[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:15

Heb je ze al ontwormd ?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:17

DonCamillo schreef:
Ja, ergens heb je gelijk natuurlijk. En dan vooral bij jonge dieren.
Anderzijds: wat als ze niet op een markt terecht kunnen? Dan ontneem je ze de kans op een beter bestaan dan waar ze vandaan komen. Ik blijf dat een moeilijk punt vinden.

Daar heb je asoluut gelijk in. Voor mij ook een reden om markten te vermijden, want ik weet zeker dat ik dan met een paar stumpertjes thuis kom.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:17

Harpoon schreef:
Sorry, ik bedoelde mineralen in plaats van vitamines.

Even ter samenvatting: Wel of geen muesli?

En moet ik Winnethou nou wel of niet bij ze in laten staan tot dat de hoefsmid komt?

Omdat de dieren nog in de groei zijn, zou ik wel een vitamine brokje bij gaan voeren. Bijvoorbeeld vital bix, pavo compleet vital of marstall force of iets dergelijks :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:19

Onthouden van de nodige zorg is verwaarlozing en zelfs strafbaar.
Ik vind ze aardig aan de iele kant met een aardig buikje dus zou eerst gaan ontwormen en inderdaad de hoefsmid.
Ik zou ze, zolang je niet weet of ze wormen hebben en welke, niet bij een ander in de wei zetten.
Ben het wel met Damian23 eens dat het zo in stand gehouden wordt als mensen maar blijven kopen op de markt maar het streven is nobel.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:21

Doe een touw om zijn hals(vraag hulp daar bij) en met een beetje mankracht krijg je echt wel dat halster om.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:22

Harpoon schreef:
Een halsband? Hoe moet ik dat voor mij zien?

Je hebt ook halsbanden/riemen voor paarden.Althans die hadden ze,weet niet of die er nog steeds zijn?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:25

Natuurlijk krijg ik wel een halster om met wat mankracht. Maar mijn punt is, dat ik vertrouwen wil winnen. Vandaar dat ik ook vroeg hoe ik het moet aanpakken, als ik nog niet een beetje vertrouwen heb kunnen winnen om een halster te kunnen omdoen. En dat ik dan wss terug bij af zou zijn.

Kan ik een touw om zijn hals doen een dag van te voren? Ik ben dan bang dat hij hoe dan ook verstrikt zou raken.

Winnethou stond al een nacht bij ze in, en heeft ook al langs ze geschuurd tijdens zijn poging om te spelen. Hoe zit dit, met de wormen?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:25

Allereerst wat fijn dat ze nu bij jou zijn! Ze hebben een dikke vacht waardoor ze niet extreem dun lijkrn maar ik durf te wedden dat als je voelt je de ribben kunt tellen klopt dat?

Waar ik mee zou beginnen is een wormenkuur en heb je metazoa voer al geprobeerd?

Verder lekker mee wandelen enzo om conditie (en daarmee ook weerstand) op te bouwen.

Ben benieuwd hoe ze er over een tijd uit zien! :D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:29

En met het halster: ga elke dag een stapje verder doe het met geduld anders heb je idd het vertrouwen nu al geschaad. Vind hij het halster echt super eng? Dan kun je het oefenen met snoepjes en gaat hij het halster associëren met wat lekkers/fijns

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:30

Is het slim om al met ze te wandelen als ze zulke hoeven hebben?
Ik persoonlijk zou namelijk wachten tot ze bekapt zijn.

Metazoa voer, wat is dat?

En je kunt inderdaad hun ribben tellen. Hun botten steken ook erg uit, vooral bij de heupen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:30

Letsdunit schreef:
Heb je ze al ontwormd ?

Ik heb ze nog niet laten ontwormen.
Kun je het zelf doen? Nee toch?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:33

Waarom niet ? Wormenkuur/spuit kopen en klaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:38

Harpoon schreef:
Natuurlijk krijg ik wel een halster om met wat mankracht. Maar mijn punt is, dat ik vertrouwen wil winnen. Vandaar dat ik ook vroeg hoe ik het moet aanpakken, als ik nog niet een beetje vertrouwen heb kunnen winnen om een halster te kunnen omdoen. En dat ik dan wss terug bij af zou zijn.

Kan ik een touw om zijn hals doen een dag van te voren? Ik ben dan bang dat hij hoe dan ook verstrikt zou raken.

Winnethou stond al een nacht bij ze in, en heeft ook al langs ze geschuurd tijdens zijn poging om te spelen. Hoe zit dit, met de wormen?

ik zou juist wel met nog iemand dat halster om doen. dan kun je vanuit daar veel meer. kan je hem makkelijker pakken en een band opbouwen. ook fijn voor de smid 1 nov dat het beestje in ieder geval iets kent. een dag van te voren pas met mankracht halster omdoen en dag erna hoefsmid lijkt me helemaal niks.

Dus even doorbijten binnen 5 minuten is dat vaak gepiept en dan kun je ook meer.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:38

Poeh nobel streven maar ik hoop dat je weet waar je aan begonnen bent.
Via de dierenarts kun je een wormenkuur regelen, de meeste dierenartsen willen een mest onderzoek doen. Ik ontworm zelf vaak de verwaarloosde dieren met Equest Pramox, die kleintjes doe ik een klodder op mijn finger om over dosering te voorkomen. Maar alleen een dierenarts mag en kan je hierin adviseren.
Daarbij loopt nu je weiland ook kans op wormenbesmetting en je eigen pony ook, ik had ze persoonlijk apart gezet totdat de wormen eraf zijn.
Verder controleren op luis, verzwakte ponies hebben vaak luis.
Halster omdoen zal even met wat brute kracht moeten proberen, je kunt een klein stukje touw (30cm) aan het halster doen om in het begin wat makkelijker te pakken. Vertrouwen kan heel lang duren, zou ik me nu ook nog geen zorgen om maken, eerst zorgen dat ze op knappen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:45

Letsdunit schreef:
Poeh nobel streven maar ik hoop dat je weet waar je aan begonnen bent.

Inderdaad... Zeker na de vraag of je een wormenspuit zelf kan doen... Op de meest spuiten staat ook hoeveel pasta erin moet per gewicht. Dit kun je instellen. Nu weet ik niet hoe groot jouw shetjes zijn... Maar ik zou rond de 150 kg gaan zitten.

Shetjes zijn erg snel hoefbevangen en te zwaar, zeker wanneer je ze nu opeens vol gaat gooien met voer. Daarnaast zijn ze nu 1,5 jaar oud... Dan zijn ze vaak ook niet het standaard (te dikke) plaatje van een shetlander.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:46

Harpoon schreef:
Letsdunit schreef:
Heb je ze al ontwormd ?

Ik heb ze nog niet laten ontwormen.
Kun je het zelf doen? Nee toch?

Dat zou ik in overleg doen met je dierenarts. Mochten ze een flinke wormbesmetting hebben is het niet even een spuit er in en klaar. Dat moet met beleid. De jaarling van een vriendin van mij had een flinke besmetting met rode bloedlarven. Die moest eerst met een iets minder sterk goedje ontworm worden.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:48

Metazoa voer geef je op gewicht het zijn vitamines en mineralen zonder suiker en/of andere toevoegingen (troep om de brok bijvoorbeeld mooier te maken). Het is precies wat je pony nodig heeft voor 1 dag. De energie en eiwitten halen ze dan uit ruwvoer en gras.

In muesli zit vaak veel suiker (glucose).

Metazoa maakt ze niet te dik en geeft ze gewoon wat ze op een dag nodig hebben aan voedingsstoffen en het is wat duurder voer maar je geeft zo weinig dat je er wel een eeuwigheid mee kunt doen xD

Je kunt het ook ff googlen voor meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:22

Ik zou Winnetou apart zetten vanwege de wormen. Want zolang ze nog niet ontwormt zijn, kan hij een wormbesmetting oplopen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:39

Harpoon schreef:

Hup gewoon dat halster om, echt wat een getut zeg.
Deze pony's zijn gewoon weinig in de hand geweest en daarom wat schuw.
Je beschadigd echt niet voor het leven als je ze nu een halster omdoet en nu al begint met lokken met wat voer.
Het zijn shetten, die hebben nu eenmaal een eigen wil, ze hebben veel gras, natuurlijk komen ze je niet naar je toe die willen gewoon vreten, is echt niks geks aan
Dierenarts bellen en een mestonderzoek laten doen, niet zomaar een wormkuur in die jonge buikjes doen.
Zorg dat ze voldoende hooi en gras hebben, ruwvoer is zo belangrijk.
Je zou wat lijnzaad kunnen geven om de vacht een handje te helpen, niet gaan scheren nu zo vlak voor de winter tenzij je er een deken op wil leggen.
En je hebt ook vitamine brokjes voor opgroeiende paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:44

Idd, even met zn 2en in de houdgreep en gaan met die banaan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:46

Oh en zoek het topic over Harvey eens op, daar staan vast ook heel wat tips voor je in

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:52

Eh, Arts&Dier heeft mij toen verteld dat alleen een dierenarts wormenkuren kunnen geven, en ik kon ook nergens zelf een wormenkuur geven. Dus vandaar mijn verbazing.

Waarom zou ik dan ineens niet weten waar ik precies mee bezig ben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:56

grondwerk???Ontwormen die hap!En snel!
Voor de veiligheid eerst met Ivermectine,dan na twee weken met pyrantel tegen de spoel/veulenwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:57

Gillbo schreef:
Harpoon schreef:

Hup gewoon dat halster om, echt wat een getut zeg.
Deze pony's zijn gewoon weinig in de hand geweest en daarom wat schuw.
Je beschadigd echt niet voor het leven als je ze nu een halster omdoet en nu al begint met lokken met wat voer.
Het zijn shetten, die hebben nu eenmaal een eigen wil, ze hebben veel gras, natuurlijk komen ze je niet naar je toe die willen gewoon vreten, is echt niks geks aan
Dierenarts bellen en een mestonderzoek laten doen, niet zomaar een wormkuur in die jonge buikjes doen.
Zorg dat ze voldoende hooi en gras hebben, ruwvoer is zo belangrijk.
Je zou wat lijnzaad kunnen geven om de vacht een handje te helpen, niet gaan scheren nu zo vlak voor de winter tenzij je er een deken op wil leggen.
En je hebt ook vitamine brokjes voor opgroeiende paarden

hoezo niet ontwormen?Wachten tot ze doodliggen aan een koliek?Mestonderzoek is NIET betrouwbaar!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:58

Ik zou niet zelf een wormenkuur geven maar even met de dierenarts overleggen en een mestonderzoek om te kijken welke wormenkuur het belangrijkst is op dit moment voor ze en hoe erg de besmetting is zodat je samen met hem een plan kunt opstellen want met 1 x ben je er vaak niet. Daarnaast kan bij een ernstige wormbesmetting koliek optreden na het ontwormen. Dus in zo'n geval niet zelf aanmodderen.

Ik zou geen voer er in proppen hooguit wat om te belonen. Gras en hooi is voldoende. De kans op bevangenheid is groot zeker in dit jaargetijde en je weet niet wat ze gewend zijn. Beter langzaam op gewicht komen als snel.