Klopt er zit daar idd erg veel over elkaar heen. Het is wel een harde bult die je niet kunt bewegen of indrukken. En het is ineens ontstaan. Verder loopt ze nu in 4 dagen tijd elke dag weer beter. Maandag liep ze nog net niet op 3 benen. En vandaag liep ze in stap alweer zo goed als normaal.Dus ik verwacht niet dat het iets heel ernstigs is. Maar ik wil wel weten wat het nou is. Vooral om die harde bult
Groot gelijk, geen risico nemen vaak gaat het beter dan gaan ze weer aan het werk (te snel) en heb je daarna een nog groter probleem. Zit het echt onder bij de vetlok zeg maar? Of net iets hoger dat het de griffelbeentjes kunnen zijn?
Griffelbeentjes stoppen echt wel een stukje boven de kogel, dus gok sesambeentjes. Klinkt alsof ze zichtzelf dan echt even flink gestoten/aangetikt heeft. Wellicht idd een schiefel nu.
Zit te laag voor griffelbeentjes dan, hmm schiefel op die plaats verwacht ik niet eigenlijk, bot zit daar volledig ingepakt met pezen, schiefel eerder op pijpbeen. Maar we hopen morgen op goed nieuws, fay het allemaal maar met een sisser mag aflopen. Sterkte morgen!
Ze heeft zich waarschijnlijk dus aangetikt waardoor er iets van de spieren en of pezen die daar lopen verrekt of verschoven heeft. Moet met rust overgaan.
Het bultje zit er nog wel. Maar het is niet warm meer. Is waarschijnlijk de plek waar ze zich aangetikt heeft. Vergelijkbaar met als je jezelf hard stoot. Dan kun je ook een harde bult hebben die na een tijdje wegtrekt
Ze loopt in stap goed, maar in draf nog steeds erg onregelmatig. Het harde bultje zit er nog een haar gewricht knakt ook nog steeds. ( beetje een dof knak geluid)
Heb ook geen idee hoelang zoiets kan gaan duren voor het over is.
Is nu 2,5 week dat ze last heeft. Wil ook niets steeds de dierenarts erbij halen, deze zei rust geven waarschijnlijk een spier vertrekt. En gestoten daarom die bult.
Enig idee wat zoiets ongeveer kost en waar in de achterhoek je dit het beste kunt laten doen? Toen de da hier is geweest om naar haar been te kijken was 75 euro.
F_T
Geplaatst: 09-10-15 16:38
Nee, ik woon in andere omgeving, van de achterhoek weet ik niet zoveel.
Prijzen:
Röntgenfoto is ongeveer 25 euro per foto (meestal wel een stuk of 6 nodig)
Scan rond de 80 a 100 geloof ik, uit mijn hoofd.
In beide gevallen zijn dit prijzen die ik ooit bij een kliniek betaald heb, dus niet thuis, maar daar.
Peesblessure staat op zijn minst 6 weken stappen op het hard voor, afhankelijk wat voor blessure het is kan het zelfs oplopen naar 6 maanden. Beeldvorming voor zacht weefsel is een scan. Zit ook niet in de buurt maar even een belletje naar je veearts waar je dat het beste kunt doen.
Het is geen peesblessure. Dat zei de da iig. Maar was niet helemaal duidelijk wat het wel was. Hij zei waarschijnlijk aangetikt of een spier of pees die misschien verschoven was. Advies was rust geven en als ze weer goed liep weer rijden. Been is ook niet dik of heel warm. Beetje vocht links en rechts boven de kogel. In stap zie je er niets meer aan. Maar op het harde hoor je het onderaan knakken. Dat vertrouw ik niet. Klinkt zo gek dof en net alsof het van binnenuit de hoef komt ofzo. Moeilijk te omschrijven. Zal morgen of zondag eens een foto van het bultje plaatsen
Hmm je zegt het is geen peesblessure! Maar dierenarts zegt waarschijnlijk aangetikt en spier of PEES verschoven! Dat knak geluid ontstaat vaak doordat de pees niet soepel(door beschadiging) door het gewricht glijd.
Ja dat klopt, dat dacht hij. En vanwege die harde bult (echt zo hard als bot, kunt niets indrukken of eraan bewegen) meeste kans op aangetikt. Kan een peesblessure ook aan de zijkant van de kogel zitten?
Hoe de dierenarts het verteld kwam het erop neer dat er niets erg beschadigd zou zijn en ik met een weekje of 2 wel weer normaal kon gaan rijden. Maar dat is dus niet zo, want die harde bult zit er nog en het knakt ook nog
knollentuin
Geplaatst: 09-10-15 22:05
Met je paard naar de kliniek en scan en foto's laten maken, een paard dat zo lang niet goed loopt en duidelijke bulten of zwellingen duiden op iets, dat iets krijg je duidelijk met beeldvormende techniek zoals scan of rontgen. Dan weet je wat er is en kan je een plan van aanpak maken, Waarom? Bij een schieffel moet je rust geven en trillingen vermijden en alleen op zachte bodem stappen en bij een pees aandoening heb je juist harde bodem nodig om trilling te creëren, iets op de bonnefooi doen met je paard zOnder te weten wat er precies is heb ik nooit begrepen.
Mandy_89
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-15 22:14
Ik heb via google een plaatje opgezocht van een been en op de plek van de harde bult een cirkel omheen gezet, zie ziet op deze foto daar ook een bultje zitten, alleen steekt dit bult bij haar dus iets meer uit. Groote qua aanzicht is hetzelfde