Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 05:58

Als je dan al per se iets wil geven, laat je dan goed inlichten over wat je geeft.. En vergeet vooral niet, dat wat je ook geeft onderdrukken is. Het gedrag is weg zolang je het geeft en het gedrag komt terug, wellicht erger, als je er mee stopt.

Als je al iets wil geven, overweeg de Bachbloesem therapieen. Ik heb er onvoldoende echte kennis over om je advies te kunnen geven, maar er zijn genoeg natuurgeneeskundigen met voldoende kennis om je goed te kunnen instrueren. Ik krijg de Bachbloedem therapieen pas verderop in mijn schooljaar, dus daar heb je nu niks aan. Zelf goede ervaring met Bachbloesem rescue remedy.

Succes!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:51

franka75 schreef:
Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha.sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu

Ik kom even uit de meeleesmodus. Sint Jacobskruid NOOIT geven, dit is hartstikke giftig voor paarden!
Succes met je pony TS, ik hoop dat het werkt wat je vandaag gaat proberen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:52

Antistuiterbrok :=
Ik moest er wel even om lachen :D

Pavo nerv control is ook gebaseerd op valeriaan. Mijn ervaring is dat het de scherpe randjes er vanaf haalt als ze echt nerveus zijn. Ik betwijfel of jouw pony echt nerveus is of gewoon wat heftig reageert op het voer of gewoon enorm jolig is en de clown uithangt om maar niet aan het werk te hoeven :+

Wat je eens kan proberen in je voer is 2-4 weken geen krachtvoer geven en alleen kuil en dan vooral aan het einde van de periode eens kijken of je merkt dat hij rustiger is. Is dat het geval, kun je je krachtvoer aan gaan passen naar een energiearme vorm. Een vitaminebrok, met eventueel iets bijgevoerd voor gewicht en spieren als hij dat nodig heeft. Maar dat geen extra energie geeft.

Heeft het geen effect, dan denk ik dat het iets rijtechnisch is wat je niet met voer kan oplossen.
In dat geval: aan het werk zetten en de touwtjes kort houden ~~}>
Maak het werk leuk, maar accepteer tegelijkertijd geen joligheid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:22

moonfish13 schreef:
Hilary: hij is goed bevestigd daar zit het hem echt niet in, ik stap niet op een wagen als ik niet weet hoe het dier is.
Zelfs niet als het beest goed beleerd is, eerst minimaal aan de lange lijnen en ik wil weten hoe ze op de zweep reageren.
Hij flikt het ook niet aan de lange lijnen trouwens. :')

Ah, gelukkig! Ik dacht, ff checken, want niet iedereen doet dat zo netjes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:32

ik zou ook voor magnesium gaan. Mijn vroegere paard sprong nog niet niet in je nek als je op de poetsplaats per ongeluk een borstel naast hem liet vallen. Toen ik magnesium dagelijks bij ben gaan geven ging het veel beter. Tegenwoordig functioneerd hij ook prima zonder. Dus een tijdelijk tekort gewest denk ik?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:55

Even iets stoms, maar vraag je niet juist te weinig van hem?

Je geeft eerder aan dat alles rustig aan mag en dat je nog niet te veel van hem verwacht.
Misschien dat hij juist niet genoeg bezig gehouden wordt en daarom grappig gaat lopen doen?
Zeker als het een slimmerik is met veel energie is het juist belangrijk om hem steeds uit te blijven dagen. Mede zodat hij ook de tijd niet krijgt om streken te bedenken en ook nog uit te voeren..

Voor mijn ponybeest is dat wel heel belangrijk. Hoe minder ik van haar vraag des te meer ik kan verwachten dat we scheef door de bochten en dan het liefst met een flinke versnelling erbij.
Wanneer ik juist veel van haar verwacht, dan is ze daar te druk mee bezig.
Ik probeer met een training het wel altijd moeilijk te maken; ik vraag het zoals ik het eindresultaat zou willen, maar ik blijf elke verbetering belonen en ik verwacht ook niet dat ze het perfect doet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:05

moonfish13 schreef:
Hoi allemaal.

Wie heeft er ervaring met iets wat paarden minder kijkerig maakt?
Ponylief zit geweldig in zijn vel maar dat uit zich in drakerigheid met dressuren.
Hij is verder in orde ook het gebit, voer krijgt hij amper nog.
Nu zat ik te kijken bij de paardendrogist, daar zit in een kruidenmix o.a. valeriaan. :)*
Dat is de moeite waard om te proberen, ik heb ook passiflora complex van A vogel eventueel dat ga ik ook bekijken.
Nu mag valeriaan voor wedstrijden niet maar die rijd ik toch niet.
Heeft iemand ervaringen met valeriaan of iets die kant op? :)

Opmerkingen over huisvesting en voer zoek ik niet naar, meneer staat 24/7 buiten en is strontverwend. ;)

Misschien een paar lessen NH nemen? Paard meer laten focussen op jou ipv andere dingen? Interessantere dingen gaan doen voor je paard?
Misschien heb je iets aan de topic's over horsenalities, even in de zoekbalk typen. Erg interessant voor jou en je paard denk ik. Kun je altijd nog naar iets rustgevends grijpen ;)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:08

Mijn paard is erg kijkerig tijdens wedstrijden en het rijden in de bak.
Hij bleek gevoelig te zijn voor de suikers in het biks en nu voer ik vitalbix en is hij een stuk minder kijkerig.
Misschien ook wat voor jou?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:15

Geef hem maar eens onbeperkt ruwvoer zonder aanvulling gewoon zoveel hooi als dat hij op kan en dan nog wat over. En zorg met het mennen op de grote volte dat je leert zweephulpen te geven aan de binnenkant en dat je op die manier je pony naar buiten kunt "drijven". Als dat lukt ga je het in wending ook doen en daarna in de hoeken hetzelfde. Lukt het nog niet op de grote volte zal het je zeker in de hoeken niet lukken. Pony moet eerst je hulpen snappen en dan kun je gaan begrenzen aan de binnenkant en indien nodig aan de buitenkant ook leren natuurlijk. Zorgen dat je iets verkort als je het vraagt zodat je pony het niet in tempo om kan zetten. Onthou altijd als je problemen hebt of het nou met rijden of mennen is dat jij degene bent die zoveel moet gaan leren dat je je pony kunt controleren. Wens je heel veel succes en als het niet lukt dan komt het zeker met de juiste ervaren hulp wel goed. Veel slaan heeft geen enkele zin ,dan krijg je er alleen een probleem bij. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:26

moonfish13 schreef:
Janouk, daar zit het probleem dus niet.
Hij heeft 5 weken bijna elke dag in het bos gelopen om sterk te worden, rechtuit dus.
Ene keer is het in de bak top de andere keer knudde en er zitten minimaal 3 dagen tussen de keren dressuur.
Ik ben alles behalve een boeman.
In mijn vorige post omschrijf ik ook dat het niet snel hoeft, alles behalve zelfs.
Maar wat rond stappen en een drafje wat je enkele weken geleden zo deed ga je nu niet over neuzelen.
Nageven en correcte stelling hoeft echt niet van mij maar hij doet het dus wel: ik forceer dus geen krulletjes en buigingen, dat komt vanzelf wel.
Hij moet max 2x per week een half uurtje inclusief instappen wat we in de bak doen, daarna mag hij lekker rechtuit naar buiten.

Toen hij de eerste keer dit deed heb ik hem daarna direct gelongeerd om te kijken hoe hij liep: super dus, beter als normaal zelfs.
Dus ik snap je reactie opzich hoor :j , maar dat is het niet.
Ik ben juist van het rustig aan, zeer zeker.
Maar de pony is met de loopstal van licht humeurig, naar vreselijk gelukkig gegaan, en dat kan vanaf dag 1 al merken aan alles.

Hij is toch al aardig pittig en dat versterkt dus, net als dat hij sinds die tijd altijd en eeuwig met een akelig blij pretbekkie loopt. :D

15 jaar en 9 jaar stil gestaan schreef je toch? Dan kan die ene maand spieren op bouwen best veel te kort zijn geweest. Maak er zeker 3-6 van, doe je oefeningen lekker tussendoor in het bos en kijk na half jaar rechtuit sterk maken eens hoe hij in de bak uit de voeten kan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:55

Kimberly: dat heb ik staan, ik heb Lyme en heb een hele apotheek.
Ik ben vooral erg benieuwd naar wat jullie evt geven en of dat fijn werkt. :)

Tamary: nee 9 maanden. Vorig jaar liep hij gewoon wedstrijden. :)

Rizette: wil je goed lezen?
Hij krijgt onbeperkt hooi met nu al amper aanvulling.
Zweephulpen kent hij, behalve op dat moment natuurlijk. :+
En ik wil uiteraard ook de beste oplossing, daarom doe ik dit ook.

JenniferU:
Ik voer al heel bewust bepaald voer, ik denk dat het daar echt niet in zit.
Waarom zou hij dan enkele weken geleden prima lopen op dit rantsoen?
En waarom loopt hij dan zo knetterfijn verder?

Freya: we doen enorm veel met NH, daar zit het probleem gewoon echt niet.
Daarbij doen we veel vrijheidsdressuur om hem in zijn koppie bezig te houden.
Dat gaat top, juist die combinatie met NH maakt dat je goed kunt zien wat er gebeurt.
Dit is een LBE.

Spoekie: dat kan zeker.
Maar ik ben gewoon beperkt met marathonwagen.
Ik heb van alles geprobeerd, bezig houden, juist rust etc.
Zelf ben ik erg van het schakelen hij loopt niet lang een tempo.
Maar ik ben bang dat als dat het is, dat dit nog een hele kluif kan worden. :+
Juist om hem in zijn hoofd fris te houden vrijheidsdressuren we ook, en dat werkt goed om hem blij te houden.
Soms als hij aan de longe ongemotiveerd lijkt doen we daarna vrijheidsdressuur, en dan is hij de dag erna duidelijk gemotiveerder.
Ik heb volgens mij gewoon een pony met de focus van een mug met dressuren. :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:09

Alles door gelezen en de dingen die ik bedacht zijn hier allemaal al gezegd. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een rijtechnisch probleem is. Iets geven om relaxter te worden daar los je het probleem niet mee op, daar onderdruk je alleen dingen mee.

Wat ik uit je verhaal opmaak (correct me if I am wrong) is dat je wel rechtgericht hebt, tijdelijk dus, maar rechtrichten is niet iets wat je tijdelijk doet. Dat moet je altijd doen. Vooral als je een pony hebt die lang stil heeft gestaan. Je zegt dat hij niet met stelling en naar beneden hoeft te lopen, maar dat moet hij juist wel om goed gegymnastiseerd te worden en zijn spieren op de juiste manier te trainen. Voorwaart-neerwaarts, recht gericht en met de achterhand eronder, juist veel links en recht inbuigen met de juiste lengtebuiging, en wel met een paard wat met zijn hoofd naar beneden loopt anders drukt hij zijn rug weg. Je zou een aantal goede recht richt lessen kunnen gaan volgen. Heel veel mensen zeggen: 'Ja ik doe aan recht richten', maar doen het niet op de juiste manier.
De meeste pony's/paarden gaan juist klooien en vervelend worden omdat ze toch links en recht pijntjes voelen doordat ze niet helemaal goed rechtgericht en gegymnastiseerd worden.
Strenger worden, slaan enz. daar bereik je niks mee. Stel ik vraag jou om een een rondje te rennen maar je hebt bv pijn in je zij, dan ga je protesteren. Ik wordt strenger en pak er een zweep bij en dwing je om toch dat rondje te lopen. Dan loop je uiteindelijk wel dat rondje omdat je anders een klap van mij krijgt, maar je hebt nog steeds pijn in je zij. Je mag een paard best vragen en iets harder vragen als hij niet reageert, maar als je het echt af moet dwingen dan moet je het op een andere manier op lossen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 14:34

Je slaat finaal de plank mis hiermee.
Rechtrichten doe je altijd, dus dat doe ik nog steeds.
Echt als je denkt dat ik enkel tijdelijk rechtgericht heb heb je echt een fout beeld van mij.
In praktijk loopt hij dus gewoon netjes ontspannen, hij liep eerst als een hert.
Daarom heb ik hem eerst veel gelongeerd, ik doel dus vooral op dat ik niet loop te zagen om die kop naar beneden te krijgen o.i.d.
Dat is ook zoals het hoort, anders ga je te snel.

Ik weet ik elk geval genoeg zo ben ik wel achter, hier komt verder niks meer uit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:57

ah goed en fijn, dan is het wat mij betreft terecht dat je er iets bij zoekt :)
Iets van bach bloesem zou ik dan doen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:04

Ik denk dat het mis gaat bij 'als hij er vandoor gaat, geef ik m een tik en dan nog een keer'. Daarmee creeer je spanning denk ik, je gaat juist de focus leggen op het enge iets, ondertussen hoeft de pony niet meer te doen wat jij vraagt maar kan zich focussen op wat hij 'eng' vind. Lijkt me geconditioneerd.
En dan heb ik het niet over aanstellen, maar de pony heeft door dat hij niet hoeft te werken als hij kijkerig is, en jij gaat daar op in.

Correct me if i'm wrong :)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:17

Wat Joolien zegt dacht ik ook net... Ik herken het trouwens wel. Ik rijd een extreem drukke LBE merrie, niet bang aangelegd, bij vlagen wel ontzettend kijkerig en druk. En ze kan er op sommige dagen tussenuit piepen van een verkeerd hangend blaadje. Vaak als ze iets lastig of saai vindt. Ik heb haar op slechte dagen bij dat soort acties ook wel eens een tikkie gegeven, of wat extra doorgevraagd, maar dat helpt doorgaans weinig. Wat bij ons helpt is als ik heel laconiek blijf, haar gewoon weer oppak en gewoon afmaak waar we mee bezig waren voor ze begon te spartelen. En dan wel iets duidelijker doorvraag. Wat bij haar ook niet helpt is haar keihard aan het werk zetten en heel veel verschillende dingen vragen. Juist dan wordt ze hysterisch. Ik hoorde Tristan Tucker tijdens een clinic ooit zeggen: als je een paard hebt met ADHD, geef dan 1 duidelijke opdracht per keer. Beest heeft al genoeg drukte in zijn eigen hoofd, en 10 opdrachten snel achter elkaar veroorzaakt nog meer drukte.

Misschien heb je er iets aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:24

Idd, als je een kijkerig paard gaat voeden met spanning, door het geven van een tik bijv, dan wordt het alleen maar erger. Negeer het gedrag, vraag de aandacht terug en rijdt gewoon door, pas desnoods je oefening iets aan zodat je het niet uitlokt, maar schenk er vooral niet teveel aandacht aan.
Je ziet vaak mensen die paarden een hoek in drukken die een paard eng vind, dat heeft echt geen zin, dan voed je de spanning enkel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:08

Jannaa schreef:
franka75 schreef:
Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha.sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu. Sorry ik bedoel een ander uiteraard. Is er ook voor mensen.

Ik kom even uit de meeleesmodus. Sint Jacobskruid NOOIT geven, dit is hartstikke giftig voor paarden!
Succes met je pony TS, ik hoop dat het werkt wat je vandaag gaat proberen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:09

Hoi sorry bedoelde die uiteraard niet maar een die je ook voor mensen kan krijgen maar ben de naam ff kwijt. Deze uiteraard niet geven. Sint janskruid volgens mij

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:14

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:06

moonfish13 schreef:
Je slaat finaal de plank mis hiermee.
Rechtrichten doe je altijd, dus dat doe ik nog steeds.
Echt als je denkt dat ik enkel tijdelijk rechtgericht heb heb je echt een fout beeld van mij.
In praktijk loopt hij dus gewoon netjes ontspannen, hij liep eerst als een hert.
Daarom heb ik hem eerst veel gelongeerd, ik doel dus vooral op dat ik niet loop te zagen om die kop naar beneden te krijgen o.i.d.
Dat is ook zoals het hoort, anders ga je te snel.

Ik weet ik elk geval genoeg zo ben ik wel achter, hier komt verder niks meer uit.

Sorry maar ik denk niks, je hebt het zelf zo gezegd. Je reageert erg geprikkeld en defensief op iedereen die met een rijtechnische opmerking komt. Ik ga er verder ook niet op in want je bent blijkbaar niet op zoek naar een oplossing maar naar symptoombestrijding.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:08

pairadice schreef:
Wat Joolien zegt dacht ik ook net... Ik herken het trouwens wel. Ik rijd een extreem drukke LBE merrie, niet bang aangelegd, bij vlagen wel ontzettend kijkerig en druk. En ze kan er op sommige dagen tussenuit piepen van een verkeerd hangend blaadje. Vaak als ze iets lastig of saai vindt. Ik heb haar op slechte dagen bij dat soort acties ook wel eens een tikkie gegeven, of wat extra doorgevraagd, maar dat helpt doorgaans weinig. Wat bij ons helpt is als ik heel laconiek blijf, haar gewoon weer oppak en gewoon afmaak waar we mee bezig waren voor ze begon te spartelen. En dan wel iets duidelijker doorvraag. Wat bij haar ook niet helpt is haar keihard aan het werk zetten en heel veel verschillende dingen vragen. Juist dan wordt ze hysterisch. Ik hoorde Tristan Tucker tijdens een clinic ooit zeggen: als je een paard hebt met ADHD, geef dan 1 duidelijke opdracht per keer. Beest heeft al genoeg drukte in zijn eigen hoofd, en 10 opdrachten snel achter elkaar veroorzaakt nog meer drukte.

Misschien heb je er iets aan...

Ik vind dit ook wel een goede tip trouwens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:36

Er is niks defensiefs aan, maar er komen dingen voorbij die ik in meerdere posts omschreven heb dat ik dat doe: ja daar erger ik mij dan aan, en logisch.
Als jij met een probleem zit, en je legt alles van A tot Z uit aan mij wat je doet en gedaan hebt. En vervolgens komen er reacties als probeer X of Y is, terwijl je net hebt zitten vertellen dat je dat gedaan hebt, blijf jij blij?
Nou ik niet, dan ben ik er klaar mee, of lees, of reageer dan niet denk ik dan.

De inkoppertjes heb ik gewoon al gehad om het zo te zeggen.
Was ik zo'n voorstander van ouderwets enkel op zijn kop geven had ik hier uberhaupt geen topic geopend, ik denk juist enorm veel na over de opties.
Dus mensen mogen mij een boeman vinden, maar ik durf te wedden dat je gauw van mening veranderd als je mij en mijn pony echt kent.
Soms zijn de oh zo logische standaard oplossingen gewoon even niet genoeg, dat zegt echt niet altijd wat over de vaardigheid van degene erop of erachter.

Pairadice: dat heb ik ook allemaal geprobeerd. :j
Maar ik herken dus wat jij zegt over jou paard, hier precies zo zij het dat het hier echt niet helpt als ik zelf laconiek blijf.
Ook een opdracht per keer: leuk, maar wat als je nog voor je bij de hoefslag bent al een etterende pony hebt? Dan is er nog geen opdracht geweest..
Ik kom er dan gewoon amper doorheen.
Het zijn geen makkelijke dingen met een LBE soms.
Hij is verdomd gauw verveeld, met grondwerk en vrijheidsdressuur moet ik hem ook echt afwisseling bieden, prikkelen tot nadenken.
Ik heb vandaag 10 druppels passiflora complex gegeven van A vogel een uur van tevoren, en alle problemen zijn dus weg.
De dosering voor een paard bij tryptofaan is hetzelfde, dus ik heb daarom de normale dosering voor een mens aangehouden.
Deze keer kon hij gewoon op amper hefboom, wat de vorige keer zonder druppels kansloos was. (dat heb ik wel geprobeerd overigens.)
Met een enkele UH! op normale toon en een ophouding was het over, zonder verder te hoeven corrigeren.
Mijn conclusie: hij heeft gewoon zoveel onrust in zijn hoofd en lijf, dat hij zijn hoofd niet bij het werk kan houden.
Ik heb tien minuutjes in de bak gestapt en wat gedraaft, de hemel in geprezen en daarna lekker een buitenrit gemaakt.
Ook buiten was hij echt minder chaotisch, hij is prima handelbaar maar dat echt hete randje is er van af.
Hij was nog steeds zijn eigen blije ik, maar wel bereikbaar in de bak. :)
Al met al dus een zeer geslaagde actie!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:55

Fijn dat je meteen al zo goed resultaat merkt! Hoop dat het op lange termijn ook blijft werken, of dat het lijf er dan miss teveel aan gewend raakt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 23:02

Ik ga het zien, maar mijn eigen ervaring is dat dit niet verslavend is. :)
Zelf kon ik het aan zijn koppie al zien toen ik hem uit de uitloop haalde, ik heb om die reden niet eens gelongeerd na een dag vrij.
De ultieme test dus: als hij het doet doet hij het nu.
Hij was onderweg ook echt happy en relaxed, in positieve zin want hij is voorwaards zat.

Overigens is dit niet iets wat bij mij ontstaan is.
Bij zijn vorige eigenaar deed hij dit al, ik weet dus niet exact hoe het gedrag ontstaan is helaas.
Het enige wat hij wel weet is dat het ooit succes heeft gehad, en dan zet hij zoals hij is die tendens gewoon door.
Zijn verzorgster heb ik om die reden Parelli met hem geleerd, zonder sleurde hij haar het erf over bijvoorbeeld. :=