Paard met terugkerende problemen met jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:31

BigOne

Re: Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:50

Haal er eens een andere dierenkliniek bij, dit kunnen wonden van zomerexceem zijn maar ook andere aandoeningen. Het is wel zo dat na de koudere periode de knutten weer heel erg op kwamen zetten in September en veel paarden alsnog giga gingen jeuken. Je kunt ook nog een flesje eigen merk babyolie van de kruidvat halen. Smeer daar de manenkam en staartwortel(jeukt hij daar ook) insmeren. Wel de ongeparfumeerde nemen.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:04

Ik smeer er bio-oil vermengd met een paar druppels tea tree olie op gegarandeerd dat het binnen 2 dagen genezen is en het haar terug komt. Met andere middelen duurt de haargroei veel langer. Haal wel eerst voorzichtig met een luizenkam de schilfers weg. Ik doe de tea tree druppels gewoon in het flesje bio oil.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:09

De plekken in de manen kunnen inderdaad wonden van de zomereczeem zijn, maar hij schuurt nu ongeveer een maand niet meer zo heftig als eind augustus, kunnen de wonden dan nu pas op komen zetten?
Hij heeft geen jeuk bij zijn staart en schuurt daar dus GELUKKIG ook niet.
Op de manenkam smeer ik castor olie, dit moet de huid verzachten, stimuleert de haargroei en de vliegjes kunnen hierdoor niet bij de huid komen. of het werkt weet ik nog niet.
Dit smeer ik natuurlijk niet op en rondom de wonden, deze behandel ik met Betadine.

Ik heb de eigenaar al gevraagd of we nog eens heen kunnen, maar hij wil eerst nog even afwachten. Wat ik erg goed begrijp want hij heeft al erg veel kosten gehad.
Mocht het aanhouden gaan we natuurlijk wel weer heen.

Mijn plan is om hem een maand alleen op ruwvoer (o.a. hooi en bietenpulp) te zetten en hem te wassen met sebacil. Ik zal ook even meer info zoeken over Aloe vera, misschien dat we dit door de bietenpulp kunnen voeren. Weet iemand of je wel gewoon marstall force kunt blijven voeren?

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:15

Lijkt mij sterk zomereczeem, dan had hij die wondjes tijden het schuren veel erger gehad. Mijten lijkt mij veel waarschijnlijker. Sebacil kun je halen,is wel vrij duur. Zou even stoppen met de betadine, daar wordt op een gegeven moment de huid dun van..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:23

Waar je eigenlijk mee zou moeten stoppen is het steeds behandelen van die plekjes met betadine.

Er is al gewassen met imaverol 4x, toen wassen met betadine..
blijf je daar mee behandelen dan tast je de natuurlijke afweer(zuurgraad) van de huid aan en kun je juist nog meer problemen krijgen.

Castorolie tegen vliegjes is onzin!
vliegjes prikken wel op een andere plek en dat geeft de reactie, niet dat ze in de manen gaan zitten hoor.
Anders zou een eczeempaard met een staartbandage en een manen lapje ook wel klaar zijn namelijk.

Ik zou:
Stoppen met die betadine,maar gebruik een wat vettige zalf.
Elke zalf tegen huideczeem kan geschikt zijn,maar beste is dat te overleggen met de veearts.
Eventueel hydrocortiderm. Maar dat moet in overleg!
.
Maar echt, huidproblemen is zo breed,het kan werkelijk waar allerlei oorzaken hebben.
Kom je er op regulier gebied niet uit dan is een holistische aanpak heel fijn

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:37

Bedankt voor de tips!

hij is in augustus 4 x gewassen met Imaverol, en eind september ongeveer gewassen met Betadine. Afgelopen 1 a 2 weken 2 keer de wondjes ingesmeerd met Betadine. Het behandelen is dus wel verdeeld en niet kort en veel op elkaar, maar ik zal hier dan eerst mee stoppen.

Bij de paardenkliniek vertelde die meneer dat je zonnebloemolie in de manen kon smeren tegen de vliegjes, ze zullen inderdaad ergens anders gaan prikken maar volgens hem zou dit helpen. Ook gaf hij ons een soort poeder mee wat je op de manen kon doen, de vliegjes zouden hier van stikken ofzo.. 1 keer geprobeerd maar het staat nu in de kast.

Huidproblemen zijn inderdaad breed, vandaar dat ik er ook niet uit kom. En aan de veearts en de paardenkliniek hebben we dus weinig gehad, die sturen je naar huis met het is zomereczeem en succes er mee (zo voelt het tenminste).

En ik neem graag je tips over, maar ik heb nog steeds de twijfels of het wel echt zomereczeem is..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:03

Stop inderdaad maar eens even met al die agressieve middelen. Gewoon iets olieachtigs en verzorgend in de manen. Het is geen zomereczeem want een eczemer schuurt altijd ook de staart. Die tip van bio oil met enkele druppels tea tree is ook een goede. Bij mijn eczemer helpt gewone babyolie ook prima vandaar de tip. En na negen uur naar buiten en om half vier naar binnen mocht hij toch gevoelig voor de vliegjes zijn maar als je staart en manen vettig houd(daar zitten die knutten het liefst) heb je al veel gewonnen. Ook geen bietenpulp geven, als hij normaal op gewicht is kun je beter onbeperkt goed ruwvoer geven. EEn paard kun je prima basis training geven met alleen goed ruwvoer.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:17

Zoals ik in het vorige bericht al aangaf.. Met Imaverol heb ik hem de aanbevolen 4 keer gewassen, dit was in Augustus. Met Betadine heb ik hem ongeveer een maand later eens gewassen, misschien nog wel later. En nu afgelopen week 2 keer de plekjes ingesmeerd, met een tussentijd van 3/4 dagen. Ik behandel hem dus niet overdreven veel met de middelen.

Maar daarnaast bedankt voor de tip, ik zal hem niet meer behandelen met Betadine.
Voor iets olieachtigs en verzorgend gebruik ik nu dus castor olie, en die druppels lijken inderdaad een goed idee maar wacht dit eerst even af of het werkt of niet.
Babyolie heb ik inderdaad ook vaker gehoord, maar dan wil ik dus eerst zeker weten of het wel echt eczeem is.

I.v.m. nachtdienst van de eigenaar kan het paard alleen van 2 tot 6 naar buiten.
Bietenpulp werd ons aanbevolen, maar ik zie het nut er inderdaad ook niet van in. Hij kon wat voller dus vandaar geprobeerd, maar nu niet meer zo nodig.

Bedankt voor de tips allemaal!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:22

Een paard bij mij op stal had ook constant jeuk en lag steeds open. Leek in eerste instantie door dekens te komen, met gewone katoentjes op ging het beter, maar ging niet weg. Uiteindelijk bleek dit paard een gluten allergie te hebben. Krijgt nu glutenvrij voer en heeft nooit meer jeuk gehad. Zou dus aan het voer kunnen liggen.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:24

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, maar dan is het uitvogelen wat uit het voer voor jeuk zorgt!
Gelukkig zijn jullie er achter gekomen!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:41

hij schuurt niet zijn staart? Waarom zou de jeuk zich beperken tot de manen?

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:52

Wist ik het maar!

Volgens de da en paardenkliniek kon zomereczeem ook alleen in de manen voorkomen... maar ik denk al vanaf het begin dat hij hier last van heeft dat het geen zomereczeem is, maar wat het wel is..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:12

Sebacil wordt hier genoemd maar waar halen jullie dit tegenwoordig want hier in de omgeving is et geen dierenarts die het nog geeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:12

Bij een schapenboer of fokker. Zij gebruiken namelijk ook vaak Sebacil ;-)

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:16

De mijne schuurt ook zijn staart, en zijn manen op één plek. Hij schuurt dus in het midden van zijn manenkam en voor de rest nergens. Heeft er iemand nog goede producten om de staart en manen mee in te smeren? Ik ben ook een beetje ten einde raad... We hebben al aloe vera, babyolie, ontsmettingsmiddel geprobeerd, maar niets helpt. Het stoppen met voeren wil ik wel eens proberen! Had ik nog niet aan gedacht, maar lijkt me een goed idee :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:20

Galatino schreef:
De mijne schuurt ook zijn staart, en zijn manen op één plek. Hij schuurt dus in het midden van zijn manenkam en voor de rest nergens. Heeft er iemand nog goede producten om de staart en manen mee in te smeren? Ik ben ook een beetje ten einde raad... We hebben al aloe vera, babyolie, ontsmettingsmiddel geprobeerd, maar niets helpt. Het stoppen met voeren wil ik wel eens proberen! Had ik nog niet aan gedacht, maar lijkt me een goed idee :)

Derfen ;-)

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:55

Dat hadden ze niet bij ons in de ruitershop :( Ik heb AVS14 gekocht, heeft iemand hier ervaring mee? De eigenaar van de winkel zei dat het heel goed hielp, maar dat is natuurlijk niet echt een objectieve bron ;)
Ik heb zo de indruk dat het een heel onbekend product is...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:03

Je kunt derfen onder andere bestellen bij de paardendrogist :)

Ik herken je verhaal, hier ook een pony met vaak jeuk. Heb haar nu 1,5 jaar en afgelopen zomer toch ontdekt dat ze zomereczeem heeft. Op dit moment heeft ze nog steeds jeuk(!) terwijl het al november is, maar zolang het niet een keer goed vriest zullen de vliegjes en dus de jeuk blijven :(

Ik behandel mijn pony met een eczeemdeken, wat tocht echt de beste oplossing is. Voor de plekken die naast de deken vallen gebruik ik vaseline, uierzalf, calendula zalf of amandeololie... Als ze plekken heeft met enorme schilfers maak ik dat eerst schoon met klitwortellotion van de kruidvat

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:10

Deze heeft ook nog steeds jeuk, maar echt alleen op de plekken die hij in zijn manen heeft. Het kan inderdaad zo gewoon zomer eczeem zijn, maar toch wijken de symptomen af dus het is echt volgende zomer afwachten.

De plekken op zijn benen zijn groter geworden, maar vindt het nog steeds lastig om te zien of het nou mijt of mok is, hij heeft geen mok in zijn kootholtes. Ik zal zo een foto plaatsen, misschien dat iemand het wel herkent en me kan vertellen wat het is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:20

Zonde zeg van je paard. Tja als het behang er zo uitziet en in het geval van mogelijk toch mijten, zou ik het behang eraf scheren. Dan kun je er goed bij met behandelen en groeit het allemaal gelijkmatig weer terug.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:30

Daarvoor zal ik eerst zeker moeten weten dat het mijten zijn, de kans is er maar is niet groot omdat bijde paarden hier injecties voor hebben gekregen.

Enige manier om daar achter te komen is natuurlijk naar de veeartsen of kliniek, maar de vele bezoekjes hebben veel gekost en hebben tot nu weinig opgeleverd.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:49

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:07

Laat er een andere da bij komen, die kale plekken op benen is geen ZE.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:12

even snel doorgelezen en niet alles gelezen, sorry hiervoor

maar krijgt jou paard hooi of kuilvoer?