ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:25

Jeetje wat rot allemaal voor je.

Ik heb niet geheel in een soort gelijke situatie gezeten maar wel een fjord gehad met ZE en artrose in beide voorbenen.
Dat was dan al jaren een kwakkel maar toen het er op neer kwam dat zn ZE alleen maar erger werd en hij het beste af was om alleen nog op stal te staan heb ik de knoop doorgehakt :'(

Nu loop ik al maanden met pijn in mn heup,blijk artrose te hebben.
De pijn die ik heb had mn fjord waars ook....wat ben ik blij dat ik hem niet meer gereden heb dan zou ik nu een intzettend schuld gevoel hebben.
Kortom ik zou een paard wat niet zuiver loopt nooit doorverkopen,want er zijn er zat die wel doorrijden en dat zou ik niet op mn geweten willen hebben.
Maar ik zou wel voor mezelf willen weten of het iets blijvends is of wat kan genezen.

Maar dit is mijn mening en eigenlijk doet die er niet toe met wat jij gaat beslissen.
Wens je heel veel sterkte met je beslissing

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:26

ook ik zeg laat de benen fotograferen en de rug dan weet je waar je aan toe ben, als t niet goed komt kun je verder behandeling niet doen en hem gewoon weg brengen naar de slager.
en de slacht is echt niet zo erg als dat het lijkt, je paard is heel snel naar de groene weides en pijn vrij.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:29

Ik snap heel erg goed dat je denkt aan de slager als optie!

Er zijn al zo veel ongewenste paarden, soms moet je gewoon een minder leuke keuze maken om te zorgen dat hij niet van handelaar tot handelaar gaat..

En leuk dat er mensen zeggen: zet hem op een weiland. Maar dan nog: dekens, bijvoeren, wormkuren, vaccinatie, een keer een wond/koliek, hoefsmid. Daar blijven veel kosten en veel werk aan zitten! En dat is nu juist waar jij vanaf wilt.

Kliniek is ook leuk, maar denk eraan dat een positieve buigproef gewoon betekent dat er iets in het been stuk is. Dan kun je een heleboel fotos en onderzoek laten doen, 400 euro aftikken, maar die buigproef zal net zo blijven en je paard wordt er geen snars beter van!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 15-10-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:30

TS, ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen van hem af te maken zonder dat je weet wat er effectief speelt.

Als je het laat nakijken en hij blijkt stuk te zijn, is de keuze wel eens zo simpel gemaakt in mijn ogen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:38

Winged schreef:
bridgetF schreef:
Is het een knuffelkont? Misschien dat je hem gratis weg kunt doen naar een zorgboerderij? Misschien dat dat nog een optie zou kunnen zijn om hem wel in leven te houden. Of denk ik nu heel gek?

Ik vind dit eigenlijk een best goed idee... Of wellicht geschikt voor stapritjes met gehandicapten?

Klinkt mooi, maar zoveel kinder- en zorgboerderijen zijn er niet.
Juist in dat segment vind je ook schrijnende omstandigheden van mensen die toch handelen met paarden of manege lessen verzorgen met probleempaarden. ( Tara Manda / Paarden opvang Amsterdam )

ik hoop dat je iemand vind die hem kan oppakken en vertroetelen, ZE is niet het einde

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:41

Yontheke schreef:
TS, ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen van hem af te maken zonder dat je weet wat er effectief speelt.

Als je het laat nakijken en hij blijkt stuk te zijn, is de keuze wel eens zo simpel gemaakt in mijn ogen.

Dit dus!

Plus ook, moest je hem niet afmaken maar doorverkopen, kan je inderdaad nooit helemaal zeker zijn dat hij de rust krijgt die hij verdient...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:50

Wat een narigheid, ik heb zo ook een keertje in een verkoop gezeten. en dit levert aan alle kanten veel gedoe, stress en ellende op.
Heb mijn paard uiteindelijk voor een schijntje verkocht, maar als ik er weer voor zou zitten zou ik mijn paard in laten slapen, dan maar een paar centen minder, maar in de overtuiging dat hij niet in de handel komt of finaal kapot gereden wordt en doorlopend pijn heeft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:54

Erg lastig TS, ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik heb een paard van 10 jaar lopen, hij heeft al geen gemakkelijk karakter, en vorig jaar heeft hij ineens COPD ontwikkeld waardoor hij altijd erg veel zorg zal nodig hebben en eigenlijk nooit meer voor het iets zwaarder werk zal kunnen gebruikt worden.

Ik ben eigenlijk (bijna) volledig gestopt met paardrijden, maar ik heb net als jij het probleem dat dit dier heel moeilijk verkoopbaar is. Daarom heb ik besloten om een weitje te gaan huren waar hij samen met een shet op staat, zodat het onderhoud toch wat goedkoper wordt. Hem bij iemand anders in een kudde plaatsen is wat lastig door de zorgen die hij nodig heeft, dus het nadeel blijft wel dat ik hem dagelijks moet voederen en verzorgen.

Inslapen/slacht is ook al vaak door mijn hoofd geschoten, maar ik krijg het niet over mijn hart. Vorig jaar stond ik op het punt om het te doen, maar ik ben toch naar de kliniek geweest om zeker te weten wat er mis was. Daar bleek dat hij nooit meer zwaar mag werken, maar dat hij in rust nergens last van heeft.
De dag dat hij er wel echt last van heeft is de keuze heel snel gemaakt, maar voorlopig zie ik het als mijn plicht om te blijven zorgen voor dit paard waar ik toch jarenlang plezier van gehad heb.

Succes met je beslissing TS, ik weet hoe moeilijk het is :\

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:04

Lastige beslissing... maar met wat voor uitkomst van de kliniek is dan wel goed... paard komt niet door klinische keuring dus verkoopbaar is hij niet. Dan zou je hem dus weg moeten geven aan een "goed tehuis" maar hij heeft ZE dus qua kosten is dan niet iets wat een zorgboerderij ofzo opzich wil nemen.
Daarnaast kennen we alle verhalen wel van zogenaamde goede opvang die paard gewoon de handel is sturen op het moment dat je van hun erf af bent.
Dus wat is redelijk... ik vond de uitspraak beter een goede dood dan een slechte baas.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:08

Yontheke schreef:

Ik ben het hier in zijn geheel mee eens!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:14

AngeliqueB schreef:
Naar de slager is geen misdaad!
Al het geld en moeite die er nu in pompt zie je niet terug bij de verkoop. En áls hij verkocht is, heb je geen zeggenschap meer, zouden ze dingen doen die hij niet aankan, is het pech voor hem, en jou.
Aanhouden is ook geen optie, hij wordt niet goedkoper, sterker nog: hij kost meer met alle dierenartskosten erbovenop.

dit is een beste overdenking, zelf zou ik deze optie ook doen...en dan heb je nog iets terug...hoe vervelend ook! :o

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:19

Persoonlijk zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen hem te laten slachten zonder duidelijke oorzaak van het probleem. Daar zou ik dan altijd over blijven malen. Ik snap echter wel dat het financieel best teveel van het goede kan worden.

Zoals eerder al gezegd: misschien is een instelling voor paardrijden met gehandicapten een oplossing als je echt een braaf paard hebt. Ik zou daar zeker eens naar kijken. Misschien zijn er ook nog wel mensen die gewoon echt alleen een weidemaatje zoeken, maar daarmee loop je toch altijd nog wat meer risico op doorverkoop etc.

Heel veel sterkte en succes bij je keuze!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:21

Wat een dilemma... Je wilt natuurlijk het beste voor je paardje, zeker als het jarenlang je maatje is geweest! :(

Ik zou zeker ook verder onderzoek doen. Ook al zijn dit misschien "kosten voor niks", ik zou het niet over mijn hart krijgen om hem naar de slager te doen zonder zekerheid te hebben. Als hier dan toch het resultaat uit komt dat er niets meer aan te doen is, is het waarschijnlijk het beste om hem af te laten maken.. hoe cru het ook klinkt.
Ergens als weidemaatje bij een boer klinkt een leuke oplossing, maar is ook niet ideaal bij een paard met ZE, ik spreek uit ervaring. Er komen dan sowieso meer kosten + meer verzorging bij wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.

Hopelijk vergist de dierenarts zich en wordt hij toch nog beter. Veel succes alvast met je beslissing! :(:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:25

Zwaar werk hoor voor een paard ... een gehandicapte dragen.. en dat is ook vaak rondjes in een bak... dat is niet iets voor een paard wat maar ook een beetje geblesseerd is. Daarnaast hebben die instelling ook weinig geld over om de verzorging van ZE te bekostigen. En weidemaatje waar je elke dag extra aandacht moet geven ivm exceem is ook niet handig.. daarvoor zijn er wel betere/goedkopere dieren voor te vinden.

Hier willen veel de oorzaak weten ... maar wat verandert dat daadwerkelijk aan de situatie. Ja als hij echt helemaal verrrot blijkt van binnen is in laten slapen misschien een heel klein beetje dragelijker... maar als blijkt dat hij (wat veel waarschijnlijker is) nog wel beetje kan buitenrijden en met wat middelen prima nog beetje op te lappen is tot recreatief rijpaardje... Wat heeft dat dan goed gedaan behalve een bak geld gekost die er al niet was.
Daarnaast kunnen DA's ook helemaal niet zoveel zekerheid bieden als wat de meesten posters hier hopen.. :Y) het is altijd een diagnose met kansen en waarschijnlijkheden... die in elke situatie weer anders uit kunnen vallen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:28

Ik zou zeer zeker eerst het been laten onderzoeken, zodat je uitsluitsel hebt en later nooit kan gaan twijfelen. Je hebt er dan alles aan gedaan en je hebt dan vrede met je beslissing

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:31

Yontheke schreef:

Inderdaad. Mijn paard heeft ook 6 maanden kreupel gelopen (van echt stokkreupel tot licht onregelmatig en alles daartussen). Hij had een schouderblessure (spier gescheurd). Ondertussen helemaal hersteld, geen centje pijn meer aan en laatst hebben we een rit van 20 km met veel galop zonder problemen afgelegd.

Als het iets is wat kan genezen, kan je je paard die kans tot genezen geven en hem daarna weer te koop zetten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:31

Dus Zonder onderzoek door middel van foto's of scans ga je ervan uit dat je paard nooit meer goed lopen kan?
Ik mag hopen dat het meerendeel van de paardeneigenaren het anders aanpakken... :=
Eerst weten wat er speelt in dat been en dan pas verder kijken, en ja dat kost geld, maar daar zit wel het verschil tussen ver- en onverkoopbaar...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:39

Ja, maar het punt is dat dat geld er niet is, daarom staat hij ook te koop. Het geld krijg je, ivm met de andere gebreken, nooit meer terug bij de verkoop.

Over weggeven hoor je veel meer slechte verhalen dan goede. In dit geval vind ik slacht echt de beste optie. Paard merkt er niets van dat hij dood is, dus de vlieger van "wat zielig dat er niet verder gekeken is" gaat echt niet op.

Ik zou dat juist een bijzonder verstandige beslissing vinden van Ts.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:45

Ik heb zowel met het weggeefverhaal als met blessure er toch weer bovenop komen ervaring (beide ervaringen zijn hetzelfde paard).

Maar als het geld er niet voor is, dan houdt het uiteraard wel een keer op.
Weggeven moet ik je ten zeerste afraden. Dan liever afmaken.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:48

Een heel herkenbaar verhaal dit! Ik zit in precies dezelfde situatie. Bij mijn paard is verbeend hoefkraakbeen geconstateerd aan beide voorbenen. Niet direct een moeilijke situatie, maar rijdbaar is ze niet meer. Buiten dat, kampt ze met een insulinerestentie waardoor ze niet 24/7 op het land kan staan en een pollenallergie wat 's zomers zo erg is dat ze daar echt heel veel last van heeft. De opties tot recreatie- en of weidepaard vallen dus af. De dierenarts gaf haar niet direct op, maar zei wel dat ik er nooit meer echt iets mee zou kunnen doen.

Nu werd in mijn situatie ook de optie inslapen genoemd. Iets waar ik nooit aan gedacht had, omdat ik niet direct aan mijn paard iets ergs zie. Ik voelde me in eerste instantie een misdadiger om mijn paard zomaar in te laten slapen. De controle die jij hebt om die beslissing te maken voelt heel gek. Maar langzaamaan begin ik me te realiseren dat het misschien de beste optie voor haar is. Ik heb haar 5 jaar lang alles gegeven wat ze nodig had. Heb haar 'gered' van een springstal waar ze als springpaard gefokt werd, terwijl ze toen eigenlijk al niet goed was. Ze heeft bij mij lekker veel buiten gestaan en vooral heel weinig hoeven doen qua training. ALS ik al een ander baasje voor haar vind, wat zal er dan met haar gebeuren? Is de keus om haar in te slapen dan niet veel eerlijker? In de paardenwereld is men vaak bereid om alles te doen en daarmee zijn/haar paard veel te ver door te laten lopen (hoevaak zie je niet op wedstrijd paarden die kreupel zijn maar wel door een parcours van 1.20 worden gejaagd). En dan is de vraag, is het fair om een paard zo lang mogelijk in leven te houden, puur omdat je dénkt dat een paard nog beter kan worden?

Wat mij heel erg helpt nu, is het allemaal opschrijven. Ik ben aan een brief aan mijn paard begonnen. Dit klinkt heel gek, maar het helpt me wel alles op een rijtje te zetten. Het een soort van uit te leggen. Misschien dat dat helpt? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:50

Jouw situatie Zoe ik heel anders kinee, jij hebt een diagnose, weet wat er speelt en een prognose ; paard komt er nooit meer bovenop. Ik denk dat jij de goede keuze maakt. Sterkte

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:55

Er zijn veel reacties gegeven, sommigen die de zelfde mening delen. Ik zal globaal een reactie geven en probeer hierdoor op iedereen een antwoord te geven.

Iemand vroeg hoe Bodan is van karakter. Ik kan alleen maar vol lof over hem schrijven. Het is zo'n goedzak die je eigenlijk moet beschermen tegen de grote boze wereld. Want iemand kan zich wel voordoen alsof hij het beste voort heeft voor Bodan, maar dat kan allemaal schijn zijn. Dan doel ik op hem weggeven aan een zorgboerderij of naar een particulier. Bodan mag absoluut geen bak werk meer doen en dat zal wel gebeuren in een zorgboerderij, want wat hebben ze anders aan een paard?
Wat elibeest zegt, deze paarden komen vaak toch in de handel.
Eerlijk gezegd, ik durf dat niet aan. Ook al zal ik verder onderzoek doen, Bo zal nooit meer volledig ingezet kunnen worden. Weg is weg en dan heb je er geen zeggenschap meer over.

Het eerste probleem is dat ik niet de financiën heb om Bodan zelf aan te houden (vandaar dat ik hem te koop had staan en vanwege mijn drukte), anders had ik dat misschien wel gedaan. Er zijn reacties gegeven om hem dan goedkoop te stallen (rusthuis of bij een boer). Ik zie het zo voor me. Ik zet hem op een goedkoop stuk grond. Ik blijf kosten houden en wat AngeliqueB ook schrijft hij wordt niet goedkoper, hij gaat alleen maar meer kosten. Daarnaast kan ik hem niet meer de aandacht bieden die hij zo verdient vanwege drukte. Ik blijf enorme zorgen houden over mijn paard en hij staat daar maar wat in de weide. Tot slot wat Jorika1986 zegt, het zal dan een oversized grasmaaier worden en daar is hij nu al naar op weg. Zonder of met minimale beweging is zijn gewicht bijna niet onder controle te houden. En dat is weer ten nadele van zijn ZE.

Zsazsa vroeg welke omgeving hij staat en hoe oud Bodan is. Ik ben zelf woonachtig in de stad Groningen, waar rondom klei grond is. Gevolg is dat paarden in de winter niet buiten staan. Ik ben hierom uitgeweken naar Drenthe. Als ik hem in Drenthe goedkoop kan neerzetten, dan heb ik er geen zicht op. Nu staat hij nog op een pensionstal. Bodan is nog maar 10 jaar.

Sommigen zeggen dat zijzelf wel verder zouden gaan met onderzoeken. Dan pak ik weer het bericht van jorika erbij. Dan doe je onderzoeken van 400 euro en dan verkoop je hem voor, nou wat hij nog waard is of je moet hem weggeven. Dat is zonde van je portemonnee. Canisia jij vindt 1000 euro niet veel, ik momenteel wel. Ik dacht Bodan op het juiste moment te verkopen, ik heb nooit echt hoge kosten aan hem gehad omdat hij altijd gezond was. Nu had ik hem te koop staan vanwege de financiën (en drukte) en dan is 1000 euro erg veel en helemaal voor een paard die niets waard is w.b.t. verkoopprijs en waar ik niets aan heb omdat ik Bodan niet kan aanhouden. Wel zouden de onderzoeken mij misschien meer rust kunnen geven, de doorslag geven dat het goed is om hem te laten gaan of nou juist niet. Stel dat het nog slechter is dan verwacht en ik moet hem laten gaan, dan is dit wel een duur grapje.
Naranga: Ik had de kliniek al gebeld. Er moeten foto's gemaakt worden van de knie en sprong. Stel er zit daar niets dan wil je eigenlijk ook verder onderzoeken, misschien komt het toch uit de rug. Maar dat er iets niet goed is staat vast. Wat jasmijn159 zegt: die buigproeven waren slecht en dat zal ook zo blijven.
Sommigen zeggen dat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen om hem te laten slachten zonder duidelijke oorzaak van het probleem. Hier zit ook het dubio. Ik weet dat hij kapot is, dat hij niet meer wordt dan een grasmaaier met af en toe een rit naar buiten toe (want bakwerk mag echt niet meer). Door de foto's zal ik te weten komen waar het probleem zit en hoe het heet. Maar genezen kan het waarschijnlijk toch niet, al heb ik natuurlijk wel de stille hoop. Ik ga verder helemaal mee met het bericht van Evelijn, zij omschrijft eigenlijk alles wat ik bedoel.

Tot slot haak ik in op een bericht van knollentuin. Bodan kan wel lopen, met mate en buiten. Maar helemaal de oude zal hij nooit worden, hij is stuk. Ik vind het best kwetsend wat jij schrijft " ik mag hopen dat het merendeel van de paardeneigenaren het anders aanpakken". Als je goed hebt gelezen dan weet je dat ik alleen maar het beste voort hebt voor Bodan. Maar ik weet niet welke weg het best is voor hem en mij. Daarom vraag ik om ervaringen.

Het lijkt nu als of ik eigenlijk diep van binnen wel weet wat ik moet doen, maar misschien zijn er toch goede mensen die wel het beste over hebben voor Bo. Hoe vind ik die, hoe filter ik de slechte mensen eruit? Moet ik dan wel onderzoek doen, want het is immers bekend dat hij een recreatiepaard blijft, niets meer. Er zijn al genoeg ongewenste paarden. Ook zag ik een uitspraak van " beter een goede dood dan een slechte baas". Paard merkt niets van zijn dood, maar wel van de pijn als mensen hem verkeerd behandelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:58

Maar TS, je weet toch nog niet of hij écht stuk is? Zoals mijn paard er 6 (!!) maanden heeft bijgelopen met zijn schouder, leek hij ook onherstelbaar stuk. Ik heb een tijd in angst gezeten dat ik hem moest laten inslapen. Nu rijden we weer gewoon rond.

Je vroeg naar meningen, dus mijn mening: zonde voor mijn portomonnee zou echt mijn laatste zorg zijn. Het moet betaalbaar blijven, maar dat ik er "verlies" op maak als mijn paard een blessure heeft die te genezen is, en hem daarna met verlies doorverkoop, dat zou me écht niet kunnen schelen.

Wel dat hij gewoon herstelt en een fijn huisje krijgt. Sorry maar emotionele waarde telt bij mij dan meer. Of dat me nu een overjarige penny maakt in iemands ogen of niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:00

Maar jij zegt dat ie stuk is en je hebt geen diagnose niks, dat gaat er bij mij niet in.
Ik werk elke dag met paarden - help bij revalidatie training en met goede diagnose en training zijn er veel paarden die stuk leken weer op de rit te zetten.
Als je echt foto's en diagnose hebt hoor je me niet, nu vind ik dat je niet kan zeggen dat je paard stuk is. Nog niet.
Ik denk dat je voor jezelf het besluit van inslapen al genomen hebt en maakt dat voor jezelf verkoopbaar met de conclusie , m'n paard is stuk dus is het gerechtvaardigd wat ik doe- en dat is ook je goed recht, jouw paard , jij beslist, maar mijn manier zou het niet zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:04

Kan je geen afspraak maken bij de kliniek dat ze alleen even een foto maken van de knie en sprong , dat kost echt geen 400 euro.