Oktober, Arabier nog steeds verschrikkelijk veel jeuk, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:16

Nou, inmiddels een tijdje verder. Anouar heeft ongeveer een maand op drainage van Puur en pro-biotica/vitaminensupplement van NAF gestaan. Eigenlijk zodra ik hiermee stopte, begon hij weer wat te jeuken... Ook de afgelopen week met vorst hier in het noorden. Vliegjes en ZE zijn wat mij betreft dan ook echt uitgesloten, zoals mijn gevoel ook al zei. Ik ga het in het voer zoeken. Ik heb zojuist (na mij uitgebreid ingelezen te hebben) besloten dat ik geleidelijk ga stoppen met de Subli basisbrok en ga opbouwen met Fibra Premium, (anti-itch is in de winter niet verkrijgbaar). Duur en lastig te krijgen, maar als dat ervoor zorgt dat Anouar beter in zijn vel gaat zitten, dan gaan we ervoor!

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:32

Je heb al heel wat gedaan. Als ik het niet meer weet bel ik Jeanette van Horse Body Balans.
Heeft bij mij altijd de oplossing gebracht. Kan aan zoveel dingen liggen. Niet verder zoeken maar laten adviseren.

ellenmarina

Re: Oktober, Arabier nog steeds verschrikkelijk veel jeuk, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:34

Probeer eens voer van Van Gorp. Super voer en goed gecontroleerd op stoffen die paarden niet binnen mogen krijgen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:56

Mijn pre hadden jeuk van pavo en subli. Nu krijgt jij muesli Cook mix van havens en geen jeuk meer. Echt een wereld van verschil!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:00

Bedankt voor jullie tips! Ik hou Horse Body Balans ook in gedachten. Ik ga nu eerst de komende 10 dagen afbouwen met Subli basisbrok en opbouwen met Fibra. Ik heb al een zak kunnen regelen, dus dat begint morgen! Het zal wel even duren voordat er effect te zien zal zijn, dus ik wacht dit eerst af :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:38

Waarom afbouwen met Subli?
Waarom haal je het niet ineens weg?
Je voert toch al de Fibra?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:42

Ja vind ik ook, zou daar niet lang over doen,dan krijgt hij nog steeds slecht voer binnen.
Ik zou stoppen, over op het nieuwe voer,maar dat wel langzaam opbouwen :j

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:42

Nee, ik voer nog geen Fibra. Ik voerde tot en met vandaag Subli Basisbrok en ik wil hem helemaal op Fibra hebben. Het schijnt dat je het in 10 dagen moet af/opbouwen. Dus die raad volg ik maar op :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:44

Fibra kan je gewoon online bestellen word dan thuis bezorgt. Mijn tinker deed het er super op.
Gewoon stoppen met subli en fibra gaan voeren

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:16

In dit geval zou ik direct stoppen met de subli.
En over gaan op de Fibra
Zijn lijf heeft zo veel last van de subli dat ik daar acuut mee zou stoppen.
De meeste paarden hebben met een abrupte wisseling van voer geen enkel probleem hoor
Mits je paard niet koliek gevoelig is zou ik dus niet afbouwen
En zeker niet in 10 dagen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:30

Behalve voerverandering zou ik hem ook door laten meten door een holistisch arts. Wij hebben met onze Shet erg goede ervaringen met Den Hoek. Shet kreeg ook de stempel "zomereczeem" en heeft onder een eczeemdeken gestaan. Voerverandering hielp iets, maar ze bleef schuren (ook benen over elkaar kruisen en langs elkaar schuren). Bij Den Hoek bleek ze vol afvalstoffen te zitten. Een flesje Detox en twee weken Liver Comp en de deken kon af. De Liver Comp hebben we nog langer gegeven, omdat het voer op die stal nog niet optimaal was (voordroog, te rijk gras, wortelen, Pavo koek). Inmiddels staat ze op onbeperkt hooi, beperkt gras en een vitaminebrokje en schuurt ze niet meer.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 08:05

Goede tips allemaal! Bedankt! Online bestellen kan inderdaad, maar dan zijn de verzendkosten 25,- per 3 zakken (=goed voor 1 maand), dat is mij teveel,dan haal ik het liever zelf :) inmiddels de oplossing gevonden om het met een aantal pension klanten te bestellen, bij 20 zakken zijn de verzendkosten 4 Euro; dat is beter :D

Ik ga het trouwens sneller afbouwen denk ik. Hij wordt gevoerd door de pensionhouder,bedoeling is dat hij een halve kg Subli per dag krijgt, maar dit is waarschijnlijk iets meer richting een kilo per dag. Morgen krijgt hij wel 2x 1/4 kilo met een handje fibra. Dit overmorgen ook doen en dan maandag en dinsdag en 2x een handje Subli en 's ochtends 1/4 schep fibra en 's middags 2 scheppen fibra?dan kan hij woensdag op de volledige dosering fibra;'s ochtends 1/4 schep en's middags 3,5 scheppen. 'S ochtends worden ze buiten gezet en de pensionhouder heeft geen tijd om extra op hem te wachten,vandaar de dan laagste dosering.

Gisteravond al geschreven, maar in slaap gevallen :p

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:15

Is je paard al eens getest op allergie voor een bepaalde stof in voedsel? Paard van een oud pensionklant had ook voedselalergie en kreeg hiervoor speciaal voer en poeder

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 08:18

Een paard kun je toch niet testen op een allergie? Of is dit uitgemeten door een holistische arts?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:22

Kan dat niet via een bloedtest dan? Of misschien idd een holistisch da

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:23

Zet hem eens op appelazijn

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 08:34

Nee, het verbaasde mij ook dat een allergietest bij een paard niet kan, althans je krijgt geen duidelijke uitslag waar je wat mee kan. Holistisch kan, maar ik wil het eerst zo proberen. De recensies zijn veelbelovend. Fibra is uitgeroepen tot het beste paardenvoer van Nederland en de reacties die ik gelezen heb, maar ook gehoord van stalgenoten zijn echt heel positief! Ik probeer 1 ding tegelijk zodat ik weet wat wel/niet werkt, maar ik hou de appelazijn in gedachten, dank je wel!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:52

Ik heb mijn paard een paar maanden geleden laten testen op allergieën, dat kan zeker wel. Ze nemen bloed af en bij mij zijn ook voeding onderzocht, zoals bv. (Pollen in) Hooi, granen etc.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:18

Mijn arabier kreeg toen ook jeuk van bix. Met muesli had hij daar geen last van. Heb hem in het begin muesli van marstall gevoerd, weet al niet meer welke, zal gewoon onderhoudsmuesli zijn geweest.
Toen ik wedstrijden reed voerde ik hem pavo sportfit muesli.
Later ben ik over gegaan op appel relax van vente

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 09:31

Dat is nieuw voor mij, zelfs mijn dierenarts gaf aan dat het niet mogelijk was en zelf wist ik ook niet anders dan dat zo'n test niet kan. Ik start nu etst met de fibra en hopelijk is zo'n test of ander voer dan niet meer nodig :) marstall kan ik idd ook, zij hebben zelfs iets tegen eczeem geloof ik. Ik hoop dat de fibra zijn verwachtingen wat gaat maken.

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:58

Ben nieuwsgierig. Gaat het al beter?