Cushing of toch gewoon wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

van_flipsen

Re: Cushing of toch gewoon wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:19

Heb je al de uitslag van het bloedonderzoek?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:10

Ja :) ze heeft geen cushing en geen gebitsproblemen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door m1992 op 27-10-15 21:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:28

m1992 schreef:
Ja :) ze heeft geen cushing en geen gebitsproblemen gelukkig. Vacht golfde alleen door het vele zweten. Ze is wat buikig en mag wat meer vlees op de rug dit is ze verloren sinds ze van t gras af is. Veel longe werk en meer krachtvoer en dan eventueel iets minder ruwvoer om bovenop weer wat meer vlees te krijgen.

Meer krachtvoer? Dat is de achterdeur uit! waarom krachvoer GEEN goed idee is

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:30

Ik zou niet snel ruwvoer minderen als je krachtvoer meer geeft. Ruwvoer is en blijft de primaire bron van voedingstoffen voor een paard. Eventueel wat aanvullen met luzerne (= ruwvoer) voor eiwitten om spieren te bouwen.
Wel fijn dat het geen cushing is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:31

Luzerne, zemelen en bietenpulp eventueel met een goed supplement, maar géén zetmeel zooi, en al zeker niet ruwvoer minderen. Hallo in welke eeuw leeft die veearts?

Ontworm ook nog even met een goed middel tegen zoveel mogelijk wormen na de eerste nachtvorst.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-10-15 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:32

Bedoel je niet meer ruwvoer en minder krachtvoer ipv andersom?
Ruwvoer kan je nooit teveel geven. Onbeperkt is het beste, ze zullen zichzelf niet overeten. Sommige paarden moeten wel even wennen aan het onbepertke ruwvoer, en er in het begin wel teveel van wegwerken, maar als ze doorhebben dat het voer onbeperkt is zullen ze eten zoveel als ze nodig hebben en stoppen als ze genoeg gehad hebben.

Te weinig ruwvoer heeft echter nare gevolgen. Zoals vergrote kans op maagzweren e.d.. Het zelfde geldt voor teveel krachtvoer i.c.m. te weinig ruwvoer.

Mijn advies is niet te korten in het ruwvoer. Ruwvoer kan eigenlijk nooit kwaad (tenzij van slechte kwaliteit natuurlijk).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:43

-O-
Laatst bijgewerkt door m1992 op 27-10-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:49

Toch vind ik het maar een mal advies van je VA

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:52

Iets krachtvoer geven aan een pony die zeer fanatiek werkt vind jij raar advies. Nou dikke prima ;) het is geen vee arts het is een paardenarts, die adviseert zoveel mogelijk ruwvoer alleen als ze dan veel te dik wordt ( zoals mijn andere shet al iets te dik is van alleen hooi) dan daarmee uitkijken, that's it.. Maar goed niemand kan op bokt goed voor zijn dieren zorgen en een dierenarts al helemaal niet! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:55

oja ik heb ook een paardenarts, maar de paarden staan wel veel op stal, dus paardenarts of veearts, doe mij maar een goede ouderwetse veearts.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:56

Ik vind het prima zo. Pony heeft geen cushing punt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:25

Ik ben ook wel pro zo min mogelijk troep voeren.
Maar mijn pony mistte gewoon wat, hij was echt twee dagen moe en verzuurd van zeker niet te zwaar werk.
Toen ben ik voer gaan geven met veel energie en extra vitamine E en magnesium en hoger oliegehalte en dus tragere energie om stuiteren te voorkomen.
Daarbij nu sportmuesli om wat snelle energie toe te voegen, dat hangt af van wat hij moet doen hoeveel hij krijgt, geen werk is geen muesli.
Vitaminekorrel gaf echt een vreselijk vervelende pony.
Nu heb ik een pony die zijn werk goed aan kan, blij is en glimt als een malle.
En waarom hoog in energie? Om het type voer en zodat ik niet veel hoef te geven.
Hij krijgt een kwart tot max 1/3 schep per dag, in een keer bij gebrek aan een voerbak omdat hij met andere paarden staat.
Zoals vandaag krijgt hij een kwart, de helft de een de andere helft de ander en kruiden erbij voor een klein kuchje momenteel.
Dit met 24/7 buiten en onbeperkt geanalyseerd ruwvoer in de inloopstal.
Het ruwvoer is zo goed dat je niks bij zou hoeven geven in theorie, maar meneer zelf geeft aan dat hij wel meer nodig heeft.
Likstenen kijkt hij niet naar om ook, binnenkort krijgen ze hier allemaal een goede liksteen vanuit stal zelf maar daar zal hij wel niks mee doen weer.
Zo wel pas ik het gerust aan, maar zo zwart wit is het gewoon niet imo.

Ts, ik zie het zo al op je foto's van boven dat hij te mager is, dat zie ik met ijsberenvacht ook wel.