Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:06

Ze worden inderdaad tot hun ... 10e (?) gemeten zonder ijzers.

Ik ga er verder maar van uit dat dat niet het geval is... Ik mag hopen van niet... >;) Want ik speur ze na.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 13-10-15 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:06

Ik bedoel trouwens niet dat dit hier het geval is. Even voor de duidelijkheid :) Er werd door iemand zoiets genoemd en ik wilde het verduidelijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:07

Dames, inderdaad die ingang. Daarom mijn vraag mbt schofthoogte. De enige beperking is inderdaad wel of niet Internationaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn12

Re: Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:09

Gezien haar behaalde resultaten bij voorgangers ga ik ervan uit dat dat niet het geval is. Geen slechte afstamming hoor, maar internationaal is een beetje hoog gegrepen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:09

nu ben ik onderhand wel benieuwd wat de DA erover te vertellen had...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:10

Ik ga er niet echt vanuit eerlijk gezegd, heb wel eens foto's gezien van een pony waar het bij gedaan is. Dat was echt een veel ergere rommel dan nu op deze foto's. Schoft lag ook helemaal open en was gruwelijk dik. 3 jaar na dat dit gebeurd is weer eens foto's gemaakt (nieuwe eigenaar wilde kijken of ze de pony konden gaan rijden) was t flink kapot nog steeds (daar is dit eigenlijk niets bij). Mensen zijn dus niet gaan rijden, pony is de fokkerij in gegaan.

Wat heeft de dierenarts gezegd?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:20

We wisten niet zo goed waar haar gedrag vandaan kwam dus we hebben alles maar op de foto gezet, omdat een andere dierenarts, instructie, tandarts, zadelmaker, osteopaat en homeopaat niets konden vinden. Is gek hoor, als je paard wel blij in de wei loopt, fijn aan de longeerlijn (ook met lichte bijzet) maar onder het zadel niets wil. Op de röntgen was ze van top tot teen in orde. Geen artrose, geen OCD, geen kissing spines, helemaal niets, behalve dit...

Hij kon het zelf ook niet zo heel goed verklaren, behalve dat het een keer flink beschadigd is. Hij noemde inderdaad het achterover vallen of ze moet het heel fors gestoten hebben.

Ik heb contact met haar oude eigenaren tot 8 jaar geleden (toen ze 3 was) en een steigeraar is ze nooit geweest. Er mist driekwart jaar in mijn geschiedenis. Toen ze 3 was, was ze flink voorwaarts en kon ze ook als de beste bokken, daarom zijn ze maar met haar gaan fokken. Hij heeft haar 7-8 jaar gehad (ook 2 veulens gefokt) en vervolgens is ze half 2012 verkocht. Tot hier was ze lekker vlot. In april 2013 bij degene terecht gekomen waar ik haar van heb gekocht. Ik mis dus een schakel waar ze driekwart jaar heeft gestaan. Bij degene waar ik haar van heb gekocht was ze redelijk sloom, wel te berijden maar flink vast in haar schoft (door osteopaat bevestigd de eerste week toen ik haar kocht). Het moet dus een 'ongeluk' zijn geweest, want het is absoluut niet aangeboren.

Ik snapte niet zo goed hoe ik de röntgenfoto moest interpreteren en wat de oorzaak van deze beschadiging kan zijn. Zoveel informatie in één keer na die röntgenfoto's...
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 13-10-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:20

Artrose is een kraakbeenaandoening. Kraakbeen zie je niet op foto's. Bij artrose zie je als gevolg van het wegvallen van het kraakbeen vaak juist verdikking van het onderliggende bot (sclerose). Het gewricht blijft bij artrose herkenbaar/intact.

Dit is echt bot-erosie en/of bot-necrose. Necrose kan het gevolg van een val zijn, de afgebroken splinters lossen dan op. Maar omdat lager langs de ribben ook afwijkingen te zien zijn, zou er een soort auto-immuun RA-achtige aandoening kunnen spelen.

Aanvulling: wat ook necrose kan veroorzaken is een bacteriële infectie in het gewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:27

Of ooit domweg ooit een (diepe) wonde opgelopen op die plek die wel genezen is maar die een diepe infectie heeft gekend tot op het bot, met dit als overblijfsel?

Domme vraag, maar als daar ooit een behandeling voor is geweest, zou dat nergens opgeslagen zijn in een (digitaal) archief? Kan je niet even polsen wie toen de DA was, en dan jouw DA contact laten opnemen om te informeren?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:27

Ik heb even gegoogled: botnecrose kan ook voorkomen door verminderde bloedtoevoer. Gekke vraag: zou een niet-passend zadel een oorzaak van zoiets kunnen zijn? :o?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:28

Varekaj schreef:
Of ooit domweg ooit een (diepe) wonde opgelopen op die plek die wel genezen is maar die een diepe infectie heeft gekend tot op het bot, met dit als overblijfsel?

Domme vraag, maar als daar ooit een behandeling voor is geweest, zou dat nergens opgeslagen zijn in een (digitaal) archief? Kan je niet even polsen wie toen de DA was, en dan jouw DA contact laten opnemen om te informeren?

Er zijn geen littekens zichtbaar, en bij de vorige eigenaar zijn er ook geen problemen bekend.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:29

Kwal schreef:
Er is bekend dat bij paarden die net op de grens tussen paard en pony zitten, dat bij hen de schoft wordt afgeschaafd om dat paard tussen de pony's mee te kunnen laten lopen.

WAT?! :oo Net als je denkt dat je alle gruwelen van de mens kent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:32

Afknellen zou zo maar kunnen... Maar dan moet je toch wel zeker witte haren zien, of niet dan? Of zou dat niet altijd verschijnen als je atrofie krijgt?

Een wonde hoeft niet altijd groot te zijn of een litteken te geven. Soms is domweg een piepklein gaatje in de huid al genoeg als het voorwerp dat de wonde veroorzaakt besmet is. Zeker met mogelijks verminderde weerstand. Al moet ik toegeven, die kans lijkt me ook zo ontzettend miniem en klein.

Aan de andere kant, er zijn zat verkopers die donders goed weten dat dit type RX-en niet standaard bij een aankoopkeuring worden gemaakt en het dan ook gewoon verzwijgen. In België is een RX-keuring alleen maar de 4 benen voor zover ik weet. Kan altijd dat het in NL uitgebreider is natuurlijk, of meer standaard dat daarnaar gevraagd wordt voor een aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:36

Afknellen lijkt me niet logisch, want vols mij komt de bloedtoevoer van binnenuit bij de schoft toch?
Ik zou ook zeggen een val, omdat het behoorlijk beschadigd is.

Dat gezegd te hebben, schrik ik wel van de foto's Kim :oo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:37

Zou zwaar slofgebruik zoiets kunnen veroorzaken? Misschien te voorwaarts geweest bij oude eigenaren.
Ken we een situatie waarbij bij een paard (door het slofgebruik) het kapsel van de schoft was losgetrokken. Geen idee of dat ook dit soort botwoekering tot gevolg zou kunnen hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:38

Mandarijn12 schreef:
Ik heb even gegoogled: botnecrose kan ook voorkomen door verminderde bloedtoevoer. Gekke vraag: zou een niet-passend zadel een oorzaak van zoiets kunnen zijn? :o?

Dit vind ik niet zo'n hele gekke beredenering, maar dan zou ik van meerdere paarden (en dan met name manegepaarden) dit soort foto's willen zien.

Aan de andere kant, als ik dat zo zie, vind ik het erg hoog op de schoft, waar een zadel sowieso nooit bij komt, of ik moet het me verkeerd verbeelden.

Is dit de enige plaats waar dit te zien is? (Gezien je zegt dat ze geheel op de foto is gezet?). En is ze dat staken plotseling gaan doen, of is dat er ingeslopen? Niet dat ze bijvoorbeeld een keer achterover is geslagen op het land.

Verder volg ik even mee, want ik ben heel nieuwsgierig wat de rest vind.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:40

Dit is zeker wel van trauma van buitenaf. Wat er ook is gebeurd....

Een val, klem gelegen in de stal of misschien door een ander paard flink gestrapt

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:43

@ Captain: heb ik inderdaad wel eens eerder gelezen. Gruwelijk hè? Dan is dan eigenlijk alleen van toepassing op extreem goede pony's denk je dan. Maar goed, ik denk niet dat je die beter maakt door ze te 'verkleinen'.

@ Varekaj: hier ook niet standaard van de rug, daar heb ik zelf naar gevraagd.

@ Babootje: ik ken de eerdere amazones allemaal, alleen de laatste zou ik niet weten of ze haar met slof heeft gereden.

@ Leffroi: ja, nergens anders beschadigingen of problemen. Dat staken is er bij mij langzaam ingeslopen. Bij de eigenaar waar ik haar van kocht zat ze redelijk vast in d'r rug en was ze te dik. Ik heb haar veel laag en lang gereden, osteopaat een paar keer erbij gehad en ook die gaf aan dat het probleem met name in haar schoftgebied zat. Een niet-passend zadel bij de vorige eigenaar gaven we toen de oorzaak. De dierenarts gaf aan dat het staken waarschijnlijk komt doordat bij mijn dressuur rijden en laten afvallen het beschadigde bot in het botvlies drukt wat pijn veroorzaakt. Daarom staakt ze dus ook alleen met nageeflijk rijden. Aan de longe of buitenritten zijn geen probleem.

@ Majolen: dat is bijna letterlijk wat mijn dierenarts zei.

Ik kan nergens een foto vinden van een röntgenfoto met goede schoft. Ook niet via Google. Wel eentje op bokt maar dat paard heeft kissing spines en ik weet niet of dat goed vergelijkingsmateriaal is.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:46

Het bot lijkt geimplodeerd...kan me voorstellen dat dit door grote druk of een harde klap recht op het bot is veroorzaakt..dit verklaart wel mogelijk de woekering/ inzakking/ breuk op ca 1 cm onder de kop van de botten. Wat echter opvallend is dat de slijtage of erosie van het top van het bot een actiever proces lijkt. De ontkalking en het losse botstuk daar worden niet zichtbaar herstelt door het lichaam zelf. Er zitten lossen stukken die niet ingekapselt zijn, waardoor een actief afbraakproces denkbaar is.
Kan me voorstellen dat dit een zeer pijnlijke plek is voro het paard in kwestie en op basis van het rontgenoligisch beeld zou ik denken dat berijden geen optie meer is voor dit dier. Wat heet de betrokken arts hierover gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:49

Een zadel kan knellen als in te smal, waarbij het aan de zijkanten drukt. Een andere manier van "knellen", is eentje waarbij de kamer vooraan echt pal op de schoft ligt. Je krijgt er dan geen speld meer tussen en kan (logisch gezien) ook niet van achter naar voor onder je zadel door kijken. De boom ligt dan echt op de schoft.

Niet iedereen rijdt met een dik zadeldek, dus als de vorige eigenaar er dan bij wijze van spreken zo'n flinterdun katoenen dingetje onder had en verder paard fiks in elkaar trok met een slof, tjah...

Ik hoef in mijn omgeving niet ver te zoeken naar mensen die bij een rond paard of pony met weinig schoft er eender welk zadel op kwakken. Als het maar niet schuift of rondom de buik draait is het allemaal goed. En wanneer krijg je dit type zadels die van bovenaf drukken op de schoft? Bij ronde paarden. Omdat de hele boel knelt om de schoft, zowel van boven als eventueel ook opzij, blijft het zadel wél gewoon liggen. Of het past, da's weer heel andere materie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:50

Mandarijn12 schreef:
Ik kan nergens een foto vinden van een röntgenfoto met goede schoft. Ook niet via Google.

Google maar even op radiography normal equine spine, en dan op google afbeeldingen, dan kom je ze wel tegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:50

dat gebrokkelde is normaal,wat niet normaal is dat zijn de witte lijntjes links boven het bot.Bij alle drie de botten.Dat kan wijzen op trauma,een val achterover ofzo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:51

is die mespuntachtige op foto 2 niet het kleinste doornuisteeksel voor de nekwervels?
Afbeelding

Verder denk ik ook aan een val of iets dergelijks.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:52

Ik hoop niet dat dit met opzet gedaan is, er is geen kraakbeenkapje meer te zien op deze foto's.

Ik voeg even een foto van de schoft van mijn paard toe, daar kan je de kraakbeenkapjes duidelijk zien, zij is op deze foto 4 jaar. De kraakbeenkapjes zijn die vierkantjes bovenop het doornuitsteeksel. en op de linker wervel een soort van driehoekje. Dit is een normaal beeld.

Afbeelding

Op onderstaande foto is een breuk aan een doornuitsteeksel te zien(net voor de marker op de foto), het afgebroken stukje is er scheef weer aangegroeid. Dit zie ik bij jouw pony ook, aan iedere wervel van de schoft.
Bij mijn paard weet ik hoe het komt, zij heeft een ernstig trailer ongeluk meegemaakt en daarbij een enorme klap met haar rug tegen de voorstang gemaakt toen ze wilde opstaan terwijl ze eronder door lag.

Afbeelding

Het enige wat ik niet weet is of de kraakbeenkapjes verbenen naarmate het paard ouder wordt, dat zou ook het verschil in de foto kunnen verklaren, maar een flinke klap op de een of andere manier lijkt mij het meest vanzelf sprekend.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:53

@ zimbabwe: Omdat ik afgelopen anderhalf jaar wel heb gereden en dit waarschijnlijk daarvoor is veroorzaakt, moest ik maar kijken in hoeverre de merrie aangaf dat rijden kon. Buitenritjes maken en rijden met lange teugel ging namelijk op zich nog wel. Het rijden voor mij zit er niet meer in. Ik zie er geen toegevoegde waarde meer van in. Dus heb een leuke griet gevonden die graag met haar zusje samen (die hebben een andere pony bij mij op stal) wil buiten rijden. En zover dat kan mag ze mijn pony meenemen, ze is namelijk onwijs braaf. In het voorjaar laat ik haar denk ik dekken. Fokken moet volgens de dierenarts geen probleem zijn.

@ Varekaj: de moeder van dat meisje had al 30 jaar paarden, laat ik hopen dat ze slim genoeg zijn. Ze had er wel altijd een dek + bontje tussen. Dit zadel was trouwens niet écht passend want "er passen geen zadels goed op haar". Dat is mij gelukkig wel gelukt. ;)

@ Ibbel: thanks, doe ik!

@ geerke: Bedankt voor de toelichting!