Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard dikke, warme, harde en pijnlijke kaak (na val?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:28

Goed dat je toch de dierenarts laat komen, heb je haar ook getemperatuurd ? Ze kan best een klap onder tegen haar kaak hebben gehad , dit komt waarschijnlijk niet van de val maar is de oorzaak van de val, geschrokken van de pijn doordat het halster er plots tegen aan duwde. Dus inderdaad de da en eventueel de tandarts laten komen is niet verkeerd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:30

Bedankt allemaal!
Ik ben ook benieuwd wat hij gaat zeggen. Hoop dat het inderdaad gewoon een kneuzing is en dat ze wat pijnstillers kan krijgen misschien.

Getemperatuurd heb ik nog niet, ga ik straks nog doen denk ik.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 14:33

Dierenarts is geweest een uurtje terug.
Ze vond het aan de onderkant inderdaad lelijk dik en heeft ook even de temperatuur opgemeten. Dit was 39,1 wat dus koorts is. Dat vond ze wel wat hoog voor een gewone zwelling dus Famke heeft pijnstillers gekregen en antibiotica.
De antibiotica moet ik 2x per dag geven en dat 2 dagen. De pijnstillers moet ik 1x per dag geven voor een week lang. Hier moet ze wel echt (snel!) op reageren, dus ze moet weer makkelijker gaan eten en koorts moet zakken. Anders moeten er röntgenfoto's gemaakt worden.. Dus duimen!

Ze staat nu met 1 vriendje op een apart stukje land en vanavond gaat ze weer op stal.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:56

Pfoe, maar hopen dat het een 'gewone' ontsteking is. Ben er bang voor. Sterkte voor jou en je paardje :(:)

Edit: Misschien maar wel wat slobber inslaan voor de komende dagen, bijvoorbeeld Seniores Priores. Eten zal niet zo prettig zijn voor hem...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:24

Senioren Priores heb ik inderdaad al en heb ik haar gister en vandaag ook lekker wat van gevoerd. Dat eet ze namelijk wel goed :)

Straks ga ik weer heen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:37

Poeh.. Duimen dat ze gauw reageert op deze medicatie!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 16:27

Ik hoop ook echt dat het gauw aan slaat. Zal vanavond zien of ze al beter/ makkelijker eet.
Net even bij de Welkoop geweest en nog een voorraad Senioren Priores gekocht omdat die wel heel snel ging nu.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:16

Ben net weer bij Famke geweest, ze leek wel wat beter in haar vel te zitten volgens mij. Ze liep wat sneller met me mee dan vanmiddag en begon ook meteen d'r krachtvoer lekker te eten. Daarna begon ze ook aan haar hooi, zonder echt raar te doen. Dus hopen dat ze vannacht gewoon goed eet!

Morgen de temperatuur ook weer even opmeten en kijken of de koorts ook zakt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:22

Maar? Ik las net in t Friezen topic dat je de da er bij hebt gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:24

Dat heeft ze vijf a zes posts hierboven ook uitgebreid beschreven. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:24

zanakuzies schreef:
Maar? Ik las net in t Friezen topic dat je de da er bij hebt gehad?

Dat staat in dit topic toch ook? Of zie ik berichten die er niet zijn?

DA heeft AB en pijnstilling voorgeschreven.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:43

He bah, wat naar zon val. Ik zou geloof ik voor de zekerheid een foto laten maken. Onze enter heeft iets soortgelijks gehad, een klap tegen de kaak oid, maar het is ons op het land niet op tijd opgevallen oa omdat het niet heel dik is geweest waarschijnlijk (of niet dik leek onder dr lange kaakharen) en ze verder gewoon at. Ze heeft de achterkant van de kaak afgebroken, gelukkig niet waar de kiezen zitten, maar echt de achterste rand. Dit is nu scheef weer aangegroeid, en de achterkant loopt nu helaas in een hoek ipv mooi rond. Ook zit het andere gedeelte nu wat dieper in een punt naar achteren, daar kan ze eventueel met rijden nog wel last van gaan krijgen als ze aan de teugel zou moeten. Ik wil je hiermee niet bangpraten, maar beter er nu op tijd bij, dan zoals bij ons er niks meer aan kunnen doen.. sterkte!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:50

Huh nouja hij ging bij mij gelijk door naar de laatste reactie van haar :o

Sorry Celine hihi

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:07

Haha maakt niet uit, zanakuzies! :)

Bedankt allemaal. En ik hou het heel goed in de gaten en blijf ook contact houden met de DA. Fingers crossed! Hopen dat het met een sisser af loopt. En mocht het niet beter gaan moeten er inderdaad foto's gemaakt worden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:43

Nu weer naar Fammie toe, medicijnen geven.
Hoop dat ze beter gegeten heeft!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:46

wat ik een beetje raar vind is dat de da pijnstillers mee geeft terwijl en een kans is dat de kaak gebroken is. als het paard dan dadelijk minder pijn heeft en hij eet weer normaal bestaat de kans dat heel zijn kaak door breekt en dan zit je met een groter probleem. heeft de dierenarts in de mond van je paard gekeken of het daar nog allemaal klopt? bij een gebroken/ontstoken kies heeft ab namelijk weinig nut. denk er wel aan dat je niet zomaar een mondsperder op kan zetten want dan kan de kaak ook doorbreken.
ik hoop dat het allemaal mee valt met je paard en dat het goed afloopt

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:05

Ja denk er inderdaad goed om dat er niet zo een mondklem in gaat dat hebben ze bij de mijne wel gedaan en er is verder gelukkig niks gebeurd maar de tandarts ( die ik er een tijdje later bij had )zei idd dat dat heel goed fout had kunnen gaan. Mijn paard heeft ook een tijd op pijnstiller gestaan omdat ze anders helemaal niet ging eten en ja dat kan ook niet. Bij mijn paard zat de breuk in een kant en die liep schuin dus dat zou betekenen dat de bot delen met alles op elkaar zouden worden gedrukt. Tijdens eten en mocht er zelfs mee rijde. Maar dat voelde voor mezelf niet goed dus dat ruim 4 maanden niet gedaan. Wel heeft ze nu een bult op haar kaak zitten die nooit meer wel gaat gelukkig heeft ze hier geen last van .

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 12:27

De dierenarts heeft goed gekeken en gevoeld, ik snap jullie meningen over de pijnstillers maar zonder pijnstillers eet ze echt amper en eten is wel belangrijk.

Misschien had ik het nog niet goed genoeg uitgelegd :) Maar de dierenarts vond die zwelling onder haar kaak apart en bijkomend met de koorts (te hoog voor bij een 'gewone' kneuzing/zwelling) dacht ze dat er misschien een wond vanbinnen is ontstaan (abces) en die eruit moet. Vandaar dat ze ook antibiotica krijgt nu.
Ben niet zo goed in uitleggen maar ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Net weer bij Famke geweest, ze heeft weer lekker haar Senioren Priores gegeten (was heel snel op!) en ik zag dat ze vannacht ook meer hooi heeft gegeten gelukkig. Op het weiland at ze ook lekker van het gras. De kaak is nog wel wat dik en die bult zit er nog. Vanavond ook even haar temperatuur opnemen en weer antibiotica geven. Vanochtend pijnstillers en antibiotica gegeven.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:01

Heb je een foto van die verdikking? Als er een wond binnen in de mond zit de zou je dit kunnen zien als je de mond van het paard opend.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:21

nicky_rilana: Ik heb er geen foto van, zal morgen (als mijn mobiel het toe laat) proberen wat foto's te maken. Weet niet of het zichtbaar is op een foto.

Zojuist weer langs geweest bij Famke. Ik zag dat ze al weer lekker wat hooi had gegeten en ik heb haar de 2e antibiotica spuit gegeven. Daarna nog wat SP gevoerd, ze had het zo op. De verdikking zit er nog en is ook nog een beetje gevoelig.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:23

Vanochtend de pijnstillers en antibiotica weer gegeven. Ze heeft onwijs geschuurd op stal :( had net weer zulke mooie manen, nu bijna alles eraf geschuurd. Balen.
Zwelling lijkt wel wat minder en ze eet goed. Ik kan de kaakbenen nu beter volgen met mijn hand.
Hopen dat het in een stijgende lijn blijft gaan en ze niet naar de kliniek hoeft.

Ze heeft helaas nog wel koorts :(
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-10-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:39

tja, koorts betekent ontsteking. Ik zou toch echt willen weten hoe dat hoofd er van binnen uit ziet. Je kunt nu iets behandelen met ab, de symptomen onderdrukken terwijl er echt iets gaande is wat opgelost moet worden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 12:42

Ik bel vanavond de da om te overleggen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:51

Wel met kinke eens, zou niet te lang wachten. Koorts is niet goed als dat zolang nog aanhoud. Misschien toch kijken of er niet een abces zit die beste leeggehaald kan worden ?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:16

Ik heb net de da gebeld en diegene die langs is geweest bij mij belt zo terug