Mijn paard heeft een klein beetje rattenvergif op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:59

Mijn pony van 180 kilo heeft laatst meer dan een paar handen rattengif gegeten. Van die roze korrels. Hele bek roze. Niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:59

Bel gewoon de DA.... Ik snap niet dat mensen over zulke dingen eerst een topic aanmaken en dan pas gaan handelen (soort van).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:00

Jinks schreef:
Kijk topic van Pasi:

Mijn hafjes hebben vergif gegeten!

Dat zegt genoeg

nu net de op gelezen; da zegt geen eten geven. Fout no 2 is dus ook al gemaakt helaas. Bij gif gewoon geen risico nemen en direct de da bellen

jessdaniels

Re: Mijn paard heeft een klein beetje rattenvergif op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:02

Volgens je profiel ben je 15, dan kan je zelf toch wel bedenken dat je als een gek de DA moet bellen?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:05

bonny123 schreef:
Mijn pony van 180 kilo heeft laatst meer dan een paar handen rattengif gegeten. Van die roze korrels. Hele bek roze. Niks aan de hand.

Dan heb je geluk gehad. Dat had aanzienlijk slechter af kunnen lopen. Ik hoop overigens niet dat TS jouw bericht nu aan gaat grijpen om niets te ondernemen.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:01

Hoe gaat het nu met je paard?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:42

Rattengif zorgt dat vit K tekort ontstaat en dit is zeer belangrijk voor stollingsfactoren! Je paard kan dus idd een stollingsprobleem krijgen!! Niet meteen,meestal na klein weekje, want eerst vebruikt ie al t nog aanwezige vit K! Normaal wordt gebruikt vit K weer omgezet in actief vit K en dit gaat niet meer door het rattengif! De Da bellen dus! Ookal heeft ie nu nog geen klachten! Die komen later pas

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:43

FlokiFjola schreef:
Rattengif zorgt dat vit K tekort ontstaat en dit is zeer belangrijk voor stollingsfactoren! Je paard kan dus idd een stollingsprobleem krijgen!! Niet meteen,meestal na klein weekje, want eerst vebruikt ie al t nog aanwezige vit K! Normaal wordt gebruikt vit K weer omgezet in actief vit K en dit gaat niet meer door het rattengif! De Da bellen dus! Ookal heeft ie nu nog geen klachten! Die komen later pas

Ja dit las ik ook na googelen.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:44

Hoe is het afgelopen TS?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:56

pien_2010 schreef:
FlokiFjola schreef:

Ja dit las ik ook na googelen.

Jep! Staat in mijn ziekteleerboek vanuit uni. utrecht, komt best vaak voor, vaak problemen omdat mensen de eerste dagen geen klachten zien, wat dus klopt, die komen later pas...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:26

bonny123 schreef:

Geloof ik direct!

Oud hengstenhouderstrucje met eerste generatie rattengif (tweede generatie rattengif is anders van samenstelling, is alleen voor ratten/kleine dieren te doden http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... /item39057):

Veel hengstenhouders gaven/geven juist hengsten voor een keuring iedere dag heel klein beetje
rattengif door het voer :7 verdunt het bloed en bleven ze mooi kort in de haren!

Verhouding/formaat rat/paard is ook totaal anders, paar gram of een paar honderd kilo, kleine handpalm gaan ze echt niet dood van ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:40

Mijn vraag is dan: hoe kan een paard een handpalm vol rattengif eten? Je stond er blijkbaar bij te kijken, of heb je het hem gevoerd ofzo?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:42

listiglistje schreef:
bonny123 schreef:

Geloof ik direct!

Oud hengstenhouderstrucje met eerste generatie rattengif (tweede generatie rattengif is anders van samenstelling, is alleen voor ratten/kleine dieren te doden http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... /item39057):

Veel hengstenhouders gaven/geven juist hengsten voor een keuring iedere dag heel klein beetje
rattengif door het voer :7 verdunt het bloed en bleven ze mooi kort in de haren!

Verhouding/formaat rat/paard is ook totaal anders, paar gram of een paar honderd kilo, kleine handpalm gaan ze echt niet dood van ;)

Je gaat je paard toch niet bewust vergif geven?

Ik zou idd ook direct da/va bellen die weten altijd wat je al dan niet moet doen. Hoe gaat het nu met paard ts & wat zij de va?

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:43

TS heeft al een flinke tijd niet meer gereageerd, ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe het is afgelopen ..

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:58

Ik vraag me ergens af of dit serieus is. Ook omdat er niet meer gereageerd wordt.
Hopelijk is het goed afgelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:43

Het is mij ook wel eens gebeurd. Heel stom. Zag opeens een losgebroken pony met een knalroze neus door de tuin banjeren. Dat roze was dus de kleurstof van het gif. Dat zat in zo'n afgesloten bak, maar die had hij dus open gekregen. En daarna dus het graan wat er in zat opgegeten.

Meteen de paardenkliniek gebeld. Die wilden weten welk middel het was en hebben uitgezocht wat er moest gebeuren. Ik heb een pot met een soort kleipoeder gekregen. Dat moest hij eten om gif te absorberen. Hij mocht gewoon eten en drinken. Verder was het advies om de tijd daarna voorzichtig te doen en wondjes te voorkomen, omdat hij mogelijk wat stollingsproblemen kon hebben met het bloed.
Ze waren op de paardenkliniek een stuk minder in paniek dan ikzelf. De dosering was in hun ogen relatief laag (ongeveer 100 gram op een pony van 350 kilo) en ze vonden het ook niet nodig om direct bij ons langs te komen of hem naar de kliniek te laten brengen. Ik moet zeggen: ik heb ook niets aan de pony gemerkt. Hij is er geen moment beroerd van geweest. Goddank.

Het is vast goed afgelopen met het paard van dit topic. Vrijwel al het hedendaagse rattengif is soortgelijk verbloedingsgif als onze pony at. Volgens onze veearts dus geen reden voor toeters en bellen. Strychnine, wat ernstige neurologische schade veroorzaakt, mag niet meer verkocht worden. Dat zou wel reden geweest zijn voor paniek.

Maar ik snap eigenlijk niet wat iemand op Bokt zoekt op zo'n moment. Of het moet zijn om te trollen en paniek te zaaien (waarbij sommige Bokkers weer gretig happen ;) ). Bel dan liever even je veearts, meld welke soort gif het betreft en vraag daar advies....