vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:40

In biks zit veel zetmeel en dat verpest de darmflora van je paard

Citaat:
Wanneer een paard, zoals van nature bedoeld, vooral cellulose als voedingsbron benut, dan is vet de grootste energieleverancier. Zijn gevoelige koolhydraatstofwisseling wordt hierdoor nauwelijks belast. Wanneer het paard krachtvoer krijgt dan komt de energie zijn lichaam binnen als een koolhydraat. Er zijn echter steeds sterkere aanwijzingen dat het paard niet zo goed overweg kan met een grote hoeveelheid koolhydraten. Hoefbevangenheid is een typisch gevolg van teveel koolhydraten, evenals insulineresistentie. Twee aandoeningen die niet of nauwelijks voorkomen bij een paard dat uitsluitend cellulose als energiebron gebruikt. Ook lijkt het er sterk op dat allergieën zoals zomereczeem, iets te maken hebben met een verstoorde koolhydraatstofwisseling.

De manier waarop de spieren van het paard energie gebruiken is eveneens afhankelijk van de aard van de energiebron. Bij een paard dat vooral koolhydraten krijgt zullen de spieren zich optimaliseren voor een meer kortstondige, maar felle verbranding. Het gevolg is een paard dat "hyper" reageert maar snel uitgeput raakt (herkenbaar?) terwijl een paard dat vet als brandstof gebruikt zijn energie gelijkmatiger verbruikt en zich dus minder nerveus opstelt maar veel langduriger zijn energie blijft behouden.

Koolhydraatverbranding kan bij gebrek aan voldoende zuurstof tot verzuring van de spieren leiden. Dit verzuren is echter per definitie onmogelijk bij de verbranding van vet omdat het verbrandingsproces hier niet op anaerobe wijze kan plaatsvinden.

Alles wijst er dus op dat koolhydraten niet de beste brandstof zijn voor een paard. Zijn spijsverteringsgestel is hier duidelijk niet voor bedoeld, en er kleven allerlei gezondheidsbezwaren tegen het voeren van zetmeelrijk voedsel. Vetten zijn in alle opzichten een betere energiebron

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:44

Ik zou in dit paard niet teveel rommel stoppen. Friezen willen wel eens last krijgen van jeuk door teveel suikers en gedoe.
Zelf zou ik een goed vitaminen brokje kiezen voor dit paard.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:52

Arabesk schreef:
In biks zit veel zetmeel en dat verpest de darmflora van je paard

Citaat:
Wanneer een paard, zoals van nature bedoeld, vooral cellulose als voedingsbron benut, dan is vet de grootste energieleverancier. Zijn gevoelige koolhydraatstofwisseling wordt hierdoor nauwelijks belast. Wanneer het paard krachtvoer krijgt dan komt de energie zijn lichaam binnen als een koolhydraat. Er zijn echter steeds sterkere aanwijzingen dat het paard niet zo goed overweg kan met een grote hoeveelheid koolhydraten. Hoefbevangenheid is een typisch gevolg van teveel koolhydraten, evenals insulineresistentie. Twee aandoeningen die niet of nauwelijks voorkomen bij een paard dat uitsluitend cellulose als energiebron gebruikt. Ook lijkt het er sterk op dat allergieën zoals zomereczeem, iets te maken hebben met een verstoorde koolhydraatstofwisseling.

De manier waarop de spieren van het paard energie gebruiken is eveneens afhankelijk van de aard van de energiebron. Bij een paard dat vooral koolhydraten krijgt zullen de spieren zich optimaliseren voor een meer kortstondige, maar felle verbranding. Het gevolg is een paard dat "hyper" reageert maar snel uitgeput raakt (herkenbaar?) terwijl een paard dat vet als brandstof gebruikt zijn energie gelijkmatiger verbruikt en zich dus minder nerveus opstelt maar veel langduriger zijn energie blijft behouden.

Koolhydraatverbranding kan bij gebrek aan voldoende zuurstof tot verzuring van de spieren leiden. Dit verzuren is echter per definitie onmogelijk bij de verbranding van vet omdat het verbrandingsproces hier niet op anaerobe wijze kan plaatsvinden.

Alles wijst er dus op dat koolhydraten niet de beste brandstof zijn voor een paard. Zijn spijsverteringsgestel is hier duidelijk niet voor bedoeld, en er kleven allerlei gezondheidsbezwaren tegen het voeren van zetmeelrijk voedsel. Vetten zijn in alle opzichten een betere energiebron

Wat zou jij dan geven inplaats van biks? En als het zo slecht zou zijn waarom word het dan wel 9 van de 10 keer gegeven en verkocht in de winkels...

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:53

jorika1986 schreef:
Ik zou in dit paard niet teveel rommel stoppen. Friezen willen wel eens last krijgen van jeuk door teveel suikers en gedoe.

Een vitamine brokje die haar wat 'feller' maakt.. als die er is? Ik ga eens even rond neuzen op Internet. Bedankt voor je tip

Arabesk

Re: vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:56

Feller is meer een kwestie van conditie opbouwen. Verdiep je eens in trainingsfysiologie. Bouw je paard op totdat hij een uur achter elkaar kan draven. Maar je paard is eigenlijk nog te jong om intensief bereden te worden. De groeiplaten in de rug sluiten pas met vijf of zes.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:35

kusvoorjou schreef:
jorika1986 schreef:

Een vitamine brokje die haar wat 'feller' maakt.. als die er is? Ik ga eens even rond neuzen op Internet. Bedankt voor je tip

Kijk eens naar Subli Omega mix

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:35

kusvoorjou schreef:

Een vitamine brokje die haar wat 'feller' maakt.. als die er is? Ik ga eens even rond neuzen op Internet. Bedankt voor je tip[/quote]

Kijk eens naar Subli Omega mix

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:08

Veel te veel en veel te jong en te snel. Ga eerst leuke dingen met haar doen, wandelen, buitenritten, vertrouwen opbouwen, schriktraining, verkeersmak maken. Ze is nog maar 3,5 jaar, en 50 minuten is veel te lang.
Friesen zijn werkwillig, maar dat wil niet zeggen dat ze het lichamelijk en geestelijk aankunnen op die leeftijd. Pas met een jaar of 6 a 7 zijn de laatste groeischijven volgroeid.
Laat haar rustig nog maar een jaar of wat ouder worden voor je aan krachtvoer begint te denken. Onbegrijpelijk advies van de instructrice... :(

zomaar wat leesvoer:
http://www.friesepaard.com/968/
http://www.dressuurpaardentraining.nl/p ... jarige.php

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:39

Floortz schreef:
Veel te veel en veel te jong en te snel. Ga eerst leuke dingen met haar doen, wandelen, buitenritten, vertrouwen opbouwen, schriktraining, verkeersmak maken. Ze is nog maar 3,5 jaar, en 50 minuten is veel te lang.
Friesen zijn werkwillig, maar dat wil niet zeggen dat ze het lichamelijk en geestelijk aankunnen op die leeftijd. Pas met een jaar of 6 a 7 zijn de laatste groeischijven volgroeid.
Laat haar rustig nog maar een jaar of wat ouder worden voor je aan krachtvoer begint te denken. Onbegrijpelijk advies van de instructrice... :(

zomaar wat leesvoer:

1x per week 50 minuten stappen en draven valt wel mee hoor. Ze is best jong maar niet van suiker.
Daarnaast rijd ts verder nog 2x in de week een half uurtje.
Als ze nou elke dag een uur volop aan het rijden was zou het een ander verhaal zijn.

Maar als het paard daar invalt is ze dan niet een onderhals aan het kweken?
Ik zie nog wel eens paarden met een onderhals die dan juist op die plek enorm gaan invallen omdat de verkeerde spieren worden getraind.

Citaat:
Wat zou jij dan geven inplaats van biks? En als het zo slecht zou zijn waarom word het dan wel 9 van de 10 keer gegeven en verkocht in de winkels...

Bij de Mac Donald's is het ook altijd druk.

Het word gekocht en gegeven omdat men erg goed kan verkopen. Paard vind het lekker dus dan zal het wel goed zijn.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:50

Cowgirl schreef:
Floortz schreef:

zomaar wat leesvoer:

1x per week 50 minuten stappen en draven valt wel mee hoor. Ze is best jong maar niet van suiker.
Daarnaast rijd ts verder nog 2x in de week een half uurtje.
Als ze nou elke dag een uur volop aan het rijden was zou het een ander verhaal zijn.

Maar als het paard daar invalt is ze dan niet een onderhals aan het kweken?
Ik zie nog wel eens paarden met een onderhals die dan juist op die plek enorm gaan invallen omdat de verkeerde spieren worden getraind.

Bedankt voor je reactie @floortz
Maar als je dit alles zo te veel van het goede vind, waarom bestaat de pavo cup voor 3 jarige, en de friesian talent cup voor de 3 jarige dan? En wie zegt dat ik 50 minuten volop les heb? Gallop pak ik niet eens mee, en meer als de helft van de les doe ik in stap, lekker los maken. Of ik nou een buitenrit van een half uur maak met ongelijke ondergrond of 3 kwartier 'les' heb..
Dat maakt na mijn inzicht weinig verschil.

@cowgirl bedankt voor je reactie. Ik rij zelf maar 2 keer in de week (inclusief les) en longeer 1 keer per week. Ik ben zelf ook van mening dat dit zat moet kunnen. Over het invallen op die plek ben ik het met je eens. In het begin zette ze haar nek er vaak verkeerd op. Hier zijn we nu hard mee aan het trainen en aan het 'afleren' dat ze lekker over de rug gaat lopen en lang en laag gaat lopen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:22

De groeischijven van de rugwervels sluiten zich als laatste. Het is beter om de rug zo min mogelijk te belasten voordat deze is volgroeid. Mennen bijvoorbeeld kan prima en is enorm leuk. Een rustige buitenrit is ook minder belastend dan een training in een bak.
http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/
Maar het is maar net wat je wilt lezen ;) er zijn genoeg topics hierover op dit forum.
Maar goed, dat beantwoordt je vraag over krachtvoer niet. Dus verder maar OT.