Mijn merrie is te grazen genomen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:08

Tigra_ schreef:
Ik zou ze gewoon een maand of 2 de tijd geven om wat anders te zoeken en tot die tijd alleen zetten. Neem aan dat jij eigenaar bent of hoofdhuurder van de wei?
Heb je van te voren niet afgesproken dan dat het paard alleen kan blijven als het goed past in de kudde?
Dat is een vrij normale afspraak als particuliere verhuurder. Misschien goed om te onthouden voor de volgende huurder.

Er is een contract alleen die moeten we nog tekenen ben 2 weken terug mijn merrie verloren en heb dus nog vanalles tussendoor gehad voordat we dat konden tekenen. Gaan we morgen doen :-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:08

troi schreef:
@tancreda, als jouw dier schade aanricht heb je daar als eigenaar voor te betalen, dat heeft niks met voorbarig te maken maar met je verantwoordelijkheid nakomen. Ik zou me schamen als een iemand een da betaald die voort komt uit een verwonding die mijn paard heeft veroorzaakt.

Ik weet prima waar mijn verantwoordelijkheden zitten hoor :) Ik heb al meerdere keren mijn WA aangesproken vanwege schade dat mijn paard had aangericht (maar daar had de andere partij niet om 'gevraagd' (ik trouwens ook niet ;)), mijn paard brak uit en beschadigde een ander paard). Echter, als beide partijen er zelf bewust voor kiezen, gaan beide partijen ook het risico aan. Wil niet zeggen dat ikzelf in zo'n geval niet zou proberen het op mijn WA verzekering te verhalen. Maar meestal zullen zij hier niet mee akkoord gaan omdat het een risico is waar beiden partijen bewust voor hebben gekozen.

TS als ze haar hals echt niet naar beneden kan brengen en duidelijk zoveel pijn heeft, zou ik er morgen - indien de situatie niet is veranderd - wel even laten nakijken door een DA. Misschien dat eventuele pijnstilling de (spier) pijn wat kan verlichten. Maar het kan ook zijn dat er grotere schade is aangericht. De tijd zal dat uitwijzen..... En het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik er voorlopig niemand op zou zetten als het paard nog niet goed is ;)
sterkte met haar!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:09

Hoe lang kan ie zijn hals al niet strekken? Zou me daar toch wel wat zorgen over gaan maken, zeker als het aanhoudt. Kan van alles zijn, maar een controle lijkt me niet onverstandig.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:09

Roos_1994 schreef:
Maar moet ik me zorgen maken dat ze niet meer bij de grond kan met der hoofd.. Want als ze nu aangaloppeerd dan valt ze op de grond.... Wil niet dat dat onder het zadel gebeurd met haar bijrijdstertje van 10

Ik zou haar maar eerst eens een poosje laten herstellen. Ze heeft een aardige blessure opgelopen zo te zien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:10

Als het daadwerkelijk zo heftig is had ik deze pension klant allang de laan uitgestuurd.

Jaren geleden had ik een pony die ontsnappen als nummer één activiteit had. Hoevaak ik 's nachts uit bed gebeld ben dat hij weer weg was... jarenlang niet geslapen, bang voor wat er weer ging gebeuren. Nu, jaren later, en die pony heb ik echt al jaren niet meer schiet ik niet compleet in de stress als vroeg de telefoon rinkelt..

Ik kan me voorstellen dat jij je hetzelfde voelt, en dat is niet fijn. Het moet wel leuk blijven om paarden te houden, op deze manier is het dat zeker niet. :n

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:11

manou_diablo schreef:
Dit lijkt mij geen gezonde situatie. Waarom is het pensionpaard er nog? Is de huur van het land anders te duur? Het werkt duidelijk niet dus zou ik het probleem aanpakken, in dit geval het pensionpaard.
Is de dierenarts al geïnformeerd over Kabi's toestand?
En staat het veulen nu alleen?

Volgens de DA moet ik me geen zorgen maken en zit het em in de spieren. Het land kunnen wij makkelijk betalen het paard staat erbij omdat we ruimte genoeg hebben en omdat het gewoon leuk voor erbij is want ja. Als je de ruimte hebt waarom niet :-) veulen staat nu met 2 Shetlanders. Is dat goed??

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:14

KimD schreef:
Als het daadwerkelijk zo heftig is had ik deze pension klant allang de laan uitgestuurd.

Jaren geleden had ik een pony die ontsnappen als nummer één activiteit had. Hoevaak ik 's nachts uit bed gebeld ben dat hij weer weg was... jarenlang niet geslapen, bang voor wat er weer ging gebeuren. Nu, jaren later, en die pony heb ik echt al jaren niet meer schiet ik niet compleet in de stress als vroeg de telefoon rinkelt..

Ik kan me voorstellen dat jij je hetzelfde voelt, en dat is niet fijn. Het moet wel leuk blijven om paarden te houden, op deze manier is het dat zeker niet. :n

Oh wat erg!! En idd dat opgeschoten gevoel van SHIITT. Alsof je 1 minuut voor de trein vertrekt wakker wordt..... Ik schiet al in de stress bij het idee als mijn veulen er bij in komt. 1x gedaan om te proberen. Maar gelijk weggehaald.. Met Kabi gaat wel goed met het veulen. Kabi is heel lief.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:14

De opvliegende pensionklant maar een poosje apart houden zodat de andere paarden geen schade oplopen c.q. kunnen herstellen en morgen de DA naar Kabi laten kijken. Als een paard de hals niet kan strekken om te eten lijkt het best serieus te zijn.
Is toch treurig dat zowel je oude merrie en je jonge veulen de dupe zijn van dit onaangepaste exemplaar. Dat moet je als hoofdhuurder/pensioneigenaar of wat je ook maar bent niet willen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:16

Ik zou toch zeker de overweging maken van de huur van de pensionklant opzeggen of die stress wat je voortdurend hebt.

Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan een pensionklant met een socialer paard. Ook vele malen beter voor je veulen en voor Kabi.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:16

Als de merrie struikelt en omvalt zodra ze harder dan stap gaat zoals ik begrijp (correct me if im wrong) dan morgen hals op de foto zetten. Kan heel goed toch een fractuur in een halswervel zitten. En ongeacht de diagnose, ook als het alleen spierstelsel is, een flinke ontstekingsremmer kan in zo'n geval geen kwaad!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:18

Maflinger_S schreef:
De opvliegende pensionklant maar een poosje apart houden zodat de andere paarden geen schade oplopen c.q. kunnen herstellen en morgen de DA naar Kabi laten kijken. Als een paard de hals niet kan strekken om te eten lijkt het best serieus te zijn.
Is toch treurig dat zowel je oude merrie en je jonge veulen de dupe zijn van dit onaangepaste exemplaar. Dat moet je als hoofdhuurder/pensioneigenaar of wat je ook maar bent niet willen.

Weiland huren wij maar het zeggenschap hebben wij ee ook over dus mogen het ook onder verhuren met contract. En idd je hebt gelijk. Ik zal morgen even laten weten hoe het gaat en dan ga ik gelijk kijken "aangezien we toch met de omheining bezig zijn en aparte stukken aan het maken zijn" naar wat ik Kan doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:19

Ik zou een opzegtermijn instellen van een maand, maar ook even in gesprek gaan met de eigenaar van het paard. Misschien dat zei ook nog wat toelichting kan geven over haar paard.

Maar voor veiligheid van iedereen gewoon apart houden.
En de DA er zo snel mogelijk bij halen, nek niet kunnen strekken is een heel slecht symptoom

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:19

een kanibaalpaard hoort niet bij anderen te lopen,lekker alleen zetten dus.Verder zou ik je merrie even een week of drie de tijd geven te herstellen,jammer voor haar bijrijdertje...borstelen is ook best leuk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:21

Roos_1994 schreef:
Oh wat erg!! En idd dat opgeschoten gevoel van SHIITT. Alsof je 1 minuut voor de trein vertrekt wakker wordt..... Ik schiet al in de stress bij het idee als mijn veulen er bij in komt. 1x gedaan om te proberen. Maar gelijk weggehaald.. Met Kabi gaat wel goed met het veulen. Kabi is heel lief.

Simpelweg niet meer proberen. Je hebt een poging gedaan wat goed mis ging. Met je veulen het risico niet gaan lopen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:22

Ze zal een paar dagen behoorlijk spierpijn hebben en ik zou daar wat pijnstilling voor geven. Zeker een dag of 3 en daarna aankijken hoe het dan gaat. En uiteraard het pensionpaard apart zetten en er niet meer bij laten.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:25

Roos_1994 schreef:
manou_diablo schreef:
Dit lijkt mij geen gezonde situatie. Waarom is het pensionpaard er nog? Is de huur van het land anders te duur? Het werkt duidelijk niet dus zou ik het probleem aanpakken, in dit geval het pensionpaard.
Is de dierenarts al geïnformeerd over Kabi's toestand?
En staat het veulen nu alleen?

Volgens de DA moet ik me geen zorgen maken en zit het em in de spieren. Het land kunnen wij makkelijk betalen het paard staat erbij omdat we ruimte genoeg hebben en omdat het gewoon leuk voor erbij is want ja. Als je de ruimte hebt waarom niet :-) veulen staat nu met 2 Shetlanders. Is dat goed??

Ik zou Kabi's toestand even aankijken maar als ze morgen nog steeds niet zelfstandig kan eten toch de dierenarts nog eens bellen. Top dat je dat al gedaan had trouwens!
Ik geef je helemaal gelijk, als je de ruimte hebt waarom niet.
Alleen is het nu zo dat jouw paarden de dupe worden van het pensionpaard en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik weet niet hoe groot de kudde is maar ik zo voor nu (in overleg met eigenaar) het pensionpaard apart zetten en veulen weer de kudde in.
Met shetlanders is natuurlijk heel gezellig maar ligt een beetje aan de leeftijd. Het beste is denk ik een kudde met jonge dieren met een of meerdere oude, ervaren dieren ertussen.
Dit is ideaal maar niet altijd haalbaar. Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, veulen naar de opfok? Maar dat is weer iets heel anders. Voor nu overleggen met de eigenaar en samen naar een oplossing zoeken want dit kan ook niet haar/ zijn bedoeling zijn
Succes +:)+

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:26

Als t mijn situatie was geweest; had ik het pension-paard er uit gezet hoe sneu het voor de eigenaar ook is. Ik zou mijn eigen paardjes in bescherming nemen.

Het gedrag verandert niet van je pension-paard, ook al loopt het er al een tijdje bij...

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:31

Hoe lang staat de merrie al bij je in pension?
Heb je ze gelijk bij elkaar gezet of eerst apart gezet met een dubbel draad ertussen?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:38

Citaat:

Citaat:
Ik zou Kabi's toestand even aankijken maar als ze morgen nog steeds niet zelfstandig kan eten toch de dierenarts nog eens bellen. Top dat je dat al gedaan had trouwens!
Ik geef je helemaal gelijk, als je de ruimte hebt waarom niet.
Alleen is het nu zo dat jouw paarden de dupe worden van het pensionpaard en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik weet niet hoe groot de kudde is maar ik zo voor nu (in overleg met eigenaar) het pensionpaard apart zetten en veulen weer de kudde in.
Met shetlanders is natuurlijk heel gezellig maar ligt een beetje aan de leeftijd. Het beste is denk ik een kudde met jonge dieren met een of meerdere oude, ervaren dieren ertussen.
Dit is ideaal maar niet altijd haalbaar. Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, veulen naar de opfok? Maar dat is weer iets heel anders. Voor nu overleggen met de eigenaar en samen naar een oplossing zoeken want dit kan ook niet haar/ zijn bedoeling zijn
Succes +:)+

Ik voel me een slechte baas als ik dit ga zeggen maar, totdat ik de rekening uit de kliniek van mijn merrie heb betaald omdat ik daar alles aan heb gedaan om te redden kan ik geen opfok voor mijn veulen betalen.. Hij staat met een Shetlander van 2,5 jaar en 1,5 jaar. Mighty zelf is pas 5 maanden en Kabi is zelf 20. Het pension paard is 11.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:43

Das nogal een gemeen paard die pension staat bij je,nee ik zou de huur opzeggen en paard laten vertrekken zo 1 wil ik echt niet in de kudde zon bazige pony stond hier ook en die trapte de paarden het hek gewoon in die is dus gewoon verkocht.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:52

ja huur inderdaad opzeggen en je niet je eigen paard van bv 20 nog een keer er bij moeten zetten. niet riskeren dit paard is in staat om te doden das duidelijk, dus moeve ga maar ergens staan voor dat er nog meer ellende ontstaat.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:03

franka75 schreef:
ja huur inderdaad opzeggen en je niet je eigen paard van bv 20 nog een keer er bij moeten zetten. niet riskeren dit paard is in staat om te doden das duidelijk, dus moeve ga maar ergens staan voor dat er nog meer ellende ontstaat.

Ze is zeker in staat om te doden. Mijn veulen heeft smalle pootjes in vergelijking bij die benen van haar... En ze valt hem letterlijk "aan" gewoon neusgaten groot oren plat in de nek en stormen bijten trappen. Echt heel eng.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:11

LET OP!!

mijn vriend is net wezen kijken bij Kabi toen hij naar huis ging "lief hea" en ze stond nu lekker te eten. Stond op 4 benen dus geen been omhoog en had uit de emmer water gedronken die op de grond stond. Ook was haar seniores slobber op. Ze was wel wat zenuwachtig maar ze was ook heel erg geschrokken. Ze blijft op stal tot ze bij is gekomen en daarna mag ze lekker op de paddock/winterweide met inloopstal bijkomen met lekker veel hooi :-) als de omheining af is gaat mighty bij Kabi in de paddock/winterweide. De Shetlanders gaan in het Shetlander weitje en Sara (pension paard) blijft in het achterste land lopen. Ik vind het wel even best Zo. 1 Shetlander ruin staat te koop. En als die verkocht is zal ik even kijken waarbij die ene Shetlander gaat lopen.

anneliesdj

Re: Mijn merrie is te grazen genomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:18

Tjah, ik zou zo'n paard er ook niet bij willen hebben, dit is geen normaal gedrag.
Hebben ze wel voldoende ruimte? Wanneer een paard erg dominant is en een ander wegjaagt moet de ruimte er wel voor zijn, anders blijft hij aanvallen. Is het pensionpaard een ruin of merrie?
Heb je wel de dierenarts laten komen voor je eigen paard? Zou ik wel even doen, kunnen ze iets geven tegen de spierpijn en verzuring.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:19

Zo'n paard zet je apart. Of het nu de combi is of dat dit paard op alle andere paarden zo reageerd is enkel voor de eigenaar relevant.

Of je paard laat vertrekken hangt af van hoe de eigenaar reageerd, of paard achter de draden blijft en belangrijkst, of jij prettig slaapt met zo'n paard erbij.

Zodra je ouder merrie weer in orde is, kan die wel samen met veulen en de shetten? Want dat is nog niet zo'n slecht groepje om veulen in op te fokken.