Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
franka75 schreef:Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha.sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu

moonfish13 schreef:Hilary: hij is goed bevestigd daar zit het hem echt niet in, ik stap niet op een wagen als ik niet weet hoe het dier is.
Zelfs niet als het beest goed beleerd is, eerst minimaal aan de lange lijnen en ik wil weten hoe ze op de zweep reageren.
Hij flikt het ook niet aan de lange lijnen trouwens.
moonfish13 schreef:Hoi allemaal.
Wie heeft er ervaring met iets wat paarden minder kijkerig maakt?
Ponylief zit geweldig in zijn vel maar dat uit zich in drakerigheid met dressuren.
Hij is verder in orde ook het gebit, voer krijgt hij amper nog.
Nu zat ik te kijken bij de paardendrogist, daar zit in een kruidenmix o.a. valeriaan.![]()
Dat is de moeite waard om te proberen, ik heb ook passiflora complex van A vogel eventueel dat ga ik ook bekijken.
Nu mag valeriaan voor wedstrijden niet maar die rijd ik toch niet.
Heeft iemand ervaringen met valeriaan of iets die kant op?![]()
Opmerkingen over huisvesting en voer zoek ik niet naar, meneer staat 24/7 buiten en is strontverwend.
moonfish13 schreef:Janouk, daar zit het probleem dus niet.
Hij heeft 5 weken bijna elke dag in het bos gelopen om sterk te worden, rechtuit dus.
Ene keer is het in de bak top de andere keer knudde en er zitten minimaal 3 dagen tussen de keren dressuur.
Ik ben alles behalve een boeman.
In mijn vorige post omschrijf ik ook dat het niet snel hoeft, alles behalve zelfs.
Maar wat rond stappen en een drafje wat je enkele weken geleden zo deed ga je nu niet over neuzelen.
Nageven en correcte stelling hoeft echt niet van mij maar hij doet het dus wel: ik forceer dus geen krulletjes en buigingen, dat komt vanzelf wel.
Hij moet max 2x per week een half uurtje inclusief instappen wat we in de bak doen, daarna mag hij lekker rechtuit naar buiten.
Toen hij de eerste keer dit deed heb ik hem daarna direct gelongeerd om te kijken hoe hij liep: super dus, beter als normaal zelfs.
Dus ik snap je reactie opzich hoor, maar dat is het niet.
Ik ben juist van het rustig aan, zeer zeker.
Maar de pony is met de loopstal van licht humeurig, naar vreselijk gelukkig gegaan, en dat kan vanaf dag 1 al merken aan alles.
Hij is toch al aardig pittig en dat versterkt dus, net als dat hij sinds die tijd altijd en eeuwig met een akelig blij pretbekkie loopt.
Jannaa schreef:franka75 schreef:Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha.sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu. Sorry ik bedoel een ander uiteraard. Is er ook voor mensen.
Ik kom even uit de meeleesmodus. Sint Jacobskruid NOOIT geven, dit is hartstikke giftig voor paarden!
Succes met je pony TS, ik hoop dat het werkt wat je vandaag gaat proberen
moonfish13 schreef:Je slaat finaal de plank mis hiermee.
Rechtrichten doe je altijd, dus dat doe ik nog steeds.
Echt als je denkt dat ik enkel tijdelijk rechtgericht heb heb je echt een fout beeld van mij.
In praktijk loopt hij dus gewoon netjes ontspannen, hij liep eerst als een hert.
Daarom heb ik hem eerst veel gelongeerd, ik doel dus vooral op dat ik niet loop te zagen om die kop naar beneden te krijgen o.i.d.
Dat is ook zoals het hoort, anders ga je te snel.
Ik weet ik elk geval genoeg zo ben ik wel achter, hier komt verder niks meer uit.
pairadice schreef:Wat Joolien zegt dacht ik ook net... Ik herken het trouwens wel. Ik rijd een extreem drukke LBE merrie, niet bang aangelegd, bij vlagen wel ontzettend kijkerig en druk. En ze kan er op sommige dagen tussenuit piepen van een verkeerd hangend blaadje. Vaak als ze iets lastig of saai vindt. Ik heb haar op slechte dagen bij dat soort acties ook wel eens een tikkie gegeven, of wat extra doorgevraagd, maar dat helpt doorgaans weinig. Wat bij ons helpt is als ik heel laconiek blijf, haar gewoon weer oppak en gewoon afmaak waar we mee bezig waren voor ze begon te spartelen. En dan wel iets duidelijker doorvraag. Wat bij haar ook niet helpt is haar keihard aan het werk zetten en heel veel verschillende dingen vragen. Juist dan wordt ze hysterisch. Ik hoorde Tristan Tucker tijdens een clinic ooit zeggen: als je een paard hebt met ADHD, geef dan 1 duidelijke opdracht per keer. Beest heeft al genoeg drukte in zijn eigen hoofd, en 10 opdrachten snel achter elkaar veroorzaakt nog meer drukte.
Misschien heb je er iets aan...