Is deze combinatie in orde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 05:55

Ine23 schreef:
Ik ken dit probleem maar al te goed, heb ook zo'n paard waarvan de hoeven nooit groeiden (die overigens 24/7 buiten loopt en een verhard deel heeft waar ze vaak staat). Alles geprobeerd van supplementen zonder resultaat (biotine was ook geen succes en die supplementen zitten dan ook nog eens bijna allemaal boordevol suiker), maar wat uiteindelijk wel werkte was 2tl gelatinepoeder door het voer, geen granen meer en de naturmineral van agrobs. Zo zijn de beschikbare vitaminen en mineralen hoog en de gelatine was een tip van mijn hoefsmid.

Succes met je paard, het is echt geen pretje wanneer de voeten niet groeien :n .

Gelatinepoeder is hier ook de tip! 2 eetlepels per dag door het voer. Beste remedie voor betere hoefkwaliteit en groei die ik ooit al gezien heb. Werkt in mijn ogen zelfs een stuk beter dan biotine.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:24

Biotine heb je dus nu geprobeerd, maar het is een supplement wat zijn tijd nodig heeft.
Het vervelende van een supplement is dat het bij de ene wel werkt en bij de andere niet tot weinig.
Dus moet je idd op zoek naar wat anders.
Dan is er vaak een reden waarom die groei zo slecht gaat.
De kroonrand insmeren met laurierzalf wil nog wel eens helpen.
Dit heb ik bij mijn paardje ook gedaan.
Wel meteen in de overgang van haar / hoef smeren niet over de hele hoef.
Laurierzalf is vaak maar een klein potje, in veel hoevenvet zit laurierzalf maar misschien eens een potje echt laurierzalf proberen is niet zo verdunt.
http://www.agradi.nl/grand-national-lau ... -450gr.htm
Deze heb ik ook.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:03

Yontheke schreef:
Ine23 schreef:
Ik ken dit probleem maar al te goed, heb ook zo'n paard waarvan de hoeven nooit groeiden (die overigens 24/7 buiten loopt en een verhard deel heeft waar ze vaak staat). Alles geprobeerd van supplementen zonder resultaat (biotine was ook geen succes en die supplementen zitten dan ook nog eens bijna allemaal boordevol suiker), maar wat uiteindelijk wel werkte was 2tl gelatinepoeder door het voer, geen granen meer en de naturmineral van agrobs. Zo zijn de beschikbare vitaminen en mineralen hoog en de gelatine was een tip van mijn hoefsmid.

Succes met je paard, het is echt geen pretje wanneer de voeten niet groeien :n .

Gelatinepoeder is hier ook de tip! 2 eetlepels per dag door het voer. Beste remedie voor betere hoefkwaliteit en groei die ik ooit al gezien heb. Werkt in mijn ogen zelfs een stuk beter dan biotine.

Werkt gelatine poeder echt? Ik heb alles al geprobeerd met bij mij paard en niks helpt. Dit is echter de eerste keer dat ik gelatine peder hoor. iemand ene goedkoop adress om het te kopen? En hoelang duurt het voordat het werkt? Heeft het bijwerkingen bij gebruik op de lange termijn?

MissBambi

Re: Is deze combinatie in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 08:09

Ik reageer vanmiddag even uitgebreid, hij staat nu vanaf vrijdag op Biotine, en geef doordat het niet altijd schijnt te helpen een hogere dosering, bekijk dat onderzoek maar eens :j

Ga hem nu even koelen en Zijn medicijnen geven ;)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:03

LBLGypsyCobs schreef:
MissBambi schreef:
Hij kwam wekelijks twee keer op het harde zo'n 200 meter. Dat is dus niet afdoende dan? Ga nu op dit moment liever niet met een kreupel paard op het harde lopen.. Dat lijkt me ook niet oké of wel?

Een wild paard loopt elke dag minimaal 30 km per dag over harde en stenige steppes.

Dus 2x per week 200 meter op het hard zal de hoef niet stimuleren.

Hoe wordt het paard verder gehouden, hoeveel uur op stal, of altijd in de wei, paddock?

Dat die hoeven amper groeien komt omdat ze niet gestimuleerd worden om te groeien.
Dat stimuleren doe je niet met biotine, maar door veel te bewegen over verschillende ondergronden.

Ik lees net dat de hoeven nu zodanig slecht van groei en gezondheid zijn, dat het hoefbeen niet meer voldoende steun heeft aan de hoefwand.
De lamellen die daartussen zitten zijn nu zodanig verzwakt en wellicht ontstoken dat het hoefbeen nu voornamelijk op de zool steunt. Oftewel: hoefbevangen.

Ik denk dat die zoolkneuzing al een voorbode was, het hoefbeen begon al op de zool te drukken.
Zat de kneuzing precies bij de teen? Dus tussen teen en straal?

Hoefbevangenheid is niet altijd het gevolg van een te dik paard of Cushing.
Ik heb ook magere paarden bevangen zien worden, maar ook gezonde paarden die gewoon enorm slechte hoeven hadden.
Dat laatste wordt ook wel mechanische hoefbevangenheid genoemd.

Er zullen nu ongetwijfeld ijzers onder komen, dan loopt je paard gelijk een stuk beter.
Maar vergeet niet dat ijzers de hoeven helemaal niet zullen stimuleren om sterker te groeien en ze alleen nog maar zwakker zullen worden.

De kneuzing zat op of net onder de witte lijn in het midden van de hoef, daar waar nu de lijn ietwat verbreed is.
De hoeven zien er optisch erg goed uit, geen scheuren, niet breed etc. de groei is enkel slecht. Kun je me iets meer uitleggen of dit dan toch kan en hoe dat mechanische hoefbevangenheid in elkaar steekt?

Ben inmiddels vanaf zaterdag 3 x daags het been aan het afspuiten. 's nachts heeft hij een stalbandage om zijn rechterbeen en heeft deze gisteren overdag ook aangehad aangezien hij direct slechter liep toen ik hem af haalde. hij loopt nu op de buut op het harde redelijk, nog niet goed en hij belast linksvoor nog niet graag in rust, ondanks de buut.

Wel kijkt hij wat vrolijker uit zijn ogen, heb ook voor de zekerheid zijn temp. nog opgenomen omdat ik hem tijdens het afspuiten van zijn benen helemaal zag trillen met zijn achterhand. deze was 37.0 en 37.5 (ochtend en avond).

Hij staat nu op de paddock met onbeperkt hooi samen met een maatje.

Ik heb nog nooit iets over gelatine gelezen? wil denk ik eerst toch de biotine afwachten en eventueel dan pas gelatine geven, anders ben ik denk ik te veel tegelijk aan het doen.

Ben erg benieuwd wat de bloeduitslagen doen, iemand enig idee hoe lang dit meestal duurt nadat het bloed geprikt is? Hij staat momenteel onder behandeling bij paardenpraktijk S.weenslag

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:13

Beste, ik heb ook een paard met slecht groeiende hoeven en een beetje een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Bij mijn paard werkt Grand Hoof Pellets heel erg goed http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... s_msm.html

Bij het supplement van pharmahorse was er bij mijn paard geen verschil. Je moet inderdaad dan de hele pot opvoeren voordat je een uitspraak kunt doen over of een supplement met biotine werkt of niet. Bij mijn paard was het resultaat met Grand Hoof dus veel beter dan Pharmahorse. (dit hoeft natuurlijk niets te zeggen over jouw paard, ik denk dat ieder paard bij verschillende doseringen baat heeft).

Ook zou ik je aanraden een hele goede smid te vinden en ijzers onder de hoeven te laten zetten. Zelfs op zand slijten de hoeven, dus een paard met slechtgroeiende hoeven zou ik ondersteunen. Ik heb een tijdje geen ijzers achter gehad, maar dit was absoluut geen succes. De hoeven werden veel te kort.

Nu staat hij op zijn ijzers. Mijn hoefsmid beslaat de hoeven mooi ruim. De hoeven zien er nu heel goed uit. Ik ben nu zelfs gestopt met biotine bijvoeren. Wellicht van de winter weer als de hoeven weer langzamer gaan groeien. En dan ga ik gewoon weer voor Grand Hoof Pellets!

Hopelijk heb je hier iets aan. groetjes!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:26

Toevallig paar weken geleden via dierenkliniek Emmeloord ook biotine voorgeschreven voor mijn paard met slecht groeiende hoeven , maar kreeg wel de opmerking dat ik het minimaal een jaar moest geven omdat de inwerking lang duurt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:26

kijk nog eens goed naar de biotine van subli je zit voornamelijk duur suiker te voeren met een heel klein beetje biotine. Veel preparaten kan je beter een duurder merk kopen als iets goedkoper daar zit in verhouding veel meer werkzame stof in.
Verschillende dingen combineren is ook niet ideaal. Je paard krijgt dan ook nog eens extra veel hulpstoffen binnen wat niet nodig is en waar je wel voor betaald.
Weet niet waar je woont of dat je familie/bekende in duitsland hebt. In duitsland oa bij de aldi verkopen ze biotine tabletjes van 5 mg doosje van 60st rond de 3 euro. Veel makkelijker doseren en in verhouding veel goedkoper.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:34

hmm, dat is nog iets om te overwegen die tabletjes genja!
vanwege de vulstoffen voer ik dus de pharmahorse ;) daar zit niks in, ofja dus wel msm. vandaar dat ik de biotine van subli bij voer omdat ik dan relatief weinig suiker voer en de hoeveelheid biotine per kg daarin het hoogst is. heb me daarin laten adviseren door Mizora hier op bokt.

Als het even kan gooi ik er liever geen ijzers onder, ben niet pro natuurlijk. maar ben wel van mening dat deze er voor zorgen dat de hoefgroei nog meer belemmerd wordt. als mijn DA adviseert dit wel te doen, doe ik dit uiteraard direct :j

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:37

Die grand hoof ziet er inderdaad goed uit! de msm en de biotine voer ik geloof ik nu ook ongeveer in die verhouding wel zitten er wat meer stoffen in inderdaad. ik zal de tip onthouden!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 14:03

DA komt rond 17.00 uur weer. Hij is ondanks de buut nog niet ok. Ze komt foto's maken en bloed afnemen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:28

Voor de geïnteresseerden: Broadway blijkt niet hoefbevangen *\o/*

Helaas blijkt de zool linksvoor maar 3 mm. dik te zijn en de zool rechtsvoor 5 mm.
Morgen krijgt hij speciale zooltjes, soort silliconen zonder ijzers.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:57

MissBambi schreef:
Voor de geïnteresseerden: Broadway blijkt niet hoefbevangen *\o/*

Helaas blijkt de zool linksvoor maar 3 mm. dik te zijn en de zool rechtsvoor 5 mm.
Morgen krijgt hij speciale zooltjes, soort silliconen zonder ijzers.

Gelukkig niet bevangen, ik ben heel benieuwd naar die zooltjes :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:13

Ik zal foto's maken voor en na!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 10:13

Ik heb nog maar bar weinig gereageerd hier, ben de hele week veel met Broadway bezig geweest. Ik heb hem gisteren na heel veel pijn bij hem moeten loslaten. Hier kwam geen twijfel bij kijken.

Ik ben blij dat we hem snel konden helpen, hij was compleet gedesoriënteerd, had geen enkel benul van zijn omgeving en was gewoon gevaarlijk. De dierenarts verdenkt een darmruptuur door de ontworming van afgelopen maandag

Als ik er aan toe ben ga ik een topic openen om andere mensen te waarschuwen hoe belangrijk ontwormen is, ook al dacht ik strikt te Zijn. Hierbij heeft mijn moeder Broadway gefilmpt, en deze zal ik enkel op aanvraag per pb versturen aangezien dit echt noet voor iedereen te doen is, het filmpje laat zijn pijn en wanhoop zien n precies hoe ik me nu voel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:01

Ik ben er stil van...

Heel veel sterkte...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:12

LBLGypsyCobs, bedankt voor je medeleven. Als ik er klaar voor ben zet ik een mooi topic op IM