Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:34

Ik ben een groot voorstander van supplementloos voeren en dekenloos leven, maar dan tref je natuurlijk net een paard dat je de andere kant op dwingt. 8-)

Toen ik [***] iets meer dan een maand geleden kocht was hij zo'n 200 kilo te licht doordat hij alle bespiering in schouder, rug en achterhand had opgegeten, was hij tegelijkertijd zo ongeveer een merriebrokvergiftiging gevoerd, onverklaarbaar stokkreupel aan beide achterbenen (vermoeden was misschien hoefbevangen, misschien spierbevangen, in elk geval volledig geblokkeerd in de ruggengraat) en had hij hoogstwaarschijnlijk maagzweren en sowieso een pijnlijke nier en lever. Dus dan moet je hem dikker krijgen, maar wel met beleid en daar zijn we nu mee bezig. We moeten nog 100 kilo maar het feit dat het beest aankomt is al erg positief.

Wat hij nu naast zijn hooi allemaal krijgt (zucht...)
- voor 450 kilo Formula 4 Feet (vitaminebrok speciaal voor hoefbevangen paarden)
- 400 gr Healthy Herbs grasbrok geweekt (vooral als basis voor al het gedoe hieronder en voor als hij nog niet genoeg uit het hooi kan halen)

Daarbij:
- 100 ml Omega Gold olie (dik worden)
- 200 gr lijnzaadbrok (dik worden en heeft meer eiwit (spieropbouw), en ook weer omdat je de brok kunt gebruiken om alle poedertjes aan vast te plakken)
- een paar x per week een pompje vitamine e/selenium als we niet een uur aan de hand hebben kunnen grazen voor verse vit E (E/selenium moet bijgegeven worden bij olierijk dieet, maar selenium mag niet overgedoseerd worden)
- magnesium (spieropbouw, kalmerend)
- distelzaad (leverherstellend)

Over een week verhuist hij naar een nieuwe stal, dan krijgt hij een week maagcompositum voor het geval de verhuisstress weer maagproblemen veroorzaakt. Daarna krijgt hij appelazijn over het voer (nieren).

En voor de rest zijn we nu begonnen aan een sterfhuisconstructie ;) qua supplementen aangezien hij langzaam op gewicht begint te komen: alles wat aan supplementen op raakt blijft op (tenzij het toch nodig blijkt natuurlijk), en dan hoop ik uiteindelijk weer gewoon vitamine&grasbrok te kunnen voeren met een scheut olie.
Mocht iemand trouwens nog iets raars vinden, laat het dan vooral weten. In principe voer ik dit op basis van wat de dierenarts en osteo-dierenarts aangaven, maar misschien ziet iemand nog iets.
Bloedonderzoek is nog niet gedaan omdat we dan nog het idiote voerbeleid van de vorige stal zouden prikken, dus dat gebeurt eind deze maand. En als hij over een maand nog steeds last heeft van lever/nier dan komt de dierenarts erbij voor verder onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-15 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:40

Maar wat zijn de gehalten wat n paard moet binnenkrijgen? Dat kan ik nergens vinden.

En ruwvoer analyse is leuk. Maar elk seizoen is anders. Beetje meer zin. Wat minder regen. Temperatuur en mest of geen mest... elke toegediende hoeveelheid mest heeft een andere kracht en fosfaatwaarden.
Conclusie...
Elke meter voer en elke seizoen voer kan dus in de waardes verschillen.

In de winter heeft het land zelf veel minder waardes en gras wordt slapper. Rijk hooi en kuil kan dan prima de oplossing zijn.

Het zwart wit denken zie je vaak.
Dat het gecontroleerde hooi van april laag in waardes was betekent niet dat die van juni ook zo laag is natuurlijk.

En het ene mineraal kan het andere mineraal ook omstoten.
En werkt jou supplement dan nog naar verwachting?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:47

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:52

Een supplement kán waardevol zijn. Ik geef naast basisbrok en muesli van goede kwaliteit een beetje magnesium. Daar wordt hij echt wat fijner van.

Verder uiteraard gras, hooi en een liksteen.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:05

Ook ik geef mn paard een aantal dingen extra. Hij krijgt zomer en winter wat bietenpulp bij. In de winter meer dan in de zomer. Hij heeft geen wormen meer (wordt zeer regelmatig gecheckt) maar het is er zo één die niet gemakkelijk heel dik wordt. Hij krijgt ook lucerne bijgevoerd. Daar doet hij het prima op! Bietenpulp is Pavo Speedibeet en Lucerne van Hartog. Allebei fijn spul!

Qua supplementen krijgt hij biotine, vitamine E excellent en als hij flink gezweet heeft, en dat doet hij heel snel, elektrolyten. Biotine omdat zn hoeven net een tikkie sterker mochten (en heeft geholpen), vitamine E om zn spieren te ondersteunen (jong paard, net zadelmak en had soms wat spierpijn) en elektrolyten spreken voor zich ;) Voel me er fijn bij dat hij dit krijgt omdat ik zie dat het werkt!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:07

maralyn schreef:
Maar wat zijn de gehalten wat n paard moet binnenkrijgen? Dat kan ik nergens vinden.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

hier staat wat je paard dagelijks nodig heeft. Als je dan uitrekent wat hij aan hooi en evt brok krijgt en de hoeveelheid vitamines en mineralen daar in zitten, kun je uitrekenen wat hij tekort of teveel krijgt.
En daar kies je dan evt je supplement op

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:11

Setteli schreef:
maralyn schreef:

hier staat wat je paard dagelijks nodig heeft. Als je dan uitrekent wat hij aan hooi en evt brok krijgt en de hoeveelheid vitamines en mineralen daar in zitten, kun je uitrekenen wat hij tekort of teveel krijgt.

Dankjewel.
Maar nogmaals... als je mijn post goed door hebt gelezen dan is hooi analyseren heel moeilijk. Omday je maar één stukje pakt en elke meter een andere gehalte kan hebben. En door weer omstandigheden elk seizoen anders is.

Er zijn ook elementen die in water zitten zoals ijzer.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:16

maralyn schreef:
Setteli schreef:

Dankjewel.
Maar nogmaals... als je mijn post goed door hebt gelezen dan is hooi analyseren heel moeilijk. Omday je maar één stukje pakt en elke meter een andere gehalte kan hebben. En door weer omstandigheden elk seizoen anders is.

Er zijn ook elementen die in water zitten zoals ijzer.

dan zou ik een gemiddelde nemen wat er in goed hooi zit. Wat er in water zit zou ik eerlijk gezegd verwaarlozen. Bovendien is extra ijzer niet nodig, dus daar hoef je geen supplement voor te zoeken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:25

En dan is de vraag. Wat zit er volgens jou precies in goed hooi?
Staat je paard op gras?

En weet je ool wat er met vitamines en mineralen gebeurd wanneer er te veel gevoerd wordt?
En dan blijk je ineens onwetend heel lang hoogwaardigkwaliteits hooi te hebben? Of voordroog?

Snap je wat ik bedoel?

En je weet ook dat sommige vitamines niettoegevoegd hoeven worden omdat het llichaam dat zelf kan aanmaken?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:32

Kijk.... mensen gooien er van alles in. Zonder überhaupt te weten of na te gaan of er ook negatieve effecten aanzitten.
Vitamine brok... a la.
Maar paardenbloem of kurkuma... heeft een schadelijk effect op de lever wanneer de lever iets van zijn normaal waarden afwijkt.
Dit kun je weer zien met een labratorisch onderzoek.
Maar veel mensen voeren het blindelings terwijl organen hier dus echt klappen van krijgen.

En dat vind ik écht link! En te veel vitamines kan óók schade aanbrengen aan de organen. En daarom moet je heel precies weten wat je doet...

Overal waar te voor staat is niet goed. Behalve tevreden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:49

De hele supplementenindustrie profiteert vooral van de goedgelovigheid van de eigenaren :D

Van bijna suppelementen in de werkzaamheid nog nooit aangetoond (zoals glucosamine, wat alleen een kleine werking heeft als het geinjecteerd wordt, via het voer wordt het nauwelijks opgenomen in het lichaam) maar suggestieve reclame ("ondersteund de gewrichten", "voor soepele gewrichten") haalt de paardeneigenaar wel over tot aankoop. En het geeft je natuurlijk ook een prettig gevoel dat je je paard zo goed ondersteund met alle middelen die er maar om handen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:57

Hihi focussed.

Zelfs placebos werken als jij er maar heilig in geloofd.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:03

Ik kijk gewoon wat mijn paard nodig heeft en daar speel ik op in. Hij doet het erg goed op wat muesli (al is het meer als beloning) (gewoon goed ruwvoer, maar dat spreekt voor zich), verder krijgt hij nu lijnzaadolie, magnesium, en kijk ik in de winter wel weer verder...

Heel bot gezegd: merk ik dat ik iets kan ondersteunen met vitaminen of wat dan ook... Dan kijk ik gewoon of het werkt, mits het nodig is.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:28

maralyn schreef:

En ruwvoer analyse is leuk. Maar elk seizoen is anders. Beetje meer zin. Wat minder regen. Temperatuur en mest of geen mest... elke toegediende hoeveelheid mest heeft een andere kracht en fosfaatwaarden.
Conclusie...
Elke meter voer en elke seizoen voer kan dus in de waardes verschillen.

In de winter heeft het land zelf veel minder waardes en gras wordt slapper. Rijk hooi en kuil kan dan prima de oplossing zijn.

Het zwart wit denken zie je vaak.
Dat het gecontroleerde hooi van april laag in waardes was betekent niet dat die van juni ook zo laag is natuurlijk.

En het ene mineraal kan het andere mineraal ook omstoten.
En werkt jou supplement dan nog naar verwachting?

Daar heb je absoluut gelijk in maar een ruwvoer analyse geeft wel een gemiddeld idee hoe de gehaltes liggen van het hooi wat van het land wordt gehaald. Als ik vervolgens in samenspraak met de DA wat gedoseerd bij kan voeren wat de tekorten aanvult, let wel mijn paard ondervond wat problemen door een dergelijke te korten van o.a. magnesium, vit. E, vind ik dat geen kwaad kunnen.

Ja, het werkt inderdaad naar verwachting van de DA en mij. Spieren zijn verbeterd, het krampbeen is stabieler en reageert minder trekkerig, de rode kleur in de manen is verdwenen, hoefwanden zijn verbeterd, huid problemen zijn weg.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:34

Onze dierenarts is van mening dat de meeste supplementen simpelweg te weinig werkzame stof hebben om te kunnen werken. Zat er wel meer of zelfs genoeg in, dan werd het onbetaalbaar. Precies wat Focussed zegt, wil het werken, dan moet je vaak de werkzame stof door de dierenarts in laten spuiten. (Enkele, vaak duurdere, vanwege meer werkzame stof, supplementen, daargelaten). Wat je in de winkel kunt kopen is vaak simpelweg echt weggegooid geld.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:54

Mijn paard zijn bloed wordt regelmatig (minimum 1 tot 2 keer per jaar) afgenomen om eventuele tekorten etc op te sporen omdat ik nogal wisselend ruwvoer hebt ik dus niet weet wat voor voedingsstoffen er inzitten. Sinds hij de Westernmix van Cavalor krijgt, heeft hij geen tekort meer aan vitamine E.

Mijn paard heeft trouwens ooit zwaar tegen de verzuring van de spieren aangezeten door een tekort aan vitaminen en mineralen ook al kreeg hij bovenop onbeperkt ruwvoer nog 1 schep krachtvoer per dag. Voor hem dus niet voldoende en met enkel een vitaminebrokje kom ik er niet bij hem.

Maar qua supplementen krijgt hij op deze moment gelatinepoeder (doodgewoon uit de Bakkerswinkel voor 15 euro de kilogram) en van Pharmahorse de Glucosamine/MSM omdat hij een kapselprobleem heeft in zijn linkervoorvoet (a la hoefkatrolonsteking) en dit supplement enigszins betaalbaar is en ik dit als tip kreeg van een andere bokker met een paard met beenproblemen die het er goed op deed.
Om even aan te vullen bij focussed wordt mijn paard effectief minimum 2x per jaar geïnjecteerd met glucosamine en hyaluronzuur en eventuele onststekingsremmers rechtstreeks in het gewricht.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:00

Wij hier op aanraden van de DA ná een bloedonderzoek bij 1 van de pony's Neutradex. Verder nog iets voor de gewrichten en we voeren vitaminen-mineralen bij omdat ze weinig krachtvoer krijgen. En we zijn nu aan het uitproberen met Nerv Control maar daar merken we eigenlijk geen verschil mee.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:18

Change3x schreef:
Wij hier op aanraden van de DA ná een bloedonderzoek bij 1 van de pony's Neutradex. Verder nog iets voor de gewrichten en we voeren vitaminen-mineralen bij omdat ze weinig krachtvoer krijgen. En we zijn nu aan het uitproberen met Nerv Control maar daar merken we eigenlijk geen verschil mee.

Neutradex krijgt die van mij na "zware" arbeid.
We trainen te onregelmatig qwa duur dus vaak na een wedstrijd,crosstraning enz krijgt hij een scheutje neutradex over het voer heen.
Nerv control hoor ik meer verhalen over dat het niet werkt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:26

Mijne kreeg het eerst elke dag en nu alleen na het rijden! Hij had het echt nodig omdat hij ontzettend verzuurde spieren had/heeft. Ik had hem net toen we daar achter kwamen, hij wou niet lopen, was chagrijnig en zat slecht in zijn fel, dus toen hij bij ons kwam hebben we het bijna meteen laten uitzoeken. Iets erfelijks denk ik want zijn volle zusje heeft er ook last van.

Ik vind dat het echt heel erg goed werkt en merk heel erg verschil.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:04

Paard is 22.5 krijgt naast brok en ruwvoer muesli voor senioren en biotine ivm korte hoeven. Hij wordt nog bijna dagelijks recreatief gereden/gelongeerd etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:18

Als je er een dierenarts bij haalt... helemaal top!!
(Uit t dak gand poppetje)
Dan steek je er tijd in en kennis in die vijf a zes jaar een studie heeft moeten volgen om zich dierenarts te mogen noemen.
Mocht het dan niet goed gaan. Vervelend maar jij hoeft jezelf dan niets te verwijten.

Dat kan wel als het mis gaat zonder oog en onderzoek van één of misschien wel meerdere da en zélf aan het dokteren bent gegaan.
Want weet je de samenstelling nauwkeurigplus de negatieve effecten?

Alle lof voor mensen die dierenartsen en natuurgeneeskundigen er aan trekken. (Natuurgeneeskunde gediplomeerd uiteraard)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:30

Focussed schreef:
De hele supplementenindustrie profiteert vooral van de goedgelovigheid van de eigenaren :D

Van bijna suppelementen in de werkzaamheid nog nooit aangetoond (zoals glucosamine, wat alleen een kleine werking heeft als het geinjecteerd wordt, via het voer wordt het nauwelijks opgenomen in het lichaam) maar suggestieve reclame ("ondersteund de gewrichten", "voor soepele gewrichten") haalt de paardeneigenaar wel over tot aankoop. En het geeft je natuurlijk ook een prettig gevoel dat je je paard zo goed ondersteund met alle middelen die er maar om handen zijn.

Ben het op zich helemaal met je eens maar waarom werkt Glucosamine dan zo goed in pilvorm voor mijzelf (advies huisarts) en hielp het in tabletvorm dan zo goed bij mijn oude hondje met artrose (advies dierenarts)?

Hier komen er in principe niet zomaar supplementen binnen. Ja na een zware cross electrolyten maar dat is dan ook wel echt nodig. Verder ben ik begonnen met te kijken of lijnzaadbrokjes bevallen.

Als ik zie wat voor supplementen er voor veel geld de winkel uit gaan verschiet ik wel eens. Volgens mij is dat gewoon geld wegsmijten.

Dan heb ik het niet over biotine of andere supplementen die hun werking bewezen hebben maar vooral al die vage middeltjes.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:41

Mijn paard krijgt het volgende :
Naast 3 x daags ruwvoer, 2 x per dag 1/4 brok , luzerne en PUUR maag (hier zit tevens magnesium in wat heel fijn is) voor zijn maag omdat hij erg gevoelig is voor maagzweren, als hij die heeft kan hij nogal gevaarlijk worden. (Op advies van DA geven we PUUR maag). Verder een scheutje zonnebloemolie omdat hij op dit moment niet veel beweegt wegens opbouwen na operatie, en hij krijgt smorgens en savonds subli zonder bij zijn brok.

Bij ons op stal mogen geen likstenen tenzij het van de DA moet. Juist van die likstenen kunnen paarden, bijv als ze zich vervelen, extra gaan likken dus ook meer drinken, meer plassen etc.

Normaliter komt mijn paard ook elke dag buiten van 7 tot 5 maar dat is nu nog niet mogelijk :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:45

Niet likken is juist slecht voor je paard . Pony van mij likte nooit en deed niks met de liksteen waardoor hij te weinig dronk en dat kan weer effect hebben op o.a. de spieren. :)

Teveel is idd ook niet goed maar geen liksteen in de stal hebben ben ik zelf geen fan van. Desnoods 'm er niet elke dag in hangen.

Maar dat is wat ik geleerd heb van de DA. Zo denken ze allemaal weer anders! :P

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:47

Change3x schreef:
Niet likken is juist slecht voor je paard . Pony van mij likte nooit en deed niks met de liksteen waardoor hij te weinig dronk en dat kan weer effect hebben op o.a. de spieren. :)

Teveel is idd ook niet goed maar geen liksteen in de stal hebben ben ik zelf geen fan van. Desnoods 'm er niet elke dag in hangen.

Maar dat is wat ik geleerd heb van de DA. Zo denken ze allemaal weer anders! :P

Ja het is maar net hoe iemand of de desbetreffende DA er naar kijkt!
Bij ons op stal mag het niet, ook niet erg omdat mijn paard er niks mee doet totdat hij zich ook verveeld. Wel leuk om zo verschillende meningen of dergelijke te lezen! :)