Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:58

ohjajoh6 schreef:
Ze heeft uiteindelijk wel geplast op de wei geerke en kan ik dan ook niet naar eind van de straat wandelen met haar? Want daar zit de kliniek...

Als ze geplast heeft wel.Je kunt het ook even aankijken,zolang ze plast is het goed.
Als ze echt verschillende malen in de houding gaat staan en er komt niets meteen de da bellen,dan moet er een infuus in.
Het kan ook zijn dat ze het steentje/gruis al heeft uitgeplast.
Geef je magnesium?Even niet doen...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:58

Ik zie dat je Prascend geeft waarschijnlijk heeft je paard Cushing en daar zou het ook mee te maken kunnen hebben.
Ik had ook een merrie met cushing en die kreeg nierproblemen door de cushing en (toen nog) Pergolide.
Zou daar ook aan denken, en als je paard geplast heeft kan je rustig naar de kliniek wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:02

Geef ik idd magnesium, maar vind die lichte koliek verschijnselen reden genoeg om te gaan naar kliniek, doen ze een echo en vangen ze urine op dus schoon. Nu wil ik het weten ook eigenlijk... Der buik is ook echt gigantisch en staat al paar maanden op dieet, zint me gewoon echt niet alles bij elkaar

Prascend is voor de pony niet het paard

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:02

rumay schreef:
Ik zie dat je Prascend geeft waarschijnlijk heeft je paard Cushing en daar zou het ook mee te maken kunnen hebben.
Ik had ook een merrie met cushing en die kreeg nierproblemen door de cushing en (toen nog) Pergolide.
Zou daar ook aan denken, en als je paard geplast heeft kan je rustig naar de kliniek wandelen.

oei...das ook waar! :7

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:05

Ik zou inderdaad ook zeker willen weten en met haar naar de kliniek gaan. Beter uitsluiten dan dat ze straks meer pijn krijgt of iets dergelijks.

Zeker als de kliniek zo dicht bij is. Heb je gewoon zekerheid en vooral duidelijkheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:09

MiniMe is degene met cushing en lona zeikt de witkalk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:11

ohjajoh6 schreef:
MiniMe is degene met cushing en lona zeikt de witkalk...

oh gelukkig!Kun je niet even zelf wat urine opvangen?Het grootste gevaar is dat ze niet kan plassen....dat is levensgevaarlijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:55

O oke dat is gelukkig dan, maar het blijft wel raar de witte pies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:52

Ben kapot dus reageer later uitgebreid maar baarmoeder en blaas brandschoon! Urine is afgenomen maar zag er op zicht ook keurig uit, dus snap der helemaal niks meer van...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:55

ohjajoh6 schreef:
Ben kapot dus reageer later uitgebreid maar baarmoeder en blaas brandschoon! Urine is afgenomen maar zag er op zicht ook keurig uit, dus snap der helemaal niks meer van...

Chemische reactie met iets in de ondergrond? Zijn die matten ergens mee schoon gemaakt misschien?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:06

tamary dat wilde ik ook net vragen zie je dat de pies voordat het neerkomt ook wit is?
En dat haar benen wit zijn kan ook komen door opspatten.
Zou er eens iets overheen leggen of de ondergrond met de hogedrukspuit bewerken kijken wat er dan gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:11

Volgens mij heb ik dit al uitgelegd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:17

Succes met zoeken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:26

In de urine zitten afvalstoffen, en dat kan van van alles komen, bv als ze gestoken is door vliegen, daar kan de afweer op reageren, bloed/wittebloedlichaampjes en dit zie je dan in de urine.

En als je pony met cushing hebt, weet je wat de invloed op oa urine/suikerziekte sympthoom is.

Succes er mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:53

Even voor de duidelijkheid; Ik heb een pony met cushing, maar het gaat hier om mijn grote paard, zonder cushing.

Matten zijn dus niet schoongemaakt, dus dat kan het ook niet zijn en heb de DA de foto laten zien, die begreep het ook al niet. Ik zag toen trouwens ook een soort melkachtige aanslag op binnenkant van de hoeven, dus duidelijk van het omhoog spatten.

Baarmoeder en blaas zien er dus echt helemaal keurig en spik en span uit en net ook een telefoontje gehad dat de urine er dus ook eigenlijk perfect uitziet.
Echo wees wel uit dat ze hengstig aan het worden is, kon mooi het eitje zien zitten, maar de witte aanslag in de urine was dus afgelopen zondag en de eisprong moet dus nog gaan plaatsvinden, dus dat verklaarde ook al helemaal niets.
Dus geen blaasstenen of ook maar een begin ervan, heb nog gevraagd naar nierstenen, maar dat kwam bijna niet voor volgens DA en er was dus ook niets wat daar wellicht aanleiding toe kon geven.

Nou stelde hij wel voor om gratis op cushing te laten testen, maar dit was alleen maar op basis van haar dikke buik, want die blijft idd dik, terwijl ik al 3 mnd. ze beide op dieet heb staan.
Maar ik zie dat dus echt totaal niet bij Lona, mijn grote paard en ik mag toch onderhand wel denken na jaren uitzoeken en in het cushing topic meedoen, ik daar de tekenen toch wel van gezien had.

Ze plaste halverwege de terugweg ineens helemaal leeg en dat zag er idd prima uit zonder witte aanslag.

Maar het verklaart dus helemaal haar koliekerige klachten niet en de rare rek en strek oefeningen die ze vanochtend ineens deed; ze strekte haar voorbenen helemaal uit en rekte zich een soort van uit en ging daarna in de plashouding staan en kromde de rug vrij erg maar toen kwam er dus niets uit. Ook oogde ze nogal tam de hele ochtend en regelmatig schrapen met voorbenen en slaan naar buik met achterbenen.

Het enige advies wat hij mij kon geven was wat keukenzout toevoegen aan het voer, zodat ze meer drinken en urineren gaat, in de hoop dat het goed door blijft spoelen.

En ook al vind ik dat ze serieus anders deed als dat ze in het verleden wel eens heeft gedaan als ze last van haar maag heeft, ga ik toch ook maar weer een omeprazol kuurtje geven...

Maar en de DA en ikzelf snappen er echt helemaal niets van!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:06

In ieder geval fijn dat er geen stenen zijn! Misschien is ze toch iets koliekerig geweest of zat er iets niet lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:08

Ja ben ik ook hoor, ik dacht zelf al weer nog erger en aan tumor in der baarmoeder ofzo, mijn vriendin die mee was, zag de stress van mijn lijf vloeien toen ik ok kreeg, maar vind het toch vaag hoor, het is namelijk een beste bikkel wat pijn betreft, dus als ik wat zie, dan is er ook echt wel wat eigenlijk...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:17

Je noemde aan het begin van het topic dat ze een contactallergie had gekregen door het stro. Zou het niet kunnen dat ze sie afvalstoffen heeft uitgeplast in die witte urine? Verklaard de huiding later alleen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:22

heb ik ook gemeld aan de DA, maar hij heeft daar niets over gezegd in ieder geval. En we zijn dus al weer een week verder ook idd.

Vorige week donderdag was 1e dag bulten, dag erna ook, toen die nacht zonder stro en stond ze vanaf zaterdag ochtend bultloos. Zondag ochtend zag ik dus die witte urine en deze donderdag de koliek verschijnselen. Oh en ze poept nog net zo veel als anders...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:29

Op welke manier heb je haar op dieet?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:34

Ik denk dat er een hele logische verklaring is.
Je zegt dat ze een paar dagen al op een kale box stond voor ze die witte urine kreeg. Daarvoor plaste ze zodra je binnenkomt 's ochtends en na die witte urine heb je haar binnen niet meer zien plassen.
Ik denkt dat ze door het opspatten tegen haar benen haar urine ontzettend lang heeft ingehouden. Dat het door de kristallen ed in de urine zo wit uitgeslagen is. Doordat het dan in zo hoge concentratie in haar urine zit.
Aangezien ze op de wei wel plast. En die krampachtige houding is wrss van het inhouden geweest.
Mijn paard die moest altijd plassen op de trailer maar haatte het opspatten tegen zijn eigen benen en die gaat dan ook krampachtig staan. Tot ik zaagsel in de trailer heb gedaan. Nu plast hij onderweg gewoon.

Ik zeg niet dat het zo is, maar klinkt in mijn ogen wel als een logische verklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:39

Ik weeg het hooi. Ze staan beperkt op de wei en als ze op zand staan wel onbeperkt hooi in netten, omdat ik nog banger ben voor zandkoliek.
Dus de nachten op stal, krijgen ze de helft van de 1,5 % van lichaamsgewicht.
2x per dag een schep dieet muesli van subli, waarvan kleine een handje krijgt en grote de rest.
Geef magnesium bij maar DA vond het niet nodig daarmee te stoppen.
Vind kleine verhoudingsgewijs al beter tonen dan grote, maar misschien zie ik het ook gewoon niet minder worden omdat ik er elke dag naar zit te staren...

Klinkt idd logisch liedjuh, alleen heb ik haar dinsdagochtend zien plassen in stal, toen was ik dus te laat met opvangen en eigenlijk ook elke avond op stal zien urineren.
Plus dat het mij meer op een soort pers beweging leek eigenlijk ipv inhouden...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:46

Maar ze stond dus op stro? Je kunt dan wel minder hooi gaan geven, maar dan vreet ze heus wel door in het stro.
Daarbij vind ik een lege stal niet heel vriendelijk. Die van mij plassen ik liever niet in een lege stal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:49

Wit is eiwitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:51

Ben ik het niet mee eens, ze staat op vochtdoorlatende rubber matten en dat halve plakje stro wat ik er dus in deed, was echt alleen maar voor mijn gevoel en dat spetterde dus net zo hard met dat beetje stro als zonder...
buiten het feit dat ik dus al heb gemeld dat ze op andere tijden wel heb zien plassen.