Zou het leverbot kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Zou het leverbot kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:49

Voordroog geef ik ivm luchtwegklachten (RAO)
Droog hooi gaat niet en stomen is niet meer voldoende helaas.

Ik heb de c4l en vito met elkaar vergeleken en er is niet erg veel verschil wat zou dat het verschil moeten geven? (Heb wel interesse hoor)

Verder ben ik het al 1 jaar de tijd aan het geven en niemand weet wat ik nog kan doen. Artsen weten het ook niet en ik heb zelf de leverbot aangekaard ( ik gok ook dat het em daar in zit)

Wat is dan nu een super goed magnesium supplement? Ik zoek voor nu een echte booster.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:09

Met magnesium kan ik je helaas niet helpen , misschien een andere bokker die daar meer vertand vn heeft.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:20

Magnesium die het beste opneembaar is, is chelaat of citraat. Op de site vd paardendrogist kan je best goede info vinden. Zelf heb ik pas de magnesium van Puur besteld bij hun.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:37

Ik heb een jong paard dat 2 jaar achter elkaar een leverbotbesmetting heeft gehad.
De eerste keer knapte hij heel snel op toen hij met fasinex is behandeld. (Moet je trouwens 2 keer doen met 8 weken tussen ivm resistentie etc.)
Maar de 2 de keer heeft het wel wat meer voeten in de aarde gehad. Hij houdt er waarschijnlijk ook zijn leve lang schade door.

Maar ik herken het in jouw verhaal eigenlijk niet zo.
Mijn paard had extreem verhoogde leverwaarden. (ggt van 500 en het jaar erna ggt van 1100)
Spierwaarden was amper wat mis mee.
Zijn mest was ok, nooit wat aan gemerkt.
Wel werd hij héél erg mager en ontzettend moe. Beestje lag bijna hele dag plat en er zat amper nog energie in.
De rest van de dingen die je noemt, herken ik ook niet echt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:29

Dat is nou ook het verraderlijke van leverbot dat de symptomen enorm kunnen verschillen.
Vandaar dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen want zelfs in de kliniek konden ze mij niet vertellen wat er aan de hand is terwijl ze echt wat mankeerd!

Zoals gistermiddag,paardje staat zo goed als op rust enkel wat rustig longeerdwerk om de basisconditie een beetje erin te houden wat ook beter is voor haar longen, plaste ze plots weer bruine urine!

Potvrrdomme hoe kan dat nou? Er word niks aparts gedaan ik ben super voorzichtig en nog steeds plots bruine urine.
Gisteravond weer mooie urine. Ik zit echt met mn handen int haar niemand kan me zeggen wat er is.
Ook zo vreemd dat de magnesium niet wil stijgen in het bloed ja het klimt ietsje omhoog en zakt ook meteen weer er komt geen stijgende lijn in.
Zo moeilijk om erachter te komen zeg pfff...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:12

Ben zelf ook op zoek naar goede verhoudingen qua mineralen. Kwam nog iets tegen dat bv een teveel aan kalium ook voor verkeerde opnames kan zorgen. Ik wil een bodemonderzoek laten doen en ook ruwvoer testen. Mariadistel schijnt ook heel goed te zijn, zag het op de site van Kramer paardensport.. Veel beterschap.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:15

Mariadistel krijgt ze al bij om dr lever te ondersteunen en tevens extra magnesium.

Ik ben benieuwd wat de analyse gaat zeggen over de voordroog.
Tevens word het voerschema onder de loep genomen.

Maar wat ik zo vreemd vind zijn die terugvallen van haar,waarom plast ze donker? Dan zou ze hartstikke spierbevangen moeten zijn en dat is ze dus absoluut niet als ik de bloedwaardes mag geloven.
Ik word er echt knettergek van,paardje is nog zo jong manmanman wat is er bij die vorige eigenaar toch giga misgegaan die haar al van veulen af aan hadden?(die had ik dus al aangesproken op die enorme wormbesmetting maar alles werd ontkend en er werd gezegd dat ze die dan op dat weitje heef opgelopen)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:11

Tja, het hoeft daarom niet mis gegaan te zijn bij de vorige eigenaar hé...
Ik heb hier ook een 3 jarige die niet al te gezond is en die de ene parasitaire besmetting na de andere oploopt. (Oa. dus 2 keer leverbot. Maar voor andere wormen is hij blijkbaar ook heel gevoelig)
En ik heb dat paard zelf gefokt en altijd zo goed mogelijk verzorgd, op tijd ontwormd en zo verantwoord mogelijk gevoerd. Niet anders dan mijn andere (jonge) paarden.
Hij heeft simpelweg weinig weerstand tegen zulke dingen. Doordat er nog wat anders aan mankeert, is hij heel gevoelig voor zowat alles wat hem ook maar kan overkomen. Weinig aan te doen...

Die van mij krijgt deze week ook weer een dosis Endex trouwens. Ook al ben ik niet zeker of hij al dan niet weer besmet is met leverbot. Ook al staat het mij tegen om hem zomaar al die chemische zooi te geven, ik kan het niet riskeren dat hij weer ziek wordt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:23

Kan het er niet uit halen maar het kunnen geen bloedwormen zijn ?
Daar heb ik een hele zieke tinker van gehad. En zelfs een 2 jarig veulen wat het uit eindelijk niet heeft overleefd. Is heel moeilijk na een besmetting om ze "vrij" te krijgen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:24

@ luckystory
Gelijk heb je hoor,better safe than sory.
Mijne krijgt over 3 weken de tweede behandeling tegen leverbot.

Maar dat ze steeds opeens donkere (echt bruine) urine heeft dat vind ik zo vreemd want de spierwaarden zijn wel iets verhoogd maar niet dramatisch.
Artsen staan ook met grote vraagtekens, als ik toch daar eens een antwoord op kon krijgen dan waren we een stuk verder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:33

WendyLotte schreef:
Kan het er niet uit halen maar het kunnen geen bloedwormen zijn ?
Daar heb ik een hele zieke tinker van gehad. En zelfs een 2 jarig veulen wat het uit eindelijk niet heeft overleefd. Is heel moeilijk na een besmetting om ze "vrij" te krijgen.

Ohh wat erg zeg! ;( :(:)
Ze had toen ze bij mij kwam een behoorlijke wormbesmetting,het woud noemde het een gemengde wormbesmetting echt alles had ze.
Daar is ze ook goed voor ontwormd. Ik heb alleen geen kleine rode bloedworm op of in de mest gezien wel spoelwormen, aarsmaden, witte "tauges" :r

Die zijn voor zover beoordeeld kon worden tot op heden geëlimineerd vooral die aarsmade was effe vechten.
Verder deed ze bij de vorige eigenaar kribbebijten en had ze rechtsachter een scheef voetje. En dat allemaal bij een paard van toen 5 jaar, vandaar dat ik me afvraag wat ze in hemelsnaam met dat beestje hebben uitgespookt want van al die slechte dingen heeft ze hier geen last van.
Enkel dat ze blijft kwakkelen met die urine en lage magnesium en dan toch maar lichte verhogingen in het bloed dus spierbevangenheid kon ik volgens de artsen wel uitsluiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:37

hebben ze de urine weleens onderzocht?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:48

Mijn fjord Had 0,0 klachten en toch Leverbot.
Ze was dik, genoeg looplust en gezond ogend. Bij toeval via bloed onderzoek achter gekomen dat de leverwaardes te hoog waren. Daarna mest onderzoek en bingo, Leverbot.

Ook aantal jaar daarvoor in een koeienwei gestaan. Vermoedelijk daar opgelopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:55

geerke schreef:

Je bent mij net voor.

Misschien eens wat van die donkere urine opvangen en dat laten checken.
je zou kunnen denken aan blaasontsteking
Een oud stalgenoot van mij haar paard had last van blaaskristallen. Had ik alleen nog maar van gehoord bij katten.

Weet iemand of een paard ook blaasstenen kan krijgen?

*ja dus*

[MD] Urinestenen bij paarden

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:16

Berichtje van gisteren Van TS

Op de kliniek weer bloed getrokken en de spierwaardes waren wel wat verhoogd maar volgens de geleerden daar echt niet extreem slechts met 10de punten verhoogd.
Nieren en urine waren zelfs in orde.(zo raar!)

Voorheen kreeg ze 2x daags wat Vito en vitamine/mineralen supplement want ze heeft tot op heden een veelste laag magnesium. (staat nu op 64 en het moet minimaal 75 zijn)
Het word gewoon niet goed opgenomen,haar darmen doen hun werk niet.

? -O-[/quote]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:24

jobamara schreef:
Berichtje van gisteren Van TS

Op de kliniek weer bloed getrokken en de spierwaardes waren wel wat verhoogd maar volgens de geleerden daar echt niet extreem slechts met 10de punten verhoogd.
Nieren en urine waren zelfs in orde.(zo raar!)

Voorheen kreeg ze 2x daags wat Vito en vitamine/mineralen supplement want ze heeft tot op heden een veelste laag magnesium. (staat nu op 64 en het moet minimaal 75 zijn)
Het word gewoon niet goed opgenomen,haar darmen doen hun werk niet.

? -O-
[/quote]

daar haal ik niet uit dat de urine getest is?Creatinine kinase en uree waarschijnlijk

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:24

geerke schreef:

Ha Geerke

Ja in Luik is toen alles onderzocht. :j
Maar nu zit ik alweer 3uur achter de pc(heb een houten kont nu) te zoeken naar wat mijn tinker toch kan mankeren en ik kom nu uit op een elektrolyten disbalans wat dus die donkere urine kan verklaren.
Nu is het een feit dat ze een te laag magnesium heeft nml 0.64 en het moet tussen 0.75 en 1.25

Maar nu het volgende:
Ik heb de vorige bloeduitslagen er even bij gepakt en zie dat calcium,natrium en kalium maar net binnen de meting zijn. Als ik de eerste bloedtest met de laatste vergelijk zijn die dingen aan het zakken. :wow:
Mijn Tinker is een echte zweter,ze voelt nu klam aan gezien haar dikke vacht en hoge temp. als ze gelongeerd word zweet ze zich de pan uit (loopt letterlijk in straaltjes eraf!!) terwijl ik serieus heeeel zuinig aan doe met haar. :(:)

Nu lees ik op internet dat behalve spierbevangenheid ook een elektrolytendisbalans de urine donker kan laten kleuren!
Dus dat zou het een en ander kunnen verklaren? Ik zie haar ook niet zo vaak drinken als mn andere 2 pony's terwijl ze een liksteen in dr stal heeft waar ik haar overigens nooit aan heb zien likken. Mijn 2 andere pony's maken er gretig gebruik van. (Himalaya steen)

Wat vinden jullie van dit stukje theorie? Zou ik daarmee in de richting zitten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:27

klinkt vrij aannemelijk...alleen raar dat ze dus niet aan haar liksteen likt.Krijgt ze een mineralen/vitamine supplement?(sorry als dat al ergens staat)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:27

Die donkere urine heb ik toen opgevangen en laten nakijken en ze konden geen vreemde afwijkingen erin vinden. Nieren zijn ook in orde en de spieren ook heb toen zelfs een spierbiopt laten uitvoeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:29

ohhh...was dat het paard met die franse uitslag?Op papier bedoel ik...ik begin dement te worden denk ik.
Nog steeds vaag dus...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:31

geerke schreef:
klinkt vrij aannemelijk...alleen raar dat ze dus niet aan haar liksteen likt.Krijgt ze een mineralen/vitamine supplement?(sorry als dat al ergens staat)

ja ze kreeg toen liquihorse relax.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:32

geerke schreef:
ohhh...was dat het paard met die franse uitslag?Op papier bedoel ik...ik begin dement te worden denk ik.
Nog steeds vaag dus...

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh jij was mijn goede boodschapper die mn avond heeft goed gemaakt hahahaha :') _/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:34

tja...hoe kan ik dat nu vergeten! :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:37

geerke schreef:
tja...hoe kan ik dat nu vergeten! :D

:') :') :')
Het is je vergeven hoor :D

Maar zou ik met deze theorie gelijk kunnen hebben?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:40

Hier een stukje uit een BIT artikel

Tekenen van een tekort aan elektrolyten zijn:
•Een doffe vacht;
•Ingevallen ogen;
•Depressie;
•Lusteloosheid;
•Slechte prestaties;
•Donkerkleurige urine;

Op de ingevallen ogen na kloppen alle beschreven symptomen bij mijn tinker.(ik neem aan dat ze met ingevallen ogen de kuiltjes boven de ogen bedoelen?)
Ik ga straks effe de huidplooitest doen eens zien wat dat doet.