Zwart paard wordt langzaam wit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Zwart paard wordt langzaam wit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:05

Ik las laatst iets over iemand die een zwarte had. Kreeg witte plekken en als ze hem koper bijgaf werd het weer mooi zwart. Mss hiermee te maken?

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:14

Ik denk dat dit aan de ouderdom ligt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:47

Cemlys schreef:
Ik las laatst iets over iemand die een zwarte had. Kreeg witte plekken en als ze hem koper bijgaf werd het weer mooi zwart. Mss hiermee te maken?

Koper?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:55

Dat heeft de mijne ook! Die heb ik als 4 jarige gekocht, met 1 grijs onderbeen (zwart been met allemaal losse witte haartjes) Ik heb altijd gegrapt: hij is toch stiekem schimmel :+

Nu hij 7 is heeft hij her en der witte 'vlekken'. Niet geheel wit, maar een opeenhoping van losse witte haren. Bij z'n schouders, op z'n kont... En juist niet waar je een echte drukking verwacht (gelukkig!) Beide ouders zijn zwartbruin, net als hijzelf.

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:25

Pieteritus1 schreef:
Heb je een wat duidelijkere foto van de witte plekken op je paard? Op de tweede foto kan ik ze niet zo heel goed zien. De eerste is wel een hele hele hele mooie zwarte hoor!

Afbeelding
Peesachterbeen
Afbeelding
Hals
Afbeelding
Ooit zwarte voorbeen
Afbeelding
Hoofd hals
Afbeelding
neus

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:46

Cemlys schreef:

Nooit eerder van gehoord, kent iemand dit? ik zal wat onderzoek doen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:51

wow, das wel veel wit tussendoor ja. Mijn tinker is nu bijna 17 dus ja, die begint wat grijs te worden boven zijn ogen etc. Maar zo tussen de haren door? zo'n wittige plek op dat been heeft de tinker al heel lang op zijn knie, was ook nooit, is er nooit op gevallen of wat ook en ziet precies hetzelfde uit, ook heel typisch. Hij is overigens helemaal zwart op achterbenen na en witte bles :-). Bij een heel zwart paard wel heel apart. Ik vind het wel mooi staan en doet idd erg aan een verkleurende schimmel denken. Of dat kan op zo'n leeftijd, geen idee :-).

na even in google te hebben ingetikt heeft ook iemand een 'zwartschimmel' die op 6de hier en daar witte haren krijgt :-)

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... 078&page=1

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:46

Supplementen met koper bijvoeren schijnt ook gedaan te worden bij paarden met pigmentverlies door Vitiligo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:21

Als ik die hals zie,denk je toch al gauw aan een stekelharige.Het zijn echt wel behoorlijke witte plekken.
Die van mij heeft echt een spooradische witte haar tussen het zwart zitten.
Bij die van jou denk je idd aan of pigment verlies of toch een stiekeme schimmel.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:32

idd je zou eens bloedwaardes kunnen laten prikken van een aantal belangrijke mineralen iig koper!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 04:57

Idd wat men zegt, bloed laten afnemen of je kunt kleur laten testen. Wij hebben er een met Oa rabicano (strepen in staart aanzet, witte plek op de hals, net onder manen en streeppatroon op de ribben) zij krijgt ook meer en meer witte haren. Men denkt ook aan schimmel maar die verschimmelen normaal anders .

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:40

hoofvision schreef:
idd je zou eens bloedwaardes kunnen laten prikken van een aantal belangrijke mineralen iig koper!

Dat ga ik sowieso doen ;)

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:21

Denk dat t de leeftijd is :) dat verschilt heel erg

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:30

Niet alles gelezen...maar heeft ie űberhaupt een schimmelouder?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:33

ik neem aan dat dit paard stiekem een schimmel is , die worden zwart geboren en worden met de jaren witter

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:42

Las hier dat een roan niet met de jaren witter wordt maar dat kan welhoor! Had die van mij wel. Alleen zijn deze vooral in voorjaar en najaar heel licht en blijven de onderbenen en het hoofd gewoon de oorspronkelijke kleur. Ik zou zijn papier even napluizen.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:35

Mijn ras echte friese ruin van 10 jaar oud heeft al een geheel wit voorhoofd en over zijn hele lijf verspreid witte haren ( soms echt in groepjes bij elkaar waardoor het echt een stip wordt.) Helaas niks aan te doen dus

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:43

Vencedor, kun jij voor mij de plaatjes zichtbaar maken? Ik krijg alleen kruisjes te zien.

11ul23747

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:38

Kan idd verschillende oorzaken hebben.. Een familielid wat een schimmel is, vroege vergrijzing, kan soms zelfs met zijn/haar eetpatroon te maken hebben.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:52

Citaat:
Bedoel je Rabicano? Dan zou het wit alleen beperkt moeten zijn tot de ribben en rond de staartwortel...
Bovendien wordt Rabicano in principe niet meer naarmate het dier ouder wordt...

Ik dacht dat met Roaning (stekelharigheid) ook de hoeveelheid witte haren door de haren heen hetzelfde blijft.

dit klopt ook niet helemaal.. ik ben namelijk in het bezit van een rabicano vos, en die wordt juist elk jaar witter.. toen ik haar kocht was ze volledig vos met lichte manen en staart, en een streep boven haar staartwortel.. nu heeft ze een compleet stekelharige buik, ribbenkast, maar ook op haar hals hoofd en billen wordt ze steeds wat witter..

voor rabicano, zou het paard dus een witte streep boven de staart moeten hebben, maar ook lichtere manen en staart zijn nodig bij het rabicano gen.. dat is hier niet het geval.
ik ga ervan uit dat het dier stekelharig is.

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:57

Paintlinger schreef:
Niet alles gelezen...maar heeft ie űberhaupt een schimmelouder?

hij heeft wel een schimmel overgroot opa, dat is inschallah

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:56

Als hij schimmel zou zijn, moet hij dat van één van de ouders hebben en niet van een grootouder..