Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xAnthea schreef:Sinds een dik jaar geef ik idd wel kuil ivm zijn stofallergie... Als het daaraan zou liggen, heb ik best wel een probleem want met (geweekt) hooi heeft hij weer een erg vervelende hoest waar hij zelf ook geïrriteerd van wordt..

Hij heeft afgelopen winter ook bijna niet meer gehoest sinds ik op voordroog ben overgestapt dus de stal is dan niet de oorzaak van het hoesten lijkt me.Raja schreef:Dorientjuh
Wat een onzin!
Mijn paard reageert ook op stof, maar zolang hij op zaagsel staat is er helemaal niks aan de hand!
Citaat:Up to 80% of stabled horses develop airway inflammation
Citaat:A 2001 study by the Equine Pulmonary Laboratory at Michigan State University's School of Veterinary Medicine found that young horses stabled during training suffered respiratory distress when compared to pastured horses of the same age. While dust and mold in feed and bedding played a part in pulmonary problems, Hayes believes exposure to ammonia also negatively impacts their respiratory systems.
Citaat:There also is a demonstrated correlation between high antibody titres (indicating the horse's body has been fighting infectious agents) and horses who have been stabled rather than living outside.
Citaat:Als een paard hoest nemen eigenaren vaak maatregelen om stof te vermijden, zoals het natmaken van hooi. Een boosdoener waar niet altijd aan gedacht wordt is ammoniak. Ammoniak is de geur die zo lang in je jas blijft hangen, die wij paardenlucht noemen en andere mensen zo vinden stinken. Ammoniak komt uit urine; het ureum uit urine wordt in de stal door bacteriën omgezet in ammoniak. Het is een klein molecuul en komt diep in de longen, veel dieper dan stof. Ammoniak is zeer schadelijk voor de longen, vooral wanneer je er lang aan blootgesteld wordt.
Babootje schreef:O jee, daar heb je de 24/7 buiten sekte weer....

xAnthea schreef:Ik gebruik gehakseld koolzaadstro van Biobed.
Geweekt hooi heb ik 2 jaar gedaan en dan hoestte hij nog heel vaak. Nu met voordroog hoor ik hem praktisch niet meer hoesten.
Dat is ooit al gebeurd, Suzan. Maar daar heb ik ook geen top ervaringen mee. Die DA/osteo had ook bloedgeprikt en die heeft toen zijn nierprobleem over het hoofd gezien en door die nieren, had hij ook verzuurde spieren. Daar werd niets van gezegd terwijl hij best goed aangeschreven stond
Jammer genoeg zit die van jou een beetje ver weg