Paard Groeit niet en word niet dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:52

Kimnl schreef:
Natuurlijk ga ik naar de kliniek als het nodig. Maar dit zal een heleboel stress veroorzaken. Dus ik zou het liever door iemand thuis laten onderzoeken.

stress zal het niet veroorzaken hoor, mijn paard bleef er enorm rustig bij en was alsof hij thuis op stal stond. :)

Collie2008

Re: Paard Groeit niet en word niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:58

Niet ondenkbaar dat hjij veel te lang met een flinke wormbesmetting heeft rondgelopen die schade aan de darmen heeft veroorzaakt waardoor voedselopname is beïnvloed en wellicht ook maagzweren.

Ik zou hem inderdaad goed door laten lichten en voorlopig niet rijden

Vind hem er niet eens heel slecht uitzien, maar het verhaal klopt inderdaad niet

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:05

Bloedonderzoek op nier en leverwaardes! Maar hem sowieso helemaal laten bekijken en onderzoeken bij de DA/ kliniek. Paard is erg smal zeker voor een 5,5 jarige zou hij wat meer massa moeten hebben maar soms zie je ook pas dat ze tussen de 6 en 8 pas massa gaan krijgen!

Overbelaste lever en nieren kunnen heel veel problemen geven, o.a. dus het niet op gewicht willen komen/ blijven en vage andere klachten. Ik heb het meegemaakt met mijn Arabier, die uiteindelijk overleden is aan nier insufficiëntie! Paard had ook rare klachten als vage kreupelheden, soms pijn in zijn rug, was soms wat afwezig, etc. De nierproblemen kwamen in 2006 aan het licht, en hij is daar toen voor behandeld maar uiteindelijk in 2010 overleden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 02-10-15 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:07

Het is inderdaad niet zo dat het een gratenpakhuis is, hij is ook gewoon fit en eet goed alleen spieren en vet blijven gewoon weg. En hij is op het moment weer iets magerder zodat je zijn ribben een klein beetje ziet. Rijden doe ik inderdaad nu ook even niet.

hebben ze bij z'n glucose test niet ontzettend veel kans op koliek aangezien ze 15 uur niks eten?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:10

Nee hoor, ze staan die dag op kliniek en zijn eigenlijk gedurende dag onder toezicht van de mensen daar. :)

Mijn paard at ook goed, maar het eten(dikmakers) waren gewoon niet goed voor hem, omdat hij de voedingsstoffen niet kon opnemen.
hij kwam geen gram bij ondanks het vele eten en spieren dus ook.

Als jou paard zo'n goede eetlust heeft, dan zou hij normaal ook goed moeten bijkomen mits hij de voedingsstoffen goed opneemt.
Door de schade aan de darmen(die hij ongetwijfeld zal hebben door de wormen!), zal dit zeker kunnen.

Glucosetest is zeker aan te raden, als je echt wilt weten wat er met hem is.

Glucosetest, bloedonderzoek(op alles) en maagonderzoek voor te kijken of er maagzweren zijn. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:22

15 uur niks eten is natuurlijk hét recept voor maagzweren. Dus dat zou ik niet zomaar doen. Wellicht insulineresistentie? Volgens deze site hoeft het paard voor die test maar 4 uur te vasten: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Ik vind je paard er niet schikbarend uit zien, maar inderdaad wel jonger dan de werkelijke leeftijd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:30

Een maagscopie zal geen enkele dierenarts onnodig uitvoeren, begrijp je bedenkingen goed!

Wel zouden ze hem een weekje bij wijze van proef op de maagbeschermers kunnen zetten, zien hoe hij daarop reageert.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:36

Ik wil ook liever niet mijn hele paard volstoppen met medicijnen, dat is 1 van de redenen dat ik twijfel om naar de kliniek te gaan. Ik zou het liever met natuurlijke producten oplossen. En daar zijn ze op de meeste klinieken nou juist weer niet voor. Ik snap dat medicijnen soms nodig is maar ik ben er toch een beetje huiverig voor. ( geen idee waarom)

Ik denk dat ik vanmiddag maar gewoon even de dierenarts ga bellen om iig te overleggen wat hij als opties ziet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:37

Snap ik, maar soms kun je niet anders en heb je ze even nodig ter ondersteuning :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:41

Kimnl schreef:
Ik wil ook liever niet mijn hele paard volstoppen met medicijnen, dat is 1 van de redenen dat ik twijfel om naar de kliniek te gaan. Ik zou het liever met natuurlijke producten oplossen. En daar zijn ze op de meeste klinieken nou juist weer niet voor. Ik snap dat medicijnen soms nodig is maar ik ben er toch een beetje huiverig voor. ( geen idee waarom)

Ik denk dat ik vanmiddag maar gewoon even de dierenarts ga bellen om iig te overleggen wat hij als opties ziet.

Maar wat is er mis met Gastrogard? Heeft mijn paard maagzweren en andere rotzooi bespaard.

Liever nu doorpakken met echte medicatie dan nog 3 jaar aanmodderen met natuurlijke producten welke je erg lang moet gebruiken voordat je ziet of het wat doet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:47

Kimnl schreef:

Tsjah natuurlijke geneeskunde etc is leuk hoor, maar ik zie dat als eventuele aanvulling van, niet als vervanging va, zeker niet als je het reguliere circuit niet hebt doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:52

Pas alsjeblieft op voor alternatieve/natuurlijke middelen, deze zijn vaak erg duur en helpen niet of nauwelijks. Veel van dee middelen hebben ook geen beween werking. Je zal niet de eerste zijn die ijn paard te lang onder dit soort middelen laat lopen en daardoor juist schade oploopt.

Ik vind je paard er trouwens niet super uit zien idd, Gewoon nog wat iel zoals je zegt.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:11

Maar jullie vinden hem er inderdaad niet heel slecht uitzien maar al je even naar het perspectief kijkt van:
Al bijna een jaar onder het zadel, 5,5 jaar en al 1,5 jaar grondwerk, longeren, buiten wandelen enz.
Dan neem ik aan dat jullie hem toch ook nog wel veelste iel en onbespiert vinden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:18

Niemand zegt hier ook dat er niks aan de hand is inderdaad. Hoe train je en hoe vaak, lang etc.?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:25

Kimnl schreef:
Maar jullie vinden hem er inderdaad niet heel slecht uitzien maar al je even naar het perspectief kijkt van:
Al bijna een jaar onder het zadel, 5,5 jaar en al 1,5 jaar grondwerk, longeren, buiten wandelen enz.
Dan neem ik aan dat jullie hem toch ook nog wel veelste iel en onbespiert vinden?

Dus.. er is iets mis met hem, dat mag duidelijk zijn. Ik blijf voor nu nog bij bloedworm. Zorg dat dit eerst verdwijnt en weg blijft en ga eventueel aan de slag voor de maag.

Als ik last heb van maagzuur, moet ik ook erg vaak gapen en even uitrekken bijvoorbeeld is dan heerlijk. Dat doe ik echt zichtbaar meer als ik er last van heb.

En mijn inziens hoef je daar (nog) niet voor naar de kliniek. Overleg met je DA de mogelijkheden en kijk of het aanpakken van bovenstaande voldoende is. Zo niet, kun je altijd nog naar een kliniek rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:28

Ik kan me nog een topic herinneren van het paard Diego. Die was er nogwel een stuk erger aan toe dan die van jou, maar die had ook beschadiging aan de ingewanden door bloodworm. Misschien kun je eens kijken naar dat topic voor informatie.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:29

Zo bedoel ik het ook niet hoor haha.
Maar is meer een vraag zo van wat vinden jullie zonder alle overige info van hoe hij der uitziet. Zo van ik zie het toch niet verkeerd.

Ik heb eerst een half jaar tot jaar gelongeerd, grondwerk ong. 30 minuten per dag, 4 dagen per week en dan regelmatig wandelen enz.
hij werd sinds januari t/m mei 2 x pw gereden en 3 x gelongeerd en 1 x wandelen.
Hij word nu 3 a 4 x per week gereden waarvan 1 x intensief les, ook springen we regelmatig. Rijden is gemiddeld 30 tot 40 minuten. de overige 2 of 3 dagen longeer ik hem een half uurtje tot 45 minuten.
Longeren is soms los, soms met dubbele lijnen en regelmatig balkjes lopen.
Meestal heeft hij gemiddeld 5 a 6 dagen vrij per maand.

De laatste tijd heb ik niet zoveel meer gereden omdat ik hem niet goed vond.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:33

Ik zal eens kijken of ik dat topic kan vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:43

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:43

Misschien een hele domme opmerking, maar mocht je naar de kliniek gaan en er komt niets uit.. Is het bij paarden niet mogelijk dat je er zo af en toe eens eentje tussen hebt zitten die gewoon niet aankomt, en geen bespiering opbouwt? Mijn vriend is ook graadmager, kan eten als een bouwvakker, eet alles wat los en vast zit, is zo dun, dat ik bang ben dat hij breekt als ik hem knuffel, totaal geen spieren (wel ontzettend sterk trouwens, want tilt mij met gemak op), maar hij is wel kern gezond.

Kan dit bij paarden? Op medisch gebied ben ik absoluut niet thuis dus het kan best gewoon echt onzin zijn, maar dat bedacht ik mij gewoon even. Net als dat heel erg dunne mensen gewoon suikerziekte/diabetes kunnen hebben, kan dit paard dan niet gewoon (mede door achterstand wegens de wormen) minder bespierd zijn, en met minder vet op het lichaam?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:48

LoveUggs schreef:
Misschien een hele domme opmerking, maar mocht je naar de kliniek gaan en er komt niets uit.. Is het bij paarden niet mogelijk dat je er zo af en toe eens eentje tussen hebt zitten die gewoon niet aankomt, en geen bespiering opbouwt? Mijn vriend is ook graadmager, kan eten als een bouwvakker, eet alles wat los en vast zit, is zo dun, dat ik bang ben dat hij breekt als ik hem knuffel, totaal geen spieren (wel ontzettend sterk trouwens, want tilt mij met gemak op), maar hij is wel kern gezond.

Kan dit bij paarden? Op medisch gebied ben ik absoluut niet thuis dus het kan best gewoon echt onzin zijn, maar dat bedacht ik mij gewoon even. Net als dat heel erg dunne mensen gewoon suikerziekte/diabetes kunnen hebben, kan dit paard dan niet gewoon (mede door achterstand wegens de wormen) minder bespierd zijn, en met minder vet op het lichaam?

Vast wel.

Vandeweek toevallig een documentaire gezien van een jongen, ook vanalles aan de hand, vrat zijn vader letterlijk arm en kon niks anders dan eten, maar hij bleef extreem afvallen. Blijkt die jongen een bepaald hormoon te missen waardoor hij altijd maar honger had. Al het vet werd opgeslagen in zijn lever en het werd bijna zijn dood. Hij is injecties gaan gebruiken met het missende hormoon en sindsdien ging het steeds beter met hem. Hij moet dit welliswaar de rest van zijn leven gebruiken en zal nooit op en top gespierd zijn, maar het is weer leefbaar. Maar totaaaal offtopic :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:52

Leffroi schreef:
LoveUggs schreef:

Vast wel.

Vandeweek toevallig een documentaire gezien van een jongen, ook vanalles aan de hand, vrat zijn vader letterlijk arm en kon niks anders dan eten, maar hij bleef extreem afvallen. Blijkt die jongen een bepaald hormoon te missen waardoor hij altijd maar honger had. Al het vet werd opgeslagen in zijn lever en het werd bijna zijn dood. Hij is injecties gaan gebruiken met het missende hormoon en sindsdien ging het steeds beter met hem. Hij moet dit welliswaar de rest van zijn leven gebruiken en zal nooit op en top gespierd zijn, maar het is weer leefbaar. Maar totaaaal offtopic :P

Haha, daarom neemt het niet weg dat er niet eerst verder gezocht moet worden :+ Maar het lijkt mij niet dat dit niet mogelijk is bij paarden. Mijn hond kon ik ook van alles geven, en die was ook mager. (hij was dan wel heel erg kieskeurig, maar daar kon je alles in stoppen zonder dat hij dik werd)..

TS, Hoop dat je er snel achter komt wat er scheelt met je paardje!

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:10

Lijkt mij dat dat ook wel kan. Maarja daar gaan we niet van uit haha.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:27

Maar iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik ga vanmiddag even de dierenarts bellen en even overleggen.
Ik laat het nog weten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:43

Joolien schreef:
Ik kan me nog een topic herinneren van het paard Diego. Die was er nogwel een stuk erger aan toe dan die van jou, maar die had ook beschadiging aan de ingewanden door bloodworm. Misschien kun je eens kijken naar dat topic voor informatie.

Had hier al eerder gereageerd.

Maar als TS eerst zo wilt proberen zonder kliniekonderzoeken, dan zal ze volgens mij niet zoveel verder komen..
tenminste niet als al het 'normale' al gebeurd is.