Opgezette klieren? Wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:32

Yep, hier groeit het gras op de track en lopen er ook al een paar bij met hamsterwangen.
Wel in de gaten houden, temperatuur even voor de zekerheid om andere gekke dingen uit te sluiten.
Maar dat had je al gedaan dus :j

Saul

Re: Opgezette klieren? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:56

Toch vraag ik me dan af hoe het kan dat mijn merrie dit ook heeft.
Ze staat niet op gras en krijgt hooi uit een slowfeeder, die overigens niet slow werkt want hij is zo leeg :Y)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:02

mijn verzorgpaard had dit ook, door het korte gras moet hij heel veel zoeken en korte stukjes plukken. hij had nog Meer Grasland dan jou paard tot beschikking.

de dierenarts had gezegt dat dit door het korte gras komt, een soort overbelasting. maar ik ben mij niet meer zeker maar ze heeft volgens mij ook gezegt dat het door de eiwitten komt.
we moesten hem bijvoeren en in deze Periode van het Grasland afhalen, in ieder geval Maar een paar uurtjes op land en verder in de Paddock.
is toen weiniger geworden.

Sill_Monster

Re: Opgezette klieren? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:06

Het rare is nogal dat ze het nooit eerder had en begin deze week liepen ze ook van zaterdag nacht tot dinsdag avond op het zelfde land. Daarna in de paddock weer met hele tijd ruwvoer.
Is het misschien dat ze nu het gras al korter hebben gegeten en ze daardoor de wangetjes heeft gekregen?
Het klopt wel dat ze nu een vitamine/minerale te kort heeft maar dat voer ik haar nu al extra.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:53

Evelienepien schreef:
Mijne heeft dit ook al jaren af en aan.
Savonds is ie breedbekkikker, smorgens weer mooi slank!
Heb er nog nooit medicijnen voor gehad en hou er met rijden ook geen rekening mee!

Zelfde hier. ik rij hier ook gewoon mee. Ze komen van de wei af. Eten even wat hooi en dan zakt het weer wat. ga er vervolgens ook gewoon mee rijden. Bij beide paarden merk ik er niets van.

Voorkomen: Nier drukker maken dan nodig. Ze leven hun leven gewoon verder dus dat doe ik ook. Even bekijken of het nodig is/ een oplossing bid om nog wat hooi bij te voeren. Maar als dat niet kan (omdat ze dan helemaal te dik worden) gewoon laten zitten.

Ik kan er nooit wijs uit worden of het alleen van het korte gras komt of omdat ze hun hoofd extra fanatiek lang aan de grond houden. Maar daar ergens zit de oorzaak.

Bareback

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:04

Mijn pony heeft dit ook al heel erg lang (jaar of 5). Het viel me van de een op de andere dag ineens op. De dierenarts weet niet goed waardoor het komt en zegt dat het opgezette speekselklieren. Het zou geen kwaad kunnen. Ik zal morgen even proberen foto's te maken. Het ziet er hetzelfde uit als bij jouw paardje.

Hij heeft het eigenlijk altijd. Het is niet zo dat het bijv. 's ochtends meer is als 's avonds. Wel maakt hij soms een 'halend' geluid tijdens het eten. Ik weet alleen niet zo goed of dit door zijn opgezette klieren komt, of door zijn stofallergie. Heeft jouw paard dat ook?