Schiefels.. Wat een ellende! Help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Schiefels.. Wat een ellende! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:09

Ik heb niet het topic gelezen, maar wil wel mijn verhaal delen.

Mijn paard heeft zijn schieffel gekregen nadat hij vast gelegen had terwijl hij in de groei was. Een schieffel aan de bovenkant van zijn griffelbeen. Eigenlijk na een paar dagen koelen en stappen was hij rustig en koel. Dus gewoon weer aan de gang gegaan. Dit was januari. In augustus was hij met naar het land gaan, gaan rennen en gevallen. Resultaat een onwijs dik been en een actieve schieffel. Dus naar de dierenarts gegaan, foto en scan gehad. Doordat hij op zijn griffelbeen zit, drukt hij tegen een pees aan en was die pees ook geïrriteerd geraakt. Doordat de schieffel de pees irriteerde konden ze deze niet inspuiten, maar zolang de schieffel actief was, zou zijn pees blijven irriteren.
Uiteindelijk 5 maanden aan het stappen geweest, koelen en de eerste tijd ook smeren met ekyflogyl. Daarna helaas veel te kort bekapt waardoor er een andere irritatie ontstond en heeft hij nog 4 maanden weivakantie gehad.
Maar onderschat het vooral niet. Als het nu nog een keer zou gebeuren, zou ik hem gelijk op de paddock/wei zetten en zichzelf laten genezen.
Daarnaast doe ik ook beschermers om. Stappen doe ik zonder(ook onder het zadel) omdat hij daarmee heel braaf is en eerder stil staat dan weg rent als er iets spannends is. Maar met rijden heb ik altijd beschermers om, omdat hij met lopen continu die plek aantikt, gezien de schade aan mijn beschermers, en hij niet smaller op zijn voeten gezet lan worden.
De schade die zijn pees eventueel daarvan krijgt, die neem ik voor lief en ik koel ook de hele zomer zijn been. Nu dik anderhalf jaar later nog steeds. Is een gewoonte geworden. Maar vind het wel belangrijk.
Succes en hopelijk komt het snel tot rust.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:11

Toch zijn er echt paarden die van zichzelf zo idioot zijn dat ze zichzelf schieffels trappen. Bij mijn paard werd het toen minder toen ik eenmaal een stalling voor hem had gevonden waar hij echt rust in zijn hoofd kreeg. De ijzers bleven daar ook spontaan beter zitten :+ .

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:15

Mijn paard had ook een schiefel. Hij had een heel klein wondje, een speldenkop groot, op z'n been wat na 14 dagen verzorgen nog niet wilde genezen. Verder was alles gewoon normaal: hij liep correct en zijn been was niet warm of dik. Voor de zekerheid de DA er eens naar laten kijken, en het bleek een diep wonde te zijn, tot op het bot. De DA vermoedde een schiefel, wat de dag erna bevestigd werd door foto's. De kans op een botontsteking was te groot door het contact met de buitenwereld, dus een operatie onder volledige narcose was onvermijdelijk. Hiervoor is m'n paard 2 dagen in de kliniek gebleven (E quiTom in België), want net geen €1000 heeft gekost. Hierbij de medicatie, de visites en de foto's van m'n eigen DA gerekend heeft het me zo'n €1300 gekost.

Wat eerst een onschuldig wondje leek is uitgedraaid in een duur kreng, maar m'n paard heeft er nooit nog last van gehad.

Veel succes! Ik hoop dat he voor jou ook snel achter de rug is!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:22

Hier ook 2 paarden met schiefels gehad, op tijd op de foto laten zetten en behandelen (rust/smeren of in laten spuiten met ontstekingsremmers) beiden paarden hebben nooit een dag kreupel gelopen, schiefels zijn in de loop van de tijd ook steeds kleiner geworden. Wel altijd bescherming om de benen met rijden/longeren of als ik een wild rondje rennen verwacht in de wei oid.
Overigens, een van de paarden stond met zijn voorvoeten behoorlijk frans waardoor hij zichzelf dus aan de binnenkant op de pijp aantikte aan beide kanten. Andere paard kreeg een schiefel door een karatesprong in de sneeuw, gewoon domme pech dus.. Sterkte en beterschap!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:45

Weer bedankt voor de reacties. Vandaag 2 keer gebeld met VCHN, beter bekend al kliniek slootdorp.
Hele vriendelijke mensen, en de prijs vond ik persoonlijk erg mee vallen. Over 2 weken (begin vd 1e week van November) brengen we de pony daar heen! Dan worden er foto's gemaakt, en evt de schiefel ingespoten. Hopen dat het daarbij blijft.

Ik hou jullie op de hoogte als we richting de kliniek gaan. Natuurlijk zijn tips nog steeds welkom. Ook betreft het opbouwen en beschermen na het behandelen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:42

Zoals belooft:

Fotos laten maken bij Willem, bleken beide schiefels actief... En helaas, toch een fractuurtje en haarscheurtjes in het griffelbeen. Eigenlijk zat er een hele hap uit.
Nu een maand stalrust, en laat hem af en toe (zo'n 3 uurtjes perdag) op een stukje gras van 8x5 om even buiten te komen. Durf hem nmlijk niet alleen te laten op zo'n klein stukje! En smeren met ekyflogyl.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:45

Jemig, sterkte!! Goed dat je foto's hebt laten maken :(:)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:35

Jeetje, niet de uitslag waar je op hoopt :(:) .
Sterkte en beterschap met je paard.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:17

Zo dat is niet niks, echt balen! Hopelijk geneest het goed, veel beterschap. Een operatie is niet nodig of is dat nog even afwachten?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:17

Ja, achteraf toch wel blij dat we foto's hebben laten maken. Nu hebben we tenminste zekerheid!
Gelukkig is een operatie op het moment niet nodig, we zullen zien of we de schiefels en het griffelbeen op deze manier tot rust kunnen laten komen. Heb veel gehoord en gelezen, meestal helpt stalrust wel. Inspuiten durfden nu ze bij het VCHN niet, ivm verkalking van de pezen, dat wordt evt plan B. Maar ik verwacht en hoop dat het bij stalrust blijft :)
Bedankt voor de lieve berichtjes.