Toen ik [***] iets meer dan een maand geleden kocht was hij zo'n 200 kilo te licht doordat hij alle bespiering in schouder, rug en achterhand had opgegeten, was hij tegelijkertijd zo ongeveer een merriebrokvergiftiging gevoerd, onverklaarbaar stokkreupel aan beide achterbenen (vermoeden was misschien hoefbevangen, misschien spierbevangen, in elk geval volledig geblokkeerd in de ruggengraat) en had hij hoogstwaarschijnlijk maagzweren en sowieso een pijnlijke nier en lever. Dus dan moet je hem dikker krijgen, maar wel met beleid en daar zijn we nu mee bezig. We moeten nog 100 kilo maar het feit dat het beest aankomt is al erg positief.
Wat hij nu naast zijn hooi allemaal krijgt (zucht...)
- voor 450 kilo Formula 4 Feet (vitaminebrok speciaal voor hoefbevangen paarden)
- 400 gr Healthy Herbs grasbrok geweekt (vooral als basis voor al het gedoe hieronder en voor als hij nog niet genoeg uit het hooi kan halen)
Daarbij:
- 100 ml Omega Gold olie (dik worden)
- 200 gr lijnzaadbrok (dik worden en heeft meer eiwit (spieropbouw), en ook weer omdat je de brok kunt gebruiken om alle poedertjes aan vast te plakken)
- een paar x per week een pompje vitamine e/selenium als we niet een uur aan de hand hebben kunnen grazen voor verse vit E (E/selenium moet bijgegeven worden bij olierijk dieet, maar selenium mag niet overgedoseerd worden)
- magnesium (spieropbouw, kalmerend)
- distelzaad (leverherstellend)
Over een week verhuist hij naar een nieuwe stal, dan krijgt hij een week maagcompositum voor het geval de verhuisstress weer maagproblemen veroorzaakt. Daarna krijgt hij appelazijn over het voer (nieren).
En voor de rest zijn we nu begonnen aan een sterfhuisconstructie
qua supplementen aangezien hij langzaam op gewicht begint te komen: alles wat aan supplementen op raakt blijft op (tenzij het toch nodig blijkt natuurlijk), en dan hoop ik uiteindelijk weer gewoon vitamine&grasbrok te kunnen voeren met een scheut olie.Mocht iemand trouwens nog iets raars vinden, laat het dan vooral weten. In principe voer ik dit op basis van wat de dierenarts en osteo-dierenarts aangaven, maar misschien ziet iemand nog iets.
Bloedonderzoek is nog niet gedaan omdat we dan nog het idiote voerbeleid van de vorige stal zouden prikken, dus dat gebeurt eind deze maand. En als hij over een maand nog steeds last heeft van lever/nier dan komt de dierenarts erbij voor verder onderzoek.