat je weer van m af bent.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:37

Arabesk schreef:
Je paard is op de tak van zijn eigen ijzer gaan staan en door de kracht is nu een deel van de wand afgescheurd. Het is lastig in de schatten in hoeverre de scheur door een door is, maar de wand is daar sowieso naar z'n grootje. Het kan zijn dat er een zwakke plek zat, maar als deze scheur er vorige week nog niet zat, is het wel degelijk door een eigen intrapping oid. Mijn advies (maar mensen moeten zich daar vooral niet teveel aan storen) is ijzers eraf, en goed bekappen en de wand bij de scheur goed afronden zodat ie vrij is van druk van de grond en dan is het afwachten. Het aantal centimeters tot de grond is ongeveer het aantal maanden dat je moet wachten totdat je weer van m af bent.

Mijn hoefsmid zij juist niet ijzer er af want dan zou het verder door kunnen scheuren... hij zij eerst even afwachten en goed in de gaten houden en anders moeten er idd maatregelen volgen

Advies is altijd welkom en ik waardeer die van jou dan ook zeker en omdat ik daar zelf ook aan dacht kan ik me het ook goed voorstellen. :j Toch wacht ik het nog even af op advies van de twee hoefsmeden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:46

Ik ben er eigenlijk 100 % zeker van dat die door een zweer komt.
Je kan er eigenlijk niet veel meer aan doen, eventueel proper houden en preventief ontsmetten zodat er niks ontsteekt en dan wachten tot het uitgroeit. Op een bepaald moment zal het wel afbreken.

Dit komt niet door op het ijzer te trappen. De hoef is helemaal niet bevestigd aan het ijzer op die plek, enkel vooraan. Dan zou ofwel het ijzer geplooid zijn of vooraan bij de nagels gescheurd, maar niet op die plek. Das echt een typische plek voor hoefzweren die doorbreken, meestal aan de kroonrand en groeit dan naar beneden. Zit er waarschijnlijk al langer dan vandaag.

Hier nog eentje met zo een hoefzweer die daar is doorgekomen. Is verder niks aan gedaan geweest en is gewoon uitgegroeid.

Afbeelding

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:03

GaelleS schreef:
Ik ben er eigenlijk 100 % zeker van dat die door een zweer komt.
Je kan er eigenlijk niet veel meer aan doen, eventueel proper houden en preventief ontsmetten zodat er niks ontsteekt en dan wachten tot het uitgroeit. Op een bepaald moment zal het wel afbreken.

Dit komt niet door op het ijzer te trappen. De hoef is helemaal niet bevestigd aan het ijzer op die plek, enkel vooraan. Dan zou ofwel het ijzer geplooid zijn of vooraan bij de nagels gescheurd, maar niet op die plek. Das echt een typische plek voor hoefzweren die doorbreken, meestal aan de kroonrand en groeit dan naar beneden. Zit er waarschijnlijk al langer dan vandaag.

Hier nog eentje met zo een hoefzweer die daar is doorgekomen. Is verder niks aan gedaan geweest en is gewoon uitgegroeid.

[ Afbeelding ]

Ja dat lijkt er echt onwijs op ! Bedankt
Ben er wel gerust op dat het goedkomt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:10

Is het geen begin van ontschoening?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:34

Casarell schreef:

Nou ik mag hopen van niet ... Zit wel echt een beetje op die plek ja .. alleen naar mijn idee zou het dan nog wat hoger moeten zitten en ziet deze scheur er echt netjes uit geen rotting en vieze randen en de rest van de voet ziet er keurig uit.

Hoefsmid zij ook dat het dat niet was

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:55

spatter schreef:
Volg ook even, zoals het lijkt op de foto, al kan dat enorm vertekenen, staat je pony te plat waardoor er teveel druk komt op de achterkant van de hoeven, zeker met ijzers.

Sterkte, vrees dat die niet zo maar genezen is :(:)

Dat was mijn gedachte ook.. Al zal de foto wel vertekenen, want zoals ik het zie lijkt het ijzer wat kort, alsof verder naar achter gezien de hoef in het luchtledige hangt, ofzoiets, waardoor er door de verhoging van het ijzer, er meer druk op de voorkant van de hoef komt. Ik heb er dus echt geen verstand van en als 2 hoefsmeden hetzelfde zeggen, dan zal dat dus wel kloppen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:11

Ik lees hier boven over watjes en betadine..........doe dat liever niet!
betadine dood niet alleen de slechte maar ook de goede bacterien,en dat is bij langer gebruik niet goed.
Bovendien zijn de slechte bacterien in staat te exploderen als de goede ontbreken.
Reinig de scheur liever met biotex...hier zit een enzym in dat de goede bacterie activeert,en deze vreet het zaakje als het ware schoon,net als je was goed.
Er zijn ook spray,s in de markt die dit effect hebben.
Gebruik in geen geval een olie.
Deze kan bij langdurig gebruik,er voor zorgen dat het zaakje wordt afgesloten,zodat anaerobe bacterien zich kunnen voortplanten,en de hele hoef ontsteekt.
succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:42

papagroom schreef:
Ik lees hier boven over watjes en betadine..........doe dat liever niet!
betadine dood niet alleen de slechte maar ook de goede bacterien,en dat is bij langer gebruik niet goed.
Bovendien zijn de slechte bacterien in staat te exploderen als de goede ontbreken.
Reinig de scheur liever met biotex...hier zit een enzym in dat de goede bacterie activeert,en deze vreet het zaakje als het ware schoon,net als je was goed.
Er zijn ook spray,s in de markt die dit effect hebben.
Gebruik in geen geval een olie.
Deze kan bij langdurig gebruik,er voor zorgen dat het zaakje wordt afgesloten,zodat anaerobe bacterien zich kunnen voortplanten,en de hele hoef ontsteekt.
succes!

En alles wat jij nu als vervanging noemt werkt net niet bij paarden die nog wat vuil in hun hoeven krijgen :/ die watjes met isobetadine is het enige waarmee ik bij mijn paard vooruitgang mee zie hoor.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:55

De uitzondering bevestigd de regel,zonder geluk vaart niemand wel.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:47

Hier hadden we ook een scheur in de hoef. Bij bekappen steeds schoon gemaakt met een sterk goedje wat de smid bij zich had, daarna dagelijks met betadine gesmeerd. Scheur groeit er nu netjes uit. Beetje tijd en geduld, dan komt het wel weer goed. En regelmatig de smid laten kijken natuurlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:55

papagroom schreef:

Wat een onzin. Biotex heeft geen enzymen "de goede bacterie activeert". Waar haal je het vandaan. Biotex heeft (oa) eiwit afbrekende enzymen (reden waarom dit wel gebruikt wordt voor abcessen en zo), en die werken op alle soorten bacterien hetzelfde of die nu "goed" zijn of "slecht".

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:59

Kuggur schreef:
papagroom schreef:

Wat een onzin. Biotex heeft geen enzymen "de goede bacterie activeert". Waar haal je het vandaan. Biotex heeft (oa) eiwit afbrekende enzymen (reden waarom dit wel gebruikt wordt voor abcessen en zo), en die werken op alle soorten bacterien hetzelfde of die nu "goed" zijn of "slecht".

Dus ook de goede kuggur....balans is beter dan alles doden....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:03

Blijft onzin Papagroom.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:03

Ik persoonlijk zou toch flink gaan zweten als ik mijn paard zo zou vinden.
ik zou mijn smid er bij willen hebben en niet zo via de fotos willen laten beoordelen.
En ik zou zowizo springschoennen om doen om te voorkomen dat ie er per ongeluk op zou gaan staan en idd het allemaal zo schoon mogelijk houden.

Ik hoop voor je dat het mee valt ts ...
Ik zou denken aan zo iets https://www.youtube.com/watch?v=R7VCvi4xg3E

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 06:56

Feit is iig dat je hiermee heel lang zoet ben..Kan zeker meer dan een jaar duren voordat dit weer uitgegroeid is..
Sterkte iig!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:52

Casarell schreef:

Geen paniek zaaien he :P

Neenee als die aant ontschoenen is loopt ie wss ook helemaal niet lekker, kroonrand zou wss dik staan en ontschoening begint aan de kroonrand. Meestal door laminitis of een mega abces (door hoefbevangenheid :P ) Deze scheur zit al een centimeter of 2 weg van de kroonrand :)

Een jaar om uit te groeien is ook wel lang. Ik weet niet hoe groot die hoef is maar als die een beetje een normaal groei tempo heeft dan is het hoogste stuk er toch zeker binnen de 5 maanden uit :P Dan zou langste stuk van grond tot aan die scheur 5 cm moeten zijn ofzo maar is waarschijnlijk minder ?

Kan wel dat die hiel gaat bewegen en dat bij volgende kapbeurt het best gewoon eraf geknipt wordt zodat het nergens anders gaat porren, het hangt daar toch niet zo veel meer te doen...

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:33

Ik vind het steeds lastiger worden wat ik er nu aan moet doen... iedereen roept wat anders...
Mijn hoefsmid zegt iedere dag even schoonmaken en nat houden... eventueel een keer ontsmetten

Ik ga zo nog even een andere hoefsmid contacteren om er 100% zeker van te zijn dat het oke is... beter 3 keer er naar laten kijken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:41

met gewoon schoonmaken met water houd je de bacteriën er echt niet uit... been there, done that