Maanblindheid en operatiekosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WM_

Re: Maanblindheid en operatiekosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 19:24

Nou heb haar gelukkig twee keer kunnen zalven vandaag. Het was een behoorlijk gevecht ondanks het rustgevende middel maar goed.. die twee keer zit er maar in.
Zou zo een vliegenkap haar niet nog meer stress geven? Ter illustratie: een halster om doen is echt al een hele klus en ze raakt totaal in paniek als hij bijvoorbeeld half om gaat en ze stapt naar achter voor ik hem over het andere oor heb kunnen doen. Als hij dan niet goed zit wordt ze echt even heel paniekerig. Ik ben zo bang dat als ik haar met dat ding om op stal laat staan alleen dat ze zichzelf verwond door hem op allerlei manier proberen af te doen... :(
Heb op divoza site gekekn maar zie daar alleen een van pagony zonder verdere info over uv dichtheid e.d. iemand tips welke dan? Ik heb nog een oude full liggen misschien, kan eens kijken hoe ze er überhaupt op reageert maarja die zit dan natuurlijk niet goed... manman wat een dilemma's!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:57

Absorbine zoals ik hierboven aangeef. Ik heb nog een oude liggen waar de klitteband van kapot is, nog prima te gebruiken als je dit terugmaakt, op de neus ook zelf bont gezet. Je mag deze hebben als je wil?
Edit: is maat cob

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:09

Zo dat is een tof aanbod zeg! Lief van je Zoe!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 21:14

@ Zoe: dat zou natuurlijk super zijn! Nu is het wel maar een ctje, maatje pony halster past ze goed. Zou het lukken denk je? Ik PB je even.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:19

Mijn paard heeft echt een cob maat hoofd en die past hem perfect, geen idee of dat gaat passen dan :/ ik heb alleen maan paarden met cob en film in de buurt, dus ik kan het niet even passen :/

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:08

Zoe_97 schreef:
Ik raad een absorbine vliegenkap aan. Is hier wel moeilijk te vinden, maar is een ijzersterke kap die ook Uv-dicht is. Mijn paardje met oogproblemen is daar goed mee geholpen

Idd hele goeie tip had ik ook

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:10

WM_ schreef:
@Kiddokids, hoe lang is het bij jou geleden dat je pony dit kreeg dan?
En had die ook een verkleuring/vertroebeling van het oog?

Stuur me ff pb met mail adres kan ik je foto's laten zien

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 20:41

Denk dat Cob niet gaat passen helaas. Hij moet dan wel echt goed zitten natuurlijk anders doet ie misschien meer kwaad dan goed. Wel super tof dat je het aanbied natuurlijk!

Ik ga even de foto's van kiddokids afwachten en me goed laten informeren. Moet nu toch nog bizar vaak oogzalf smeren wat ze natuurlijk al vreselijk vind, dus die oogkap er nu ook nog elke keer op en af doen is toch even geen optie. Meisje heeft al zoveel stress ineens op stal staan wat ze niet kent en dan ook nog meerdere jeren per dag zalf krijgen in een pijnlijk oog.. jemig wat zou ik haar toch graag uitleggen waarom ik dat moet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:32

Maar staat ze alle dagen op stal dan? Juist met een kap kan ze gewoon lekker naar buiten lijkt mij? Heb ik tenslotte ook gewoon gedaan hoor.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 16:17

In overleg met dierenarts is besloten dat op stal een betere optie was. In verband met licht, stress van een oogkap, wind, en het feit dat alle energie dan ook gewoon even naar haar weerstand kan. Het is ook makkelijker bijvoeren en behandelen. En wees niet ongerust ze komt in de paddock, dus echt niet 24/7 binnen. En inmiddels is ze ook minder gestressed door de stal. Ze krijgt lekker veel eten dus volgens mij heeft ze er nu wel vrede mee. Haar oogje lijkt iets te verbeteren.

Alleen heb ik nog veel vragen. Ze wordt nu behandeld als zijnde oogontsteking. Enkel zalf dus, geen druppels. Pupil lijkt in donker groter te zijn, volgens veearts is dat postief.
Is bij maanblindheid alleen tijdens de aanval de pupil klein of is die blijvend klein? Dan kan ik misschien als het oog genezen is vaststellen of het maanblindheid was...
En gaat een aanval van maanblindheid ook met antibioticazalf over?
Om de hoeveel tijd komen aanvallen van maanblindheid vaak voor? Ofwel na welke tijd zonder 'aanval' is ze uit de risico periode?
Dit en nog veel meer vragen ..

Maandag weer afspraak met veearts om contact te hebben.

Oogje lijkt nu ook wat minder te tranen nu het troebele/waas minder is. Het is nog niet weg.

Ze gaapte eerst veel (ongemak?) dat is nu minder. Ze is actief (niet mega maar is dat ook nooit geweest) en heeft zeer goede eetlust. Dus dat gaat allemaal gelukkig weer wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:16

Nogmaals;

Jij blijft maar hangen op die maanblindheid, maar het is pas maanblindheid als deze ontsteking genezen is en weer voor een volgende keer terug komt!
Dus voordat het die 2e en volgende keren gaat terugkomen, is er geen enkele mogelijkheid om te bepalen of het maanblindheid is of niet.

Gapen kan teken zijn van maagproblemen, zorg er maar voor dat ze ten alle tijde beschikking heeft over hooi of stro om wat te knabbelen hebben...

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 17:53

Dat klopt. Maarja kan je het me kwalijk nemen dat ik gewoon 'graag' wil weten of het maanblindheid is of niet. Dat kan ik beter nu weten dan straks. En dus wil ik weten waar mijn/haar kansen zijn. Lijkt me niet meer dan een hele normale zorg;)

Ze krijgt bij elke oogzalving ruim ruwvoer en heeft niet anders dan onbeperkt ruwvoer gehaf sinds ze van mij is:) Gapen is nu minder, grote kans dus dat het van pijn van het oog af komt. Paarden gapen om meer dingen dan alleen maagzweren. En ja, ik hou het echt in de gaten hoor;)

Ben gewoon onwijs bezorgd en kan slecht tegen onzekerheid. Wil graag diagnoses, zekerheid, plan de campagne. En dat zal misschien niet helemaal lukken maar ik vind het op zijn minst prettig mijn/haar kansen enigzins te kunnen inschatten:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:01

Snap ik, maar maanblindheid heet niet voor niets; recidiverende uveïtis is een periodieke oogontsteking.
De diagnose is nu dus oogontsteking en pas maanblindheid als het terugkomt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:16

Even iets anders hoor, maar als ze zo bang is als je het halster over haar oren doet, is het dan een idee om het aan de bovenkant los te maken en dan om te doen? Dan hoef je het niet over haar oren te "worstelen" en gaat het misschien wel makkelijker, of heb je dat ook al geprobeerd?
Ik zou toch ook proberen of je een oogkap om kan krijgen, als ze eenmaal merkt dat dat fijner is aan haar oog, kan het best zijn dat ze het wel accepteert.

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:05

Mijn paard heeft nu na een half jaar de tweede aanval. En bij maanblindheid is de pupil heel klein, daar kun je het aan herkennen. We druppelen atropine om de pupil groot te maken. Als de aanval over is keert de pupil weer terug naar de normale grootte. Op de kliniek in Utrecht doen ze ook een andere operatie, het plaatsen van een implantaat met medicatie ter preventie van een volgende aanval. Deze operatie kost 1200 euro. Die operatie in Duitsland is meer risicovol zeggen ze in Utrecht maar ik weet nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.hoeveel die operatie in Duitsland kost weet ik niet.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:00

@Jet: dan moet ik alsnog iets over haar nek doen en er dan met mijn hand naar grijpen, haar kennende is dat enger. Maar met geduld lukt het me hoor:) En dat halster hoeft niet elke keer om en af dus dat scheelt:) Het oog ziet er al wel beter uit. Ze heeft er duidelijk ook minder last van. Ze schuurt verder ook nergens tegen aan of iets dus wat dat betreft al voordeel.

Tijdens de eerste dagen kon ik slecht zien of haar pupil ook kleiner was. Op een foto zien we wel terug dat in het donker de pupil ook toen groter was in het donker dan in het licht. Echter door de waas was het toen heel lastig te zien. Nu die waas aan het wegtrekken is zie ik ook haar pupil beter en kan ik met volle overtuiging zeggen dat hij groter is bij donker en kleiner bij licht met significant verschil:) Dat lijkt dus positief te zijn als ik man73 zo begrijp.

Overigens behandel ik het nu als zijnde 'gewone' oogontsteking. Er wordt dus niks gedruppeld, en haar pupilreflex is (in elk geval nu) gewoon aanwezig. Enkel krijgt ze dus antibioticazalf in het oog.