Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:16

Ben het met Joolien eens, zolang er geen tekenen zijn komt er bij ons ook geen tandarts. Je kan als je, zoals wij, al je hele leven in de paarden zit, vaak toch de signalen wel herkennen en je kunt zelf ook kijken in de mond of voelen. Ik geloof niet zo in de stelling dat een paard een prooidier is en daarom zo min mogelijk signalen van pijn geeft. Wel is er een groot verschil in het tonen van pijn tussen het ene ras en het andere. Een volbloed zal moord en brand schreeuwen voor iets waarvoor een koudbloed amper een reactie geeft. Dierenartsen zullen daarom ook altijd bijv lichte koliekverschijnselen bij een koudbloed heel serieus nemen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:18

Ja doe ik altijd met enten tegelijk. Ik heb een paard van 5 met een prachtig gebitje. Maar toch altijd wel wat randjes aan d'r kiezenrij. Ik doe het wel want als er dan wat is, dan ben je altijd op tijd bij. Voorkomen is beter dan genezen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:23

Ik heb mijn merrie nu bijna 16 jaar en ze is een jaar of 10 terug een keer nagekeken en vorig jaar omdat ik proppen vond op mijn weiland die van de pensionpony bleken te zijn. Ik ga dat echt niet elk jaar doen hoor, geen klachten = geen actie.

BigOne

Re: Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:31

De meeste signalen die een paard geeft wanneer het niet helemaal lekker zit met de tanden en kiezen worden vaak gemist door ruiters. Er zijn maar weinig ruiters die de link tussen gedrag tijdens het rijden en het gebit leggen. Dan krijg je van die opmerkingen, goh , hij was toch wel vervelend op rechts, hij pakt de laatste tijd zo vaak het bit vast, wat knarst hij toch veel. Wat is hij stijf, hij buigt zo moeilijk op links, krijg hem net niet door de kaak. Los van het feit dat ruiters dit vaak niet eens voelen zou het gebit het eerste zijn waar je aan kunt denken bij dit soort problemen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:37

hier komt hij elk half jaar (paard is 5. tot 7 wordt ieder half jaar controle geadviseerd)

moet hij wat doen is het 80 dacht ik. hoeft hij niks te doen is het 20 euro voorrijdkosten.
is overigens zonder verdoving en vijlen met de hand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:39

zo dat is een flinke prijs met de hand vijlen 80 euro.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:42

bigone, die jaarlijkse controle is voor zulke ruiters zeker geen overbodige luxe. Maar als bij mij een paard bijv netjes ontspannen aan de teugel door de baan gaat en plots op de rem gaat en zijn hoofd omhoog gooit is het voor mij een teken om allereerst maar eens het gebit te bekijken. En zo zijn er meer tekenen, die idd door veel mensen over het hoofd gezien worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:45

Mijn paard is nu 22 en tot vorig jaar nog nooit tandarts bij geweest, toevallig was er 1 een x op stal dat ik gevraagd heb om even te kijken, maar wat tandarts betrof zag alles er super uit en was het voorlopig niet nodig om te behandelen. Als die tandarts toevallig niet op stal was geweest had er nu nog geen tandarts naar haar tanden gekeken.

Ik vind jaarlijks onnodig, ben voorstander van pas erbij te halen als er iets is.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 03-11-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:50

Als je het handig doet met een groep bijv. of zoals bij het enten dan kost de snelle check doorgaans niets extra.
Ik zie dan niet in waarom je dan niet even zou laten kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:52

Normaal doe ik ze jaarlijks tenzij ik merk dat ze propjes gaan maken of iets anders.
Dit jaar zat er 10 maanden tussen toen ik opmerkte dat onze ruin proppen begon te maken.
Bij onze oude dame was het gebit nog nooit gedaan toen ze bij ons kwam met 17. Niets aan op te merken volgens de dierenarts die bij ons het gebit doet van de paarden.
Dit jaar een vervanger gehad omdat de dierenarts die we altijd hebben niet kon.
Beide paarden hebben 2 dagen niet gegeten daarna, de ruin was vervelend tijdens het consult, wat ik anders nooit met hem heb, de merrie mankeerde volgens de vervanger ineens vanaalles aan het gebit.
Heb het bij de praktijk gemeld en dat bij het volgende bezoek volgend jaar deze vervanger niet meer hoeft te komen. Dat konden ze wel snappen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:54

Mijn ponys gaan ook elk jaar. De shetlander is nog nooit wat aan gedaan omdat hij elke keer goed gebit heeft. Mijn tandarts is niek jansen uit raalte en ik ben erg tevreden over hem!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:56

Joolien schreef:
Sterker nog, ik zou zolang je paard blijkbaar geen problemen heeft, er niks aan doen. Als hij goed eet, met rijden geen rare dingen uit haalt oid het gewoon lekker zo laten.

Ben het niet helemaal met je eens, mijn vorige merrie was een hele harde, je kon niet snel zien dat er wat was en als je het dan zag was het vaak al een tijdje aan de gang.
Zo had zij een keer een kies door midden gebroken en een helft stak in haar wang. Ik heb werkelijk nooit wat gemerkt aan haar, niet met rijden, niet met eten of wat dan ook. Had ik de jaarlijkse controle niet laten doen had deze kies er nog veel langer zo in gezeten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:00

Joolien schreef:
Sterker nog, ik zou zolang je paard blijkbaar geen problemen heeft, er niks aan doen. Als hij goed eet, met rijden geen rare dingen uit haalt oid het gewoon lekker zo laten.

Want? Wachten tot het dier pijn of klachten aangeeft? Ga jij ook alleen naar de tandarts als je kiespijn hebt? Ik laat de tandarts jaarlijks nakijken juist om problemen voor te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:03

Jaarlijkse controle hier en indien nodig een behandeling.
Hoort wat mij betreft bij de normale verzorging van je paard.

Nieuwe paarden gaan hier ook eerst naar de tandarts, voordat we ze in training nemen.

Meneer Anton hebben wij pas gekocht. Verschrikkelijk knarsentanden bij stress. Heel sneu en mega irritant. Deed hij volgens de oude eigenaar al 3 jaar.
Wij hebben hem eerst laten behandelen in zijn proeftijd door de tandarts...... en hij heeft niet meer geknarsetand sindsdien. Gelukkig voor het paard, maar ook voor ons

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:08

Hier ook elk jaar gewoon voor de zekerheid.
Als je paard niet verdooft hoeft te worden kost het je een paar tientjes.
Als je klachten krijgt vind ik ben je eigenlijk al te laat.
Paarden (de meeste) laten niet snel pijn zien.
Al zou je het bv 1x in de 2 jaar doen bij een 14 jarige.

Jonge en in mijn geval een ouder paard is het vaak wel nodig.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:08

Mijn DA waarschuwde juist dat sommige mensen zo vaak een tandarts er bij halen die telkens weer vijlt dat er meer paarden komen waarvan de kiezen vroegtijdig "op" zijn.. het is wel goed om te bedenken dat je niet oneindig kan blijven bij vijlen.
Voor beginnende haakjes is het heel goed om af en toe een handje gedroogde mais te geven, dan knoeperen ze de scherpste randjes er zelf af, tegenwoordig zie je in veel muesli's al wat harde mais zitten.
Paarden die veel ruwvoer eten hebben doorgaans ook veel minder last van haken, omdat de maalbeweging groter is dan bij het eten van krachtvoer.
Het mooiste is als je een tandarts hebt die wel de controle wil doen, maar daar niet standaard een behandeling aan vast knoopt, hier kreeg ik het advies jonge paarden elk jaar te laten controleren, doordat de kiezen dan in verhouding nog wat zachter zijn ontwikkelen ze eerder haken en de oudere paarden om het jaar, zodat je wel weet hoeveel kiezen ze nog hebben enzo, maar er behalve dat doorgaans minder veranderingen optreden.

En natuurlijk bij problemen altijd zo snel mogelijk iemand laten kijken en behandelen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:23

Onze tandarts kost betalen we ook wel ong 100 euro voor het jaarlijkse bezoek, maar hij is wel tevens een dierenarts (mag dus zelf verdoven) en is er speciaal voor bijgeschoold en heeft er ook goed elektrisch gereedschap voor ipv handvijlen. Als je gewoon een gebitsverzorger of een dierenarts met een handvijl hebt en geen echte tandarts dan vind ik 100 wel erg duur, de reden dat de meeste van onze stalgenoten gewoon voor de gebitsverzorger kiezen is toch wel dat dat een stuk goedkoper is dan onze tandarts.

Onze tandarts kwam voor ons oude paard om de 2 jaar omdat elk jaar volgens hem zelf niet noodzakelijk was voor dat paard. Voor ons jonge paard wil hij wel gewoon jaarlijks komen. Als hij voor meerdere paarden ingehuurd is laat hij er ook wel eens een staan omdat hij het voor dat paard niet nodig is. Hij is er (ondanks de wat hogere prijs) dus zeker niet op uit om je met een onnodig hoge rekening op te zadelen om zelf maar geld binnen te harken :$

Overgens toonde ons paard ook geen ander gedrag maar had ze bij de laatste controle wel degelijk een paar flinke haken op de kiezen. Wachten tot je paard wat toont is imo dus niet altijd verstandig tenzij je echt weet dat je paard daarin een miepert is, een vriendin van me had een merrie die daar heel precies in was :')

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:24

Ik zeg gewoon elk jaar, je weet het maar nooit wat er allemaal aan de binnenkant van de mond speelt. waarom gaan zitten afwachten tot dat er wel wat aan de hand is als je het ook voor kan zijn?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:46

Hier komt de tandarts elk jaar. Meestal doet ze een aantal paarden. Dan delen we de voorrijkosten en als er niets gedaan hoeft te worden betaal je verder dus niet.
Ze zegt het ook echt wel eerlijk als er niets hoeft te gebeuren. Toen we hem net hadden was hij bij zijn vorige eigenaar pas nog gedaan, maar toch even laten controleren. Ze zei dat alles er keurig uit zag, heeft een losse melktand getrokken en voor 7 euro in totaal waren we klaar.

Je kan niet altijd aan een paard zien of ze ergens last van hebben. Het paard van een stalgenootje had wangen die tot bloedens toe open lagen door de haken. Paard at nog flink, maakte geen proppen, kreeg nog vrolijk een bit in z'n mond en leek verder nergens last van te hebben. Lijkt mij dat je dit voor wil zijn.

Ik laat m'n paard ook altijd onder verdoving doen, anders kan je niet goed bij de achterste kiezen. De tandarts laat trouwens ook altijd zien en voelen wat ze doet, ik voel de haken zelf zitten als ze bezig is.
Tot nu toe is het bij ons elk jaar nodig geweest, maar voor een stalgenootje komt ze bijvoorbeeld maar eens in de twee jaar.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:52

Ik Heb Mijn Paard Nu 6 Jaar, Geen Idee Wat Daar Voor IS Gebeurt Maar Nog Nooit Een Tandarts Geweest. Nu laast voor het eerst geweest zag er allemaal goed uit. Op een klein scherp randje na. Dus zolang zij geen pijn heeft of iets aangeeft vind ik het niet nodig. Als je ziet wat ze hebben gedaan en hoeveel jaar er tussen zit..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:54

voor mijn paarden komt standaard jaarlijks de tandarts, indien nodig vaker.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:57

Hier worden ze jaarlijks gecontroleerd, dit doe ik in combinatie met inenten.
Genoeg ellende gezien en meegemaakt bij paarden waarbij het niet gebeurde.
Heb nu al een paar keer meegemaakt bij net aangekochte paarden, dat er in het mondje zoveel mis is. Van wolfskiesjes tot bergen van haken, overbeet etc, dit wil ik mijn paarden voor nu en de toekomst besparen.

En met dat betreft zijn het de kosten ook niet meer, mijn Exmoorpony had zo'n achterstallig onderhoud in zijn mondje, dat de da een uur aan het martelen is geweest om het weer tot een redelijk tot zover mogelijk was, een werkend gebitje te krijgen.
Inclusief verdoven, wolfskiesjes trekken en op dat moment nog handmatig vijlen (ze mag nu ook machinaal), was ik 80 euro kwijt.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:59

StalNollie schreef:
zo dat is een flinke prijs met de hand vijlen 80 euro.

ik vind het meevallen. de 20 voorrijdkosten zitten er dan bij in en vervallen bij 4 of meer paarden.
maar ik twijfel of het 60 of 80 was incl.

alles wat hij moet doen zit er dan bij in.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:00

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de kapotte wangen voor een groot deel veroorzaakt worden door de hoge neusriemen waar we zo veel mee rijden. Als een paard wat haakjes heeft en daar nog geen last van heeft dan krijgt ie het wel met rijden doordat de hoge neusriem de wangen naar binnen drukt, en dan hoeft ie nog niet eens aangesnoerd te zijn. Als er iets is met het rijden dan probeer ik vaak ook eerst eens een lage neusriem of ik gooi de hoge neusriem los. Als je dan verschil merkt heb je vaak al met haken te maken. Dit is in ieder geval mijn ervaring.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:01

Ik laat mijn paard jaarlijks controleren. Meestal met een stel anderen van stal tegelijk.

Mijn vorig paard leek nergens last van te hebben en toch had hij bij iedere jaarcontrole haken op de kiezen en kapotte wangen. De tandarts die ik destijds voor hem had, gaf zelf aan wanneer ze verwachtte dat een controle weer nodig zou zijn. Tegen een stalgenootje zei ze dat haar paard 1x in de 2 jaar gecontroleerd hoefde te worden.

Mijn huidig paard is pas 3 en volop aan het wisselen dus die krijgt tot hij uitgewisseld is jaarlijks een controle.