hoe denken jullie over stalbeschermers voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:09

mdehaan26 schreef:
Precies, kijk voor de stalbeschermers van back on track. Deze zijn echt ideaal en makkelijk te gebruiken, wel goed opbouwen, niet in een keer 8-9 uur om laten. Overdag even testen hoe hij erop reageert. En mijn dierenarts heeft mijn paard altijd het liefst in de stalbandages s'nachts. Voor sommige paarden is dat beter voor de doorbloeding, je kan hem moeilijk s'nachts beweging geven.

Ik ook niet. Daarom staan ze buiten in een paddock Paradise . Ze lopen de hele nacht heen en weer.

Misschien is een stal met een uitloper een optie, dat is al een verbetering. Of een paddock met schuilstal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:19

Geen goed plan van je, geef je paard een vrije uitloop, dus meer beweging.
stalbenen zijn het gevolg van meerdere factoren, onder andere een iets minder goede doorbloeding van de benen, maar door simpelweg meer ruimte te geven, zodat het paard een beetje kan rond wandelen dus op de weide of minimaal een soort paddock is meestal het probleem er gewoon niet meer.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:21

Ik denk dat je paard gewoon dikke stalbenen krijgt omdat ie niet kan bewegen op stal.. De oplossing is dus meer beweging. Mijn pony heeft ook artrose, en werd stram op stal. Nu hij 24/7 in en uit kan lopen zie je daar niks meer van. Ik denk dat stalbeschermers om doen symptoombestrijding is en averechts gaat werken want volgens mij is het helemaal niet goed voor de pezen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:22

Je hebt ook pension stallen waar de paarden (wel kleine) uitloopjes hebben volgens mij. Ideaalste voor een oud paard met artrose en deze klachten zou 24/7 beweegruimte zijn denk ik. Ik zou niet beginnen aan stalbeschermers in ieder geval! Succes

Maliboe

Re: hoe denken jullie over stalbeschermers voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:19

voor een paard met artrose lijkt me meer beweging uberhoud geen verkeerd plan i.p.v. hem ophokken of beenbeschermers om doen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:09

Het is voor dit paard geen optie om snachts buiten te staan , dus helaas.
Paard gaat snachts op stal, overdag hele dag op de wei en in de molen en rijden of longeren

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:15

Ik zou ook niet elk paard met artrose altijd buiten willen hebben staan in de winter. Ze worden vaak stijf en soms durven ze niet meer te gaan liggen of kunnen niet meer overeind komen.

Gewoon "gezond" paard met stalbenen inderdaad gewoon naar buiten.

Dit paard zou ik inderdaad best stal bandages om durven doen, liefst die dingen van hidez of inderdaad back on track heeft ook goede dingen.

Inderdaad is het symptoom bestrijden, maar artrose is niet zelf te bestrijden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:20

Quir schreef:
Ik zou ook niet elk paard met artrose altijd buiten willen hebben staan in de winter. Ze worden vaak stijf en soms durven ze niet meer te gaan liggen of kunnen niet meer overeind komen.

Gewoon "gezond" paard met stalbenen inderdaad gewoon naar buiten.

Dit paard zou ik inderdaad best stal bandages om durven doen, liefst die dingen van hidez of inderdaad back on track heeft ook goede dingen.

Inderdaad is het symptoom bestrijden, maar artrose is niet zelf te bestrijden.

Precies dit, jij snapt mij helemaal! :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:11

Perryx schreef:
Paard gaat snachts op stal, overdag hele dag op de wei en in de molen en rijden of longeren

Waarom worden de benen geschoren?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:49

Hele paard word geschoren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:18

mooi hééééé , zo maak je het probleem voor het paard alleen maar groter, je bent goed bezig dus.

Perryx schreef:

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:25

stalbenen komt omdat t paard gewoon te weinig zijn stal uit komt en doordat er te weinig doorbloeding is in de benen, dus zet em meer buiten zijn stal al dan niet in een paddock of iets en ga eens lezen over t hoefmechanisme
als een paard slecht op zijn voeten staat word de doorbloeding ook minder

en paard heeft atrose en dan ga je em scheren (daar is over echt totaal niet over nagedacht) voor atrose is kou echt funest
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 14-10-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:26

aeolusnr1 schreef:
mooi hééééé , zo maak je het probleem voor het paard alleen maar groter, je bent goed bezig dus.

Perryx schreef:

En daarom doet ze dus stalbandages aan. (Wat een gezeur hier)
Ik kan het me voorstellen met artrose.
Ook goede verhalen gehoor van back-on-track stalbandages

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:27

Perryx schreef:

Maak het dan een optie. Waar een wil is is een weg. Een lekker dik opgestrooide stal, met een openstaande deur naar een paddockje waar hij wat rond kan scharrelen. Als hij het koud krijgt of nat regent gaat hij heus wel binnen staan.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:35

Mijn paard stond dag en nacht buiten tot 2 weken terug. Als de zon schijnt en +30 graden is, gaat de hele kudde in de schuilstal staan.

Bij regenweer staan ze gewoon open en bloot op de wei in de regen, dan staat hij te rillen van de kou en kijken ze de schuilstal niet aan.
Die van mij met op 4 benen artrose staat lekker binnen snachts. Overdag natuurlijk wat voor weer het ook is naar buiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:20

Volgens mij mensen is dit niet wat ze vraagt!

TS, ik zou het gewoon doen. Je kan altijd nog stoppen als het niet werkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:30

Perryx schreef:
Ik heb sinds gister mijn paard snachts stalbeschermers om gehad , Omdat hij in de winter altijd dikke stalbenen krijgt en hij heeft artrose dus wil zijn beentjes een beetje warm houden omdat ze geschoren zijn.. Zijn benen waren nog mooi dun vanmorgen.
Nu wil ik ze denk ik door de weeks elke dag snachts om doen en in het weekend er af laten.
Hoe denken jullie hier over??

Nu gezien het geschoren zijn noodzakelijk, beste is om benen niet meer te scheren. Dan blijft synova makkelijker vloeibaar en smeert het de gewrichten beter, wat de voortgang van de artrose afremt. Kunstgreep die je nu moet uithalen is gevolg van scheren wat bij dit paard duidelijk een welzijnsprobleem oplevert.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:33

Hier ervaring met de backontrack beschermers, daar blijven de benen mooi dun van.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:23

Als je paard op stal moet blijven maar doorbloeding toch belangrijk is, kunnen sommige producten toch uitkomst bieden. Misschien is dit een interessante site. Hier staat duidelijk uitgelegd wat de producten van Back on Track doen.

http://backontrackvoorpaarden.nl/index. ... roller=cms

Er is op deze site ook een kortingsactie van 20% volgens de advertentie op bokt markt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:33

petitparis schreef:
1 (onder)benen horen koud te zijn, artrose of niet, geschoren of niet
2 stalbenen worden veroorzaakt door verminderde doorbloeding en gebrek aan beweging

Bijgevolg, stalbandages zijn symptoombestrijding
Pak eerder het probleem aan: meer, regelmatiger beweging en eventueel het rantsoen aanpassen (teveel eiwit werkt stalbenen in de hand)

en ik heb ook altijd gedacht dat het van de regen in de drup was

1 onderbenen horen niet koud te zijn ...
Onderbenen horen een normale temperatuur te hebben ...
Niet warm en niet koud !
Koude onderbenen komen door te weinig kunnen bewegen en dan zie je dit vaker bij stal paarden die ook nog ijzers onder hebben ...

Als TS haar paard niet 24/7 kan laten bewegen dan is een stalbandage een optie ...
Krijgt je paard ook iets bij om artrose klachten te minimaliseren ?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:48

Ik weet dat dit topic al iets langer niet is gebruikt maar ben wel benieuwd naar wat je hebt besloten te doen :)
Zelf staat mijn paard van 18 ook met stalbeschermers, soortgelijke als die van back in track. Dit heeft bij mij 3 redenen; 1 hij ligt met de voorkant van zn kogel op de achterkant van het ijzer waardoor hij hier wondjes krijgt waar hij veel last van heeft, hij heeft snachts snel stalbenen en hij rolt opstal zo lomp dat hij zichzelf aantikt (staat rondom op ijzers). Gezien hij momenteel Z loopt en we nog lekker lang rond willen kunnen hobbelen is dit voor ons de enige keuze. Hij heeft ook al wel eens met een bandage en onderlaag gestaan. Ook dit ging erg goed, alleen is het vaak goed zoeken hoe strak je hem doet en het is veel werk hihi. Zolang je paard voldoende buiten komt, je weet waarom je het doet en je ze neit 24-7 om hebt ben ik er absoluut niet tegen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:08

Het is niet omdat een paard Z loopt dat hij ijzers nodig heeft, heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken.
Ook stalbeschermers en bandages, tjaaaaa je kan het zo gek niet benoemen, maar of die dingen echt wel nodig zijn daar heb ik echt wel mijn twijfels over, mssn is de stal wel net te klein en is dat eerder het knelpunt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:56

Hier op stal hebben ze ook een loopstal met uitloop, plus toegang op de wei.
Mijn pony heeft er gestaan maar er waren voerissues, daarbij staan er van de vier die er stonden nog maar 2..
Het ging er soms ook wel hard aan toe, nu vond ik dat geen ramp maar toen hij in een stal kwam heeft hij de eerste dagen vooral staan slapen.
Een is er uit gegaan omdat het paard op leeftijd is en ze last van de kou en het vocht kreeg, stijf en ook mok en dikke benen.
Paard heeft nu een box en knapte in no time op.
Ik zou een paard met artrose echt niet snel 24/7 in een stal met uitloop zetten, omdat paarden onderling toch elkaar flink kunnen opjagen.
Dat nog buiten het vocht om, want dat vind ik echt een nadeel.
Hele dagen buiten overdag zou ik wel doen als ik de kans weer zou hebben.

Ik ken trouwens twee paarden met stalbandages.
Een mankeert gewoon wat, en krijgt daardoor snel dikke benen en loopt gewoon dan slecht zonder de stalbandages.
De ander heeft het betreffende been volledig open gehad door een draadwond, daardoor loopt alleen dat ene been vol.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:11

aeolusnr1 schreef:
Het is niet omdat een paard Z loopt dat hij ijzers nodig heeft, heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken.
Ook stalbeschermers en bandages, tjaaaaa je kan het zo gek niet benoemen, maar of die dingen echt wel nodig zijn daar heb ik echt wel mijn twijfels over, mssn is de stal wel net te klein en is dat eerder het knelpunt.

Ik schrijf ook helemaal niet dat mijn paard ijzers heeft omdat hij Z loopt. Het betreffende paard had de wondjes bij de vorige eigenaar ook al en dit zal ook niet veranderen. Gezien zijn leeftijd lopen zijn benen sneller op en is het heel houden nog belangrijker als bij een jong paard, ookal is heel houden beter dan genezen voor elk paard. En net wat ik zeg, hij heeft ze alleen snachts om. Ik kan me goed voorstellen dat TS gezien de artrose etc ook beschermers om wil doen. Ik geef dr groot gelijk. En wat dat scheren betreft, misschien zit daar wel een hele andere reden achter. Dit is niet meteen dom.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:28

Ts, ik zou gewoon gaan voor de beschermes, er is al zoveel goeds over te lezen dat ik het zou proberen. Als het je paard maar een kleine verlichting geeft, is het toch al wat!